Talvirenkaiden vaihtoilmoitukset

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Näytä liitetiedosto 16662
Eipä hätyytä tulevan viikon talvikelit vielä renkaanvaihtoon Pirkanmaalla.

7.11 on kotterolle varattuna aika määrääaikaishuoltoon,
taidan heittää tuolloin kotimaiset piikkirenkaat konttiin ja
antaa asentajien asentaa samassa yhteydessä, heillä kun
on pelit ja vehkeet valmiina asemissa. Ja itse on laiska.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Omaan vaihdoin sunnuntaina, mutta Belmöön nAuris oottelee kylmempiä kelejä.

(kesärenkaat on niin Silestonet, että hirvitti ajaa jo sateella)
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Ittehän muuten täytän renkaat (niin kesä- kuin talvinakit) ilman sijaan kaasulla (käsittääkseni typpeä). Maksaa pikkusen enemmän (99 senttiä/rengas eli ei tossa nyt kovin suursta rahamääristä ollut kuitenkaan kyse), mutta parantaa renkaan ajo-ominaisuuksia, kuluttaa hieman vähemmän polttoainetta (lienee tosin aikalailla marginaalinen tuo etu, mutta epäilemättä kattaa kepoisesti ne sijoitetut vajaat 4 euroa), rengaspaineet eivät kaasun suuremman molekyylikoon johdosta karkaa niin helposti kuin ilmatäytetystä renkaasta ja lisäksi rengaskaasun paine ei ole yhtälailla riippuvainen lämpötilasta ei paineet pysyvät huomattavasti vakaampana, oli sää sitten millainen hyvänsä. Niinjuu, kaiken tämän johdosta myös renkaan käyttöikä pitenee, tosin tuo todennäköisesti pätee lähinnä niiden kohdalla, jotka ajavat paljon (terveisiä Mosselle!), muutaman tuhannen kilometrin vuosiajolla kulutuspintaa riittää vaikka kymmeneksi vuodeksi, mutta se rengas alkaa jo viimeistään 5-6 vuoden jälkeen olemaan aika haurasta kamaa ja tuohon ilmiöön tuskin kaasut auttavat tippaakaan. Asiantuntijathan suosittelevat hankkimaan uudet renkaat 4 vuoden välein vaikka kulutuspintaa vielä oliskin, voipi tuo kyllä olla ehkä pikkusen liioiteltuakin.

Ainoa huono puoli lienee se, että rengaspaineen tarkistus voipi olla astetta hankalampaa, koska välttämättä kaikilta huoltiksilta ei löydy rengaskaasua, ei ainakaan ilmaiseksi. Ilmalla voi tottakai hätätapauksessa täyttää, mutta samalla sitten katoaa rengaskaasun edut. Toisaalta jos ja kun kaasu säilyttää paineet paremmin kuin ilma, niin eipä niitä paineita tartte olla jatkuvasti fiksaamassakaan. Itte oon käyttäny jo muutaman vuoden rengaskaasua ja enköhän näin toimi jatkossakin, mukavuudenhaluisena henkilönä vaihdatan ja säilytän renkaat verstaalla ja siellä fiksaavat paineetkin ilmaiseksi, oli niissä renkaissa sitten kaasua tai ei, vain se ensimäinen täyttö maksaa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ittehän muuten täytän renkaat (niin kesä- kuin talvinakit) ilman sijaan kaasulla (käsittääkseni typpeä). Maksaa pikkusen enemmän (99 senttiä/rengas eli ei tossa nyt kovin suursta rahamääristä ollut kuitenkaan kyse), mutta parantaa renkaan ajo-ominaisuuksia, kuluttaa hieman vähemmän polttoainetta (lienee tosin aikalailla marginaalinen tuo etu, mutta epäilemättä kattaa kepoisesti ne sijoitetut vajaat 4 euroa), rengaspaineet eivät kaasun suuremman molekyylikoon johdosta karkaa niin helposti kuin ilmatäytetystä renkaasta ja lisäksi rengaskaasun paine ei ole yhtälailla riippuvainen lämpötilasta ei paineet pysyvät huomattavasti vakaampana, oli sää sitten millainen hyvänsä. Niinjuu, kaiken tämän johdosta myös renkaan käyttöikä pitenee, tosin tuo todennäköisesti pätee lähinnä niiden kohdalla, jotka ajavat paljon (terveisiä Mosselle!), muutaman tuhannen kilometrin vuosiajolla kulutuspintaa riittää vaikka kymmeneksi vuodeksi, mutta se rengas alkaa jo viimeistään 5-6 vuoden jälkeen olemaan aika haurasta kamaa ja tuohon ilmiöön tuskin kaasut auttavat tippaakaan. Asiantuntijathan suosittelevat hankkimaan uudet renkaat 4 vuoden välein vaikka kulutuspintaa vielä oliskin, voipi tuo kyllä olla ehkä pikkusen liioiteltuakin.
Tämän on pakko olla vitsi. Ilmakin on muuten kaasua ja 78%:sesti typpeä.
 

Slug

Well-known member
Liittynyt
10.3.2010
Viestit
1251
Ittehän muuten täytän renkaat (niin kesä- kuin talvinakit) ilman sijaan kaasulla (käsittääkseni typpeä). Maksaa pikkusen enemmän (99 senttiä/rengas eli ei tossa nyt kovin suursta rahamääristä ollut kuitenkaan kyse), mutta parantaa renkaan ajo-ominaisuuksia, kuluttaa hieman vähemmän polttoainetta (lienee tosin aikalailla marginaalinen tuo etu, mutta epäilemättä kattaa kepoisesti ne sijoitetut vajaat 4 euroa), rengaspaineet eivät kaasun suuremman molekyylikoon johdosta karkaa niin helposti kuin ilmatäytetystä renkaasta ja lisäksi rengaskaasun paine ei ole yhtälailla riippuvainen lämpötilasta ei paineet pysyvät huomattavasti vakaampana, oli sää sitten millainen hyvänsä. Niinjuu, kaiken tämän johdosta myös renkaan käyttöikä pitenee, tosin tuo todennäköisesti pätee lähinnä niiden kohdalla, jotka ajavat paljon (terveisiä Mosselle!), muutaman tuhannen kilometrin vuosiajolla kulutuspintaa riittää vaikka kymmeneksi vuodeksi, mutta se rengas alkaa jo viimeistään 5-6 vuoden jälkeen olemaan aika haurasta kamaa ja tuohon ilmiöön tuskin kaasut auttavat tippaakaan. Asiantuntijathan suosittelevat hankkimaan uudet renkaat 4 vuoden välein vaikka kulutuspintaa vielä oliskin, voipi tuo kyllä olla ehkä pikkusen liioiteltuakin.

Ainoa huono puoli lienee se, että rengaspaineen tarkistus voipi olla astetta hankalampaa, koska välttämättä kaikilta huoltiksilta ei löydy rengaskaasua, ei ainakaan ilmaiseksi. Ilmalla voi tottakai hätätapauksessa täyttää, mutta samalla sitten katoaa rengaskaasun edut. Toisaalta jos ja kun kaasu säilyttää paineet paremmin kuin ilma, niin eipä niitä paineita tartte olla jatkuvasti fiksaamassakaan. Itte oon käyttäny jo muutaman vuoden rengaskaasua ja enköhän näin toimi jatkossakin, mukavuudenhaluisena henkilönä vaihdatan ja säilytän renkaat verstaalla ja siellä fiksaavat paineetkin ilmaiseksi, oli niissä renkaissa sitten kaasua tai ei, vain se ensimäinen täyttö maksaa.
Unohdit mainita että typpitäytteisillä renkailla voi huoletta ajaa lujaa (+300km/h). Eli ehtii paikasta A paikkaan B huomattavasti paremmin.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Tämän on pakko olla vitsi. Ilmakin on muuten kaasua ja 78%:sesti typpeä.
Tuskin on vitsi.
Monien luksus-autojen renkaat täytetään typellä koska tuo antaa paremman kyydin ja ilma on liiankin epä-stabiilia ilmeisesti sitten kovassa ajossa.
mm. Nissan GT-R:ssä on näin jo tehtaalta tullessa....

OP: missä oot tuon tehny, voisin kokeilla kanssa piruuttaan :)
 

Slug

Well-known member
Liittynyt
10.3.2010
Viestit
1251
Itse potkiskelin talvirenkaita autotallissa männäviikolla. Tarttee vissiin kaivella esiin ja vaihdella kohtapuoliin. Varmaan joku kaunis viikonloppu tai silleen.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tuskin on vitsi.
Monien luksus-autojen renkaat täytetään typellä koska tuo antaa paremman kyydin ja ilma on liiankin epä-stabiilia ilmeisesti sitten kovassa ajossa.
mm. Nissan GT-R:ssä on näin jo tehtaalta tullessa....
Rata-ajossa jossa renkaat oikeasti ajetaan lämpöisiksi tuolla voi olla jotain ja varmasti onkin merkitystä, ja oletettavasti Nissan GT-R:n omistaja saattaa haluta radalla pistäytyä...

Mut muuten hyväuskoisen kuluttajan rahastusta koko homma.
 
Viimeksi muokattu:

Örfil

Guest
Mites toi metaani toimisi renkaissa, sitä saisi uutettua itsekin suht helposti kotioloissa - tai ainakin hajun :rolleyes:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Rata-ajossa jossa renkaat oikeasti ajetaan lämpöisiksi tuolla voi olla jotain ja varmasti onkin merkitystä, ja oletettavasti Nissan GT-R:n omistaja saattaa haluta radalla pistäytyä...

Mut muuten hyväuskoisen kuluttajan rahastusta koko homma.
Tuo oli ainoastaan esimerkki. Monet luksusautot (Rolls Royce, BMW 7-sarja jne.) tulevat myös tehtaalta ulos typellä täytetyillä kumeilla.
Ja niillä vehkeillä harvemmin ajetaan radalla...
 

Örfil

Guest
Kyllä tuo typellä puuhailu menee vaikeaksi niin kauan kuin sitä ei saa ilmaiseksi huoltoasemalta. Vähän sellaista kaviaarimeininkiä, vaikka ei hintaa nyt niin paha olekaan ;) :thumbup:
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Juu, Itävallassa, täällä tuo on ollu yleistä jo useamman vuoden, Suomessa ilmeisesti sitten ei vielä?

Ei tietenkään mitään ihmeitä kannata odottaa, mutta oma subjektiivinen mielipiteeni on, että auto tuntuu hieman miellyttävämmältä ajaa.

Eihän tuo paljon paskaakaan maksa, joten ei tossa nyt ihmeemmin häviäkään, jos kokeilee. Tuskin siitä maltaita kuitenkaan kannattaa maksaa.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Kyllä tuo typellä puuhailu menee vaikeaksi niin kauan kuin sitä ei saa ilmaiseksi huoltoasemalta. Vähän sellaista kaviaarimeininkiä, vaikka ei hintaa nyt niin paha olekaan ;) :thumbup:
Onhan se kieltämättä kyllä noinkin, paineet voin kyllä käydä tarkistuttamassa ja korjauttamassa siellä missä renkaat vaihdan, en tullu kysyneeksi että maksaako, pääsin siihen käsitykseen, että ei, mutta voin erehtyäkin.
 

Örfil

Guest
Mutta siellä sai kaviaaria samalla odottaessa kun renkaat täytettiin jar... eikun argonilla :thumbup:
 

Örfil

Guest
Ja asiaan: mietin vaan että mikä on mahdollinen kansantaloudellinen hyöty valmistaa puhdasta typpeä versus lyheympi kestoikä renkaalla ja hitusen suurempi polttoaineenkulutus?

Joku kalkulaatio tästä olisi kiva nähdä...
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ylös