Sekalaisia uutisia kotimaasta...

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Mitähän tämä käytännössä merkkaa?
Pessimistinen veikkaus on ettei ainakaan mitään parannusta nykysysteemiin. Organisaattori on edelleen Pole Position ja ilmoittautumismaksut yms. sakko-sanktiot samalla tasolla kuin tähänkin asti. Ainoa muutos siinä, että autoja radalla entistä vähemmän ja ns. kansalliset avoimenluokan kisat poistuvat kalenterista....
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Pessimistinen veikkaus on ettei ainakaan mitään parannusta nykysysteemiin. Organisaattori on edelleen Pole Position ja ilmoittautumismaksut yms. sakko-sanktiot samalla tasolla kuin tähänkin asti. Ainoa muutos siinä, että autoja radalla entistä vähemmän ja ns. kansalliset avoimenluokan kisat poistuvat kalenterista....
Just joo. En mä nyt usko, että tuo autoja vähentää.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Just joo. En mä nyt usko, että tuo autoja vähentää.
Trendi on ollut laskeva jo useamman vuoden. Ainoastaan V1600 luokan automäärä on kasvanut. Mikään ei suoranaisesti anna aihetta olettaa että trendin suunta kääntyisi mainittavasti kasvuunkaan.

Camaro Cup on ihan positiivinen ilmestys jos vain jaksaa kantaa useamman vuoden eteenpäin. Ja suhtaudun tähän hieman skeptisesti. Ei se alkuperäinenkään Camaro Cup elänyt kun muutaman kauden. Kotimainen GT3 ei onnistunut, Porsche GT3 Cup kiinnosti peräti neljää kuljettajaa, Ferrari Challengeen sopivia pirssejä ei ole enää ainoatakaan Suomessa (355 ja 360 versioista on aika ajanut ohi). Touring Car puolella Ruotsin STCC tasoisella kalustolla ajettu kisa kuihtui pois kahdessa vuodessa...

Jako kahteen eli Open GT ja Open Touring voi toimia jos 1)tekniset säännökset pidetään sopivan väljinä 2)Hommaa ei tapeta liian korkeilla ilmoittautumismaksuilla (HRF:n Gulf-cupin kynnysraha on nolla ja kisakohtainen maksukin vain 80 egee, vs. SM-sarjan kynnysraha 1500 - 4500 egee plus 3-4 satkua per kisa) 3) Riittävä maninostus jotta saadaan yleisöäkin paikalle.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Pistipä silmääni tämän päiväisessä (su 30.9.2012) Hesarissa että vanha ratakettu Ged Salutskij on poistunut vihreämmille kilpa-areenoille.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Tällainen tapaturma on valitettavasti päässyt sattumaan tänään:

Ratavalvoja kuoli autokisoissa Ähtärissä

Autokisoissa toimitsijana ollut mies jäi auton alle ja kuoli sunnuntaina iltapäivällä.

Onnettomuus sattui Ähtärin urheiluautoilijoiden järjestämässä kaksipäiväisessä kisassa noin kello 16.15 sunnuntaina.

- Radalla oli kaksi autoa tiukassa kisatilanteessa. Autot olivat saaneet kylkikosketuksen, jonka seurauksena toinen auto oli sinkoutunut lumipenkalle ja törmännyt sillä kohtaa olleeseen ratavalvojaan, rikoskomisario Esa Uusi-Kakkuri kertoo Etelä-Pohjanmaan poliisista kertoo.

Jokamiesluokan talvimestaruuskistan 1,2 kilometriä pitkä rata oli rakennettu jään päälle. Kyse oli SM-osakilpailusta ja paikalla oli korkeatasoinen pelastus- ja ensihoitohenkilökunta paikalla. Noin 60-vuotiaan uhrin vammat olivat kuitenkin niin vakavat, että häntä ei voitu auttaa.

Tapahtumalla oli runsaasti silminnäkijöitä, sillä paikalla oli tuhansia katsojia. Poliisi neuvoo onnettomuutta todistaneita ja kriisiapua tarvitsevia ottamaan yhteyttä oman paikkakuntansa terveyskeskukseen.

Toistaiseksi ketään ei epäillä rikoksesta. Poliisi tutkii onnettomuudessa osallisina olleet autot ja käy läpi turvallisuusjärjestelyt.

Tapahtuman järjestäjä ei halunnut kommentoida onnettomuutta.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Rupesin pohtimaan, että minkähänlaisia suojavalleja tms. lippupisteille tuollaisella väliaikaisella radalla tehdään. Youtubesta löytyi video Ähtärin kisasta viime vuodelta. Kohdassa 0:19 näkyykin jo vastaus pohdintaani.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Toivottavasti ovat parantuneet, muuten täälläpäin on tilanne ollut parempi jo 80-luvulla.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Rupesin pohtimaan, että minkähänlaisia suojavalleja tms. lippupisteille tuollaisella väliaikaisella radalla tehdään. Youtubesta löytyi video Ähtärin kisasta viime vuodelta. Kohdassa 0:19 näkyykin jo vastaus pohdintaani.
http://www.youtube.com/watch?v=TP2T9wPfNig

Aika kehnoilta näyttävät "suojavallit". Noin matalista valleista auto menee läpi vauhdin juuri hidastumatta. Ratatuomarit ovat vielä hyvin lähellä radan reunaa nopeissakin paikoissa.


Järjestimme Rokkiralli-jääratakisat jäädytetyllä maaradalla pari viikkoa sitten. Siellä kasattiin pyöräkuormaajalla korkeammat tasanteet (n. 1,5m) tuomareille ja aurattiin poistumisväylää jos tarvitsee ottaa "taka-askelia". Kerran joutuikin viimeisessä mutkassa poistumaan varmuuden vuoksi lippupisteeltä, auto ei kuitenkaan noussut pisteeseen asti vaan pysähtyi korkeaan penkkaan. Lisäksi lippupisteet eivät olleet noin nopeissa paikoissa lähellä rataa mitä tuolla ähtärin radalla. Yleisestikin ratamme oli melko hidas koska käytetty pelto pakotti tekemään lyhyen radan (n. 700m).

Neljä vuotta sitten ajettiin ensimmäiset kisat ja silloin tuomaripisteillä ei ollut korotuksia. Yksi auto päätyikin pisteeseen asti mutta onneksi paksu hanki hidasti autoa sen verran, että pääsimme alta pakoon. Siitä opittiin sen verran, että lippupisteille tehtiin aina nuo suojaavat korotukset seuraaviin kisoihin.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Aika kehnoilta näyttävät "suojavallit". Noin matalista valleista auto menee läpi vauhdin juuri hidastumatta. Ratatuomarit ovat vielä hyvin lähellä radan reunaa nopeissakin paikoissa.
Mä olen yhden kerran käynyt jääratajokkista katsomassa ja siitäkin on jo 15 vuotta ja oletin että nykyään hiukan enemmän lippupisteen suojaukseen panostettaisiin kuin noilla videoilla. Viime vuosina oon käyny kattomassa jokkista ainoastaan Kokemäellä ja tuollaisella vakituisella radalla on tietysti teräskaidetta ja isoa hiekkapenkkaa lippupisteen edessä ja toimitsijatkin jonkun kuormaajan renkaan päällä. Ei siltikään ole montaa vuotta, kun sieltäkin yksi karkuun juossut toimitsija vietiin sairaalaan auton osuttua selkään.

Ei luulis kova lisävaiva olevan tuollaisten lumivallien teko kuin teillä on ollut. Jospa nyt sitten jatkossa vähän enemmän panostettaisiin.
 
Ylös