Michael Schumacher - Kerpenin rehtori

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Hmm onkohan ihan näin? Musta jos kuntoa vuodesta toiseen kohottamalla treenaat niin uskon että pystyt olemaan paljon kovemmassa kunnossa nelikymppisenä kuin kaksikymppisenä fyysisesti? Siis periaatteessa kun treenaat samalla rutiinilla vuodesta toiseen niin eikös se kestävyyskunto vaan parane ja parane vuosi vuodelta? Ja Schumi kuitenkin on "vielä" 42 niin voisin sanoa että erittäin hyvä kuntoiseksi arvelisin kun uskon ettei ole rutiinit muuttuneet myöskään. Ja näkeehän sen jo päältäkin päin.
No siis sehän riippuu aivan siitä että kuinka rapakunnossa on ollut 20 vuotiaana. Nykykuljettajien kuntovalmennus aloitetaan teini-iässä, eikä nykyformuloita voi kovin rapakuntoiset edes ajaa. Kyllä se kunto auttamattomasti vaan menee huonommaksi kun ikää tulee lisää.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Entistä enemmän treeniä vaatii pitää kuntotaso, kun ikää tulee lisää.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
No siis sehän riippuu aivan siitä että kuinka rapakunnossa on ollut 20 vuotiaana. Nykykuljettajien kuntovalmennus aloitetaan teini-iässä, eikä nykyformuloita voi kovin rapakuntoiset edes ajaa. Kyllä se kunto auttamattomasti vaan menee huonommaksi kun ikää tulee lisää.
Kestävyyslajeissa voi vanhemmalla iälläkin pärjätä kohtuullisesti, ja kai tuo puolentoista tunnin formulakisailu jonkin sortin kestävyyslaji on. Mikään ihme ei olisi jos aika-ajoista on paras terä tylsistynyt, mutta kisassa voi pärjätä paremmin ja kestävyyden lisäksi hyödyntää kokemustaan junioreihin verrattuna. Ja viime kaudellahan nähtiin useampaan otteeseen, että kisan loppua kohden Schumilla riitti paukkuja tehdä ratkaisuja ilman merkkejä henkisestä väsymisestä.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Kestävyyslajeissa voi vanhemmalla iälläkin pärjätä kohtuullisesti, ja kai tuo puolentoista tunnin formulakisailu jonkin sortin kestävyyslaji on. Mikään ihme ei olisi jos aika-ajoista on paras terä tylsistynyt, mutta kisassa voi pärjätä paremmin ja kestävyyden lisäksi hyödyntää kokemustaan junioreihin verrattuna. Ja viime kaudellahan nähtiin useampaan otteeseen, että kisan loppua kohden Schumilla riitti paukkuja tehdä ratkaisuja ilman merkkejä henkisestä väsymisestä.
Joo kyllä kestävyyslajeissa voi pärjätä kohtuullisesti, mutta edelleenkin puhuttiin siitä että yli 40 vuotias mies olisi paremmassa kunnossa kuin alle 30 vuotiaat. Kokemus on taas aivan eri juttu ja se se ei liity mitenkään kuntoon. Kyllähän siis Schumi varmaan paremmin pärjää kisoissa suhteessa aika-ajoihin. Puheet Schumin henkisistä paukuista kisan loppua kohden taas on ihan täyttä mutua :D
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Joo kyllä kestävyyslajeissa voi pärjätä kohtuullisesti, mutta edelleenkin puhuttiin siitä että yli 40 vuotias mies olisi paremmassa kunnossa kuin alle 30 vuotiaat.
No ainakin itse miellän kunnon nimenomaan kestävyyssuorituksissa pärjäämiseksi. Ja se se F1:n kannalta olennainen kunto-ominaisuus onkin. Mutta en usko, että Schumi kovakuntoisin nykykuskeista on.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Joo kyllä kestävyyslajeissa voi pärjätä kohtuullisesti, mutta edelleenkin puhuttiin siitä että yli 40 vuotias mies olisi paremmassa kunnossa kuin alle 30 vuotiaat.
Kunnon määrittely voi tietenkin olla vähän hankalaa, mutta enpä oikein usko että riittävän kestävyyskunnon saavuttaminen on Schumille mikään ongelma. Räjähtävyyden heikkeneminen lihaksissa tai hermosisa voi heikentää auton hallintaa, mutta ajotyyliä voi mukauttaa ja jotkut nuoremmatkin ajavat pehmeästi. Sillä tyylillä yleensä pärjää kisassa. Tulipa tästä vaan mieleeni, että ehkäpä joidenkin kuljettajien kohdalla vauhti alkaa katoamaan jo kolmenkympin ylityksen jälkeen, kun eivät muuta ajotyyliään ja yrittävät tapella autonhallinnan kanssa kuin nuorempanakin...
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
No ainakin itse miellän kunnon nimenomaan kestävyyssuorituksissa pärjäämiseksi. Ja se se F1:n kannalta olennainen kunto-ominaisuus onkin. Mutta en usko, että Schumi kovakuntoisin nykykuskeista on.
Zaikom sanoi:
Kunnon määrittely voi tietenkin olla vähän hankalaa, mutta enpä oikein usko että riittävän kestävyyskunnon saavuttaminen on Schumille mikään ongelma. Räjähtävyyden heikkeneminen lihaksissa tai hermosisa voi heikentää auton hallintaa, mutta ajotyyliä voi mukauttaa ja jotkut nuoremmatkin ajavat pehmeästi. Sillä tyylillä yleensä pärjää kisassa. Tulipa tästä vaan mieleeni, että ehkäpä joidenkin kuljettajien kohdalla vauhti alkaa katoamaan jo kolmenkympin ylityksen jälkeen, kun eivät muuta ajotyyliään ja yrittävät tapella autonhallinnan kanssa kuin nuorempanakin...
Joo siis puhe ei ollut siitä etteikö F1 vaatisi kestävyyttä ja etteikö yli 40 vuotias voisi kohtuullisesti pärjätä kestävyyslajissa vaan siitä onko yli 40 vuotias paremmassa (kestävyys)kunnossa kuin alle 30 vuotiaat. Joo ei se Schumi parhaimmassa kunnossa kuskeista ole.

Ja sitten terminologia kuntoon. Autoa ei missään nimessä ajeta räjähtävyydellä :) Räjähtävyyttä vaativia lajeja ovat mm. painonnosto, keihäänheitto, kuulantyöntö, pituushyppy ja korkeushyppy. Itse en miellä autourheilua (edes ykkösten tasolla) tähän kategoriaan. Hermoston rappeutuminen alkaa jo siinä 20 ikävuoden korvilla. Sitä kun jatkuu 20 vuotta niin kyllä sillä puolella antaa tasoitusta aikamoisesti. Mutta kun autoa ei ajeta vain pelkällä kunnolla ja hermostolla voivat siinä pärjätä myös hieman iäkkäämmät kuskit :)
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ja sitten terminologia kuntoon. Autoa ei missään nimessä ajeta räjähtävyydellä :) Räjähtävyyttä vaativia lajeja ovat mm. painonnosto, keihäänheitto, kuulantyöntö, pituushyppy ja korkeushyppy. Itse en miellä autourheilua (edes ykkösten tasolla) tähän kategoriaan.
Mitä se sitten on, kun kuskit ihan fyysisesti treenaa nopeiden korjausliikkeiden vaatimaa fysiikkaa? Joillain autoilla/säädöillä voi varmaan ajaa tehokkaasti pehmeällä kin tyylillä, ja tämä lienee se tapa millä vanhemmat kuskit pystyvät säilyttämään kilpailukykynsä, kun ei enää ole niitä nuoren reaktioita. Schumillakin on ihan erilaista meno ratin käsittelyn osalta mitä Benettonaikoina. Ja oli jo Ferrarin loppuvuosina.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Johtuu lähinnä siitä, että Benetton-aikojen autot olivat muutenkin tuollaisia vempuloita ja Benetton oli melko vaikea ajettava. Viimeisinä Ferrari-vuosina mukana oli kuitenkin luistonestot ja vastaavat. Katsopas esim. Youtubesta Montoyan kierros Imolasta 2001 ja vertaa kyseisen kaverin ajamiseen pari vuotta myöhemmin, näyttää huomattavasti rauhallisemmalta.
On siellä edelleen kuskeja, joilla käy kädet. Nopeitakin sellaisia, kuten Alonso. Ja Sutilhan vetelee sladissa vähän joka kisassa, mutta ne nyt on usein selkeitä virheitä. Buttonin ohjausliikkeet on selvästi rauhallisempia verrattuna vaikka Hamiltoniin. Ja Kimillä tais kädet toisinaan käydä aika tiuhaan ajaessaan McLareneita sutimisenestolla. Esimerkkejä voisi jatkaa loputtomiin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
F1:ssä on ohjaustehostimet, joten ei se nyt mitään hirvittävää fysiikkaa vaadi se kääntäminen tai edes nopea kääntäminen, vaan refleksejä ja ehkä lihaskoordinaatiota. Toki se raskaampaa on kuin tavallinen autolla ajo, joten hyvä on vähän harjoitella, ettei kädet väsy kisan aikana. Mutta ei se varsinaisesti kuntokysymys ole.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
F1:ssä on ohjaustehostimet, joten ei se nyt mitään hirvittävää fysiikkaa vaadi se kääntäminen tai edes nopea kääntäminen, vaan refleksejä ja ehkä lihaskoordinaatiota. Toki se raskaampaa on kuin tavallinen autolla ajo, joten hyvä on vähän harjoitella, ettei kädet väsy kisan aikana. Mutta ei se varsinaisesti kuntokysymys ole.
Ohjaustehostin on enemmän ohjauksen ehostin, ts. sen tuoma helpotus on tuntuman säilyttämiseksi pienempi kuin mitä tavallinen autoilija kuvittelisi. Kuskeille tehtyjen tutkimusten mukaan F1-kisa vastaa rasitukseltaan noin sykkeiden puolesta puolimaratonia, eli se ei missään tapauksessa ole huonokuntoisen hommaa. Käsivarsien sijaan suurimmat ponnistukset koskevat toki niskaa sekä vartalonhallintaa, enkä usko räjähtävän voimantuoton olevan millään muotoa merkittävässä roolissa. Ikääntyneellä ongelmia tuottaa koordinaatiokyvyn ja mahdollisesti reaktioiden heikentyminen, joskin kenties yllättäen nopeat refleksit eivät ole ajamisessa mitenkään erityisen suuressa osassa.

Edit: Autosportissa oli F1-kuskin kohtaamista fyysistä rasituksista mainio artikkeli viime vuonna, pari katkelmaa noita juttuja sivuten:

"The heart rate monitors shows that for one hour and a half hours drivers stay at 184 beats per minute average, with a peak of 201. And in GP2, it is one hour the average is 196 – with a peak of 207. It is a bit more in GP2 because the cars are similar, there is more wheel-to-wheel fighting, the racing is shorter – and there no power steering so the car is heavier. In no other sport do you experience this level of heart rate for so long."
--
For shoulder and arms, the average on each corner is 10kg that you have to turn. The maximum is 15kg - 20kg depending on corners. 30kg is maximum of neck.
--
While the physical demands of being an F1 driver are quite obvious, the brain skills needed to be successful are much less talked about. One of the myths about racing drivers is that all they need are wizard-quick reaction times, but that could not be further from the truth.

You can ask GP2 front-runner Jules Bianchi to testify on that front after I whipped him 9-0 in the reaction test head-to-head competition.
--
"We want to work on the mental side in order to obtain the maximum performance of the brain constantly. There was one race where a driver was able to stay in qualifying form all race long – a heart rate of around 176 beats for every lap. All the race long – the difference was five beats. It means he was close to the limit all the time and the BPM line was perfectly straight. So it is possible to achieve this but it's very hard work to reach this level."
Lainausmerkeissä olevat kommentit ovat Formula Medicine -yhtiötä johtavan lääkäri Riccardo Ceccarellin.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kuskeille tehtyjen tutkimusten mukaan F1-kisa vastaa rasitukseltaan noin sykkeiden puolesta puolimaratonia, eli se ei missään tapauksessa ole huonokuntoisen hommaa.
Varmasti jatkuva korkea syke vaatii kuntoa, mutta se ei tietenkään johdu pelkästä fyysisestä rasituksesta. Veikkaisin, että kotona koneella tiukkaa formulakisaa ajavallakin on syke koholla.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
joskin kenties yllättäen nopeat refleksit eivät ole ajamisessa mitenkään erityisen suuressa osassa.
Tähän harhaan itsekin menin, joskus poikana kun opettelin F1-simulaattorilla ajamaan. Ajatus oli kääntää mahdollisimman myöhään mahdollisimman suurella nopeudella mahdollisimman terävästi mutkaan. Tuloksena oli paljon ulosajoja ja epätasaisia kierrosaikoja :eek: Harjoittelemalla oppi jouhevamman ajotyylin, ja vauhtiakin löytyi lisää. Nopeita reaktioita tarvitsi sitten enää hallinnan säilyttämiseen auton yliohjautuessa.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Onhan se moneen kertaan todettu että jos reaktioilla ajaa autoa niin on auttamattomasti liian myöhässä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Onhan se moneen kertaan todettu että jos reaktioilla ajaa autoa niin on auttamattomasti liian myöhässä.
Kun se on niin tarkkaa niin olisi pitänyt tarkentaa "yliohjautuu yllättäen", jolloin kyse on virheen paikkauksesta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vauhti pienenee vuosi vuodelta, uho sen sijaan kasvaa
No ei kai sinne tuon tason tallissa "minulle kelpaa viidennet sijat"-asenteella kannata lähteä? Tai noilla meriiteillä muutenkaan. Tavoite ja todellisuus voivat jäädä kohtaamatta, mutta asenne pitää olla se, että kaikki on lyötävissä, jos tilaisuus (=auto) suo.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
No ei kai sinne tuon tason tallissa "minulle kelpaa viidennet sijat"-asenteella kannata lähteä? Tai noilla meriiteillä muutenkaan. Tavoite ja todellisuus voivat jäädä kohtaamatta, mutta asenne pitää olla se, että kaikki on lyötävissä, jos tilaisuus (=auto) suo.
Juuri näin. Yleisesti, niin kylläpä suomalaiset valittaa ja on keskimäärin aika negatiivisia monesti :)
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös