Suomeen Formula Renault -sarja

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2141
Niin joskushan on ollut juttua, että Saugan radasta tehtäisiin kunnon kilpa-rata, eli että tuo yleinen tie siirrettäisiin, ja rata kunnostettaisiin. Taisivat aloittaakkin pari vuotta takaperin tuon prosessin, mutta rahat eivät riittäneet edes tien siirtämiseen. Ratahan on sinänsä hyvällä paikalla. Aivan Pärnun vieressä, lähistöllä peltoa vaikka kuinka (rataahan voisi vaikkapa pidentää tai joitain sellaista). Mutta kun ei ole rahaa, eikä valtiolta saa tuke moottoriurheiluun tarpeeksi niin mikään ei auta.. :alppu:
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Jesse Laine, "Lappalainen" (Kart motorsport??)
Ron Grönlund, NFR-team

Seuroista ei aavistustakaan.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
juu. NFR:n auto on "vanhakoppainen"... Jos oikein ymmärsin, niin Laineen auto taas on ostettu tehtaalta uutena.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Ilmoittautuneet tällä hetkellä:

Heikkinen Toomas JoeUA Tatuus FR2000
Krohn Jesse XON Krohn Jesse tatuus 2000
Kulmanen Kalle K-alan FK-K Tatuus FR2000
Laine Jesse FINNDC Renault FR 2000
Laur Martin Team Scuderia Scuderia Nordica OÜ Tatuus FR2000
Miilumäki Ville AL-Lapua Tatuus FR2000
Moor Johannes Team Scuderia Scuderia Nordica OÜ Tatuus FR2000
Tuomaala Henri
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Olisikohan jossain tarjolla hiukan parempi laatuisia kuvia FR:n viime vuoden SM kisoista? Löysin muutamia räpsyjä kuljettajien kotisivuilta, mutta usein ovat melko pieniä ja heikkolaatuisia.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Sarjaan ilmoittautuminen loppuu 30.4. Tällä hetkellä ilmoittautuneet:

Honkavuori Jukka Rovaniemen Urheiluautoilijat ry.
Kulmanen Kalle Kangasalan Fk-Kerho
Kurki-Suonio Oskari Xon Sport Club ry
Limmonen Tomi Espoon Urheiluautoilijat
Rammo Antti EAL
TBC TBC NFR-Team
TBC TBC RedStep
TBC TBC RedStep
Vanaselja Tonis EAL
Wikman Juha-Pekka Turun Urheiluautoilijat
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Formulaposti:

FRenault 2.0 vanhenee käsiin


FormulaPosti varoitti jo vuosi sitten ostamasta uutta FR 2.0-kalustoa, sillä nykyiset arvokkaat F Renault 2.0-autot happanevat kirjaimellisesti käsiin, kun runsaan puolen vuoden kuluttua otetaan kansainvälisiin sarjoihin käyttöön täysin uudet autot mallia Epsilon Caparo Renault 2.0. Ihme ja kumma, niin luokan markkinoija Suomessa eli AKK (=Kalle Jokinen) ei ole hiiskunut julkisesti tästä suuresta ja mullistavasta muutoksesta mitään. Joka tapauksessa on selvää, että nykyiset varsin kalliit autot putoavat kansainvälisesti sekundatason kalustoksi. Ne eivät kelpaa edes NEC:iin.
Uutta ja vanhaa kalustoa ei edes voi järkevästi käyttää samoissa kilpailulähdöissä, koska uuden Epsilon mallin Clio-moottori tuottaa jopa 220 hevosvoimaa eli 23 enemmän kuin nykyinen kone.
Uusi Renault Epsilon-monoposto on jopa nopeampi kuin nykyinen F3-laite.

Lähde FormulaPosti/italiaracing.net
http://www.kolumbus.fi/seppo.pitkanen/posti/2009form.htm
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Eikös uuden auton tulo ole ollut tiedossa jo pitkään (siis jo silloin kun FR2000 päätettiin Suomeen tuoda). Mulle kyllä tuli vähän yllätyksenä se, että uusi auto tuleekin Eurocuppiin jo 2009, eikä 2010 kuten muihin sarjoihin...

Suomea surkeampi ajoitus on vain ruotsalaisilla, jotka ovat lanseeraamassa tämän vanhentumassa olevan Rellun vasta tänä vuonna. Kaksi vuotta on aika lyhyt elinkaari kilpa-autolle.

Toisaaltahan tämä nykyinen Rellu on pitkäikäinen auto. Tatuus FR2000 -mallin numero kun on mallivuosi, eikä kuutiotilavuus. Vaikka autoon on kahteen kertaan tuotu päivityspaketti, niin perusrakenne on edelleen sama kuin melkein 10 vuotta sitten... meille moinen vain rantautui niin myöhään, että olisi ollut parempi jättää koko luokka lanseeraamatta tai ainakin malttaa muutama vuosi.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Voisiko nyt sitten kuvitella, että Suomeen saataisiin tämän myötä huomattavasti halvemmalla näitä vanhentuvia Relluja ja siten lisää kilpailijoita luokkaan?

Totta on kyllä, ettei kilpailullisesti ole mitään järkeä ajattaa kolmea eri formula luokkaa, joissa kaikissa vain muutamia kilpailijoita. Ratapuolella Suomessa on harvoin ollut pysyviä kestosuosikkiluokkia (kuten rallissa F-Cup).
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Voisiko nyt sitten kuvitella, että Suomeen saataisiin tämän myötä huomattavasti halvemmalla näitä vanhentuvia Relluja ja siten lisää kilpailijoita luokkaan?
Ainakin teoriassa. Kunhan Suomessa ei sitten kiirehditä uuteen versioon siirtymisessä. Kansainvälinen kilpailutoiminta toki kärsii, jos täällä ajetaan eri vehkeillä.
Totta on kyllä, ettei kilpailullisesti ole mitään järkeä ajattaa kolmea eri formula luokkaa, joissa kaikissa vain muutamia kilpailijoita. Ratapuolella Suomessa on harvoin ollut pysyviä kestosuosikkiluokkia (kuten rallissa F-Cup).
Minähän en kotimaisia ratasarjoja seuraa, mutta riittäisikö yksi luokka? Vähän sellaista ajatusta tuli mieleen, kun Rellujen tulosta Suomeen kuulin. Sopiva kompromissiluokka FF:n ja F3:n välistä, johon ajan mittaan sopisi siirtyä ja nuo kaksi muuta näivettyisivät pois. Tosin tuo uudistus nyt sitten nostaa FRenaultit F3:n yläpuolelle, ainakin nopeudellisesti, eli harppaus kartingista suurenee.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Mutta mikä tolkku Rellua ylipäänsä on ajaa, jos sen ainoa valtti, eli identtinen kalusto kv. tasolla torpedoidaan?

Rellu tuskin opettaa nuorelle kuljettajalle mitään, mitä ei muutaman vuoden vanhalla kolmosella oppisi. Sen sijaan merkkiluokan ajaminen on meidän oloissa osoittautunut huomattavasti kalliimmaksi kuin F3.

Monelta taitaa jäädä huomaamatta, että Suomi on hyvin erilainen maa kuin vaikkapa Saksa tai Englanti - täällä Rellu on kolmosta kalliimpi samasta syystä minkä takia hintaero on muualla toisin päin. Mitään kun ei saa tehdä itse.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Formula2 kuljettaja Henri Karjalainen ajaa tänä vuonna myös Rellujen SM sarjan. Ajamalla Suomen Rellusarjan Karjalainen saa lisää kilpailulähtöja kauteen ja testejä joita kakkosissa on varsin rajoitetusti.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
^^ Vaikka tuosta ei olisi teknisesti hyötyä paljon F2siin, niin ainakin kilpailutuntuman ylläpitämisessä, kuten jo sanoit. Ja jos Karjalaisella suomalaisia sponsseja niin näkyvyys kotimaassa voi olla myös osalle toivottua, tms. Lisäksi tietty hieno piristys itse Rellun SM sarjalle, saada tällainen kokenut nimimies kirittämään nuorempia kuskeja :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:
Ylös