Ralliuutisia.

super_1600

Well-known member
Liittynyt
22.8.2005
Viestit
362
Pillit pussiin, loeb formuloihin ja latvala, hirvonen grönholmin keskukseen töihin. Rallin voi lopettaa kokonaan ja formuloita katsotaan vielä pari vuotta, sitten nekin loppuu.
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Nopeimmat huhut ovat jo tuomassa subarua takaisin 2010, mutta luulisi että jos haaveilevat noin pikaisesta paluusta olisivat ajaneet ensikauden "persnetolla".
Minkä hemmetin takia kun auto vaihtuu kauden 2010 alkuun kuitenkin niin mitä se WRCllä ajaminen olis ensi kaudella hyödyttänyt. Parempi vaan jos kehittävät ja testaavat koko kauden vaikka sitä uutta s2000 jos tulossa ees ovat. Tulipahan säästettyä semmoset puol miljardia että heilahtaa. Mutta Subarun myynti tulee tippumaan rajusti, ainoo syy miks sitä kukaan ostaa on ollu tää ralli.

Eniten tässä vaan vituttaa se, että jos Petterin ja miksei Atkinsoninkin ajot loppuivat tähän. :(
 

super_1600

Well-known member
Liittynyt
22.8.2005
Viestit
362
PSA on ostamassa hondan tiimiä, eli citroen siirtyy F1, no joo, mut tuskin Citroen ja Ford kattelee tätä touhua enään kovin pitkää.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Niin no..miten luulet että Ralli- ja F1-karavaani siirtyy paikasta toiseen, mantereelta toiseen, junillako? Kyllä kokonaisuudessaan Ralli- ja F1-toiminta kuormittaa luontoa aika rajusti. Mutta eihän sellaisesta saa tässä yhteistössä puhua.
Lopetetaan myös olympialaiset, jalkapallo ja rock-konsertit.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3320
Sijainti
Lahti
Yksi mielenkiintoinen vinkkeli näihin tehdastallien hautajaisiin on se, että nämä viimeisimmät isot "vetäytyjät" l. Honda, Suzuki ja Subaru ovat kaikki japanilaisia, ainakin merkiltään. Japanilaisia autoja ei suinkaan myydä siinä määrin huonosti kuin vaikkapa amerikkalaisia tai saksalaisia. Japanilaiset reagoivat kohtuullisen hyvissä ajoin muuttuvaan ilmapiiriin ja alkoivat pykätä vähäkulutuksisia autoja, hybridejä ja muita virveleitä, joten mietinpä vaan mitä nyt kulissien takana oikein vakavasti funtsitaan?

Näissä yhteyksissä vatvotaan väsyksiin asti sitä, kuinka kilpatoiminta MM-tasolla on ryökäleen kallista, mutta toki kilpaa halutaan ajaa muuallakin kuin MM-sarjassa, joten kalleuden lainalaisuudet säteilevät läpi koko skaalan. Harrastus- ja kilpailutoiminnan pohja on kaventunut tasaisesti ja nykyisen talouskriisin vuoksi on lopullisesti ajautumassa veitsen terälle.

Jonkunhan se on vihellettävä peli poikki tai ainakin vaadittava aikalisä. Koko paletti uusiksi, sanon ma.
 
Viimeksi muokattu:

Zamppa

Well-known member
Liittynyt
6.4.2006
Viestit
211
Nopeimmat huhut ovat jo tuomassa subarua takaisin 2010, mutta luulisi että jos haaveilevat noin pikaisesta paluusta olisivat ajaneet ensikauden "persnetolla".
Miksi olisivat? Uusi auto ei ole tällaisenään kilpailukykyinen ja vaikka sitä kehitettäisiinkin se tuskin tulisi sellainen olemaan 2009. Ja 2010 pakka menee täysin sekaisin, joten kaikki kehitystyöstä saatava hyöty rajoittuisi ensi vuoteen ja mahdollisesti kauteen 2010 riippuen siitä millä tavoin ja miten paljon WRC laitteita hidastetaan S2000-pohjaisiin verrattuna.

Jännä seurata hysteriaa minkä autonvalmistajien vetäytyminen saa aikaan. Hondan vetäytyessä F1 puolella oltiin valmiina jo suurin piirtien perumaan kausi 2009 kokonaan ja sama nyt rallin puolella. Sehän on selvä että tämä on isku MM-sarjalle mutta mestaruustaiston kannalta Subarun ja Suzukin poistumisella ei ole suuren suurta merkitystä. Taistelussa kärjen takana tulee vain olemaan vähemmän autoja(kakkosketjun tiimeistä eli Stobartista ja kumppaneista ei taida olla vielä varmaa tietoa?) ja se on tietysti sääli koska siellä ne parhaat taistelut usein olivat.

Hyvä asia tämä ei ole mutta en usko että rallin MM-sarja tähän kuolee. 2009 mennään kevyemmällä miehityksellä ja ennen kauden 2010 alkua ehtii tapahtua vielä paljon.
 

J.T.

Well-known member
Liittynyt
18.10.2008
Viestit
183
Sijainti
Tampere
Jos moottoriurheilu lopetetaan, hidastuu myös vähäpäästöisten moottorien kehitys sekä turvallisuuskehitys autoissa ja moottoripyörissä.

Esimerkkinä WTCC sarja jossa käytetään jo ensikaudella bio polttoaineita ja kuten täällä todettiin, ei moottoriurheilun lopettaminen pelasta maapalloa.

Edellä kirjoitellut kommentit oli lähinnä provoja varmaankin mutta kannattaa oikeasti katsoa mennyttä historiaa.Niin formulan kuin rallinkin kautta on tullut siviililiikenteeseen sivupeilit, turvavyöt, energiataloudellisemmat moottorit,puhtaammat polttonesteet vain muutamana esimerkkinä.

Jos joku siis väittää tosissaan että tämä kehitys on turhaa ja moottoriurheilua ei tarvita, voi hetken aikaa miettiä, onko haistellut jotain muuta kuin bensiiniä liikaa.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Säännöt, talouslama, tallien vetäytyminen, jne....

Lähinnä tulee mieleen muutamia kysymyksiä.

Ensinäkin miksi Subaru/Prodrive ei BAT:n jälkeen hankkinut pääsponssia. Harva tiimi ajaa ainoastaan tehtaan kustantamana. Kun tehtaan tuki loppui niin Prodriven olisi voinut olettaa uumoilevan jo sitä aiemmin syksyllä laman alkaessa ja siten ainakin tutkia mahdollisuuksia saada korvaavaa rahoitusta muualta. Näin varmaan tehtiinkin.

Ylipäätään kävin pohtimaan miksi edelliset tallit ovat lopettaneet, Peugeot, Mitsubishi, Skoda, Seat, Hyundai ja Toyota? Silloin kun rallin MM-sarja näytti viimeksi todella hyvältä, eli vuosituhannen vaihteessa. Mitä tapahtui säännöissä/taloudessa, tms. Lainaten nimimerk. ttiirika kirjoituksia ralli.netin puolelta

ttiirika sanoi:
Vuonna 1999 tehdastiimeinä mukana olivat kuitenkin Toyota, Subaru, Mitsubishi, Ford, Seat, Peugeot ja Skoda. Ja vuonna 2000 oli myös 7 tehdastiimiä, kun Toyotan oli korvannut Hyundai.
Huom. tehdastiimien lisänä oli aina privaatteja, kuten nykyisin Stobart ja vastaavat..

ttiirika sanoi:
Kovan luokan vuosi oli myös 1991, kun tehdastiimeinä olivat mukana Lancia, Toyota, Mitsubishi, Ford, Mazda, Subaru ja Nissan. Monet näistä ajattivat useissa ralleissa kolmea autoa ja Lancia useampaakin, esim. San Remossa viittä autoa.
Entä mikä takia tämän jälkeen tulivat laihat vuodet 90-puolivälissä kun oli vain Subaru, Mitzu ja Ford..

Tai sitten B-ryhmän aika 1986, jolloin oli Audi, Citroën, Ford, Lancia, Nissan, Mazda, Metro, Peugeot, Renault, Toyota. Eli noin 10 tiimiä. Rallin MM-sarjan suosio näyttää aina menneen oudohkoissa aalloissa.

Ylipäätään voi miettiä miksi mikäkin autotehdas valitsee minkäkin kilpa-areenan, F1/ralli, rata vakio-autot, jne.. Itse olettaisin että F1sessä olisi lähinnä muutamia urheiluautovalmistajia, kuten Lamborghini, Porsche, Ferrari, jne.. useimmille sopisi markkinointitarkoituksiin rata vakio-autot. Ralli taas on markkinoinnillisesti ehkä haastava sora-painotteisuutensa takia, joka voi olla kaukana nykymetropolien urbaanien kuluttajien aivoista. Lopulta kai kyse on aina saadun huomioarvon määrästä, eli tiimit jotka ei pärjää lopettaa aina ennemmin tai myöhemmin. Japanilaisessa kulttuurissa menestymättömyyden häpeä on mahdoton asia.
 
Viimeksi muokattu:

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3320
Sijainti
Lahti
Jos moottoriurheilu lopetetaan, hidastuu myös vähäpäästöisten moottorien kehitys sekä turvallisuuskehitys autoissa ja moottoripyörissä.

Esimerkkinä WTCC sarja jossa käytetään jo ensikaudella bio polttoaineita ja kuten täällä todettiin, ei moottoriurheilun lopettaminen pelasta maapalloa.

Edellä kirjoitellut kommentit oli lähinnä provoja varmaankin mutta kannattaa oikeasti katsoa mennyttä historiaa.Niin formulan kuin rallinkin kautta on tullut siviililiikenteeseen sivupeilit, turvavyöt, energiataloudellisemmat moottorit,puhtaammat polttonesteet vain muutamana esimerkkinä.

Jos joku siis väittää tosissaan että tämä kehitys on turhaa ja moottoriurheilua ei tarvita, voi hetken aikaa miettiä, onko haistellut jotain muuta kuin bensiiniä liikaa.
Moottoriurheilun "tarvitsemisesta" en sanoisi mitään, mutta pirun hauskaa se on, ja tuskin heittää henkeänsä niin kauan kuin löytyy ihmisiä jotka saavat säväreitä painovoimanlain, hyrrävoimien ja muiden merkillisyyksien kanssa puljaamisesta. Ja meitähän riittää.

Sinänsä sivupeilit, turvavyöt sun muut olisi varmaan tullut keksittyä ilman kilvanajoakin. Ihmisapina on aina ollut kekseliäs kehveli.
 

Zamppa

Well-known member
Liittynyt
6.4.2006
Viestit
211
Ylipäätään kävin pohtimaan miksi edelliset tallit ovat lopettaneet, Peugeot, Mitsubishi, Skoda, Seat, Hyundai ja Toyota? Silloin kun rallin MM-sarja näytti viimeksi todella hyvältä, eli vuosituhannen vaihteessa.
Toyota siirsi panostuksensa F1:n puolelle, muilla talleilla varmasti raha oli pääsyy joskin muitakin syitä on helppo löytää. Peugeot ja Citroën kuuluvat samaan konserniin joten niiden kilpaileminen keskenään ei ollut järkevää, etenkin kun tallit toimivat toisistaan erillään. Sama juttu Seatin ja Skodan kanssa. Mitsubishi, Skoda ja Hyundai puolestaan eivät olleet kilpailukykyisiä, ja kustannuksien kasvaessa tehtaiden johtoportaat luultavasti katsoivat että budjettien nostamisen sijaan lajista poistuminen on parempi ratkaisu.

Tämä aaltoliike näyttäisi noudattelevan suurempia sääntömuutoksia ja niiden voimaantulon jälkeistä kustannusten kasvua. B-ryhmä tosin ei ehtinyt aallonharjalta laskeutua mutta kustannukset olivat sen aikaan jo kovat ja luultavast aika moni talli olisi lopettanut jo ennen vuosikymmenen loppua ellei loru olisi loppunut muista syistä. A-ryhmän alkuaikoina mukana oli useita talleja mutta jälleen osa kasvatti budjettejaan ja jatkoi (Subaru, Toyota, Mitsubishi, Ford) ja loput päättivät poistua saman tien (Mazda, Nissan, Lancia ja monet muut).

WRC-säännöt tulivat voimaan 90-luvun lopussa ja mukaan tuli taas monta tehdasta kokeilemaan kepillä jäätä. Ja 2000-luvun alkuun mennessä jotkut jatkoivat kustannuksien kasvaessa (Ford, Subaru, Citroën) ja vähemmän hommasta innostuneet tallit katsoivat parhaaksi poistua takavasemmalle (Mitsubishi, Skoda, Hyundai).

Voi hyvinkin olla että Super 2000-sääntöjen kanssa lähdetään taas aallonharjalle jos vielä maailmantalouskin elpyy sopivasti ja taas noin kymmenen vuoden päästä saatetaan hyvinkin olla tässä samassa jamassa.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Jos moottoriurheilu lopetetaan, hidastuu myös vähäpäästöisten moottorien kehitys sekä turvallisuuskehitys autoissa ja moottoripyörissä.

Esimerkkinä WTCC sarja jossa käytetään jo ensikaudella bio polttoaineita ja kuten täällä todettiin, ei moottoriurheilun lopettaminen pelasta maapalloa
Toisaalta voi kyseenalaistaa kuinka paljon vaikka Audin Le Mans -voitot dieselillä on markkinointia kuin varsinaista pioneerityötä? Tai siis markkinointiahan moottoriurheilu ylipäätään on; win on Sunday, sell on Monday.

Biopolttoaineet on muuten aika tavallista jo - itse asiassa F1-bensassakin taisi olla joku prosenttimäärä (kovin pieni, alle 10%).

Energian uudelleen käyttö ja sähkömoottorit antaa taas uusia mahdollisuuksia moottoriurheilulle. Tosin vähän tosin ironisesti ensin mainittua olisi voitu kehittää jo kymmenen vuotta - McLarenin kuuluisa systeemi vuonna 1998 F1:ssä ja Panoz-Zytek Q9 samalta vuodelta.

Edellä kirjoitellut kommentit oli lähinnä provoja varmaankin mutta kannattaa oikeasti katsoa mennyttä historiaa.Niin formulan kuin rallinkin kautta on tullut siviililiikenteeseen sivupeilit, turvavyöt, energiataloudellisemmat moottorit,puhtaammat polttonesteet vain muutamana esimerkkinä.
Tai tuulilasin pyyhkimet, levyjarrut, vaihteistot eri muodoissaan...

Entä mikä takia tämän jälkeen tulivat laihat vuodet 90-puolivälissä kun oli vain Subaru, Mitzu ja Ford..

Tai sitten B-ryhmän aika 1986, jolloin oli Audi, Citroën, Ford, Lancia, Nissan, Mazda, Metro, Peugeot, Renault, Toyota. Eli noin 10 tiimiä. Rallin MM-sarjan suosio näyttää aina menneen oudohkoissa aalloissa.
Oikeastaan MM-ralli on ollut aika stabiili valmistajien suosiossa verrattuna moneen muuhun sarjaan.


edit
 
Viimeksi muokattu:

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Olen myös kelannut sitä, että jos on kyse lähinnä sääntöjen/kustannusten suhteesta menestykseen/näkyvyyteen, niin missä lopettaneet tallit ovat ottaneet huomioon sen, että rallin-MM sarjan katsojaluvut nousevat kaiken aikaa?

Ehkä tässä voitaisiin mennä paljon yksityiskohtaisempiin tulkintoihin. Koska jo vuosia MM-ralleista lähetettävä materiaali on tuotettu muutamien päämediojen kautta, voidaan syyttää myös heitä näkyvyys ongelmista tiettyjen tallien kohdalla. On melko paradoksaalista, että näyttämällä vain menestyviä talleja/kuljettajia, media itse luo ongelmia itselleen tappamalla sarjan. Ihmettelin MM-rallilähetyksissä esim. jo vuosituhannen vaihteessa, että tiettyjä talleja lähetyksessä ei näytetty ikinä, ehkäpä korkeintaan kausi ennakossa ja sitten kauden lopulla sanottiin että he lopettivat. Ei siis ihme jos ei kiinnosta jatkaa. Toki näkyvyys käsittää paljon muutakin kuin TV-ajan, mutta sanoin että se on kuitenkin melko suuri tekijä asiassa.
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
"Suomalaisista Subaru-tallissa ovat ajaneet Tommi Mäkinen (2002-03), Juha Kankkunen (1999-2000) ja Mikko Hirvonen (2004)."

Eikös Ari Vatanen ja Markku Alen ajaneet Legacyllä 90-luvulla vai muistanko omiani?
Et muista, kotoo löytyy jotain vanhoja rallivideoita ja siellä veteli ainakin Alen legacyllä Keniassa...
 
Ylös