Ralliuutisia.

Zamppa

Well-known member
Liittynyt
6.4.2006
Viestit
211
Alen ja Vatanen ajoivat tosiaan Legacyilla ja molemmat olivat myös Imprezan ratissa ainakin Suomessa '93, joka taisi olla Imprezan debyyttikisa.

Ehkä tässä voitaisiin mennä paljon yksityiskohtaisempiin tulkintoihin. Koska jo vuosia MM-ralleista lähetettävä materiaali on tuotettu muutamien päämediojen kautta, voidaan syyttää myös heitä näkyvyys ongelmista tiettyjen tallien kohdalla. On melko paradoksaalista, että näyttämällä vain menestyviä talleja/kuljettajia, media itse luo ongelmia itselleen tappamalla sarjan. Ihmettelin MM-rallilähetyksissä esim. jo vuosituhannen vaihteessa, että tiettyjä talleja lähetyksessä ei näytetty ikinä, ehkäpä korkeintaan kausi ennakossa ja sitten kauden lopulla sanottiin että he lopettivat. Ei siis ihme jos ei kiinnosta jatkaa. Toki näkyvyys käsittää paljon muutakin kuin TV-ajan, mutta sanoin että se on kuitenkin melko suuri tekijä asiassa.
Menestys tuo näkyvyyttä. Ja siitä voi olla montaa mieltä kuinka hyödyllistä on laaja näkyvyys selkeänä altavastaajana (esim. Hyundai tai Mitsubishi Tommin lähdön jälkeen) verrattuna siihen että näkyvyyttä ei ole ollenkaan. Toki siitä hyötyä on, varmasti esim. Suzukin näkyvyys MM-sarjassa on auttanut merkin tunnettavuutta(siihen en ota kantaa onko tunnettavuus positiivista vai negatiivista Suzukin esityksillä) mutta voisin uskoa että merkitys ei kuitenkaan ole suuren suuri. Rallikin on sikäli kallista leikkiä ettei sinne ihan vain tämän näkyvyyden takia kannata letkan jatkoksi lähteä.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Niin formulan kuin rallinkin kautta on tullut siviililiikenteeseen sivupeilit, turvavyöt, energiataloudellisemmat moottorit,puhtaammat polttonesteet vain muutamana esimerkkinä.
Nooh noh. Ensimmäinen auto, jossa oli taustapeilit oli kyllä Ray Harounin Marmon Wasp, jolla hän voitti ensimmäisen Indianapolis 500-ajon. Kyllä niitä innovaatioita tuli muualtakin kuin formuloista ja rallista. Kunnia Raylle. Oli kova jätkä :ahem:

Suzukin ja Subarun lähtöä tässä itse olen ollut ennakoimassa, sillä kuolleena syntynyt ideahan tuo nyt oli alun perinkin japanilaistehtailta rakentaa kahta vuotta varten täysin uudet WRC-autot. Vaikka maailmantalous olisi kuinka hyvässä kunnossa, niin ei tuota kyllä voi järkevänä liikkeenä pitää laisinkaan. Oli ihmeellistä, ettei kukaan valmistajien johtoportaassa pistänyt hommia seis aikaisemmin.

Tomi Tuomisen kanssa täysin samaa mieltä. Tämä oli vääjäämätöntä. FIA ei reagoinut tarpeeksi Skodan, Hyundain ja Mitsubishin vetäytymiseen ja aloitti itse toimimattomuudellaan rallin MM-sarjan kuristamisen. Nyt sarja tukehtui ja pitäisi muka esittää yllättynyttä. Nyt on turha enää tehdä mitään. Ei ole enää jalkaa mihin ampua.

WRC kituuttaa kyllä vielä vuoden yhtä merkityksettömänä kuin tähänkin asti. Onhan tämä ollut tähänkin asti pelkkää Citroen-Ford-show'ta. Subarun ja Suzukin lähtö ei sitä asiaa muuta.

Suurin voittaja tässä koko FIA:n sotkussa on IRC, joka tekisi vuoden peliliikkeen kiinnittämällä Solbergin ja Atkinsonin kiertämään sarjaansa. Muutenkin WRC:n lopettaminen ja sen rippeiden yhdistäminen IRC-sarjaan voisi tässä tilanteessa olla armolaukaus jo käytännössä kuolleelle sarjalle. Bonuksena tulisi Eurosport promoottoriksi ja hyvät TV-näkyvyys suorien lähetysten muodossa. Pakko se on myöntää, ettei WRC viimeisenä viitenä vuotenaan ollut menossa yhtään mihinkään.
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Kaikkein parasta olis ku Mäkinen, Grönholm ja Solberg löisivät rahat kasaan ja tulisivat mukaan mm-sarjaan Bosse ja Petteri kuskeinaan. Mäkisen talli tietenkin. :doubtful:
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Et muista, kotoo löytyy jotain vanhoja rallivideoita ja siellä veteli ainakin Alen legacyllä Keniassa...
Noniin olisko Alén ollut se kaveri joka sitä tallia piteli pystyssä silloin kun meininki oli melko amatöörien puuhastelua Richardsin jengillä. Vaikka eihän Markku sillä boxeri-lätyllä mihinkään kerinnyt, niin iso osa tallin rakennusta se varmasti oli 1990 ja 1991. Ja Ari yhtä lailla 1992-1993. Että pojot taas Maikkarille, voi -tun Spedevisio.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
900
Noniin olisko Alén ollut se kaveri joka sitä tallia piteli pystyssä silloin kun meininki oli melko amatöörien puuhastelua Richardsin jengillä. Vaikka eihän Markku sillä boxeri-lätyllä mihinkään kerinnyt, niin iso osa tallin rakennusta se varmasti oli 1990 ja 1991. Ja Ari yhtä lailla 1992-1993. Että pojot taas Maikkarille, voi -tun Spedevisio.
Näiden herrojen lisäks Jarmo Kytölehto ajo 1998 Neste Rallin tehdas-Subarulla ja tais Juha Kangaskin samana vuonna ajaa ainakin Uudessa-Seelannissa tehtaan Imprezalla. Tulokset jäi aika laihoiks tosin. Kytölehdolla varsinkin olis ollut aika hyvä näytönpaikka. Ja ellen väärin muista niin Hannu Mikkola ajo 1993 Ruotsissa Legacylla Vatasen korvaajana

Ikävä juttu sarjalle vaikka ei sinänsä niin yllätäkkään.
 

Kartturi

Well-known member
Liittynyt
19.1.2006
Viestit
185
Tais mennä MTV3:n "veikkaus" Subarun kuljettajien tittelien määrästäkin metsään. Burns 2001 unohtui listalta.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
WRC on kyllä kävelemässä omaan hautaansa tätä menoa. "MM-sarja"
 

Jackson5

Well-known member
Liittynyt
23.8.2008
Viestit
136
Voi voi, Citroenin voitot ei enää tunnu niin makealta kun takana ei ole japanilaislaumaa häviämässä. :D
 

Riku

Well-known member
Liittynyt
12.9.2008
Viestit
113
Alen ja Vatanen ajoivat tosiaan Legacyilla ja molemmat olivat myös Imprezan ratissa ainakin Suomessa '93, joka taisi olla Imprezan debyyttikisa.
Ja Vatanen ajoi vielä 1987 Safari-rallissa pistesijalle, kymmenenneksi, Subaru Leonella (RX). Mutta silloin talli ei ollut Prodriven omistuksessa vaan Fuji Heavy Industriesin oma Subaru Rally Team Japan, ja kiersi vain 1-2 rallia per vuosi. Mutta tuolloin 1993:han Subaru oli jo täysin mukana, joten outoa miksi ei listattu.
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
MTV3:n F1-uutisethan onkin jo ajat sitten integroitu viihdeuutisiin - ilmeisesti myös rallisivuston kanssa on ainakin journalismin laatukriteerejä yhtenäistetty.
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Nyt ämteevee kertoo, että For ja Citroen ovat 'kriisineuvottelussa'
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8744
Sijainti
Vantaa
Richards puhui Prodriven paluusta ralleihin, mutta voisikos automerkki vaihtua. Eihän Richards ainakaan Maikkarin uutisessa autosta puhunut vaan Prodrivesta.

Joku puhui, että GM omistaa Subarua. Jos oikeen muistan, Toyota osti GM:n osuuden. En ole tosin 100% varma.
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Eikö vetäytyminen ole aika raju kannanotto? :jaska:

Kyllähän siellä kuitenki vielä Subaruita nähdään, Adapta ainakin ajaa normaalisti ensi kaudella. Siellähän on toinen paikka Östbergin vierellä auki ja todennäköisesti se on Petteri.
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Voi voi, Citroenin voitot ei enää tunnu niin makealta kun takana ei ole japanilaislaumaa häviämässä. :D
Tuota mää kanssa mietin, että onko tämä nyt vielä niin kamalaa. Ensi vuosi on hiljaisempaa, mutta jos 2010 on tulossa useampikin uusi talli mukaan, niin on sitten ihan sama vaikka tässä yksi vuosi mentäisiinkin säästöliekillä.
Eipä nuo Subarut muutenkaan ole hetkeen kärjessä pyörineet, kaksi muuta merkkiä voitoista on ajanut jo pidemmän aikaa.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Sitä vaan että jotainhan sen uuden S2000+ kilpurinkin kehittäminen maksaa, ja nykytilanteessa tuntuu olevan vähän sitä fiilistä että kaikki raha mitä kisatoimintaan pistetään on tuhlattua rahaa, oli ne kilpurit sitten minkä hintaisia tahansa. Saa nähdä onko 2010 paria kolmea tehdastallia enempää mukana, eikös osa noista nykyisistä S2000-autoista ole ns. yksityisten pajojen virityksiä ilman tehtaan tukea? Ja niitähän ei varmaankaan sarjaan mukaan hyväksytä. Vai miten se oli.
 
Ylös