Ralliuutisia.

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3798
Kustantaa jatkossakin itse omat ajamisensa. Ennemmin sieltä nousee Tänäk kuin Ketomaa.
Eikös Tänäk ole sidoksissa m-sportiin 5-vuoden sopparilla?

Ketomaan heitin sen takia että on jo kuitenkin "valmis" kuski tukemaan ykköskuskia ja tarpeeksi nopea.

Tosin sitä tiedä jos Ogier vaihtaa leiriä missä huudossa on herrojen yhteinen (jos oikein muistin) manageri...
 

kosmi

Well-known member
Liittynyt
28.2.2009
Viestit
216
Toivoisin, että Ogier siirtyisi Fordille. Samalla nähtäisiin kuinka hyvä/huono auto se Ford loppupeleissä on. En jaksa uskoa, että yhtäkkiä Loeb tai Ogier on nopeampia kuskeja soralla Suomessa kuin suomalaiset. Fordin kannalta olisi hyvä saada joku hyvä asvalttikuski tiimiin. Ilman että tarttee käydä Salon taikka Kovalaisen opissa ennen asvalttikisaa.
Eli villikäsi:
Citroen: Loeb J-M Latvala
Ford: Ogier Ketomaa
Mini: Sordo Meeke
VW: Solberg Hirvonen

Perustelut: Hirvonen ja Latvala voisi olla toisinpäinkin, toisaalta Hirvonen on kokenut ja keräisi samalla motivaatiota välivuoden volkkarilla. Ketomaa Fordille, Malcolm on ennenkin pelannu suomalaisten puolesta upporikasta tai rutiköyhää :thumbup:
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Kävi sitten Citikalla ovi tai ei niin tuntuu vaan ihmeelliseltä että Citikka näyttää edelleenkin laittavan patonkeja lähinnä Loebin koriin, sen sijaan että katsottaisiin tilannetta vuosi pari tästä eteenpäin. Jos ovat oikeasti valmiita päästämään Ogierin pois vain pitääkseen harmaantuvan Loebin tyytyväisenä niin siinähän tehdään vähän valintaa parin lisämestaruuden ja Loeb-aikakauden jälkeen tulevien mestaruuksien välillä, Loebistä irtoaa vielä pari Citikka vs. Ford -sarjan mestaruutta mutta entäs sen jälkeen. Tietty jos Citikalla on meininkinä jättää sarja sen jälkeen kun Loeb lopettaa niin eihän sillä silloin niin väliä ole että kuka siinä kakkosautossa jalkarätin roolissa ajaa, mutta pidemmällä tähtäimellä Ogierin, tulevan mestarin, päästäminen pois pelkästään Loebin takia ampuu vielä Citikkaa rseeseen jossain vaiheessa. Vai meinataanko siellä että ihan sama ketkä Citikkaa ajaa niin sillä voitetaan molemmat mestaruudet jatkossakin?
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1372
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Kävi sitten Citikalla ovi tai ei niin tuntuu vaan ihmeelliseltä että Citikka näyttää edelleenkin laittavan patonkeja lähinnä Loebin koriin, sen sijaan että katsottaisiin tilannetta vuosi pari tästä eteenpäin. Jos ovat oikeasti valmiita päästämään Ogierin pois vain pitääkseen harmaantuvan Loebin tyytyväisenä niin siinähän tehdään vähän valintaa parin lisämestaruuden ja Loeb-aikakauden jälkeen tulevien mestaruuksien välillä, Loebistä irtoaa vielä pari Citikka vs. Ford -sarjan mestaruutta mutta entäs sen jälkeen. Tietty jos Citikalla on meininkinä jättää sarja sen jälkeen kun Loeb lopettaa niin eihän sillä silloin niin väliä ole että kuka siinä kakkosautossa jalkarätin roolissa ajaa, mutta pidemmällä tähtäimellä Ogierin, tulevan mestarin, päästäminen pois pelkästään Loebin takia ampuu vielä Citikkaa rseeseen jossain vaiheessa. Vai meinataanko siellä että ihan sama ketkä Citikkaa ajaa niin sillä voitetaan molemmat mestaruudet jatkossakin?
Tai sitten Sitruuna haluaa voittaa tallimestaruuden, ja sitä peliä ei auta kahden draamakuningattaren keskinäinen kukkoilu. Sillä touhulla on ennenkin saatu tallin toiminta sisältä päin sekaisin.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Toki, mutta ilman lisäpanostuksia Fordista ei näytä olevan uhkaa mestaruuksille näillä uusillakaan autoilla, ja silloin vapaampi kilvoittelu Sebien kesken tuskin maksaisi Citikoille seuraavienkaan kausien mestaruuksia. Mutta jos Loebille on jo luvattu jotain paperille asti niin pahapa niitä on takaisin ottaa, siirtokortit on nyt ainakin näennäisesti Ogierilla. Voisiko Ogierin siirtyminen M-Sportille tuoda samalla lisäpanostusta Fordin puolelta, vai onko sekin vain toiveajattelua.

Noh, onpahan jotain spekuloitavaa taas vaihteeksi, vaikkei lopulta kukaan minnekään siirtyisikään. Paitsi että pitäähän sitä VW:täkin jonkun ajaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Entäpä jos ykkösasema oli Loebin ehto jatkamiselle? Eli Citroenilla olisi ollut joko/tai-tilanne, eikä sekä-että ollut mahdollinen. Jos Loeb ei suostu tasapäiseen kilpailuun ja Ogier ei suostu kakkoskuskiksi, mitä jää vaihtoehdoksi? Loebin lähtö tai Ogierin lähtö. Nyt toteutui jälkimmäinen.
 
Viimeksi muokattu:

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3511
Sijainti
JKL
Kaiken kaikkiaan aika mielenkiintoinen tilanne jos Ogier on oikeasti lähtökuopissa Sitikalta. En välttämättä usko että hän olisi Volkkarille lähdössä koska vaikka on nopea niin ei ehkä sellainen kuski jota VW kaipaa tällä hetkellä. Malcolm on todennut että ottaa Ogierin heti jos hän on tulossa joten toinen suomalainen joutuu antamaan tilaa. Ja jos näin käy niin arvelen että Mikko joutuu lähtemään. Syy on nuo Mikon viimeaikaiset kommentit mm. Jyskälässä jossa hän Lankamaan mällin jälkeen totesi jotenkin että ei ollut uutinen että se laitettiin kuskin syyksi. Ja ilmeisesti se ei ollut ensimmäinen kerta(olisko eka se urrian kaato?) jolloin Mikolla ja Malcolmilla on eri näkemys asioiden syistä ja seurauksista. Tästä vain on aistittavissa se ettei välit välttämättä ole sellaiset kun ne ovat parhaimmillaan olleet. Joten JM olisi jäämässä ja Mikko suuntaamassa ehkä VW:lle...

Muista suomalaisista vahvin usko itselläni on Hänniseen. Tasaista ja nopeaa työtä joka alustalla. Olisi varmasti hyvä kakkonen Loebin rinnalle pariksi vuodeksi ja sen jälkeen vaikka mihin... Ketomaa on nopea mutta pahoin pelkään että juna meni jo, ja muilla nuorilla suomalaisilla on vielä pidempi matka tehdaspaikoille. Tänak on huikean nopea ja mikäli tuo viiden vuoden diili Fordille pitää paikkansa niin tullee viemään sen viimeisenkin suomalais paikan jossain vaiheessa.
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
->VAikka Wilson Ogierin perään kuolaa, Seb2:lta olisi massiivinen virheliike siirtyä Fordille. Fordilla ei ole mitään saumaa nyt Citroenia vastaan, eikä jatkossa Volkkaria (ja Citroenia) vastaan. Lisäksi vaarana on, että tallin ja auton hyvin tunteva suomalainen sotkee fransmannin jalkoihinsa. Se on liki varmaa, jos Ogierin sopimuksessa ei taata ykköskuskin asemaa ja todennäköistä siitä huolimatta.

Mitä muuhun tulee, uskon Hirvosen siirtyvän Volkkarille. Tapahtuuko siirto jo ensi vuonna, on kiinni Ogierista. Ja näillä näkymin on hyvin vaikea nähdä Hänniselle löytyvän paikkaa tallien pisteitä ajavien kuljettajien joukosta.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Kävi sitten Citikalla ovi tai ei niin tuntuu vaan ihmeelliseltä että Citikka näyttää edelleenkin laittavan patonkeja lähinnä Loebin koriin, sen sijaan että katsottaisiin tilannetta vuosi pari tästä eteenpäin. Jos ovat oikeasti valmiita päästämään Ogierin pois vain pitääkseen harmaantuvan Loebin tyytyväisenä niin siinähän tehdään vähän valintaa parin lisämestaruuden ja Loeb-aikakauden jälkeen tulevien mestaruuksien välillä, Loebistä irtoaa vielä pari Citikka vs. Ford -sarjan mestaruutta mutta entäs sen jälkeen. Tietty jos Citikalla on meininkinä jättää sarja sen jälkeen kun Loeb lopettaa niin eihän sillä silloin niin väliä ole että kuka siinä kakkosautossa jalkarätin roolissa ajaa, mutta pidemmällä tähtäimellä Ogierin, tulevan mestarin, päästäminen pois pelkästään Loebin takia ampuu vielä Citikkaa rseeseen jossain vaiheessa. Vai meinataanko siellä että ihan sama ketkä Citikkaa ajaa niin sillä voitetaan molemmat mestaruudet jatkossakin?
En ihmettelisi lainkaan jos Citruunalla olisi jo seuraavat haasteet mietintämyssyssä. Ralli on pikkuhiljaa nähty, otetaan nyt vielä parit mestaruudet pois kuleksimasta ja väistytään historiaan kaikkien aikojen menestyneimpänä autonvalmistajana ja tallina (ja Loeb best ever kuskina). Niinhän Pösökin teki: Tuli, näki, voitti ja lähti (kahdesti) uusien haasteiden pariin.
Citruuna voisi esim. palata aavikkorallien pariin lyömään kapuloita Volkkarin rattaisiin.

Peugeot ja Citruunahan ovat samaa konsernia, mutta mites tuo tekniikka-puoli? Oliko Xsara WRC:n kone sama kuin Pösön 206:ssa ja vasta C4:een tuli täysin uusiin puihin suunniteltu tekniikka? Pösön ingenjöörit näet sanoivat eräässä yhteydessä, että 206:lla olisi periaatteessa voitu jatkaa vielä 2004 ja pari vuotta eteenpäinkin, mutta tuo kiuas alkoi jo olemaan pahasti vanhentunut. Ja alkoihan X06 olemaan väistyvä mallisukupolvi muutoinkin, joten oli sopiva aika X07:lle astua estraadille ja samalla saatiin uuden tyyppiset koneetkin luokiteltua. 307 CC ei vain sopinut Grönholmin käteen - osin kasvaneiden ulkomittojen vuoksi. Vaikka eihän se esim. Imprezaan nähden mitenkään jumalattoman suuri möhkäle ollut. 206 sen sijaan oli joka suhteessa pieni verrattuna kilpailijoihin.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Autosportin painetussakin versiossa ihan mielenkiintoisia huhuja. Super-ralli-sääntö olisi ilmeisesti muuttumassa vapaaehtoiseksi MM-sarjan kisoille, ja lehden mukaan Monte ei meinaisi käyttää super-rallia kisassa ensi vuonna, ja Mini on tästä jo ehtinyt älähtämään (ei uskalla kutsua vieraita kun ei tiedä että kuinka kauan autot on mukana kisassa).

Samoin Autosportissa huhutaan että Suomen rallin formaatti olisi palaamassa takaisin kolmen pidemmän päivän formaattiin, koska JKL:n kauppaväki ei ole tyytyväinen Lahti-päivän takia pienentyneeseen myyntiin. Mene ja tiedä sitten onko JKL:llä enää mitään painoarvoa tuossa asiassa, eiköhän se keväällä selviä.

Ja sekin vielä että Kimi ei jatkaisi rallissa ensi vuonna jos hänelle ei siitä makseta. No voi olla aika hilljaista sen suhteen jos on tuommoisen ehdon asettanut, palkanmaksajat löytyy ratapuolelta.
 
Viimeksi muokattu:

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Colin oli parhaimmillaan jumala ratin takana, mutta ihan turhaan yritti leikkiä sellaista vielä kopterin puikoissa. Niin turhaan, niin turhaan.

Former rally world champion Colin McRae MBE crashed his helicopter because he was flying too low and too fast in the wrong place, a Fatal Accident Inquiry has found.

The inquiry found 39-year-old McRae had undertaken the flight that killed him and three others without a valid pilot's licence.

McRae crashed his helicopter on September 15, 2007, in a wooded area, Mouse Valley, near to his home in Lanark.

He died along with his son Johnny, aged five, and two family friends: six-year-old Ben Porcelli and Graeme Duncan, who was 37.

The FAI found McRae lost control of his helicopter after entering Mouse Valley when there were no "operational or logistical reasons" to do so.

The helicopter deviated from its path due to "an unkown occurrence" before it collided with trees. McRae had not been able to recover control of the aircraft because he was flying too fast and too low.

Sheriff Nikola Stewart concluded: "For a private pilot such as Mr McRae, lacking the necessary training, experience or requirement to do so, embarking upon such demanding, low-level flying in such difficult terrain, was imprudent, unreasonable and contrary to the principles of good airmanship."

The FAI found McRae, the youngest man ever to win the World Rally Championships drivers title with his victory for the Subaru team in 1995, did not hold a valid flying licence at the time of the crash and therefore should not have been flying the aircraft.

Video recordings of the flight had been taken by passenger Graeme Duncan on a video camera he used inside the helicopter.

The footage demonstrated that McRae had consistently flown the aircraft at unnecessarily low heights throughout the fatal flight.

http://news.sky.com/home/uk-news/article/16063702

"He (Mr McRae) undertook significant manoeuvring at low level and the helicopter seems to have encountered significant g-loading as a result, to the evident enjoyment of his passengers.

"The episodes of extremely low-level flying and the excessive manoeuvre parameters, particularly the descent into the valley by Larkhall, all as captured on the video recording, are indicative of an aircraft being flown imprudently, without due regard to the principles of good airmanship and in such a way that normal safety margins would be reduced."

http://www.bbc.co.uk/news/uk-scotland-glasgow-west-14803595
 
Viimeksi muokattu:

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Elämäntyyliä on hankala muuttaa. Ja miksi muuttaa, Colin eli kovaa ja korkealla. Sananmukaisesti. Tosin tulee JJ:n venekolari tästä mieleen kun skotin mukana meni kaksi lasta ja kaveri. Ehkä olisi issekseen voinut harrastella kopterilentämistä. Sama juttu Kubican kanssa, pakko oli ajaa offseasonilla rallia vaikka taidot ei selkeästikään siihen vielä täysin riittäneet. Profeettoja ja guruja omilla aloillaan, mutta kun sama itseluottaus viedään liki täysin vieraisiin tai ainakin melko uusiin vehkeisiin niin jälki on karmeaa.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Sama juttu Kubican kanssa, pakko oli ajaa offseasonilla rallia vaikka taidot ei selkeästikään siihen vielä täysin riittäneet. Profeettoja ja guruja omilla aloillaan, mutta kun sama itseluottaus viedään liki täysin vieraisiin tai ainakin melko uusiin vehkeisiin niin jälki on karmeaa.
Jälki oli kyllä karmeaa, mutta enpä nyt menisi laittamaan taitojen piikkiin tuota onnettomuutta. Sattuu vastaavia ammattirallikuskeillekin, tosin tuuria on yleensä huomattavasti enempi mukana jolloin vaan kalusto kärsii.

Onnistumisen ja epäonnistumisen välinen ero on kovin kapea rallissa.
 

STP

Well-known member
Liittynyt
15.1.2011
Viestit
162
Elämäntyyliä on hankala muuttaa. Ja miksi muuttaa, Colin eli kovaa ja korkealla. Sananmukaisesti. Tosin tulee JJ:n venekolari tästä mieleen kun skotin mukana meni kaksi lasta ja kaveri. Ehkä olisi issekseen voinut harrastella kopterilentämistä. Sama juttu Kubican kanssa, pakko oli ajaa offseasonilla rallia vaikka taidot ei selkeästikään siihen vielä täysin riittäneet. Profeettoja ja guruja omilla aloillaan, mutta kun sama itseluottaus viedään liki täysin vieraisiin tai ainakin melko uusiin vehkeisiin niin jälki on karmeaa.
Se on vaan sellaista että kun elämä on sitä kovaa ja korkealta elämistä. Uskoisin että colin (RIP) ja JJ on sellasia kavereita olleet ja toinen edelleen että kun annetaan vaikka polku auto alle niin ei kestä kuin hetken niin koitetaan jo kuinka lujaa sillä pääsee. Toisilla meistä vaan on sen verran tuota kilpailuviettiä ja omien rajojen etsimisen kaipuuta että järki unohtuu kun sitä täydellistä nautittavaa fiilistä pitää hakea jatkuvasti joka hetkessä.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Se on vaan sellaista että kun elämä on sitä kovaa ja korkealta elämistä. Uskoisin että colin (RIP) ja JJ on sellasia kavereita olleet ja toinen edelleen että kun annetaan vaikka polku auto alle niin ei kestä kuin hetken niin koitetaan jo kuinka lujaa sillä pääsee. Toisilla meistä vaan on sen verran tuota kilpailuviettiä ja omien rajojen etsimisen kaipuuta että järki unohtuu kun sitä täydellistä nautittavaa fiilistä pitää hakea jatkuvasti joka hetkessä.
Varmaan näin. Mutta kysymys kuuluukin että pitääkö sitä lähteä veneilemään ja koittamaan kuinka lujaa uskaltaa vetää kanavasta läpi kun on tuhannen päissään? JJ tekoset rinnastuis hyvin Marko Märtiniin, jos tällä olisi ollut muutama promille kosken jormaa veressään Walesin rallissa 2005.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3330
Sijainti
Lahti
Oman hengen vaarantaminen on jokamiehenoikeus, muiden hengen ei.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11219
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
MM- ja IRC-sarjojen kisojen lisäksi tänä viikonloppuna ajetaan EM-rallikin, Oviedon seudulla Rally Principe de Asturias. Kisapäivät perjantai ja lauantai, ja ilmeisesti järjestyshäiriöiden välttämiseksi päiväsaikaan.

Puolivälissä 6/13EK on EM-pisteiden keräilijöistä Luca Betti 4., Anton Tlustak 6. ja Szymon Ruta 7. Kolmantena hyvästelee kansainvälisen uransa haaveita Xavier Pons. Kärkikaksikko on seutukunnan omia miehiä, johdossa Fabialla Alberto Hevia ja toisena 207:lla Jonathan Perez. Albertolla ikää jo 37v ja kokemusta runsaasti, Jonathan on 24v sälli ja 87 ajettua rallia takana. Kumpaakin yhdistää se, ettei ikinä ole ajettuna yhtään kisaa Espanjan ulkopuolella...siellä riittää kansallinen sankaruus.
 
Ylös