Talvirenkaiden vaihtoilmoitukset

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Pojat hoi, nyt on ongelma!

Vaimo kävi vaihdattamassa fiiuun eilen Nokian Nord nastikset.
Pienen testilenkin jälkeen kaikki ok. Käväisi sitten asioilla jolla reissulla ajeli sitten motarilla ohitustilanteessa +100 km/h ja auto alkoi täristämään kummallisesti. Tärinä ei ole tasaista vaan nousevaa ja laskevaa eli nousee- vaimenee-nousee hieman satunnaisesti.

Menimme sitten yhdessä koeajolle ja toden totta, auto alkaa tärisemään nopeuden ollessa yli 100 km/h, tosin se häipyy kun nopeus nousee 120 km/h tuntumaan.

Tärinä ei ole etupäässä (ratti ei täristä) ja siksi oletus oli että se on takapään ongelma.

Menimme takaisin rengasliikkeeseen, jossa tsekkasivat takapään rinkulat. Toisessa vanteessa rengas aseteltiin uudestaan (pieni heitto) ja uudelleen koeajolle, mutta sama pulma. Seuraava liike oli että koko setti vaihdettiin uusiin. Koeajolle ja tismalleen sama pulma.

Vanteet ovat suorat ja viime keväänä niissä ei ollut mitään vikaa.

Ainoat poikkeamat ovat että vanteilla oli viimeksi kitkat sekä vanteet ovat nyt kiinni kesärenkaitten pulteilla, mutta rengasliikkeen kaverit tsekkasivat nekin ja sanoivat että hyvin istuvat vanteisiin (aluvanteet).

Mistä ihmeestä tuo tärinä voi johtua?
Aluvanteiden sovituspalat uupuu?
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Mistä ihmeestä tuo tärinä voi johtua?
Siitä, ettei niitä vanteita tasapainotettu.

Vai tarkotikko sä tota tolla "uudestaan asettelulla" ?

Mulla oli muten kerran samankaltainen ongelma. Silloin syynä oli se, että siellä liikkeessä se laite, jolla ne vanteet tasapainotettiin (mikäköhän ton oikea suomenkielinen nimi on?), oli rikki. Näytti aivan vääriä tuloksia.
 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Taitaa olla ihan (renkaan) tasapainoituskone.

Tai sillä nimellä me sitä kutsuttiin, kun sen kanssa pulattiin. Onpahan tullut tehtyä tuotakin hommaa.:eek:
 

Örfil

Guest
- eturenkaita ei alkuun tsekattu koska ne eivät täristäneet, tämän totesin itse. Lisäksi alle laitettiin lopuksi kokonaan uusi sarja (ilman parannusta ongelmaan)
- sovituspaloja ei käytetä noilla vanteilla
- puslat eivät voi olla kuluneet, koska kesärenkailla ei ole mitään ongelmia. Fiiula pääsee huimat 130 km/h kuolemaa uhmaten.
- jos tasis olisi epäkunnossa, miksi eturenkaat ovat tasapainossa (kahdellakin eri ja uudella talvari setillä)?

On kyllä mysteeri nyt käsissä...

Ps. taitaa olla ennätys että oikeaan kysymykseen tulee oikeita vastauksia näin monta peräjälkeen. Eiköhän se kohta mene "putki" rikki ;)
 
Viimeksi muokattu:

Kaimann

Well-known member
Liittynyt
31.7.2012
Viestit
594
Sijainti
Karigasniemi
Onko heitetty renkaita akselilta toiselle? Siirtyykö tärinä renkaiden mukana? Jos ei, ei vika ole renkaissa.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 

toleranssisiipi

Langennut enkeli
Liittynyt
14.9.2003
Viestit
14061
Sijainti
SEKOS-marketin vihannesosasto
Selkeesti puslat falskaa. Sinne pitää laittaa uudet stefat ja varmistaa että niissä on rissat päissä. Sit kannattaa varmistaa kanssa ettei syylärin nesteet hölsky, koska kevyemmät kinnerit lähtee kirjottamaan helposti jos nesteet hölskyy puolelta toiselle.

Seuraava.
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Onko heitetty renkaita akselilta toiselle? Siirtyykö tärinä renkaiden mukana? Jos ei, ei vika ole renkaissa.
Kokeiltiinko rouva Raaserin Fiatissa tätä jo?

Jospas siellä takapyörien tuennassa on jotain ongelmaa, joka renkaita vaihtaessa lopulta eskaloitui? Väljiä puslia/niveliä tms.?
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Miksi Fiiatilla pitäisi ajaa yli kahdeksaakymppiä talvella?
 

Jjusban

Newbie
Liittynyt
2.11.2000
Viestit
13447
Sijainti
(
Kuulustaa siltä, että Racerin Taunuksesta on kardaani-akseli hajoamassa.
 
Ylös