Ralliuutisia.

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1988
Voi olla, mutta pitäisi oikeastaan olla jotain oikeaan tilastoa ralliin liittyvistä kuolemista. Periaatteessa FIAn luulisi pitävän kirjaa, mutta enpä yllätyisi jos ketään ei vaan kiinnosta.
Minun laskujeni mukaan viime vuonna ralleissa kuoli ainakin 23 ihmistä, ja nämä siis erikoiskoetyyppisissä ralleissa, mukana ei ole aavikko-, tms. ralleja. Siitä luvusta on paha pistää pahemmaksi.
 

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
Minun laskujeni mukaan viime vuonna ralleissa kuoli ainakin 23 ihmistä, ja nämä siis erikoiskoetyyppisissä ralleissa, mukana ei ole aavikko-, tms. ralleja. Siitä luvusta on paha pistää pahemmaksi.
Joo, mutta pitäisi olla pidemmältä ajalta tilastoja, että voi oikeasti tehdä johtopäätöksiä. Voi olla, että aiemmin pikkurallien onnettomuudet eivät vain ole ylittäneet uutiskynnystä. Nykyään netissä julkaistaan kaikki mahdollinen.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Joo, mutta pitäisi olla pidemmältä ajalta tilastoja, että voi oikeasti tehdä johtopäätöksiä. Voi olla, että aiemmin pikkurallien onnettomuudet eivät vain ole ylittäneet uutiskynnystä. Nykyään netissä julkaistaan kaikki mahdollinen.
"Nykyään netissä" tarkoittaa käytännössä koko 2000-luvun alkua.

Yhtä kaikki: viime vuosi oli katastrofaalisen huono kaikilta turvallisuusaspekteilta tarkasteltuna.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1988
Joo, mutta pitäisi olla pidemmältä ajalta tilastoja, että voi oikeasti tehdä johtopäätöksiä.
Johtopäätöksiä korkeintaan siitä, että mikä vuosi on ollut kaikkein synkin kuolintilastoissa.

Viime vuoden perusteella johtopäätöksiä piti tehdä ihan vaan ympärille katsomalla. Mutta muuttuiko mikään? Oliko nyt niin, että enää ei ERC- (ex-IRC) ralleissa (asfaltti) saa leikata rengasta eli kaarrepitoa heikommaksi ja nopeuksia alas? Katsojien sijoitteluun on varmasti luvassa tiukennuksia ainakin Tshekkeihin, se selviää sitten kun siellä sarja alkaa. Viime viikonloppuna Ruotsissa katsojalinja oli mielestäni järkevä, mutta myös paikoin todella vapaa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Johtopäätöksiä korkeintaan siitä, että mikä vuosi on ollut kaikkein synkin kuolintilastoissa.

Viime vuoden perusteella johtopäätöksiä piti tehdä ihan vaan ympärille katsomalla. Mutta muuttuiko mikään? Oliko nyt niin, että enää ei ERC- (ex-IRC) ralleissa (asfaltti) saa leikata rengasta eli kaarrepitoa heikommaksi ja nopeuksia alas? Katsojien sijoitteluun on varmasti luvassa tiukennuksia ainakin Tshekkeihin, se selviää sitten kun siellä sarja alkaa. Viime viikonloppuna Ruotsissa katsojalinja oli mielestäni järkevä, mutta myös paikoin todella vapaa.
Olen edelleen sitä mieltä, että erittäin olennainen osa rallin (mikä hyvänsä ralli) olemuksesta on sitä, että katsojat saavat suht. vapaasti valita paikkansa reitin varrelta ja vain jotkut harvat paikat merkitään erityisen painavasta syystä kielletyiksi katselualueiksi. Niillä pönöttäminen pitää sitten olla kiellettyä vaikka olisikin järjestysken valvojan tai FIA PHOTO liivi niskassa. Ei ne liivit niitä paikkoja yhtään turvallisemmiksi tee. Jos taas mennään siihen suuntaan, kuten nyt näyttää ainakin Suomessa trendi olevan, että kaikki muu paitsi 15 metriä tiestä olevat karsinat ovat kiellettyjä, niin perkele pitäkää tunkkinne. Saman tien voi sitten ryhtyä vaikka joksikin ekoterroristiksi ja masinoida jotain occupy streets juttuja rallireitille. Ajellaan sitten vaan rallicrossia ja rokkirallia. :thumbfh:
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7206
Joo, mutta pitäisi olla pidemmältä ajalta tilastoja, että voi oikeasti tehdä johtopäätöksiä. Voi olla, että aiemmin pikkurallien onnettomuudet eivät vain ole ylittäneet uutiskynnystä. Nykyään netissä julkaistaan kaikki mahdollinen.
Ainakin Motorsport Memorialista löytyy kaipaamiasi tilastoja pidemmältä ajalta, koska sieltä löytyy kaikki moottoriurheilukilpailuissa kuolleet aina ensimmäisestä moottoriurheilun kuolonkolarista asti.

http://www.motorsportmemorial.org/index.php
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1371
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Olen edelleen sitä mieltä, että erittäin olennainen osa rallin (mikä hyvänsä ralli) olemuksesta on sitä, että katsojat saavat suht. vapaasti valita paikkansa reitin varrelta ja vain jotkut harvat paikat merkitään erityisen painavasta syystä kielletyiksi katselualueiksi. Niillä pönöttäminen pitää sitten olla kiellettyä vaikka olisikin järjestysken valvojan tai FIA PHOTO liivi niskassa. Ei ne liivit niitä paikkoja yhtään turvallisemmiksi tee. Jos taas mennään siihen suuntaan, kuten nyt näyttää ainakin Suomessa trendi olevan, että kaikki muu paitsi 15 metriä tiestä olevat karsinat ovat kiellettyjä, niin perkele pitäkää tunkkinne. Saman tien voi sitten ryhtyä vaikka joksikin ekoterroristiksi ja masinoida jotain occupy streets juttuja rallireitille. Ajellaan sitten vaan rallicrossia ja rokkirallia. :thumbfh:
Jos ei ees käy ralleissa ni eikö sillon kannattas länkyttää jostain muusta kun rallien yleisönhallinnasta?
 

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
"Nykyään netissä" tarkoittaa käytännössä koko 2000-luvun alkua.
Melko varmasti kymmenen vuotta sitten julkaistiin paljon vähemmän "klikkaa mua" uutisia paljon vähemmän kuin nyt.

Yhtä kaikki: viime vuosi oli katastrofaalisen huono kaikilta turvallisuusaspekteilta tarkasteltuna.
Tästä olen samaa mieltä, mutta moni muu vuosi on voinut olla yhtä huono. Eli minua lähinnä kiinnostaisi onko turvallisuus huonontunut vai pysynyt samalla tasolla viimeiset parikymmentä vuotta.
 
Viimeksi muokattu:

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7568
Olen edelleen sitä mieltä, että erittäin olennainen osa rallin (mikä hyvänsä ralli) olemuksesta on sitä, että katsojat saavat suht. vapaasti valita paikkansa reitin varrelta ja vain jotkut harvat paikat merkitään erityisen painavasta syystä kielletyiksi katselualueiksi. Niillä pönöttäminen pitää sitten olla kiellettyä vaikka olisikin järjestysken valvojan tai FIA PHOTO liivi niskassa. Ei ne liivit niitä paikkoja yhtään turvallisemmiksi tee. Jos taas mennään siihen suuntaan, kuten nyt näyttää ainakin Suomessa trendi olevan, että kaikki muu paitsi 15 metriä tiestä olevat karsinat ovat kiellettyjä, niin perkele pitäkää tunkkinne. Saman tien voi sitten ryhtyä vaikka joksikin ekoterroristiksi ja masinoida jotain occupy streets juttuja rallireitille. Ajellaan sitten vaan rallicrossia ja rokkirallia. :thumbfh:
Millonkas olet viimeksi käynyt vaikka F:n tai SM-sarjan kisaa katsomassa? Kuulostaa vähän siltä, että olet muodostanut käsityksesi erään mm-sarjaan kuuluvan osakilpailun perusteella. Siellä sietääkin olla karsinoita monesta syystä.
 

talpela

Well-known member
Liittynyt
1.4.2011
Viestit
665
Sijainti
lohja
SM:ää en ole vuosiin käynyt katsomassa, mut f-cuppia sitäkin enemmän. Cupissa ei juuri järjestäjien karsinoita ole, yleisön sijoittumisen määräävät enemmänki ns. "ammot":thumbup:
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11219
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
SM:ää en ole vuosiin käynyt katsomassa, mut f-cuppia sitäkin enemmän. Cupissa ei juuri järjestäjien karsinoita ole, yleisön sijoittumisen määräävät enemmänki ns. "ammot":thumbup:
Eipä SM:ssäkään karsinoita ole vastaan tullut kuin pienellä osalla joissakin Keravan järjestelyissä. Ja paikkahan toimii kun pysytään piilosa!!
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Mielenkiintoinen ploki: http://www.therallyreport.com/editorial/2013/02/17/does-the-wrc-need-a-radical-car-rethink-part-1/

Muistaakseni S2000:n konsepti hylättiin pitkälti PSA-yhtymän painostuksesta. Jos WRC2000:ta olisi hypätty S2000-luokkaan niin Sitruuna ei olisi voinut ajattaa Löppösestä 9-kertaista maailmanmestaria vaan Tsekit olisi hämmentäneet pataa ihan liikaa.

Ja tämä World Engine filosofia on kyllä harvinaisen typerä jo ihan periaatteenakin. Saman filosofian mukaan Audi ei olisi koskaan saanut tuoda Quattroa viivalle koska se oli epästandardi muiden takatuuppareihin nähden.

Aivan hyvin autonvalmistajat niin rallissa kuin vaikka sitten F1:ssakin voisivat lähestyä kilpa-auto projektiaan vapaasti omista lähtökohdistaan ja käyttää rivi-5:a tai V6:a tai Boxeri nelkkua tai vaikka Wankel konetta jos siltä tuntuu ja uskovat sillä konstilla saavansa kilpailuetua muihin nähden.
 

ProBale

#maximumattack
Liittynyt
8.8.2006
Viestit
159
Sijainti
Kaikkialla
...Aivan hyvin autonvalmistajat niin rallissa kuin vaikka sitten F1:ssakin voisivat lähestyä kilpa-auto projektiaan vapaasti omista lähtökohdistaan ja käyttää rivi-5:a tai V6:a tai Boxeri nelkkua tai vaikka Wankel konetta jos siltä tuntuu ja uskovat sillä konstilla saavansa kilpailuetua muihin nähden.
Tai sitten käy niin kuin kävi WTCC-sarjassa, kun Seat oli ylivoimaa omilla turbodieseleillään, ainakin muiden mielestä. Niin siinä vaan sitten kävi, että kaikki hermostu ja osa lähti ovet paukkuen koko sarjasta. Harmi kun ei se taida olla niin yksinkertaista.. :dunno:
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7568
Veikkaan että 4-pyttynen Duratec, kuten tuo kaksi litrainenkin. Milloinhan tuosta näkee maistiaisia. Äänet voi olla kohdallaan.

E:
Tiedotteen ensimmäinen lause:
Juu, mutta ajattelin jotain testivideoo ennen itse rallia.
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
jos kerran "new engine is not homologated for FIA use", niin missäs sitä sitten voi käyttää ??? Jenkkien Rallicross-sarjassako?
 
Ylös