Ralliuutisia.

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
Lisäksi 2001 Subaru ylsi voittoon.

Voittolistaa tuijottamalla ei kuitenkaan voi katsoa koko totuutta. 2001 lienee kuitenkin se rallin MM-sarjan huippuvuosi, kilpailu oli tasaista ja kansainvälisestikin sarja taisi elää korkeimmalla huipullaan. Tahtoisin vain tuon vuoden takaisin...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Toyota puuttuu.
Lisäksi 2001 Subaru ylsi voittoon.
Lisätty. Arvasin että jotain menee ohi silmien.
Voittolistaa tuijottamalla ei kuitenkaan voi katsoa koko totuutta. 2001 lienee kuitenkin se rallin MM-sarjan huippuvuosi, kilpailu oli tasaista ja kansainvälisestikin sarja taisi elää korkeimmalla huipullaan. Tahtoisin vain tuon vuoden takaisin...
Minulla ei ole näppituntumaa siitä miten ralli näkyi kansainvälisesti, mutta kilpailullisesti ja lähtölistan nimien suhteen tuota aikakautta on hankala ylittää.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Numeroryhmien aika

1979
Lancia, Fiat, Saab, Ford, Datsun, Mercedes-Benz

1980
Fiat, Ford, Datsun, Mercedes-Benz, Porsche, Opel, Talbot Sunbeam

1981
Renault, Fiat, Ford, Audi, Lancia, Datsun, Talbot Sunbeam

eli

6-7-7

Oi niitä aikoja, oi niitä aikoja, ne tahtoisin niin elää uudelleen...
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Sanotaanko näin, että...

1997-2003 oli kilpailullisesti parasta aikaa
1984-86 oli autojen suhteen kiehtovinta aikaa.
1991-1994 oli sekä autojen, kilpailun ja rallien suhteen hyvää aikaa.
Mielenkiintoisia kuljettajapersoonia oli erityisesti 80- ja 90-luvuilla.

E: Jos jonkun vuoden haluaisin takaisin, niin kyllä se olisi varmaankin 1994.
 
Viimeksi muokattu:

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
->Nuo vuosien miekka ja kypärä voittajalistat eivät ole sinänsä vertailukelpoisia nykypäivään, että kaikki tallit eivät tuolloin osallistuneet kaikkiin kisoihin.

Lisäksi Toyotan Safari -voittojen vertailukohta olisi tänäpänä lähinnä se, että Le Mans kuuluisi sarjaan ja Audi sen myötä osakisavoittajien joukkoon...

Olisiko sitten 1 ratkaisu rallin MM-sarjan tasaisuuden luomiseksi tehdastallien kielto ja siiryminen johonkin N-ryhmän kaltaiseen kalustoon? :doubtful:
Ei tehdastalleja mielestäni tarvitsisi kieltää, sääntöjen vain pitäisi olla sellaiset, että autovalmistajista riippumattomalla taholla on mahdollisuus kilpailukykyiseen kalustoon.

Eli yksityyppi- tai muutoin hyvin tarkasti määritelty putkirunko, jonka kuka hyvänsä kyläseppä pystyy hitsaamaan autotallissaan kasaan. Nokalle 2L vapari kierrosrajoittimella. Voimansiirto ja alusta kaikille samoilta valmistajilta ja kiinteään hintaan, esim. 50 tonnia yhteensä.

Valmistajille jäisi moottorit ja silhuetit (joita valvottaisiin kaavoilla, pitäisi olla olemassa olevan automallin mukainen), mutta periaatteessa yksityinen voiisi hankkia moottorinsa viripajalta ja jos tehoissa uupuisi, niin vapaammalla pleksin muotoilulla saisi ehkä vähän takaisin.

Pähkinänkuoressa: sellaiset säännöt, että lähtöviivalla on kymmenen autoa joilla voi voittaa, ovat autotehtaat mukana tai ei.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11219
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Lisäksi Toyotan Safari -voittojen vertailukohta olisi tänäpänä lähinnä se, että Le Mans kuuluisi sarjaan ja Audi sen myötä osakisavoittajien joukkoon...
Ei kai nyt sentään. Samanlaisilla hieman muunnelluilla muutkin pajat siellä olivat. Toyotalla vaan kaikki natsas Safarissa ja etenkin Norsunluurannikolla parhaiten.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Eli yksityyppi- tai muutoin hyvin tarkasti määritelty putkirunko, jonka kuka hyvänsä kyläseppä pystyy hitsaamaan autotallissaan kasaan. Nokalle 2L vapari kierrosrajoittimella. Voimansiirto ja alusta kaikille samoilta valmistajilta ja kiinteään hintaan, esim. 50 tonnia yhteensä.
Luokiteltu putki- tai monokokkirunko, jonka valmistaja voi olla joko autotehdas tai joku Sarlin Racing Teamin tapainen pikkupaja. Kone vapari, ei jenkarajoitinta eikä kuutiotilavuusrajaa, mutta auton minimipainot sen mukaan millainen kone siellä on nokalla. Mutta perusmoottorin valmistajan ja auton "mallin" tulisi matsata toisiinsa. Eli ei niin että kaikkiin tungetaan Volvon moottoria, vaikka auto näyttäisi Mersulta tai Ladalta.

Alustaratkaisut ja renkaat vapaat.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7568
2 l vapariin en jaksa uskoa, kun se alkaa uusissa autoissa olla katoavaa kansanperinettä. Lisäksi muissakin sarjoissa siirrytään kovaa vauhtia turboihin. Toki minullekin kelpaisi hyvin, jos niillä ratkaistaisiin maailmanmestari. Parasta olisi kun näistä uusista koneista saisi ottaa vähä lisää tehoja isommalla kuristimella.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Siis nykyinen "supervakioautoihin" perustuva WRC-konsepti on huonoin mahdollinen kilpailullisesti, vaikka sen 1997 tullessaan piti pelastaa rallin tulevaisuus? Vaihtoehtoina olisivat tarjolla N-ryhmäläiset/S2000 tai sitten jonkinlaiset silhuetit(?). :doubtful:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Siis nykyinen "supervakioautoihin" perustuva WRC-konsepti on huonoin mahdollinen kilpailullisesti, vaikka sen 1997 tullessaan piti pelastaa rallin tulevaisuus? Vaihtoehtoina olisivat tarjolla N-ryhmäläiset/S2000 tai sitten jonkinlaiset silhuetit(?). :doubtful:
Tuo väite vaatisi perusteluita.

Mutta itsellleni kyllä kelpaisivat S2000 autot, en vaan ymmärrä miksi niitä piti ylipäätään luokitella WRC:n rinnalle. Olisivat suoraan siirtyneet niihin ja kuopanneet WRC:n tai sitten jättäneet koko luokan kehittämättä.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3508
Sijainti
JKL
N-ryhmä ja S2000 luokat tulevat sellaisenaan loppumaan eikä käsittääkseni uusia S2000 autoja voi edes luokitella enää. Uutena luokkana ollaan suunnittelemassa luokkaa R4T (tai R5) johonka tullaan sulauttamaan nykyiset luokat R4, S2000 ja N ryhmä. Luokan autot ovat varustettu WRC tyyppisellä voimansiirto paketilla ja 1,6l turbo moottorilla. Luokkaan voi luokitella melkein minkä auton tahansa. Tämä on se tieto jonka olen itse kuullut tulevaisuuden suunitelmista...
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Ei ne säännöt sitä takaa, eikä auton luokitus. Rahalla saa ja insinööri keksii, jos vaan on halua panostaa. Ja Sitruunalla on.
Ehkäpä Citikan pärjäämisen WRC:ssä osittain selittää sekin, että tierallit ovat ainoa autourheiluluokka, johon ranskistalli täysillä panostaa, Fordilla kun eri luokkia, joihin se osallistuu on enemmän, eikä emoyhtiö Jenkeissä välttämättä järin suurta arvoa tällaiselle "korpiseutukilpailuille" anna:
http://racing.ford.com/
 
Viimeksi muokattu:

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Alustaratkaisut ja renkaat vapaat.
Jos alusta on vapaa, niin sitten se maksaa vähintään satatonnia, eikä hommassa ole taas mitään järkeä. Yksityisillä ei ole mitään mahdollisuuksia kilpailukykyiseen kalustoon.

Muistetaan nyt kuitenkin, että menopelien ja ajamisen hinta on suurin yksittäinen ongelma nykyautoissa. RAllista ei saa halpaa, mutta jos halutaan kilpailukykyinen sarja, niin pahimmat ylilyöntipotentiaalit pitää karsia. Ensimmäinen on alusta ja toinen on:

2 l vapariin en jaksa uskoa, kun se alkaa uusissa autoissa olla katoavaa kansanperinettä. Lisäksi muissakin sarjoissa siirrytään kovaa vauhtia turboihin.
Turbojen ongelma kilpa-autoilussa on hinta. En tiedä mitä nyky-WRC:t maksaa, mutta hintaero niiden ja entisten S2000:n välillä johtuu suurimmaksi osaksi turbosta ja kasvaneista vaatimuksista voimansiirrolle. Vääntö nääs...
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Turbojen ongelma kilpa-autoilussa on hinta. En tiedä mitä nyky-WRC:t maksaa, mutta hintaero niiden ja entisten S2000:n välillä johtuu suurimmaksi osaksi turbosta ja kasvaneista vaatimuksista voimansiirrolle. Vääntö nääs...
Turbojen tulo F1:iin jakoi aikoinaan tallit räikeästi huippuihin ja häntäpään härveltäjiin.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Jos alusta on vapaa, niin sitten se maksaa vähintään satatonnia, eikä hommassa ole taas mitään järkeä. Yksityisillä ei ole mitään mahdollisuuksia kilpailukykyiseen kalustoon.
Ei yksityisillä ole muutoinkaan ollut enää 30 vuoteen mitään saumoja kilpailukykyiseen kalustoon. Mutta talleille pitää suoda mahdollisuus kilpailuttaa mielestään kokonaisedullisin alustantoimittaja eikä niin että FIA myöntää monopolin sille joka on valmis eniten maksamaan voitelurahoja.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Mutta itsellleni kyllä kelpaisivat S2000 autot, en vaan ymmärrä miksi niitä piti ylipäätään luokitella WRC:n rinnalle. Olisivat suoraan siirtyneet niihin ja kuopanneet WRC:n tai sitten jättäneet koko luokan kehittämättä.
:thumbup:

Juurikin näin. Turha liike. Valmistajia olisi todennäköisesti jo tässä vaiheessa enemmän. Valitettavasti kuunneltiin liikaa nykyvalmistajia -jotka olisivat kyllä jatkaneet.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Minusta Super 2000 säännöt oli aika onnistuneet, kun pienempien pajojen oli mahdollisuus tehdä autoja (polo, corolla, auris, yms.).

Autojen luokittelun pitäisi olla mahdollisimman helppoa ja halpaa. Tietyn kokoinen (itse kantava teräs) kori, joka perustuu autotehtaan tuotantomalliin (joku minimi tuotanto määrä ja ei ole pakko olla neliveto malli), tietyn kokoinen moottori joka perustuu tuotantomallin moottoriin, mutta voi olla saman merkin jostain toisestakin automallista.
Auton luokitukset olisi sen viisi vuotta voimassa, jotta myös vanhemmalla kalustolla olisi mahdollista kilpailla. Nykyään käsittääkseni pitäisi luokitus uudistaa tehtaan toimesta joka vuosi?

Ei mitään silhuetteja, monokokkeja ja putkirunkoja.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18416
http://www.ts.fi/moottoriurheilu/ralli/378580/Salolle+kaksi+AasiaTyynenmeren+rallia+Protonilla
Salolle kaksi Aasia-Tyynenmeren rallia Protonilla

Ralli | Turun Sanomat 21:31

Jyväskylässä kolmanneksi Proton Motorsportin S2000-autolla ajaneen Juha Salon kilpailuohjelmassa oli seuraavaksi suunniteltuna osallistuminen saman tiimin kalustolla syyskuun puolivälissä ajettavaan Walesin MM-ralliin.

Britannian sijaan Salo suuntaa silloin yhdessä kartanlukijansa Marko Salmisen kanssa Japaniin Aasia-Tyynenmeren rallisarjan viidenteen osakilpailuun, jossa kaksikon kilpa-autona on niin ikään Proton Satria Neo S2000.

Salo osallistuu tehdastiimissä myös APRC:n päättävään Kiinan ralliin lokakuun lopussa.

– PG Andersson voitti SWRC:n Jyväskylässä ja on nyt pistejohdossa. On luonnollista, että tiimi haluaa ajattaa PG:tä myös Walesissa, jotta hänellä olisi mahdollisuus taistella sarjan mestaruudesta, Salo valottaa.

– En koe tekeväni juurikaan huonompaa sopimusta näin, vaan ehkä oman jatkoni kannalta on järkevämpikin ajaa Protonilla nämä kaksi kilpailua Japanissa ja Kiinassa Walesin sijaan, Juha jatkaa.

Proton on ollut menestyksekäs myös Aasia-Tyynenmeren sarjassa, sillä Alister McRae voitti merkin kotikilpailun Malesiassa heinäkuussa. Salo ja McRae kilpailevat Proton Motorsportin väreissä, kun kolmipäiväinen Rally Hokkaido käynnistyy 14. syyskuuta.

Turun Sanomat, Helsinki
 
Ylös