Talvirenkaiden vaihtoilmoitukset

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Ens lauantaina olis aika varattuna. Alle tulee uudenkarheat Goodyear Ultragrip 8:t. Ostin vaimon KIA:aan samat nakit.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
On talvirenkaat kerrankin täällä stadin päässä, mutta enköhän ajele ensi viikon viikonloppuna maalle ja vaihda siellä. Ei oo pakollisia aamulähtöjä niin ei oo niin kiire ja maalle ajamisen päiväkään ei niin päivän päälle ole.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Jotenkin huvittavaa, että Suomessa alkaa talvirengaspakko vasta joulukuun 1. kun taas täällä Itävallassa, joka nyt kuitenkin on selvästi etelmässä, vastaava pakko alkaa jo 1. marraskuuta. Toki Alpeilla on jo nyt lunta, mutta se on taas toinen asia, ittehän leikkasin lauantaina nurtsin :rolleyes:

On tosin sanottava, että Itävallassa talvirengaspakko tarkoittaa vain sitä, että jos keli vaatii, niin on oltava talvinakit alla, teoriassa siis olisi laillista ajaa Wienissäkin koko vuoden kesärenkailla. Suomessa talvirengaspakko on muistaakseni ehdoton?
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Jotenkin huvittavaa, että Suomessa alkaa talvirengaspakko vasta joulukuun 1. kun taas täällä Itävallassa, joka nyt kuitenkin on selvästi etelmässä, vastaava pakko alkaa jo 1. marraskuuta. Toki Alpeilla on jo nyt lunta, mutta se on taas toinen asia, ittehän leikkasin lauantaina nurtsin :rolleyes:

On tosin sanottava, että Itävallassa talvirengaspakko tarkoittaa vain sitä, että jos keli vaatii, niin on oltava talvinakit alla, teoriassa siis olisi laillista ajaa Wienissäkin koko vuoden kesärenkailla. Suomessa talvirengaspakko on muistaakseni ehdoton?
Joo mutta teillä talvirenkaat on muutenkin 'talvirenkaita'. Varsinkaan nastoja ei oikein viitsisi vaihtaa elokuussa vaikka lupa olisi. Riittäähän suomessakin sellaiset, mutta ehdottoman pakon tarkoitus lienee että jokainen joka meinaa talvella ajella hommaa talvirenkaat. Niille kuitenkin on noiden kolmen kuukauden aikana tarvetta ja fiksu vaihtaa aikaisemminkin tarpeen mukaan, kun sellaiset kerran on hankittu.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Kyllä se täytynee taas ajoittaa ensimmäisen lumisateen saapumisen tuloiltaan, kuten viimeksikin. Onko se järkevää? Ei :ahem:
No siinä tapauksessa olisi kyllä kannattanut ostaa se quattro niin ei ainakaan jää ensimmäiseen mäkeen kiinni.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Joo mutta teillä talvirenkaat on muutenkin 'talvirenkaita'. Varsinkaan nastoja ei oikein viitsisi vaihtaa elokuussa vaikka lupa olisi. Riittäähän suomessakin sellaiset, mutta ehdottoman pakon tarkoitus lienee että jokainen joka meinaa talvella ajella hommaa talvirenkaat. Niille kuitenkin on noiden kolmen kuukauden aikana tarvetta ja fiksu vaihtaa aikaisemminkin tarpeen mukaan, kun sellaiset kerran on hankittu.
Kitkoilla täällä pääasiassa ajetaan ja kyllä ne siis on ihan kunnon talvirenkaita, joilla varmasti Suomessakin pärjää. Nokian talvirenkaitakin myydään, harvemmin vaan pärjäävät testeissä, joten itte olen jättänyt kauppaan. Jokatapauksessa siis kyllhän Itävallassa lunta on vaikka kuinka helvetisti kun pikkusenkin korkeemmalle lähdetään, ei tartte Wienistäkään lähteä kuin parinkymmenen kilometrin päähän, kun löytyy varsin vilkkaasti liikennöity moottoritie, jossa on talvella useinkin ketjupakko rekka-autoille, kun tulee lunta kuin aisaa ja on vielä liukastakin. Ja on monella ketjut henkilöautonkin takaboksissa, mulla kyllä ei ole. Nastarenkaitakin näkee, mutta aika vähän suhteess akitkoihin, ehkä sitten enemmän niillä, jotka asuvat korkeammalla. Täällähän joutuu auton perseeseen liimaamaan varoitustarran, jos on nastat alla, niin että takana ajava tietää, että sen edelläajavan jarrutusmatka on mahdollisesti tavallista lyhkäisempi. Tämmöinen tarra:


Wien on sitten eri asia, toki tännekin kaaoksen saa muutaman kerran vuodessa lumella (ja itseasiassa kyllä vedelläkin, ei tartte kuin vähän ripotella, kun Wienin liikenne alkaa jo olla tukossa) aikaan, mutta aika pitkälti täällä varmaan kesänakeillakin pärjäis, vaikka toisaalta onhan asia niinkin, että talvinakkeja suositellaan jo silloin, kun lämpötilat laskevat jonnekin 7-8 asteen hujakoille, tuossa vaiheessa kuulemma alkaa kesärenkaiden pito-ominaisuudet huonontua varsin merkittävästi.
 
Viimeksi muokattu:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Hirvee homma vaihdella renkaita ees takas :nope:
Niin on, mutta toisaalta pysyy kunto yllä :frank:

Red Bullilta tuli jo tarjous, mutta sanoin että ei oo just nyt aikaa kierrellä maailmaa Vettelin renkaanvaihtajana :thumbdown
 

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Liittynyt
9.3.1999
Viestit
20163
Sijainti
Konnektikuti
Täällähän joutuu auton perseeseen liimaamaan varoitustarran, jos on nastat alla, niin että takana ajava tietää, että sen edelläajavan jarrutusmatka on mahdollisesti tavallista lyhkäisempi. Tämmöinen tarra:
Ihanaa! Nastalliseen on hyvä pitää vähän enemmän turvaväliä, kun se pysähtyy paremmin. Kitkailijat voi ajaa ihan toistensa perseissä, kun kaikki liukuu samalla tavalla.

Mä taidan hankkia tollaset piilarit. Stylet.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Ihanaa! Nastalliseen on hyvä pitää vähän enemmän turvaväliä, kun se pysähtyy paremmin. Kitkailijat voi ajaa ihan toistensa perseissä, kun kaikki liukuu samalla tavalla.

Mä taidan hankkia tollaset piilarit. Stylet.
Eikös Venäjälläkin ole käytössä tuommoinen varoitus "Nastat autossa", muistaakseni semmonen selällään makaava E.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11226
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Talvirenkaat alle varmaankin sunnuntaina, hankittiin ekan kerran kitkat niin ei tarvi pohtia nastojen kulumista sekä ääniä. Saa nähdä kuinka riittävät talvella tuon heikostihoidetun osuuden mäkineen, aina aukisuolattu bussireitti alkaa 300m päästä.

Wien on sitten eri asia, toki tännekin kaaoksen saa muutaman kerran vuodessa lumella
1995-1996-talvena oli käytävä pariinkin otteeseen katsomassa kun Schulz-Strassnitzkygassella oli enempi lunta kuin Haagan Thalianaukiolla... Ei viime vuodet ole olleet siellä vastaavia?
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Ihanaa! Nastalliseen on hyvä pitää vähän enemmän turvaväliä, kun se pysähtyy paremmin. Kitkailijat voi ajaa ihan toistensa perseissä, kun kaikki liukuu samalla tavalla.

Mä taidan hankkia tollaset piilarit. Stylet.
Samaan sarjaan menee kans se yks toinen tarra. Renkaissahan on nopeusindexit (T=190 KM/H, H=210 KM/H, V=240 KM/H jne.), auton papreista löytyy tieto mimmoset nakit pitää olla alla, tämä tosin pätee vain kesärenkaisiin. Talvirenkaiden kohdalla riittää, että renkaiden huippunopeus, joka siis käy ilmi indexistä, on suurempi kuin auton huippunopeus TAI jos se on alhaisempi, sun tarttee liimata koelautaan tarra, jossa lukee kuinka nopeesti saat maksimissaan ajaa :frank:

Vai onko Suomessa sama käytäntö? Ei kai?

Kesärenkaissahan toi homma menee niin, että vaikka auton huippunopeus olis 188 km/h (kuten esim. mun Mazdassa) voi tarvittava nopeusindexi olla huomattavasti korkeampi, esim. V eli 240 km/h (kuten mun Mazdassa). talvinakkeina riittävät kuitenkin (ihan ilman tarroja) T-nakit.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
1995-1996-talvena oli käytävä pariinkin otteeseen katsomassa kun Schulz-Strassnitzkygassella oli enempi lunta kuin Haagan Thalianaukiolla... Ei viime vuodet ole olleet siellä vastaavia?
No kyllä täällä periaatteessa joka vuosi on lunta ollut, tosin se on ihan keskustan alueella useimmiten aika nopeesti veke. Itte asun kaupingin laidalla ja siellä kyllä pääsee lähes jokavuosi kahlamaan hangessa, jos vaan mieli tekee. Kesärenkailla siis pärjäis talvisin niin, että jättää auton himaan niinä päivinä, kun ei keli anna periksi.

Aika usien olen täällä todennut, että ei se Wienin talvi loppujenlopuksi oo kauheen paljon erilainen kuin Helsinginkään talvi (märkää, räntää, sadetta, tuulista...), paitti että päivä on (onneksi) pari tuntia pidempi. Aika monihan täällä kuvittelee, että mys Etelä-Suomessa on jatkuvat paukkupakkaste ja metrikaupalla lunta, ei tietenkään mikään ihme, sillä useimmiten Suomesta näkee televisiossa nimenomaan juuri lapiss akuvattuja luonto- tahi matkailudokumentteja. Eipä silti, varmaan useimmat suomalaisetkin mieltävät Itävallan maaksi, jossa on vain vuoria :rolleyes:
 

Örfil

Guest
Nykyiset talvarit on nastalliset ja jos ne ei olis noin hyvässä kunnossa, kitkat tulis heti alle. Vit**taa jo nyt rohistella seuraavat pari talvea nastarenkailla :thumbfh:

Kyllä näillä leveysasteilla kitkat on ne mukavimmat ajaa etuvetoisella.

Ja voi sitä nastaniskemien määrää taas valtakunnallisellakin tasolla. Nastat on varmaan tuulilasikauppiaiden lobbaama tuote.

Kas kun kitkarengaskuskeille ei ole laitettu pakolliseksi laitetta, joka 20 km välein ampuu auton peräosasta pienen projektiilin taakse päin.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
renkaiden huippunopeus, joka siis käy ilmi indexistä, on suurempi kuin auton huippunopeus TAI jos se on alhaisempi, sun tarttee liimata koelautaan tarra, jossa lukee kuinka nopeesti saat maksimissaan ajaa :frank:
Vai onko Suomessa sama käytäntö? Ei kai?
Sama käytäntö on.
Pätee sekä kesä- että talvirenkaille.
Jos renkailla saa ajaa hitaammin kuin mihin auto kykenee,
kojelautaan on lätkittävä isolla, että
AJONEUVON MAX RAKENTEELLINEN NOPEUS ON XXX km/h!
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Sama käytäntö on.
Pätee sekä kesä- että talvirenkaille.
Jos renkailla saa ajaa hitaammin kuin mihin auto kykenee,
kojelautaan on lätkittävä isolla, että
AJONEUVON MAX RAKENTEELLINEN NOPEUS ON XXX km/h!
Oorait.

Mun ymmärtääkseni Itävallassa kesärenkaiden kohdalla tuota mahdollisuutta ei edes ole, eli tuo tarramahdollisuus pätee vain talvirenkaisiin.
 
Ylös