Rallin MM-sarjasta tiimien taistelutanner F1-tyyliin
RALLI | Turun Sanomat 23:18
Kansainvälisen ralliautoilun rakenteita ja visiota ideoidaan uuteen uskoon. Työtä johtaa Kansainvälisen autoliiton FIA:n rallijohtaja Jarmo Mahonen, intohimoinen matkamotoristi ja lajin kotimaisen kattojärjestön AKK:n markkinointiyhtiön ex-johtaja.
– Tänä vuonna on saatava perusasiat kohdalleen, jotta vuonna 2014 voidaan nähdä kehitystyön tuloksia, Mahonen arvioi uudistuksen aikataulua.
Vuosi sitten MM-sarjan tv-sopimuksista, sponsoreista ja kehittämisestä vastaava promoottori ajautui selvitystilaan ennen kauden alkua. Sarja vietiin läpi erityisjärjestelyin. Nyt promoottorin rooliin on pestattu Red Bull Media ja Sportsman media, ja tekemistä riittää.
– TV-sopimustilanteeseen ei voi olla tyytyväinen. Esimerkiksi Englanti on musta läikkä meidän päämarkkina-alueellamme, mutta tilanteen parantamiseksi tekee töitä monta ihmistä, Mahonen linjaa lähiaikojen haasteita.
Pidemmällä tähtäyksellä haasteista keskeisin on kohentaa rallin MM-sarjan ja koko lajin imagoa.
– Formula ykkösten kanssa ei tunnettuudesta kilpaile kukaan, mutta moottoriurheilukartalla me halutaan olla toisella sijalla, Mahonen sanoo.
WRC-autoja ei tarvitse vaihtaa
MM-sarjan kiinnostavuuden kasvattaminen vaatii tasokasta kilpailua. Viime vuosina sarja on ollut Sebastien Loebin ja kahden tehdastallin taistelutanner. Nyt sarjassa on kolme tehdastallia tai sen tasoista tallia VW, Citroen ja M-Sport. Lisää kaivataan, mutta kuinka niitä saadaan?
– Vastaus on ehkä siinä, että sarjan rakennetta muutetaan enemmän kohti tiimimestaruudesta ajamista, Mahonen sanoo.
– Viittaan samantyyliseen järjestelmään, jota käytetään MotoGP:ssä ja formula ykkösissä, mutta niin, että autonvalmistajille on mahdollisuus taistella valmistajien mestaruudesta.
Nopeita päätöksiä vaaditaan myös MM-sarjan tulevaisuuden kilpailukalustosta.
– Tänä vuonna on päätettävä, millaisilla autoilla kilpaillaan vuodesta 2016 eteenpäin, Mahonen sanoo.
N-ryhmän korvaavasta R5-luokasta on tulossa pääluokka kansallisiin ja alueellisiin sarjoihin. WRC-autojen seuraajista sen sijaan ei ole tietoa. Toisaalta myöskään tarvetta kaluston vaihtamiseen ei ole.
– Nykyautot ovat pirun lähellä toisiaan. Ratkaisut näyttävät syntyvän ratin ja penkin välissä. Kannattaako sellaiseen asiaan puuttua, johon kaikki ovat tyytyväisiä, Mahonen kyselee.
Kasvua Brasiliaan, Kiinaan ja Venäjälle
MM-ralleja Mahonen haluaa kehittää omaleimaisemmiksi.
– Kilpailun järjestäjille pitää tarjota vapauksia säilyttää kisojen ominaispiirteitä. Ralleja ei pidä pakottaa samaan malliin, Mahonen sanoo.
– Muutaman kuukauden sisään teemme 6-7 järjestäjämaan kanssa pitkäaikaiset sopimukset, jotta he voivat investoida tuotteeseensa. Sehän ei ole mahdollista, jos ei tiedä, onko sarjassa.
Näihin ralleihin kuulunee myös Jyväskylän MM-ralli.
Kasvua MM-sarjaan ja lajiin yleensä Mahonen etsii Kiinasta, Brasiliasta ja Venäjältä.
– Yksi haasteista tässä on myös tehdä strategia koko ralliautoilulle, ei vain MM-sarjalla eli ohjelma johon kaikki niin sanotut osakkeenomistajat, eli lajin toimijat voivat yhtyä.
Mahosen faktat
– Moottoriurheilukärpänen puri Jarmo Mahosta jo pikkupoikana. Omalla aktiiviurallaan hän kilpaili rallikartturina Seppo Mustosen kanssa.
– Ennen pestiä Kansainvälisessä autoliitto FIA:ssa Mahonen työskenteli autourheilun kotimaisessa kattojärjestössä AKK:ssä parikymmentä vuotta. Viimeksi AKK:n markkinointiyhtiön vetäjänä pääprojektina Jyväskylän MM-ralli. Hän ehti olla pitkään myös FIA:n MM-rallikomission johdossa.
– FIA:n rallijohtajana Mahonen vastaa järjestön kaikesta rallitoiminnasta, eli MM-sarjan ohella myös maanosien rallisarjoista ja aavikkokisoista.
– Asuu Geneven lähellä ja harrastaa matkamoottoripyöräilyä. Ajaa vuosittain noin 15 000 kilometriä. Mahonen veistelee harrastuksestaan, että moottoripyöräily on vähän niin kuin asuntovaunun vetäminen: "Se ei ole mikään harrastus, se on uskonto".