Ralliuutisia.

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11219
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Historic Monte Carlon voitto muuten meni monacolaiselle Briantille, joka ajoi Alpine 110:llä. Toisena uudemmalla Alpinella ranskalainen Coppola.
Daniel Elena kokonaiskisan seitsemäs 104-Pösöllä.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18416
http://www.ts.fi/moottoriurheilu/ralli/449817/Rallin+MMsarjasta+tiimien+taistelutanner+F1tyyliin
Rallin MM-sarjasta tiimien taistelutanner F1-tyyliin

RALLI | Turun Sanomat 23:18

Kansainvälisen ralliautoilun rakenteita ja visiota ideoidaan uuteen uskoon. Työtä johtaa Kansainvälisen autoliiton FIA:n rallijohtaja Jarmo Mahonen, intohimoinen matkamotoristi ja lajin kotimaisen kattojärjestön AKK:n markkinointiyhtiön ex-johtaja.

– Tänä vuonna on saatava perusasiat kohdalleen, jotta vuonna 2014 voidaan nähdä kehitystyön tuloksia, Mahonen arvioi uudistuksen aikataulua.

Vuosi sitten MM-sarjan tv-sopimuksista, sponsoreista ja kehittämisestä vastaava promoottori ajautui selvitystilaan ennen kauden alkua. Sarja vietiin läpi erityisjärjestelyin. Nyt promoottorin rooliin on pestattu Red Bull Media ja Sportsman media, ja tekemistä riittää.

– TV-sopimustilanteeseen ei voi olla tyytyväinen. Esimerkiksi Englanti on musta läikkä meidän päämarkkina-alueellamme, mutta tilanteen parantamiseksi tekee töitä monta ihmistä, Mahonen linjaa lähiaikojen haasteita.

Pidemmällä tähtäyksellä haasteista keskeisin on kohentaa rallin MM-sarjan ja koko lajin imagoa.

– Formula ykkösten kanssa ei tunnettuudesta kilpaile kukaan, mutta moottoriurheilukartalla me halutaan olla toisella sijalla, Mahonen sanoo.

WRC-autoja ei tarvitse vaihtaa

MM-sarjan kiinnostavuuden kasvattaminen vaatii tasokasta kilpailua. Viime vuosina sarja on ollut Sebastien Loebin ja kahden tehdastallin taistelutanner. Nyt sarjassa on kolme tehdastallia tai sen tasoista tallia VW, Citroen ja M-Sport. Lisää kaivataan, mutta kuinka niitä saadaan?

– Vastaus on ehkä siinä, että sarjan rakennetta muutetaan enemmän kohti tiimimestaruudesta ajamista, Mahonen sanoo.

– Viittaan samantyyliseen järjestelmään, jota käytetään MotoGP:ssä ja formula ykkösissä, mutta niin, että autonvalmistajille on mahdollisuus taistella valmistajien mestaruudesta.

Nopeita päätöksiä vaaditaan myös MM-sarjan tulevaisuuden kilpailukalustosta.

– Tänä vuonna on päätettävä, millaisilla autoilla kilpaillaan vuodesta 2016 eteenpäin, Mahonen sanoo.

N-ryhmän korvaavasta R5-luokasta on tulossa pääluokka kansallisiin ja alueellisiin sarjoihin. WRC-autojen seuraajista sen sijaan ei ole tietoa. Toisaalta myöskään tarvetta kaluston vaihtamiseen ei ole.

– Nykyautot ovat pirun lähellä toisiaan. Ratkaisut näyttävät syntyvän ratin ja penkin välissä. Kannattaako sellaiseen asiaan puuttua, johon kaikki ovat tyytyväisiä, Mahonen kyselee.

Kasvua Brasiliaan, Kiinaan ja Venäjälle

MM-ralleja Mahonen haluaa kehittää omaleimaisemmiksi.
– Kilpailun järjestäjille pitää tarjota vapauksia säilyttää kisojen ominaispiirteitä. Ralleja ei pidä pakottaa samaan malliin, Mahonen sanoo.

– Muutaman kuukauden sisään teemme 6-7 järjestäjämaan kanssa pitkäaikaiset sopimukset, jotta he voivat investoida tuotteeseensa. Sehän ei ole mahdollista, jos ei tiedä, onko sarjassa.

Näihin ralleihin kuulunee myös Jyväskylän MM-ralli.

Kasvua MM-sarjaan ja lajiin yleensä Mahonen etsii Kiinasta, Brasiliasta ja Venäjältä.

– Yksi haasteista tässä on myös tehdä strategia koko ralliautoilulle, ei vain MM-sarjalla eli ohjelma johon kaikki niin sanotut osakkeenomistajat, eli lajin toimijat voivat yhtyä.

Mahosen faktat

– Moottoriurheilukärpänen puri Jarmo Mahosta jo pikkupoikana. Omalla aktiiviurallaan hän kilpaili rallikartturina Seppo Mustosen kanssa.

– Ennen pestiä Kansainvälisessä autoliitto FIA:ssa Mahonen työskenteli autourheilun kotimaisessa kattojärjestössä AKK:ssä parikymmentä vuotta. Viimeksi AKK:n markkinointiyhtiön vetäjänä pääprojektina Jyväskylän MM-ralli. Hän ehti olla pitkään myös FIA:n MM-rallikomission johdossa.

– FIA:n rallijohtajana Mahonen vastaa järjestön kaikesta rallitoiminnasta, eli MM-sarjan ohella myös maanosien rallisarjoista ja aavikkokisoista.

– Asuu Geneven lähellä ja harrastaa matkamoottoripyöräilyä. Ajaa vuosittain noin 15 000 kilometriä. Mahonen veistelee harrastuksestaan, että moottoripyöräily on vähän niin kuin asuntovaunun vetäminen: "Se ei ole mikään harrastus, se on uskonto".
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
MSa uutisoi, että isot tappiot saattavat vaarantaa merkin WTCC -suunnitelmat. Hyvä rallille?
Jos/kun kylmä tuuli puhaltaa PSA:n sisällä niin aika varmasti siinä saa kyytiä WTCC-seikkailutkin. Ellei öljysedät sitten halua laajentaa harrastuksiaan ratapuolellekin (?)
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11219
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Legends Boucles de Span osanottajat:

http://www.racspa.be/images//list_engage_mixte.pdf

Mukana mm. Didi Auriol, Guy Colsoul, Marc Duez, Pascal Gaban, Freddy Loix, Patrick Snijers, Bruno Thiry, Björn Waldegård

Ja listan ulkopuolisten tietojen mukaan myös Mikko Hirvonen ^^ Visa 1000 Pistes ja Yves Matton toisella samanlaisella.
Just tuli raporttia ja multimediaa Spasta. Kovaa porukkaa tosiaan mukana. Hirvosella kuulemma kartturina Ilka Minor??? Nyt en tiedä onko ihan tosi kans, vai onko äijät imuroineet turhan monta Duvelia aamupalaksi...
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Legends Boucles de Span osanottajat:

Ja listan ulkopuolisten tietojen mukaan myös Mikko Hirvonen ^^

"Hirvosen historic-kisa loppui lyhyeen – auto syttyi palamaan"

– Juuri ennen toisen erikoiskokeen loppua polttoaineletku hajosi moottoritilassa, suihkutti bensaa pakoputkistoon, massiivinen tulipalo konehuoneessa. Palomies Mikko tänään!, Hirvonen kirjoitti omaan twitteriinsä.
Heh! http://www.mtv3.fi/urheilu/ralli/uutiset.shtml/2013/02/1708251/hirvosen-historic-kisa-loppui-lyhyeen---auto-syttyi-palamaan
 

talpela

Well-known member
Liittynyt
1.4.2011
Viestit
665
Sijainti
lohja
Olikos tää Hirvosen Citroen Visa samanlainen, millä aikanaan Suurajoissa -80-luvun alkupuolella Ruuhimäessä hypättiin ne ikimuistoiset nokkaperät?
 

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
Viime vuosi oli mitä luultavimmin synkin koko ralliautoilun historian aikana, eikä tämä vuosi alkanut kovinkaan paljoa paremmin.
Voi olla, mutta pitäisi oikeastaan olla jotain oikeaan tilastoa ralliin liittyvistä kuolemista. Periaatteessa FIAn luulisi pitävän kirjaa, mutta enpä yllätyisi jos ketään ei vaan kiinnosta.
 
Ylös