Ferrari maksoi Kimin mestaruudesta 50 miljoonaa Euroa!

Mustiskuusviis

Well-known member
Liittynyt
21.9.2006
Viestit
230
Kuten jo sanoin "Varmasti löytyy väkeä puolesta ja vastaan". Ja sanoin myös sen että pointtini oli vastata eräille "asiantuntijoille", toteamalla että muuan Ross Brawn sanoi nyt Hondalle siirryttyään samaa kimin autonkehitystyöstä kuin minä aiemmin ja huomautin myös Brawnin kommenttien muuttumisesta tallinvaihdon. Tarkoitus ei ollut jatkaa tätä topicia sen pidemmälle. Over and out.
 
Viimeksi muokattu:

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
näkeehän sen miten auton saaminen Kimin mieleiseksi kestää ja kestää (esim just tänä vuonna)
Kun esimerkistä puhut eli viittaat useampiin samanlaisiin tapauksiin niin pistä myös toki noi muut tapaukset tänne niin päästään ihmettelemään...
Ei mitään hekilökohtaista, en vaan voinut vastustaa kiusausta
Sinällään aika turha toteamus koska luuletko ketään kiinnostavan pätkääkään vaikka jotain henkilökohtaista sinun taholtasi olisikin?
 
Viimeksi muokattu:

neos

Well-known member
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
262
Mistä Brawn sitten tietää Alonson olevan hyvä autonkehittäjä? Ei se sen kanssa ole työskennelly. Ehkä Brawn on sen verran guru et se seuraamalla eri kuskeja, tarkkailemalla tuloksia ja kuuntelemalla eri lähteita F1sissä, näkee tälläiset asiat?
Niin tai sitten tuo kehuminen on ehkä parempi markkinointipuhe Alonson Hondalle saamiseksi kuin että "Ei ole onnistunut parantamaan Renaultin suorituskykyä lainkaan tällä kaudella". Kyllä kai noi kaikki kärkikuskit osaa kunnon insinööreillä tehdä nopean auton, tai ainakin minusta tällä hetkellä jotkut aeroinssit saa tehtyä eniten eroja noissa autoissa. Ei toki ole kosketuspintaa lajiin juuri lainkaan, lähinnä tilastoja katselemalla noin voisi päätellä.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Vettel ja Bourdaiskin taitaa olle hyviä autonkehittäjiä, kun Toro Rosson tämän hetkistä suorituskykyä vertaa alkukauteen!;);)
 

V12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2004
Viestit
546
Kuten jo sanoin "Varmasti löytyy väkeä puolesta ja vastaan". Ja sanoin myös sen että pointtini oli vastata eräille "asiantuntijoille", toteamalla että muuan Ross Brawn sanoi nyt Hondalle siirryttyään samaa kimin autonkehitystyöstä kuin minä aiemmin ja huomautin myös Brawnin kommenttien muuttumisesta tallinvaihdon. Tarkoitus ei ollut jatkaa tätä topicia sen pidemmälle. Over and out.
Niinhän muuan Brawnia pidettiin taktiikka velhona ja ties minä, mutta Hondalla tätä ei ole näkynyt.

Olisi kyllä varsin mielenkiintoista kuulla miten kuski kehittää autoa. Varmaan kotona parhaat kehittäjät iskee tuuli tunnelin päälle ja näin kehitystyö voi alkaa.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Niinhän muuan Brawnia pidettiin taktiikka velhona ja ties minä, mutta Hondalla tätä ei ole näkynyt.

Olisi kyllä varsin mielenkiintoista kuulla miten kuski kehittää autoa. Varmaan kotona parhaat kehittäjät iskee tuuli tunnelin päälle ja näin kehitystyö voi alkaa.
Tuo oli hyvä :D

Mä olen aina vähän ihmetellyt tuota Ross Brownin sädekehää. Ei se ole kuitenkaan esim. niitä Ferrarin huippumenestysautoja suunnitellut, toki hengannut samassa jengissä. Ja se on aika helppoa lesoilla jollain 4:n pysähdyksen taktiikalla, kun auto on niin ylivoimainen, että on aivan sama, ollaanko yhden vai viiden pysähdyksen taktiikalla liikenteessä ja voitto on selviö. Pointti on siis siinä, että mies on sattunut olemaan päälliköimässä talleissa, joiden (pää)insinöörit Byrne ja Tombazis ovat olleet F1:n parasta A-luokkaa(Benetton, Ferrari). Nyt se henkselien paukuttelu on luonnollisesti hankalampaa kun auto on paska, enkä näe edellä mainituin perustein syytä sille, miksi se ei olisi ensi vuonnakin paska.

edit. Muistan vielä, miten kävi sääliksi Buttonia, kun mies oli niin innoissaan Brawnin talliin tulosta, että "tästä se lähtee, kun saadaan tuon tason huippuosaaja talliin".
 
Viimeksi muokattu:

Arzei

Well-known member
Liittynyt
25.8.2008
Viestit
53
Sijainti
Pieksämäki
Varmasti löytyy väkeä puolesta ja vastaan, mut ei toi Kimi nyt mikään velho ole, näkeehän sen miten auton saaminen Kimin mieleiseksi kestää ja kestää (esim just tänä vuonna).
Se luultavasti johtuu siitä, että Kimillä ja Massalla on (käsittääkseni) täysin erilaiset ajotyylit, joten talli joutuu tekemään kompromissejä jo tuon auton rakentamisessa.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Se luultavasti johtuu siitä, että Kimillä ja Massalla on (käsittääkseni) täysin erilaiset ajotyylit, joten talli joutuu tekemään kompromissejä jo tuon auton rakentamisessa.
Valitettavasti Massan ajotyyli muistuttaa hyvin paljolti Schumin myöhempien vuosien ajotyyliä(eikä ihme kun Shumin oppipoikanahan tuo oli), ja auton peruskonstruktio on hyvinkin peräisin noilta ajoilta(2006). Siihen nähden ei ole ihme, että autoa on vaikea saada sopimaan Kimin täysin poikkeavalle tyylille.

Jengi aina mussuttaa, miten Schumi olisi antanut Kimille turpiin 2007, jos olisi ollut tallikaverina. Ehkä(ainakin alkukaudesta), mutta kääntäen turpiin olisi tullut Sumille, jos olisi eksynyt Macille Kimin aikoihin. Niin on herroilla poikkeavat ajotyylit, ja autot oli rakennettu pitkälti näitä tyylejä silmällä pitäen.
Toivoa sopii, että ensi vuoden Ferrari sitten viimein olisi Kimille sopivampi. Renkaiden puolesta toivoa jo on. Luulisi nyt slikseillä pystyvän kääntämään tiukemmin mutkiin...
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Etuna ensi kaudelle voisi pitää myös sitä, että nyt auto muuttuu sääntöjen puitteissa huomattavan paljon aikaisemmista. Jolloin varmasti otetaan huomioon enemmän Kimin ja Massan kommentteja, eikä perusteta kärryä vanhan tietämyksen päälle.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Toivoa sopii, että ensi vuoden Ferrari sitten viimein olisi Kimille sopivampi. Renkaiden puolesta toivoa jo on. Luulisi nyt slikseillä pystyvän kääntämään tiukemmin mutkiin...
Kimin suurin ongelma on ja tulee olemaan se, että Massa on täysin hukassa Kimin toiveiden mukaan tehdyllä autolla. Ferrarilla tuskin on varaa lähteä Kimin suuntaan kovinkaan paljoa niin kauan kuin Felipe istuu toisessa autossa. Itsekin tosin uskon, että slicksit tulevat helpottamaan Kimin tilannetta.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4979
Sijainti
Vantaa
Jengi aina mussuttaa, miten Schumi olisi antanut Kimille turpiin 2007, jos olisi ollut tallikaverina. Ehkä(ainakin alkukaudesta), mutta kääntäen turpiin olisi tullut Sumille, jos olisi eksynyt Macille Kimin aikoihin.
Näinhän se melko pitkälti on. Schumi olis viime kaudella pessyt Rää'än kun taas Räkä olisi pessyt Schumin, jos Schumi olisi siirtynyt Mäkille silloin kun Räkä siellä jo kauden pari oli ajanut. Mutta, nyt seuraa iso mutta. Jos molemmat olisivat menneet samaan aikaan johonkin kolmanteen talliin ja aloittaneet hommat puhtaalta pöydältä, niin mä uskon, että siinä tapauksessa Schumi olis säätänyt ja kehittänyt auton itselleen sopivaksi nopeammin kuin Räkä.

Vaikka sillä Rää'ällä kuulemma sitä raakaa nopeutta nyt ylivoimaisesti eniten nykykuskeista olisikin, niin ei se merkkaa, jos sitä nopeutta ei pysty hyödyntämään. Raa'asti nopeimman kuskin pitäis olla nopeampi kuin tallitoverinsa, vaikka tallitoverilla ne säädöt olis ihan viimosen päälle. Sillä raa'alla nopeudella ei yksin juhlita, jos säätöjä ei onnistuta saamaan sopiviksi.

Tästä voisikin tehdä kysymyksen. Kumpi on tärkeämpää: raaka nopeus vai säätöjen saaminen kohdalleen?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mä olen aina vähän ihmetellyt tuota Ross Brownin sädekehää. Ei se ole kuitenkaan esim. niitä Ferrarin huippumenestysautoja suunnitellut, toki hengannut samassa jengissä. Ja se on aika helppoa lesoilla jollain 4:n pysähdyksen taktiikalla, kun auto on niin ylivoimainen, että on aivan sama, ollaanko yhden vai viiden pysähdyksen taktiikalla liikenteessä ja voitto on selviö.
Ei tietenkään suunnitellut, sädekehä onkin taktisella osaamisella ansaittu. Nimeomaan kisoissa ja vuosina, jolloin Ferrari ei ollut ylivoimainen, vaan Schumi saatiin voittajaksi taktisella oivalluksella tai kilpailijoita oikea-aikaisemmalla reagoinnilla muuttuneisiin olosuhteisiin. Siis jo ennen Ferrarin valtakautta.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
En malta olla postaamatta tätä tähän viestiketjuun, kun puhuttiin Kimin autonkehtystaidoista ja mitä Brawn sanoi

"Lewis on selvästi todella nopea supermies, mutta hänellä ei ole vielä niin paljon kokemusta. Kimi puolestaan tunnetaan kuskina, joka ei osaa kehittää autoa vahvasti, mutta on nopea, entinen Ferrari-mies Brawn sanoo."

http://www.iltalehti.fi/formulat/200809088229971_fo.shtml

Mites se menikään...? :p:eek:
Ross on vissiin käynyt lukemassa tän foorumin viestejä :doubtful:.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Näinhän se melko pitkälti on. Schumi olis viime kaudella pessyt Rää'än kun taas Räkä olisi pessyt Schumin, jos Schumi olisi siirtynyt Mäkille silloin kun Räkä siellä jo kauden pari oli ajanut. Mutta, nyt seuraa iso mutta. Jos molemmat olisivat menneet samaan aikaan johonkin kolmanteen talliin ja aloittaneet hommat puhtaalta pöydältä, niin mä uskon, että siinä tapauksessa Schumi olis säätänyt ja kehittänyt auton itselleen sopivaksi nopeammin kuin Räkä.

Vaikka sillä Rää'ällä kuulemma sitä raakaa nopeutta nyt ylivoimaisesti eniten nykykuskeista olisikin, niin ei se merkkaa, jos sitä nopeutta ei pysty hyödyntämään. Raa'asti nopeimman kuskin pitäis olla nopeampi kuin tallitoverinsa, vaikka tallitoverilla ne säädöt olis ihan viimosen päälle. Sillä raa'alla nopeudella ei yksin juhlita, jos säätöjä ei onnistuta saamaan sopiviksi.

Tästä voisikin tehdä kysymyksen. Kumpi on tärkeämpää: raaka nopeus vai säätöjen saaminen kohdalleen?
Tämä arvausleikki kaatuu sisäiseen ristiriitaan. Kimi on nyt autossa, joka on suurinpiirtein alkujaan suunniteltu Schumin ja Massan ajotyyleille. Kuka valitti Kimin säätötaitoja Macciaikoina? Toisella Maccikaudellaan taisteli mm:sta... Vähän taas liikaa annetaan arvoa noille kuljettajan auton"kehittely"taidoille, kun ne on ne inssit jotka sen auton suunnittelee.

Pointtini on se, että se on ihan tuurikauppaa siinä kolmannessa tallissa, kumpi olisi ollut niskan päällä. Se olisi riippunut hyvin paljon siitä, millainen auto suunnittelupöydältä alun alkujaan olisi putkahtanut. Ja sallinet arvata, jos renkaat olisivat olleet Misukat, olisi Kimi ollut vahvoilla, jos Bridget, niin Schumi.

Nythän tilanne on siitä perseestä, että vaikka Kimi haluaisi kuinka radikaaleja muutoksia tahansa autoon, niin niitä ei voi Massan takia toteuttaa.
 

Mustiskuusviis

Well-known member
Liittynyt
21.9.2006
Viestit
230
Niinhän muuan Brawnia pidettiin taktiikka velhona ja ties minä, mutta Hondalla tätä ei ole näkynyt.
Jep, oon samaa mieltä kanssasi. Brawnin todellinen nerokkuus testataan nyt kun kaveri koettaa loihtia Hondan menestyväksi talliksi. Ensi vuoden autossa oletettavasti pitäisi näkyä Brawnin kädenjälki enemmän (mitä se lopulta tarkoittaakaan) kuin tän vuoden autossa, joten jaetaan "tuomiot" ens kauden jälkeen. Mut uransa kovin haaste on kyl Brawnilla edessä. Ja onnistuuko Brawn ilman avainhenkilöitä, jotka oli mukana Ferrarilla? No onhan siel Hondalla tosin Rubens :rolleyes: (mitenkään Barrichelloa vähättelemättä)
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Kun täällä nyt puhutaan autojen sopivuudesta tallikavereille, niin Bourdaisilla näyttäisi olevan samat ongelmat kuin Kimillä. Auto sopii tallikaverin tyyliin paremmin ja Bourdaisilla isoja ongelmia saada autosta maksimia irti.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/70462

Edit. Aika harvinaisen avointa heikkouksien myöntämistä kuskilta.
I am not denying my weaknesses, but it has always been my weakness. My strength has never really been to drive an unbalanced car better than anybody else. It has always been to analyse the car, tell me what is wrong with it, what doesn't fit me, fix it and then we go quick. But the problem is we cannot do anything to this car that provides a solution.
 
Viimeksi muokattu:

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Jep, oon samaa mieltä kanssasi. Brawnin todellinen nerokkuus testataan nyt kun kaveri koettaa loihtia Hondan menestyväksi talliksi. Ensi vuoden autossa oletettavasti pitäisi näkyä Brawnin kädenjälki enemmän (mitä se lopulta tarkoittaakaan) kuin tän vuoden autossa, joten jaetaan "tuomiot" ens kauden jälkeen. Mut uransa kovin haaste on kyl Brawnilla edessä. Ja onnistuuko Brawn ilman avainhenkilöitä, jotka oli mukana Ferrarilla? No onhan siel Hondalla tosin Rubens :rolleyes: (mitenkään Barrichelloa vähättelemättä)
Voi olla, että puhun ihan puutaheinää, mutta eihän Brawn ole mikään autonsuunnittelija. Eikös se ole enemmänkin taktisen puolen huippuosaaja, ja nimenomaan hyvä johtaja? Enpä usko, että Brawn tulee hirveesti vaikuttamaan auton suunnitteluun. Eikä nyt ole tarkotus nussia pilkkua, vaan ihan mielenkiinnosta itekin aloin miettimään, että mikäs sen Brawnin tehtävä oikein on.
 

Mustiskuusviis

Well-known member
Liittynyt
21.9.2006
Viestit
230
Voi olla, että puhun ihan puutaheinää, mutta eihän Brawn ole mikään autonsuunnittelija. Eikös se ole enemmänkin taktisen puolen huippuosaaja, ja nimenomaan hyvä johtaja? Enpä usko, että Brawn tulee hirveesti vaikuttamaan auton suunnitteluun. Eikä nyt ole tarkotus nussia pilkkua, vaan ihan mielenkiinnosta itekin aloin miettimään, että mikäs sen Brawnin tehtävä oikein on.
Jep, tätä mäkin oon miettinyt, siksi laitoin sulkuihin että mitä Brawnin kädenjälki sitten tarkoittaakaan. Ajattelisin, että Brawn osaa koota osaavan suunnittelutiimin sunnittelemaan autoa ja sitä kautta näkysi ns. kädenjälki.
 
Ylös