Ralliuutisia.

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13806
Jääkiekon MM-kisoissa turnausta dominoiva, ylivoimainen joukkue voi menettää mestaruuden viimeisen matsin pariin pikkumokaan. Miksi sama olisi moottoriurheilussa huutava vääryys? Ei miksikään, tottumiskysymys.
No ehkä pallopeliturnauksen jotain urheilullista epäkohtaa ei välttämättä tarvi tuomalla tuoda nopeuskilpailuun.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8282
Jääkiekon MM-kisoissa turnausta dominoiva, ylivoimainen joukkue voi menettää mestaruuden viimeisen matsin pariin pikkumokaan. Miksi sama olisi moottoriurheilussa huutava vääryys? Ei miksikään, tottumiskysymys.
Niinhän se vihoviimeinen mutka voi ratkaista rallissa nykyäänkin, ilman mitään kerrasta poikki -erikoiskokeita. Tuo pöydällä oleva ehdotus on vähän sama kuin joku johtaisi lätkäpeliä 6-0, mutta lopussa olisi sääntö, jonka mukaan viimeisen maalin tekevä joukkue voittaa koko pelin. Teet sen 1-6 -kavennuksen ja viet pokaalit kotiin. Ihan helvetin reilua, ja ei lainkaan keinotekoisen kuuloista.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Jääkiekon MM-kisoissa turnausta dominoiva, ylivoimainen joukkue voi menettää mestaruuden viimeisen matsin pariin pikkumokaan. Miksi sama olisi moottoriurheilussa huutava vääryys? Ei miksikään, tottumiskysymys.
No eikait siinä, vedetään ek:t läpi ja näiden perusteella pudotuspelit ja finaalit powerstage-meiningillä :D paremmalla sijoituksella erikoiskokeiden jälkeen helpompi vastustaja jne.. lol.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Jääkiekon MM-kisoissa turnausta dominoiva, ylivoimainen joukkue voi menettää mestaruuden viimeisen matsin pariin pikkumokaan. Miksi sama olisi moottoriurheilussa huutava vääryys? Ei miksikään, tottumiskysymys.
Tottumimuskysymyksiä joo, mutta jääkiekko on yksi urheilun irvikuva (esim: taktikoituja häviöitä, jotta saadaan helpompi vastus) ja nuo pudotus järjestelmät aivan mitä sattuu. Formuloissakin tulisi kilpailun voitto varmaan ratkaista sen perusteella, että kuka sattuu vetämään viimeisellä kierroksella kovimman ajan. Eiköhän päivitetä kaikki lajit saman tien, jotta saadaan finaaleista jännittävämpiä. :D

Lisäksi kuinka pitkäksi aikaa tuo uudistus promoottoreita tyydyttäsi, kun finaalissa olisi joka kerta Ogier vs Hirvonen/Latvala. Sitten pitäisikin olla jo ottamassa käyttöön jotain mäkihypyn lucky-looseri järjestelmää, menestyspainoja ja mielellään lisäksi vielä arpoa, että kumpi joutuu ajamaan kilpaa kolmatta kuljettajaa vastaan yhteislähdöllä, jotta saadaan lisää jännitystä yms..
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Niinhän se vihoviimeinen mutka voi ratkaista rallissa nykyäänkin, ilman mitään kerrasta poikki -erikoiskokeita. Tuo pöydällä oleva ehdotus on vähän sama kuin joku johtaisi lätkäpeliä 6-0, mutta lopussa olisi sääntö, jonka mukaan viimeisen maalin tekevä joukkue voittaa koko pelin. Teet sen 1-6 -kavennuksen ja viet pokaalit kotiin.
Niin, tai ensin pelataan 60 minuuttia ja voittaja kuitenkin ratkaistaan rangaistuslaukauskilpailulla.

Tosiaan tuo "pari mokaa" aspekti on jo rallissa. Voihan sitä Power Stagellakin vielä vetää metsään tai käydä kuten Carlokselle kävi.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Voi tulla aikamoisia ristiriitatilanteita, jos powerstaget tuohon kaksintaisteluformaattiin muuttuu. Tai ainakaan katsojat ei pysy kärryillä. Miettikää vaikka tilanne, että Ogier johtaa, Hirvonen toisena 5 sekkaa perässä, Sordo kolmantena 8 sekkaa kärjestä ennen powerstagea. Latvala on neljäntenä jo 16 sekkaa kärjestä. Hirvonen voittaa kaksintaisteluparinsa ogierin sadasosalla ja vie kisan voiton. Latvala vetää ihan hirmuajan ja voittaa parinsa Sordon, mutta lisäksi päihittää ogierin ja hirvosen ajan 17 sekunnilla! ja nouseekin koko kisan voittoon. Vai nouseeko? Nyt en kyllä tiedä itsekään.Viimeistään tässä kohtaa keskivertokatsoja on ihan pihalla kuinka Latvala voi olla kisan ykkönen, vaikka hänenhän piti olla kolmas voittaessaan Sordon. Ja kuinkas taas ogier on kolmas, vaikka piti olla toinen. Ja Hirvonen on sittenkin toinen vaikka voitti ogierin.
 

Wit?

******
Liittynyt
17.12.2003
Viestit
2499
Tuo pöydällä oleva ehdotus on vähän sama kuin joku johtaisi lätkäpeliä 6-0, mutta lopussa olisi sääntö, jonka mukaan viimeisen maalin tekevä joukkue voittaa koko pelin. Teet sen 1-6 -kavennuksen ja viet pokaalit kotiin. Ihan helvetin reilua, ja ei lainkaan keinotekoisen kuuloista.
Niin, tai ensin pelataan 60 minuuttia ja voittaja kuitenkin ratkaistaan rangaistuslaukauskilpailulla.
Nämä vertaukset toimisivat, jos ralleihin osallistuisi kaksi kuljettajaa. Silloin tosiaan ainoastaan power stagella olisi merkitystä.

Osuvampi vertaus olisi, että joukkue A voittaa joukkueen B alkusarjassa 6-0, mutta mestaruuden vie B voittamalla finaalin 0-1.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Jääkiekon MM-kisoissa turnausta dominoiva, ylivoimainen joukkue voi menettää mestaruuden viimeisen matsin pariin pikkumokaan. Miksi sama olisi moottoriurheilussa huutava vääryys? Ei miksikään, tottumiskysymys.
Jos joukkue on dominoiva, niin sillä on oletetusti finaalissa suurempi kuin yhden maalin johto. Tai sitten se ei ole dominoiva. Pikkumoka tarkoittaisi pahimmillaan sitä, että johto kaventuisi maalilla. Dominoiva joukkue voittaisi silti.

Todella typerää puhetta promoottorilta. Ensin tehdään mediatoteutus päin helvettiä ja sitten valitetaan kun kukaan ei katso. Pakko olla tuotteessa vika, ei toteutuksessa. Katsoisivat kuinka Eurosport hoitaa/on hoitanut IRC:tä ja ottaisivat siitä mallia ennen kuin rupeavat ehdottamaan jotain noin idioottimaista.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7582
Onneksi nämä idioottimaiset ideat on aina haudattu vähin äänin. Formuloiden puolella näitä esitellään kylläkin enemmän.

MM-sarja ei kaipaa mitään muuta, kuin vähintään puolenkymmentä suht-koht tasavahvaa tallia ja arvoisensa televisioinnin.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Sitten pitäisikin olla jo ottamassa käyttöön jotain mäkihypyn lucky-looseri järjestelmää, menestyspainoja ja mielellään lisäksi vielä arpoa, että kumpi joutuu ajamaan kilpaa kolmatta kuljettajaa vastaan yhteislähdöllä, jotta saadaan lisää jännitystä yms..
Kohtahan Matthew Wilsonkin voi alkaa haaveilemaan jo MM-rallin voitosta :D.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Red Bull tekee promoottorina Red Bullin näköistä jälkeä. Toisin sanoen ylihypetettyä x-games -tyyppistä extremepelletouhua tulee rallikin olemaan ennemmin tai myöhemmin. :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Powerstage-ehdotus: Ajetaan ensin varsinainen ralli,josta jaetaan ihan normaalisti mm-pisteet. Tämän jälkeen kisan ulkopuolella ajettava powerstage, joka ajetaan todella pitkänä maratonpätkänä 40-50km. Tai vaikka jopa 70 km! Varsinaisen rallin sijoituksista saa hyvitystä sekunnin per sija. Eli jos Ogier voittaa varsinaisen rallin, hän starttaa "nollasekunneilla" powerille. Kisan kakkonen starttaa powerille yksi miinussekunti rasitteenaan, kolmonen kaksi miinussekuntia jne.
Eli periaatteessa jopa kisan kymmenentenä oleva voisi pystyä vielä voittamaan powerstagen jos vetää ihan hirmuajan ja voittaa muut 11 sekunnilla. Näin pitkällä pätkällä se olisi teoriassa mahdollistakin.
Ylimääräisiä MM-pisteitä jaettaisiin kolmen parhaan sijasta jopa viidelle. Tässä formaatissa olisi mielestäni paljon enemmän jännitettävää kaikkien autojen osalta.

Ja vielä tähän ideaan lisäys; 10 ensimmäistä autoa starttaa pätkälle käännetyssä järjestyksessä. Kun pätkä on näin pitkä, saadaan pätkälle parikin väliaikapistettä, josta voidaan seurata koko kärkikymmenikön tilannetta, ennen kuin kukaan on vielä maalissa. Vähän kuin hiihtokisoissakin. Kyllä siinä olis takuulla jännitystä kun joku Hänninen sijalta 8 olis vetänyt ekalle väliaikapisteelle 5 sekkaa muita nopeammin ja on noussut jo powerstagen tilanteessa kolmanneksi. Saa sitten jännittää säilyykö sama vauhti maaliin asti.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Jääkiekon MM-kisoissa turnausta dominoiva, ylivoimainen joukkue voi menettää mestaruuden viimeisen matsin pariin pikkumokaan. Miksi sama olisi moottoriurheilussa huutava vääryys? Ei miksikään, tottumiskysymys.
Se olisi siis sinusta oikein jos kilpailua 10 minuutilla johtava kuljettaja häviää kakkosena olevalle kilpailijalle superstagella 0,1 sekuntia ja jää sen takia kakkoseksi kilpailussa vaikka on ollut 10 minuuttia voittajaa nopeampi kilpailussa.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Jännä ettei Eurosportille ole mikään ongelma tehdä laadukasta live-televisiointia ERC-sarjasta. Mikä siinnä on ettei samanlainen formaatti kelpaa WRC:hen?
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Siinä ei laadukkuus auta, kun kyseistä sarjaa ei kukaan seuraa.
En usko, että tuo uusi powerstage ehdotus mm-sarjaa pelastaa.
Nykyinen WRC:n televisiointi on niin onnetonta laadultaan, että tuo Eurosport tyylinen olisi huomattava parannus. Ei ainakaan enää pahentaisi tilannetta.

Omakohtaisesti ainakin odotan Tour de Corsea innolla. Jopa enemmän kuin Acropolis rallia. Sitä voi kuitenkin seurata livenä muutenkin, kuin ralliradiosta
 

Vaseneri

Banned
Liittynyt
8.5.2011
Viestit
341
Niin sitten kun mietitään miksi tulee tällasia ideoita.Varmaankin siksi että laji on edelleen tooooodella tylsä vaikka Loeb "lopetti".Ja sitten lajin vanhoilliset ei millään ymmärrä mitään uudistuksia joka on tietenkin ihan normaalia.Varmaan olisi kovinta kilvanajoa jos Power Stage ei vaikuttaisi enään rallin tuloksiin millään tavalla muuten kuin että kuskit saa pisteet siltä pätkältä.Tallit ei varmaan kovin hyvällä katsele jos lipsahtaa muutaman kerran merkkipisteet viimeisellä pätkällä.

Mutta kuten on todettu moneen kertaan niin nämä kikkailut ei poista sitä ongelmaa että talleja on liian vähän ja urheilullinen taso on heikko kärjen takana.
Voitaisiin tietenkin alkaa ajamaan sellaisia kiripätkiä sinne keskelle päivää missä saisi lisäpisteitä jne jne .Ogier veisi nekin ja homma olisi vielä tylsempää luettavaa MM-pisteissä.
 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
Ehkäpä MM-ralleihinkin pitäisi lisätä saippuasarjoista tuttuja cliffhangereita, jotta mielenkiinto säilyisi. :thumbup:
 
Ylös