Michael Schumacher - Kerpenin rehtori

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Mustis85

Well-known member
Liittynyt
19.10.2009
Viestit
162
Luettuani joidenkin kommentteja täällä ja erityisesti roskalehtien juttuja, niin on aivan pakko avata sanainen arkkuni.

Uskoiko kukaan oikeasti, että Schumi olisi kolmessa ekassa kisassa ollut kaikissa vähintäin palkintopallilla? Itse olen arvioinut, että mestarilta voi hyvin mennä 1/3 kaudesta totutteluun, auton kehittämiseen mieluisekseen ja vauhdin löytämiseen. Täytyy lisäksi muistaa, että Mersu ei (vielä) autona ole palkintopallitasoa ilman muiden kärkitallien mokailua. On erittäin vaikeaa uskoa, että kukaan lajista jotakin ymmärtävä on vaatimassa Schumilta huippusuorituksia ennen kesää, puhumattakaan siitä että mies itse olettaisi päihittävänsä kaikki helposti saman tien. Joten kaikki nämä järjettömät potku-spekulaatiot ja ennenaikaiset uran päättämiset voidaan kyllä unohtaa useaksi kuukaudeksi.

Jos analysoidaan Schumin kolmea kisaviikonloppua, niin ei kyllä paljoa löydy moitittavaa. Bahrainissa, joka oli eka kisa 3,5 vuoteen toi auton varmasti maaliin häviten tallikaverille vain joitakin sekunteja ja ollen harjoituksissa joitakin kymmenyksiä jäljessä. Australiassa harjoituksissa ja aika-ajoissa taas Nicoa jonkin verran jäljessä, mutta kisa olisi saattanut tuoda hyvän tuloksen ilman startin epäonnea. Malesiassa Schumi oli harjoituksissa jo paremmassa vauhdissa kuin kauden aikaisemmissa harjoituksissa, mutta teki taktiikkamokan aika-ajoissa. Kisassa taas mahtava lähtö ja ok asemissa keskeytyshetkellä.

Mielestäni Schumi ei ole ajanut huonosti missään vaiheessa tätä kautta. Päinvastoin Bahrainin lopputulos oli minulle ainakin positiivinen yllätys (auto maaliin, ei jäänyt tallitoverille paljoa) ja Australian sekä Malesian lähdöt ovat olleet todella vahvoja. Enpä muista miehen kovin usein säväyttäneen "edellisen uransa" uransa aikana samalla tavalla lähdöissä, kuin tällä kaudella jo kahdesti. Huonoa tuuria on kylläkin ollut jo nyt enemmän kuin usealla Ferrari-kaudella yhteensä.

Usko Schumacheriin on edelleen kova, eiköhän kauden vanhetessa tule vielä useita upeita hetkiä vanhaan malliin :)
Olen täysin samaa mieltä. Tuskin kukaan (?) uskoi Schumin pysytyvän huippuvauhtiin ensimmäisissä kisoissa. Vasta Euroopan kiertueen alettua voidaan odottaa joitain tuloksia. Jos auton vauhti ei riitä ja Mersu suuntaa kehityksen ensi vuoteen, uusi auto kehitetään varmasti Schumin toiveita kuunnellen. Mielestäni 2011 on todellinen näytönpaikka. 2010 on totuttelua, aivan kuten 1996 oli Schumin "sisäänajovuosi" Ferrarilla.
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Mielestäni 2011 on todellinen näytönpaikka. 2010 on totuttelua, aivan kuten 1996 oli Schumin "sisäänajovuosi" Ferrarilla.
No eikö tämä ole yhtälailla totutteluvuosi Nicolle - uudessa tallissa sekin ajaa? Ja sitten Schumin "sisäänajovuosi" 1996 Ferrarilla - Schumi oli hallitseva mestari, tuskin se mitään sisäänajovuotta tarvitsi. Auto ei ollut vaan niin ylivoimainen niin jäi tuloskin laimeaksi.
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9314
Vaikkakin tämä lause paikkaansa pitääkin, niin silti tuntuu aika huvittavalta, ottaen huomioon esimerkiksi tallikaveri.

"Seven times world champion Michael Schumacher showed his wet weather ability by qualifying in eight position – the highest of all the world champions in the field."
 

rikke

Well-known member
Liittynyt
6.4.2009
Viestit
276
No eikö tämä ole yhtälailla totutteluvuosi Nicolle - uudessa tallissa sekin ajaa? Ja sitten Schumin "sisäänajovuosi" 1996 Ferrarilla - Schumi oli hallitseva mestari, tuskin se mitään sisäänajovuotta tarvitsi. Auto ei ollut vaan niin ylivoimainen niin jäi tuloskin laimeaksi.
Tuloshan oli kerrassaan mainio tuolla 1996 Ferrarilla.

Nicoa ja Schumia ei voi verrata tällä hetkellä keskenään, ainakaan jos puhutaan "totutteluvuodesta". Nico oli ajamatta noin 2 kuukautta ennen ensimmäistä testiä, Schumacher 3,5 vuotta. Mielestäni siinä on vissi ero, ja noilla kilometrimäärillä mitä porukat saavat nykyään testata, saattaa vanhan vauhdin löytämiseen kulua vielä tovi.

Tähän mennessä Schumi on kuitenkin jo harjoituksissa ja kilpailuissa näyttänyt jokseenkin samaa vauhtia mitä Nico, joten uskon sen vähäisenkin eron kuroutuvan eritoten aika-ajoissa Eurooppaan tultaessa. En usko, että Schumi olisi kuitenkaan tuurilla edellisiä tallikavereitaan voittanut, huolimatta Brawn(+Todt)- akselista.
 

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
a". Nico oli ajamatta noin 2 kuukautta ennen ensimmäistä testiä, Schumacher 3,5 vuotta. Mielestäni siinä on vissi ero, ja noilla kilometrimäärillä mitä porukat saavat nykyään testata, saattaa vanhan vauhdin löytämiseen kulua vielä tovi.
Olihan Schumi Ferrarin testikuskina niin ei sitä taukoa ihan noin kauaa ollut.

Mutta jälkimmäinen on tosiaan totta.
 

Mustis85

Well-known member
Liittynyt
19.10.2009
Viestit
162
No eikö tämä ole yhtälailla totutteluvuosi Nicolle - uudessa tallissa sekin ajaa? Ja sitten Schumin "sisäänajovuosi" 1996 Ferrarilla - Schumi oli hallitseva mestari, tuskin se mitään sisäänajovuotta tarvitsi. Auto ei ollut vaan niin ylivoimainen niin jäi tuloskin laimeaksi.
Schumi itse sen ekan Ferrari-vuoden sisäänajovuodeksi julisti. Schumin Ferrari-siirron motiivinahan oli juuri nostaa talli siitä suosta missä se rämpi ja jokaiselle on selvää ettei edes hallitseva maailmanmestari pysty siihen yhden kauden aikana.

Ja Nico tuli voittajatalliin Mersulla, tallissa on jo Ross Brawn (toisin kuin Schumin tullessa Ferrarille). Ja kyllä kolmen vuoden ajamattomuus vaatii myös veronsa ja "sisäänajoa" uusien renkaiden, aerodynamiikan jne myötä. Aivan kuten rikke totesi, tuo Schumin ja Nicon "totutteluvuoden" vertaaminen on älytöntä.
 
Viimeksi muokattu:

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Schumi itse sen sisäänajovuodeksi julisti. Schumin siirron motiivinahan oli juuri nostaa talli siitä suosta missä se rämpi ja jokaiselle on selvää ettei edes hallitseva maailmanmestari pysty siihen yhden kauden aikana.

Ja Nico tuli voittajatalliin Mersulla, tallissa on jo Ross Brawn (toisin kuin Schumin tullessa Ferrarille). Ja kyllä kolmen vuoden ajamattomuus vaatii myös veronsa ja "sisäänajoa" uusien renkaiden, aerodynamiikan jne myötä.
Siis täh? Schumi tuli nostamaan mestaritallia suosta ja Nico tuli samaan talliin eli voittajatalliin. Ei ymmärrä.
 

Mustis85

Well-known member
Liittynyt
19.10.2009
Viestit
162
Siis täh? Schumi tuli nostamaan mestaritallia suosta ja Nico tuli samaan talliin eli voittajatalliin. Ei ymmärrä.
Arvasin että olisi pitänyt kirjoittaa: Vuonna 1996 Schumi tuli nostamaan Ferraria mestariksi, kun taas kaudelle 2010 Nico solmi sopimuksen edellisvuoden mestarin kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Kauden edetessä Shumi voi ehkä päästä lähemmäs Nicoa ja ehkä yksittäisessä aika-ajossa voittaakin mutta en usko että se tulee pärjäämään Nicolle. Nico vie ja näin sen pitää mennäkin, jo Nicon urankin kannalta.
Schumin loistoaika oli ja meni. Se on korkeintaan hyvätasoinen autonkehittelijä ja jäähdyttelijä tänä päivänä.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Jos analysoidaan Schumin kolmea kisaviikonloppua, niin ei kyllä paljoa löydy moitittavaa.
Samaa mieltä, ei niissä oikein moitittavaa löydy. Parannettavaa kyllä, sen tietää Schumi itsekin jos kuka, mutta ei varsinaista moitittavaa.

Omasta mielestäni Malesiassa harjoitukset ja aika-ajojen Q1 ja Q2 olivat toistaiseksi parasta Schumia. Q3:ssa meni pieleen, selityksenkin Schumi meille tarjoili, jonka voi uskoa tai ei. Mutta on sitä muillakin mennyt pieleen, ei siinä mitään.

Vaikea sanoa tuleeko Schumin comeback olemaan lopulta menestys vai ei, mutta on todella liian aikaista moittia saati lytätä miehen suorituskykyä. Vaikka ymmärrän kyllä senkin että toisten mielestä siihenkin löytyy perusteita.
 

KL-petteri

Old Fart
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
1393
Sijainti
On the Road
Schumin loistoaika oli ja meni. Se on korkeintaan hyvätasoinen autonkehittelijä ja jäähdyttelijä tänä päivänä.[/QUOTE]


Sieltä se tuli! Karu TOTUUS mikä jo pitäisi hyväksyä. Väheksymättä Schumin saavutuksia, mutta näin se vaan menee. Joka hevoselle ajaja löytyy...
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Ymmärtäisin hyvin kaiken kritiikin Schumia kohtaan jos Nico olisi ajellut täydet kolme kilpailua kahdeksikkoa mestarin ympärillä ja aika-ajoissa ero pyörisi sekunnin tasolla säännöllisesti, mutta kun totuus on täysin toinen. Normaaliolosuhteissa mersut ovat ajelleet tasatahtia.

Huomattava on myös se, että siinä missä Nico on saanut ajaa kolme täysin ongelmista vapaata GP:tä, on Schumi saanut ajaa yhden ehjän kilpailun.

Kolmen vuoden tauko vaatii veronsa jopa Michael Schumacherin tasoiselta kuljettajalta. Pikku hiljaa ruoste kuitenkin tulee karisemaan ja silloin Nico Rosberg joutuu todelliseen testiin.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Huomattava on myös se, että siinä missä Nico on saanut ajaa kolme täysin ongelmista vapaata GP:tä, on Schumi saanut ajaa yhden ehjän kilpailun.
Totta. Jos auto olisi Malesiassa kestänyt, olisi Schumin paikka ruutulipulla kenties ollut siinä Sutilin ja Hamiltonin paikkeilla eli ei kovin kaukana tiimikaveristakaan. Ja aiemmassa, Australiassa, olisi ilman Alonson päinpyörähtämistä ollut tarjolla suunnilleen mitä tahansa podiumin ja taktisen mokan välillä jännöspisteillä. Mutta monta kisaa vielä tulossa, ja voimasuhteet ehtivät vaihtua suuntaan jos toiseen. Yksi epäonnisemmista kuskeista MS on alkukaudella ollut.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Schumilla on ehkä ollut huonoa onnea alkukaudesta, mutta silti hän on jäänyt Nicolle tasaisesti.

Kysehän on siitä paljonko Schumi parantaa jos parantaa tahtiaan.

Schumin ajat ovat sen verta tasaiset kierros toisensa perään, etten usko sieltä vauhtia löytyvän. Vauhti siis pitäisi löytyä säätöpuolelta, ja siellä varmastikin on mahdollisuuksia parempaan.

0,2 sec Schumi voi parantaa säätöjen osalta, mutta silläkin pääse tasoihin Nicon kanssa. Jos Nico myös parantaa (miksi ei?) säätöpuolella niin Schumin pitäisi parantaa noin 0,5 sec ollakseen Nicoa parempi. Itse en siihen usko, insinöörit kuitenkin osaavat sen verran hyvin hommansa vaikka kuski pitäisi turpansa kiinni.

Voidaan ajatella, että alkukausi on kaikesta huolimatta ollut Schumille hyvä.
Itse vain en näe merkkejä siitä, että se tuosta paranisi. Väistämättä tulee kisa jolloin Schumi on sijoituksissa Nicoa parempi, mutta nopeudessa Schumi ei tule eelle menemään. Sanokaa minun sanoneen..
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Paremmin Schumi on ajanut, kuin itse oletin. Nopeutta siis tarkoitan. Schumi parantaa varmaan, mutta niin myös Nico. Onhan auto Nicollekin uusi.
 

Wander

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
139
Kyllä sitä pitää vielä pari kilpailua katsoa ennen kuin kannattaa julistaa Schumi liian hitaaksi ja vanhaksi.
 

Polle

Well-known member
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
125
Täytyy myöntää, että vaikkei Shumi ole ikinä suosikkikuljettajiin kuulunut lähinnä koska se on aina ajanut suomalaisia vastaan. Mutta tällä kaudella oon huomannut olevani suumakkerin puolella varsinkin Mersun sisäisessä taistossa.

En tiedä mikä, mutta jokin siinä Nicossa ei miellytä, olkoonkin Keken poika. Kekeä vastaan ei ole sinällään mitään.

Mitä tulee Malesian aika-ajoon, niin Ross Brawnikin kertoi BBC:n haastattelussa, että Maikkelilla oli renkaista paras terä pois, kun lähti toisella nopealla kierroksella kunnolla hyökkäämään (Q3). Nico oli kuulemma ajanut sen verran rauhallisesti ekan vedon, että sillä oli renkaat kunnossa.

Kyllä vanha vielä vertyy, kunhan uusia osia tulee ja autoa saadaan sopimaan paremmin käteen. :alppu:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös