Ralliuutisia.

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3786
Onneksi ei otettu, se tästä vielä puuttus et wrc:eetä ajeltas s2000:silla
Oletko katsonut IRC-sarjaa?
Ei siinä paljoa turbo kiinnostaa peruskatsojaa kun näkee kovaa kisailua, yritystä, paljon autoja (no ei kaikissa kisoissa tosin) ja paremmat tv-lähetykset.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Oletko katsonut IRC-sarjaa?
Ei siinä paljoa turbo kiinnostaa peruskatsojaa kun näkee kovaa kisailua, yritystä, paljon autoja (no ei kaikissa kisoissa tosin) ja paremmat tv-lähetykset.
TV-lähetysten toteutus ei tietenkään liity käytettävään autoon mitenkään. Valittaviin rallieihin ja pätkiin kylläkin.

Siitä olen samaa mieltä, ettei se kiinnostavuus turboista ja aerokitistä ole kiinni.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3786
TV-lähetysten toteutus ei tietenkään liity käytettävään autoon mitenkään. Valittaviin rallieihin ja pätkiin kylläkin.

Siitä olen samaa mieltä, ettei se kiinnostavuus turboista ja aerokitistä ole kiinni.
Ei, vaan se oli pointtini että jos nuo kaikki asiat ovat kunnossa, useimpia ei varmaan kiinnosta onko autossa turbo vai ei.

Ja jos olisi siirrytty s2000 luokkaan, autojen ollessa halvempia olisi enemmän kisailijoita ynm. innostusta lajiin.

Nythän kaudesta 2010 tuli varmaan monelle mieleen jonkinlainen välikausi kun porukka odottaa 2011 kautta ja pakansekoitusta.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei, vaan se oli pointtini että jos nuo kaikki asiat ovat kunnossa, useimpia ei varmaan kiinnosta onko autossa turbo vai ei.
No niin oli minunkin pointtini. Tosin tuskin suomalaiset rallifanit hirvittävästi kiittäisivät, jos Jyskälän sijaan ajettaisiin jossain Mallorcalla, koska televisiointi siellä on niin paljon helpompaa IRC-tyyliin. (Suomen pikiksillähän se tyyli ei toimi, koska helikopteri ei voi lentää vieressä.)
Ja jos olisi siirrytty s2000 luokkaan, autojen ollessa halvempia olisi enemmän kisailijoita ynm. innostusta lajiin.
Tämä olisi se keskeinen seikka, jossa tehdastalleja ei suoraan nosteta (taloudellisesti) täysin omaan kastiinsa, vaan privaattikuskeilla olisi realistinen mahdollisuus taistella suht samanlaisilla autoilla tehdaskuskeja vastaan. Samalla se ykkösluokan kilpailijoiden määrä oltaisiin saatu suureksi nykyisen reilun kymmenen sijaan (mikä on pitkälti ollut todellisuutta sekä WRC:ssä että IRC:ssä).
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
TM 19/10

FIA:n laskelmien mukaan 1,6 litranrallimoottori tuottaa 33 mm:n kuristimella noin 205-210 kW tehoa, ja moottorin odotetaan vähentävän iilidioksidipäästöjä 30 prosentilla.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1024
Sijainti
South Park
Ihan mutuna väittäisin että enemmän tehoa pitäisi irrota. Ihan kilpamoottori kuitenkin, ei verrattavissa esim N-ryhmäläiseen.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18411
..ja tämän uutisen myötä, mikäli pitää kutinsa, ensi kaudella sarjassa on taas yksi kilpailukykyinen autokunta vähemmän sarjaa kiertämässä, pitää vain toivoa että Mini paikkaa sen vajeen. So long, Dani.
Tuttu espanjalaispankki pelastamassa Sordon ralluran

Hieman uumoilinkin että Sordo ottaisi yhteyttä Fordiin mutta Santander tuli hieman puskista, mutta katsellaan miten asiat etenevät.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3492
Sijainti
JKL
Jos sheikin lompakko olisi pysynyt kiinni ja sarjaan olisi jäänyt vain Citroen niin olisiko silloin vedetty koko sarjalle laudat oviin vai havahduttu tekemään oikeasti radikaaleja liikkeitä sarjan suhteen jo hyvän aikaa sitten, eikä vasta nyt? Ja onko ne nyt sitten kovin radikaaleja muutoksia nytkään, stanan kallista touhuahan se on jatkossakin ja kilpailun taso pysyy yhtä kapoisena kuin on viime vuosina totuttu.
Syy tähän taitaa olla se että FIA ja autonvalmistajat tekivät aikanaan sopimuksen että säännöt on jäädytetty tämän vuoden loppuun saakka. Silloin kun se sopimus tehtiin oli mukana myös muita talleja kuin Citikka ja Ford. Kukaan ei odottanut että tulee lama ja lopettaa useamman tallin toiminnan. Eli sitten olisi ajettu yhdellä tallilla sarjaa... En minäkään sitä tarkoita että olisin erityisesti pitänyt MM-sarjan viimeaikaisesta tasosta mutta asioilla kun tahtoo olla monta eri puolta. Kaikilla valmistajilla on omat intressit joita he ajavat ja yrittävät kampittaa muita. Ja se on se syy miksi yksityiskuskit eivät voi ikinä saada sellaista autoa jolla voisi MM-rallin voittaa. Se kun ei ole hyvää pisnestä edes Harkimon mielestä jos joku tuntematon nimi pesisi kisassa tehdastiimien kalliit palkka kuljettajat...
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Kaikilla valmistajilla on omat intressit joita he ajavat ja yrittävät kampittaa muita. Ja se on se syy miksi yksityiskuskit eivät voi ikinä saada sellaista autoa jolla voisi MM-rallin voittaa. Se kun ei ole hyvää pisnestä edes Harkimon mielestä jos joku tuntematon nimi pesisi kisassa tehdastiimien kalliit palkka kuljettajat...
Tyhmempi voisi ajatella, että kun yksityistallin Ford/Citikka/yms. voittaa, niin se on kuitenkin saman merkkinen kulkine, kuin tehdastallilla? Ihan yhtä hyvää mainostahan sen pitäisi olla?
Ennenvanhaan taisi olla asiat vähän toisin.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18411
Ennenvanhaan taisi olla asiat vähän toisin.
Itsestäni 95-03 välinen aika oli ihan hyvää WRC:n kannalta, oli monia tiiimejä, kuskeina kankkunen, Sainz, Mcrae, Mäkinen, Vatanen, Auriol, Burns, Martin, Grönholm, Solberg ym. 03 jälkeen kiinostavia hetkiä ovat olleet itselleni ainakin Sainzin ja C Mcraen paluut muutamiin ralleihin. Viimeset pari vuotta onkin tullut IRC:tä katsottua säännöllisesti siellä sentään tiimejä enemmän kuin WRC:ssä.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Itsestäni 95-03 välinen aika oli ihan hyvää WRC:n kannalta, oli monia tiiimejä, kuskeina kankkunen, Sainz, Mcrae, Mäkinen, Vatanen, Auriol, Burns, Martin, Grönholm, Solberg ym. 03 jälkeen kiinostavia hetkiä ovat olleet itselleni ainakin Sainzin ja C Mcraen paluut muutamiin ralleihin. Viimeset pari vuotta onkin tullut IRC:tä katsottua säännöllisesti siellä sentään tiimejä enemmän kuin WRC:ssä.
Vatasen ura aktiivikuskina loppui jo ennen vuotta -95.. Sanoisin, että kilpailullisesti paras tilanne B-ryhmän jälkeen oli 1991-95, ja sitten taas 1998-2003.
Pitkään on ollutkin surkeaa, mutta uskon, että uusi nousu alkaa ennemmin tai myöhemmin. Toivon vain, että superrallisäännöstä on varaa joskus luopua!
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18411
Vatasen ura aktiivikuskina loppui jo ennen vuotta -95.. Sanoisin, että kilpailullisesti paras tilanne B-ryhmän jälkeen oli 1991-95, ja sitten taas 1998-2003.
Pitkään on ollutkin surkeaa, mutta uskon, että uusi nousu alkaa ennemmin tai myöhemmin. Toivon vain, että superrallisäännöstä on varaa joskus luopua!
Niin loppui mutta kävi ajamassa muutamia ralleja, esim tuuramassa 1998 Bruno Thirya Fordilla. Toivotaan parasta että paremmat ajat koittavat.
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
908
FIA:n laskelmien mukaan 1,6 litranrallimoottori tuottaa 33 mm:n kuristimella noin 205-210 kW tehoa, ja moottorin odotetaan vähentävän iilidioksidipäästöjä 30 prosentilla.

En usko, että jää noin alas. Nykyiset S2000kin kehittävät yli 220 kw.

Jos tämä teho pitää paikkansa niin ens vuonna Hänninen pistää Räikkösiä pataan ihan huolella.

Itse olen ymmärtänyt, että tehot ylittää 400 heppaa uusilla WRC autoilla.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3492
Sijainti
JKL
FIA:n laskelmien mukaan 1,6 litranrallimoottori tuottaa 33 mm:n kuristimella noin 205-210 kW tehoa, ja moottorin odotetaan vähentävän iilidioksidipäästöjä 30 prosentilla.
Fia on edelleenkin sitä mieltä että nykyisissäkin WRC autoissa on tuo 220kW/300hv... Joka antaa jonkinlaisen perspektiivin tuohon arvioon. Mutta jos S2000 autossa ja uudessa WRC:a molemmissa on samat 220 kW niin kyllä WRC on nopeampi vähintään kaksinkertaisen vääntömomentin takia...
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Mutta jos S2000 autossa ja uudessa WRC:a molemmissa on samat 220 kW niin kyllä WRC on nopeampi vähintään kaksinkertaisen vääntömomentin takia...
Ei 1.6 turbo välttämättä nopeampi ole tuon väännön ansiosta, mutta huomattavasti helpompi ajaa lujaa.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1024
Sijainti
South Park
Kyllä minä sanoisin että se on nopeampi ja suht reilusti kuitenkin. Ainakin vahva oletus että näin. Tuleekin olemaan mielenkiintoista vertailla vertailla kunnon kuskin ajaman S2000 fiestan vauhtia WRC fiestaan.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3492
Sijainti
JKL
Ei 1.6 turbo välttämättä nopeampi ole tuon väännön ansiosta, mutta huomattavasti helpompi ajaa lujaa.
Joku viisas totesi aikanaan että autot myydään hevosvoimilla mutta kisat voitetaan vääntömomentilla...
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1024
Sijainti
South Park
Mielenkiintoinen pätkä oli. Moottori ei tule mahdollisesti olemaan ollenkaan heikompi kuin nykynen 2.0?! Aika kovalta kuulostaa, mutta jos paikkansa pitää niin uudetkin Wrc:cet pysyvät selkeästi nopeampina kuin S2000 autot.

Tai noh, ainakin tuo citroen pysyy. :eek::rolleyes:
 
Ylös