RITA#28
Banned
- Liittynyt
- 6.8.2007
- Viestit
- 1824
Kai sinäkin sitten ajat kaikki matkat polkupyörällä?Saisivat pitää vaikka 5 vuoden tauon, samaten F1 voisivat pitää samaisen 5 vuoden tauon toiminnassaan. Loppuisi sairas ilmaston saastuttaminen.
Kai sinäkin sitten ajat kaikki matkat polkupyörällä?Saisivat pitää vaikka 5 vuoden tauon, samaten F1 voisivat pitää samaisen 5 vuoden tauon toiminnassaan. Loppuisi sairas ilmaston saastuttaminen.
Minkä hemmetin takia kun auto vaihtuu kauden 2010 alkuun kuitenkin niin mitä se WRCllä ajaminen olis ensi kaudella hyödyttänyt. Parempi vaan jos kehittävät ja testaavat koko kauden vaikka sitä uutta s2000 jos tulossa ees ovat. Tulipahan säästettyä semmoset puol miljardia että heilahtaa. Mutta Subarun myynti tulee tippumaan rajusti, ainoo syy miks sitä kukaan ostaa on ollu tää ralli.Nopeimmat huhut ovat jo tuomassa subarua takaisin 2010, mutta luulisi että jos haaveilevat noin pikaisesta paluusta olisivat ajaneet ensikauden "persnetolla".
Lopetetaan myös olympialaiset, jalkapallo ja rock-konsertit.Niin no..miten luulet että Ralli- ja F1-karavaani siirtyy paikasta toiseen, mantereelta toiseen, junillako? Kyllä kokonaisuudessaan Ralli- ja F1-toiminta kuormittaa luontoa aika rajusti. Mutta eihän sellaisesta saa tässä yhteistössä puhua.
Huhu taisi olla kakkaa: http://en.f1-live.com/f1/en/headlines/news/detail/081216081549.shtmlPSA on ostamassa hondan tiimiä, eli citroen siirtyy F1, no joo, mut tuskin Citroen ja Ford kattelee tätä touhua enään kovin pitkää.
Miksi olisivat? Uusi auto ei ole tällaisenään kilpailukykyinen ja vaikka sitä kehitettäisiinkin se tuskin tulisi sellainen olemaan 2009. Ja 2010 pakka menee täysin sekaisin, joten kaikki kehitystyöstä saatava hyöty rajoittuisi ensi vuoteen ja mahdollisesti kauteen 2010 riippuen siitä millä tavoin ja miten paljon WRC laitteita hidastetaan S2000-pohjaisiin verrattuna.Nopeimmat huhut ovat jo tuomassa subarua takaisin 2010, mutta luulisi että jos haaveilevat noin pikaisesta paluusta olisivat ajaneet ensikauden "persnetolla".
Hmm? En ole yhtään vakuuttunut että tehdastiimien vuosibudjetit on ihan tuota luokkaa.Tulipahan säästettyä semmoset puol miljardia että heilahtaa.
Jos kyse on jeneistä kun on japanilaistalli?Hmm? En ole yhtään vakuuttunut että tehdastiimien vuosibudjetit on ihan tuota luokkaa.
Huom. tehdastiimien lisänä oli aina privaatteja, kuten nykyisin Stobart ja vastaavat..ttiirika sanoi:Vuonna 1999 tehdastiimeinä mukana olivat kuitenkin Toyota, Subaru, Mitsubishi, Ford, Seat, Peugeot ja Skoda. Ja vuonna 2000 oli myös 7 tehdastiimiä, kun Toyotan oli korvannut Hyundai.
Entä mikä takia tämän jälkeen tulivat laihat vuodet 90-puolivälissä kun oli vain Subaru, Mitzu ja Ford..ttiirika sanoi:Kovan luokan vuosi oli myös 1991, kun tehdastiimeinä olivat mukana Lancia, Toyota, Mitsubishi, Ford, Mazda, Subaru ja Nissan. Monet näistä ajattivat useissa ralleissa kolmea autoa ja Lancia useampaakin, esim. San Remossa viittä autoa.
Moottoriurheilun "tarvitsemisesta" en sanoisi mitään, mutta pirun hauskaa se on, ja tuskin heittää henkeänsä niin kauan kuin löytyy ihmisiä jotka saavat säväreitä painovoimanlain, hyrrävoimien ja muiden merkillisyyksien kanssa puljaamisesta. Ja meitähän riittää.Jos moottoriurheilu lopetetaan, hidastuu myös vähäpäästöisten moottorien kehitys sekä turvallisuuskehitys autoissa ja moottoripyörissä.
Esimerkkinä WTCC sarja jossa käytetään jo ensikaudella bio polttoaineita ja kuten täällä todettiin, ei moottoriurheilun lopettaminen pelasta maapalloa.
Edellä kirjoitellut kommentit oli lähinnä provoja varmaankin mutta kannattaa oikeasti katsoa mennyttä historiaa.Niin formulan kuin rallinkin kautta on tullut siviililiikenteeseen sivupeilit, turvavyöt, energiataloudellisemmat moottorit,puhtaammat polttonesteet vain muutamana esimerkkinä.
Jos joku siis väittää tosissaan että tämä kehitys on turhaa ja moottoriurheilua ei tarvita, voi hetken aikaa miettiä, onko haistellut jotain muuta kuin bensiiniä liikaa.
Puoli miljardia jeniä olisi 5 miljoonaa dollaria... se on taas epärealistisen paljon alakanttiin.Jos kyse on jeneistä kun on japanilaistalli?
Ei ainakaan kannattaisi kilpatallia mokoman summan takia lopettaa.Puoli miljardia jeniä olisi 5 miljoonaa dollaria... se on taas epärealistisen paljon alakanttiin.
Toyota siirsi panostuksensa F1:n puolelle, muilla talleilla varmasti raha oli pääsyy joskin muitakin syitä on helppo löytää. Peugeot ja Citroën kuuluvat samaan konserniin joten niiden kilpaileminen keskenään ei ollut järkevää, etenkin kun tallit toimivat toisistaan erillään. Sama juttu Seatin ja Skodan kanssa. Mitsubishi, Skoda ja Hyundai puolestaan eivät olleet kilpailukykyisiä, ja kustannuksien kasvaessa tehtaiden johtoportaat luultavasti katsoivat että budjettien nostamisen sijaan lajista poistuminen on parempi ratkaisu.Ylipäätään kävin pohtimaan miksi edelliset tallit ovat lopettaneet, Peugeot, Mitsubishi, Skoda, Seat, Hyundai ja Toyota? Silloin kun rallin MM-sarja näytti viimeksi todella hyvältä, eli vuosituhannen vaihteessa.
Toisaalta voi kyseenalaistaa kuinka paljon vaikka Audin Le Mans -voitot dieselillä on markkinointia kuin varsinaista pioneerityötä? Tai siis markkinointiahan moottoriurheilu ylipäätään on; win on Sunday, sell on Monday.Jos moottoriurheilu lopetetaan, hidastuu myös vähäpäästöisten moottorien kehitys sekä turvallisuuskehitys autoissa ja moottoripyörissä.
Esimerkkinä WTCC sarja jossa käytetään jo ensikaudella bio polttoaineita ja kuten täällä todettiin, ei moottoriurheilun lopettaminen pelasta maapalloa
Tai tuulilasin pyyhkimet, levyjarrut, vaihteistot eri muodoissaan...Edellä kirjoitellut kommentit oli lähinnä provoja varmaankin mutta kannattaa oikeasti katsoa mennyttä historiaa.Niin formulan kuin rallinkin kautta on tullut siviililiikenteeseen sivupeilit, turvavyöt, energiataloudellisemmat moottorit,puhtaammat polttonesteet vain muutamana esimerkkinä.
Oikeastaan MM-ralli on ollut aika stabiili valmistajien suosiossa verrattuna moneen muuhun sarjaan.Entä mikä takia tämän jälkeen tulivat laihat vuodet 90-puolivälissä kun oli vain Subaru, Mitzu ja Ford..
Tai sitten B-ryhmän aika 1986, jolloin oli Audi, Citroën, Ford, Lancia, Nissan, Mazda, Metro, Peugeot, Renault, Toyota. Eli noin 10 tiimiä. Rallin MM-sarjan suosio näyttää aina menneen oudohkoissa aalloissa.
"Suomalaisista Subaru-tallissa ovat ajaneet Tommi Mäkinen (2002-03), Juha Kankkunen (1999-2000) ja Mikko Hirvonen (2004)."Subarun vetäytyminen on nyt virallisestikin varmistettu:
http://www.mtv3.fi/urheilu/ralli/uutiset.shtml/arkistot/ralli/2008/12/764912
Et muista, kotoo löytyy jotain vanhoja rallivideoita ja siellä veteli ainakin Alen legacyllä Keniassa..."Suomalaisista Subaru-tallissa ovat ajaneet Tommi Mäkinen (2002-03), Juha Kankkunen (1999-2000) ja Mikko Hirvonen (2004)."
Eikös Ari Vatanen ja Markku Alen ajaneet Legacyllä 90-luvulla vai muistanko omiani?