Ralliuutisia.

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18416
Red Bullin sponsoroimana Nasser Al Attiyah, Carlos Sainz ja Thierry Magnaldi osallistuvat luultavasti ensi vuoden alussa käytävään Dakar-ralliin, Jefferies Racingin kilpurilla, mutta tätä ei vielä olla vahvistettu.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1987

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
http://www.rally-erc.com/article.php?cont=841

ERC Rally du Valaisissa on tänään koettu Citroen DS3 RRC:n maailmanensi-ilta - ja jo ensimmäinen kaatokin. Pieter Tsjoen ajoi ekalle pätkälle pohjat, kippasi toisella, mutta jatkaa kisaa liki jonon hänniltä.

Muuten lähtöluettelossa ei ole juuri mitään mielenkiintoista, jollei sitten koe sveitsiläistä ralliautoilua omakseen.

Tulokset: http://rally-base.com/2012/rallye-du-valais-2012/
Luokitteluista: Mikä tuon RRC:n idea on? R5 on jo olemassa, luulisi sen piisaavan.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1987
Luokitteluista: Mikä tuon RRC:n idea on? R5 on jo olemassa, luulisi sen piisaavan.
R5-luokiteltuja autojahan ei vielä ole olemassa. Vasta Peugeot esitellyt omansa, hyvä jos alkukaudesta 2013 saa kisoihin mukaan. S2000 1.6T eli nämä RRC:t tulivat uusien WRC-autojen kylkiäisinä eli sama auto saadaan melko helposti muutettua WRC-autosta tasoa alemmaksi - yksinkertaistettuna - poistamalla takasiipi ja kiristämällä turboa. Nyky-WRC:tä ei saa luokiteltua, jollei ole ensin S2000-mallia. Fordeilla ja Mineillä on kilpailtu jo viime kaudesta, Citroenilla ei ole siihen ollut intressejä ja tämä debyytti tuli nyt näin hieman jälkijättöisesti belgialaisen yksityiskuskin toimesta.
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
377
Sijainti
Vantaa
S2000 1.6T eli nämä RRC:t tulivat uusien WRC-autojen kylkiäisinä eli sama auto saadaan melko helposti muutettua WRC-autosta tasoa alemmaksi - yksinkertaistettuna - poistamalla takasiipi ja kiristämällä turboa.
Ja tämä siksi, että FIAn mukaan Class 1-autoilla (eli WRC) ei saa kilpailla kuin MM-ralleissa. Tarkoitus oli kait luoda mahdollisuus kilpailla kansallisissa sarjoissa samalla autolla, jolla voi myös ajaa esim. oman maansa MM-rallin WRC:llä.

Fordeilla ja Mineillä on kilpailtu jo viime kaudesta, Citroenilla ei ole siihen ollut intressejä ja tämä debyytti tuli nyt näin hieman jälkijättöisesti belgialaisen yksityiskuskin toimesta.
Citroenin RRC:n piti debytoida jo syyskuussa Al-Attiyahin kuskaamana Libanonissa.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3506
Sijainti
JKL
Ja tämä siksi, että FIAn mukaan Class 1-autoilla (eli WRC) ei saa kilpailla kuin MM-ralleissa...
Kyllä kilpailla saa mutta esim. Suomessa ei saa ajaa mestaruudesta. Joka SM-rallissa on ensivuonna luokka myös uuden WRC-säännön mukaisille autoille...
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7568
Kyllä kilpailla saa mutta esim. Suomessa ei saa ajaa mestaruudesta. Joka SM-rallissa on ensivuonna luokka myös uuden WRC-säännön mukaisille autoille...
Mistä sitä tietää vaikka joku wrc-fiesta suomeen ilmestyisikin, jos wilssonin pitääkin ryhtyä varaston tyhjennykseen. :D Mielummin ei ja nähtäisiin enempi S2000 ja vastaavia vehkeitä rattimiehillä, kuin yksi keskellä tietä ajava wrc.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3506
Sijainti
JKL
Mielummin ei ja nähtäisiin enempi S2000 ja vastaavia vehkeitä rattimiehillä, kuin yksi keskellä tietä ajava wrc.
Samaa mieltä mutta karu totuus vain on se että kenelläkään nuorella ja lupaavalla kuskilla ei ole varaa S2000 autoon. Silläkin ajaminen maksaa niin saatanasti että pelimerkit on äkkiä käytetty. Pelkkä kisojen ajaminen ei juuri auta koska testaamalla se vauhti löytyy. Muistaakseni esim. Lappi ajoi testiä ennen viime Tunturia yli 500km. Kun pelkän auton kulut on yli 100€/km niin voi äkkiä laskea kuinka paljon maksaa...

Eli S2000 autotkin tulevat suurimmaksi osaksi juuri näille keskitien ajajille... Toivottavasti olen väärässä...
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Luokitteluista: Mikä tuon RRC:n idea on? R5 on jo olemassa, luulisi sen piisaavan.
RRC:n idea lienee se, että samasta autosta saadaan järkevässä ajassa rakennettua kilpailukykyinen MM-sarjaa kiertävä laite, tai vaihtoehtoisesti voidaan ajaa huomattavasti halvemmilla komponenteilla kotimaassa.

R5 lienee luotu ihan puhtaasti leikkaamaan kustannuksia.

Tässä hivenen lisäkatsantokantaa R5 ja RRC luokituksiin:
http://fi.best-of-rallylive.com/Bestofrallylive/Uutiset/Peugeot-esitteli-208-R5-n-Pariisissa
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11219
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
ERC Rally du Valaisissa on tänään koettu Citroen DS3 RRC:n maailmanensi-ilta - ja jo ensimmäinen kaatokin. Pieter Tsjoen ajoi ekalle pätkälle pohjat, kippasi toisella, mutta jatkaa kisaa liki jonon hänniltä.

Muuten lähtöluettelossa ei ole juuri mitään mielenkiintoista, jollei sitten koe sveitsiläistä ralliautoilua omakseen.
Nyt kun 2EK:ta jäljellä ja MotorsTV:ltä tulee livejuttua on Tsjoen noussut neljänneksi, mutta sveitsiläinen kärkitrio 207:lla 5min karussa.
Keliolosuhteet olleet haastavat, jokilaaksossa ja alarinteillä sataa vettä, mutta ylempänä lunta. Ja jos tieltä poistuu, on pudotusta paljon!
Toisena ulkomaalaisena Tluslak, ajelee terveisiä kahdeksantena.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18416
Asian Pacific Ralli sarjan kauden viimeisen Kiinan rallin voittoon ajoi Protonilla Alister Mcrae, toiseksi sijoittui Gaurav Gill ja kolmanneksi kaasutteli vetoakseliongelmasta kärsinyt Juha Salo.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7568
Heh, tyly kuitti nuoremmille kilpakumppaneilleen.
Katotaa mitä Hirvonen tai Latvala sanoo 10 vuoden päästä. En nyt samanlaista voittoputkea uskalla odottaa, mutta luulisi kummallakin jokunen maailmanmestaruus olevan. :alppu:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Katotaa mitä Hirvonen tai Latvala sanoo 10 vuoden päästä. En nyt samanlaista voittoputkea uskalla odottaa, mutta luulisi kummallakin jokunen maailmanmestaruus olevan. :alppu:
Siltikin:

Loeb > Latvala + Hirvonen + Sordo + Solberg
 

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
Voi hellantestas....

Latvala on puolestaan rauhallinen ja tarkkaan omat suorituksensa analysoiva kuski. Virheeseen sorruttuaan Latvala on yleensä kuin maansa myynyt, kun taas Ogier jättää takaiskut nopeasti taakseen.

- Seb pystyy seisomaan omilla jaloillaan eikä hän välitä paskaakaan, mutta Jari-Mattia pitää rakastaa. Pidän heistä molemmista, mutta heitä täytyy kohdella erilaisina persoonina, Capito kertoi Motorsport Newsille.

MTV3.fi


Siis oikeesti.....
 
Ylös