Talvirenkaiden vaihtoilmoitukset

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Siitä syntyisi vaan tarpeetonta kitkaa hahmojen välille.
Joo, joo! Mutta kun meittin ammattikoulun opettaja aikoinaan isomahaisena, otsa hiessä naureskeli sitä, kun että jos vaikka ei olisi meillä täällä kitkaa lainkaan, niin "Heh, heh. Sitähän vaan liukuisi holtittomasti ympäri huonetta. Hehehe, hehehehe!"

Hikipisaroita oli otsallaan samalla kun hykerteli ja pohdiskeli kitkattomuuden ongelmia luokkahuonetiloissa.

Jotenkin mulla vaan tuli mieleen kuva läpinäkyvällä rasvatulla pressulla vuoratusta pulpettittomasta luokkahuoneesta, jossa tämä lihavahko mies alastonna ja rasvattuna liukusi pisin seiniä ja hekottelisi hyväntuulisena vailla kitkanhiventä!
 
Viimeksi muokattu:

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17750
Sijainti
East of Eden
...eikä mulla ole koskaan omassa autossani mitään tarroja kojelaudassa ollut. Kesägummit kai täyttää nopeusluokan mutta talvirenkaissa taitaa jäädä alle. (Audin ilmoitettu huippunopeus. n 248 km/h), eikä katsastuksessakaan moisen tarran olemassaoloa ole koskaan edes tarkastettu.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Tuon mukaan pätee vain kesärenkaisiin, ei talvirenkaisiin.
Ei ole mitään väliä onko kesä vai talvigummit. Kilpi on laitettava mikäli renkaiden nopeusluokka on auton huippunopeutta alempi.
AKE:n sivuilla on kaikki pykälät luettavissa.

Voimassa oleva lakiteksti vuodelta 1998 sanoo näin:
5. Autoon saa vaihtaa sen rakenteellisesti sallitun suurimman nopeuden edellyttämää nopeusluokkaa alemman nopeusluokan renkaat. Vaihtaminen on sallittu ehdolla, että autoon vaihdettavat renkaat ovat vähintään nopeusluokkaa Q (160 km/h) ja että auton suurimman rakenteellisen nopeuden edellyttämää nopeusluokkaa alemman nopeusluokan kesärenkaista on ohjaamossa kuljettajalle helposti näkyvään paikkaan pysyvästi kiinnitetty kilpi tai tarra, josta selvästi ilmenee suurin sallittu renkaiden rajoittama ajonopeus.
Notta minäkin rikoin lakia kun kiinnitin tarran kabiiniin vain katsastusta varten. Ääriryhmärikollisuutta. Hyi mä!
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Tämmöinen tarra:
Eikös Venäjälläkin ole käytössä tuommoinen varoitus "Nastat autossa", muistaakseni semmonen selällään makaava E.
Siis Ш eli meikäläisittäin Š. On muuten käytössä monessa muussakin maassa ja oon tyhmyyksissäni kuvitellut sen kansainväliseksi (luulin sen esittävän piikkejä ja yhdennäköisyyden kyrilliseen kirjaimeen olevan sattumaa), mutta väärässä olin näköjänsä. Lienee itäeurooppalainen erikoisuus.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Siis Ш eli meikäläisittäin Š. On muuten käytössä monessa muussakin maassa ja oon tyhmyyksissäni kuvitellut sen kansainväliseksi (luulin sen esittävän piikkejä ja yhdennäköisyyden kyrilliseen kirjaimeen olevan sattumaa), mutta väärässä olin näköjänsä. Lienee itäeurooppalainen erikoisuus.
Näyttää pikemminkin piikkimatolta.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
...eikä mulla ole koskaan omassa autossani mitään tarroja kojelaudassa ollut. Kesägummit kai täyttää nopeusluokan mutta talvirenkaissa taitaa jäädä alle. (Audin ilmoitettu huippunopeus. n 248 km/h), eikä katsastuksessakaan moisen tarran olemassaoloa ole koskaan edes tarkastettu.
No se on eri asia, että hiffaako katsastusmies tuommoisen asian, veikkaan että jäis täällä Itävallassakin monelta huomaamatta.
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17750
Sijainti
East of Eden
Ei ole mitään väliä onko kesä vai talvigummit.
5. Autoon saa vaihtaa sen rakenteellisesti sallitun suurimman nopeuden edellyttämää nopeusluokkaa alemman nopeusluokan renkaat. Vaihtaminen on sallittu ehdolla, että autoon vaihdettavat renkaat ovat vähintään nopeusluokkaa Q (160 km/h) ja että auton suurimman rakenteellisen nopeuden edellyttämää nopeusluokkaa alemman nopeusluokan kesärenkaista on ohjaamossa kuljettajalle helposti näkyvään paikkaan pysyvästi kiinnitetty kilpi tai tarra, josta selvästi ilmenee suurin sallittu renkaiden rajoittama ajonopeus.

Koskee siis vain kesärenkaita, ei talvirenkaita.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
5. Autoon saa vaihtaa sen rakenteellisesti sallitun suurimman nopeuden edellyttämää nopeusluokkaa alemman nopeusluokan renkaat. Vaihtaminen on sallittu ehdolla, että autoon vaihdettavat renkaat ovat vähintään nopeusluokkaa Q (160 km/h) ja että auton suurimman rakenteellisen nopeuden edellyttämää nopeusluokkaa alemman nopeusluokan kesärenkaista on ohjaamossa kuljettajalle helposti näkyvään paikkaan pysyvästi kiinnitetty kilpi tai tarra, josta selvästi ilmenee suurin sallittu renkaiden rajoittama ajonopeus.

Koskee siis vain kesärenkaita, ei talvirenkaita.
Katsos pentele, näin on.
Meni ohi vaikka kahdesti luin ennen postausta. :eek:
Talvirenkaat saa olla alla, kunhan on vähintään nopeusluokkaa 160 km/h, jolloin panderollia tarvita kojelautaan.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Koskee siis vain kesärenkaita, ei talvirenkaita.
Hassua, että täällä tuo on just toistepäin eli vain talvirenkaat saavat olla "hitaammat". EDIT: eiku aha... nyt vasta luin tuon Pöhkiksen viestin. Eli siis talvirenkaiden osalta riittää Suomessa, että maksiminopeus on 160 km/h riippumatta auton mallista. kesärenkaiden kohdalla vaaditaan sitten tarraa tai vastaava, jos niiden maksiminopeus on "sallittua" alempi?

Toisaalta ehkä pikkusen huvittavaa (koskee niin Itävaltaa kuin Suomeakin), liimata koelautaan tarra että autolla ei saa ajaa kuin korkeintaan 160 km/h. Missäköhän päin Suomea tai Itävaltaa tommosia nopeuksia on ylipäätään luvallista ajaa? :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Siis Ш eli meikäläisittäin Š. On muuten käytössä monessa muussakin maassa ja oon tyhmyyksissäni kuvitellut sen kansainväliseksi (luulin sen esittävän piikkejä ja yhdennäköisyyden kyrilliseen kirjaimeen olevan sattumaa), mutta väärässä olin näköjänsä. Lienee itäeurooppalainen erikoisuus.
On ollut tarpeellinen merkki. Risteysalueella on monesti kylmää hikeä puskenut, kun katsoo peileistä Silestone-Ladan liukuvan kohti.. Nykyään lienevät rankaatkin parempia Vennäällä, ainakin autokanta on mullistunut täysin.
 

tsinivuo

Well-known member
Liittynyt
31.5.2004
Viestit
310
Ollut jo alla syyskuun alusta lähtien. Kesikset oli jo kankailla. :D
 

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Liittynyt
9.3.1999
Viestit
20163
Sijainti
Konnektikuti
Hassua, että täällä tuo on just toistepäin eli vain talvirenkaat saavat olla "hitaammat". EDIT: eiku aha... nyt vasta luin tuon Pöhkiksen viestin. Eli siis talvirenkaiden osalta riittää Suomessa, että maksiminopeus on 160 km/h riippumatta auton mallista. kesärenkaiden kohdalla vaaditaan sitten tarraa tai vastaava, jos niiden maksiminopeus on "sallittua" alempi?

Toisaalta ehkä pikkusen huvittavaa (koskee niin Itävaltaa kuin Suomeakin), liimata koelautaan tarra että autolla ei saa ajaa kuin korkeintaan 160 km/h. Missäköhän päin Suomea tai Itävaltaa tommosia nopeuksia on ylipäätään luvallista ajaa? :rolleyes:
Siinä välissä.
 

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Liittynyt
9.3.1999
Viestit
20163
Sijainti
Konnektikuti
Siis Ш eli meikäläisittäin Š. On muuten käytössä monessa muussakin maassa ja oon tyhmyyksissäni kuvitellut sen kansainväliseksi (luulin sen esittävän piikkejä ja yhdennäköisyyden kyrilliseen kirjaimeen olevan sattumaa), mutta väärässä olin näköjänsä. Lienee itäeurooppalainen erikoisuus.
Tuossa selvästi varoitetaan perässätulijaa siitä, että edellä etenevällä on melko kulmikkaat kassit.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Toisaalta ehkä pikkusen huvittavaa (koskee niin Itävaltaa kuin Suomeakin), liimata koelautaan tarra että autolla ei saa ajaa kuin korkeintaan 160 km/h. Missäköhän päin Suomea tai Itävaltaa tommosia nopeuksia on ylipäätään luvallista ajaa? :rolleyes:
Ahvenisto, Alastaro, Botniaring, Kemora, Motopark, Red Bull Ring, Salzburgring...
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Pöhkis on ensimmäinen, jonka kuulen kertovan, että katsastuksessa olisi puututtu tuohon auton nopeus/nopeusluokka -> tarra kojelautaan- vaatimukseen. Pähkäilin itsekin varmaan juuri v 2004 samaa. Alemman nopeusluokan kesärenkaat olisivat olleet vähän halvemmat. Mutta sitten tarra kojelautaan, jotta kun joku varastaa (ottaa luvatta käyttöön) ajoneuvoni, kaahaa sillä huippunopeutta toista tuntia putkeen, rengas räjähtää ja huligaani männyn ympärille kietoutuu, niin minua ei voitaisi syyttää kuolemantuottamuksesta!

---------------------

Tuo S tai makaava E, niin jos en ihan väärin muista, tulisi jotenkin venäjänkielen sanasta 'nasta'. 'Ist' tai jotain sinnepäin. Itävallan versio on paljon hienomman näköinen!
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Toisaalta ehkä pikkusen huvittavaa (koskee niin Itävaltaa kuin Suomeakin), liimata koelautaan tarra että autolla ei saa ajaa kuin korkeintaan 160 km/h. Missäköhän päin Suomea tai Itävaltaa tommosia nopeuksia on ylipäätään luvallista ajaa? :rolleyes:
Kyl se tuntuu ihan järkevältä kojetaulussa ilmoittaa, ettei tämä auto kestä ajamista kuin tuolla nopeudella, vaikka kulkisikin lujempaa. Kärsijänä voi äkkiä olla myös vain luvallisia asioita tekevä yksilö. Ja kai luvattomuuksien tekijöitäkin jotenkin halutaan suojella. Siitähän vasta meteli nousisi, jos kaupasta ostetut autot räjähtäisivät atomeiksi nopeudella, mitä ne on tehty kulkemaan.
 
Ylös