Paska-Trulli kuitenkin on ajanut tällä kaudella Heikkiä parempia tuloksia kisoissa ja on MM-taulukossa Heikin edellä. Miksi näin ?
Trullilla on tällä kaudella ollut useimmiten paremmat startit kuin Kovalaisella, teknisiä ongelmia on riittänyt molemmilla. Niissä kisoissa joissa molemmat Lotus-kuskit ovat selvinneet maaliin, on tallikaverusten välinen tilanne 3-2 Jarnon eduksi. (Lisäksi Chandhok ajoi Saksassa Trullin sijasta ja Kovalainen sijoittui niin aika-ajossa kuin kisassakin paremmin kuin Chandhok.) Aika-ajoissa tilanne Kovalaisen ja Trullin välillä on 10-1 Heikin eduksi.
Lotus-kuskien keskinäinen marssijärjestys on usein ratkennut jo startissa, joten Trullin paremmuus kisatuloksissa selittyy enimmäkseen paremmilla starteilla. Lisäksi Jarnolla on ollut hiukan tuuriakin matkassa tullessaan Melbournessa maaliin sijalla 13 Heikin keskeytettyä teknisen vian takia, kun taas Jarnon keskeyttäessä Heikki ei ole ajanut maaliin yhtä korkealla sijalla. Melbournen 13. sija ei nimittäin johdu niinkään Jarnon erinomaisesta kisasuorituksesta, vaan molempien Sauber-kuskien hylkäämisestä.
Heikki on löylyttänyt Jarnoa aika-ajoissa, mutta kisoissa vauhti on ollut enimmäkseen samantasoista. Kun Trullia pidetään yleisesti kisavauhdiltaan hitaana ja Kovalaisen kisavauhti oli McLarenilla jatkuvasti Hamiltonia hitaampaa, niin tässä suhteessa Lotus-kuskien tasaisuus kisoissa ei ole iso yllätys. Poikkeuksena yleisempään sääntöön Heikin ja Jarnon tasavertaisuudesta kisoissa on muutaman kerran ollut kovemmalla rengasseoksella ajettu viimeinen stintti, jossa Heikki on ollut Jarnoa nopeampi. En osaa sanoa johtuuko tämä siitä, että Jarnon vauhti hidastuu kevyellä tankilla ja kovemmilla renkailla vaiko siitä, että Heikin vauhti paranee samoissa olosuhteissa.
Kun Lotuksella on ollut tällä kaudella paljon teknisiä ongelmia, niin molempien autojen saaminen maaliin asti on yleensä ollut Lotukselle juhlimisen arvoinen suoritus. Kun tämä on kuskeillekin selvää, niin viimeisillä kierroksilla ei ole nähty varsinaista kilvanajoa Heikin ja Jarnon välillä. Ja samahan se oikeastaan on tuleeko siellä häntäpäässä ajellessa maaliin yhden sijan korkeammalla vaiko alempana. Vaan jospa se Lotus olisi jo ensi kaudella vähän nopeampi ja luotettavampi, niin Heikki ja Jarno pääsisivät taistelemaan pistesijoista, jolloin myös tallikaveria vastaan kisaamiseen tulisi lisää motivaatiota.