Panis-Takagi
Sumin kanssa ignoressa...
- Liittynyt
- 17.6.2007
- Viestit
- 103
Mitä tälläkin oikein haetaan. Moottoriurheilu ei nykyisin kilpailumielessä kiinnosta enää kuin rikkaita tai niitä kummallisimpia lajifriikkejä. Esimerkiksi joukkuelajeihin verrattuna moottoriurheilu on Suomessa kuin kärpäsen surinaa härän korvassa - ärsyttää hetken mutta ei häiritse kauaa. Nykyään Suomessa m-urheiluun sijoittaminen on käytännössä riskipeliä kun kotoisia formulaluokkia tahkovat vuodesta toiseen samat janarit samoissa autoissa ja heti kun tänne tulee vähän paskaa parempi ulkomaalainen niin kotoiset sarjajyrät ovat heti vaikeuksissa.
Rallin SM-sarjakin on lähinnä vain maalaisten ja siellä asuvan kaljakansan juttu. Suurta yleisöä ei (ymmärrettävästi) kiinnosta katsella vuodesta toiseen Basti Lindholmin ja kumppanien köröttelyä tyhjällä tiellä vuodesta toiseen. Okei, vaikka Suomesta aina joku löytää tiensä Jouhkin Timon hoiviin niin eipä tämä mikään ralliautoilijoiden Sampo ole mitä tulee lahjakkaiden kuskien etsimiseen. Eivätkä nuoret kaupunkien kasvukeskuksissa pääse kosketuksiin lähinnä maaseudun teillä ajettavissa ralleissa. Vertailukohtana voisi ammentaa jalkapalloa ja rallia: Jalkapallon voi aloittaa kuka vain vaikka lehmännahasta punotulla nahkapallolla täysin ilmaiseksi kun taas ralliauto maksaa useita tuhansia - mukaanlukien huollot, osallistumismaksut, matkakulut ja usein myös co-kuljettajan puute aiheuttaa ongelmia; mitä teet jos lähipiiristäsi et löydä kartturia? Jo siihen tyssää unelmat.
Ehdottaisin että järjestetään enemmän
1) asvalttikisoja suurissa kaupungeissa (Tampere (Pirelli-ralli kansalliseksi), Oulu, Turku, Kuopio jne)
2) "Pääkaupunkiseutu"-tour - Pääkaupunkiseudun kiertue kolmena viikonloppuna kattaen Vantaan soran, Espoon asvaltin ja Helsingin kaupunkirallin (päätösvloppu)
3) Enemmän ralleja asutuskeskusten kupeeseen - E-Suomesta esim. Hyvinkää, Inkoo jne, Pohjoisesta Rollo ja Tornio, Idästä Mikkeli, Lännestä Parainen ja muu Turun saaristo ja keski-Suomeen Jyskälään.
4) Enemmän isojen sponssien kisoja kuten Neste Oil Rally Jyväskylä MM-tasolla, Tunturirallin (nyk Arctic Lapland Rally mikälie) panostettava helvetisti enemmän, tuleva Kansallisen SM-sarjan lippulaiva kuten Monaco MM-sarjassa ja vormuloissa.
5) Nuorten nälkäisten kuskien esillenostoa, fossiilit managerointi yms. hommiin (Lindholm ja muut neljääkymppää käyvät).
Rallin SM-sarjakin on lähinnä vain maalaisten ja siellä asuvan kaljakansan juttu. Suurta yleisöä ei (ymmärrettävästi) kiinnosta katsella vuodesta toiseen Basti Lindholmin ja kumppanien köröttelyä tyhjällä tiellä vuodesta toiseen. Okei, vaikka Suomesta aina joku löytää tiensä Jouhkin Timon hoiviin niin eipä tämä mikään ralliautoilijoiden Sampo ole mitä tulee lahjakkaiden kuskien etsimiseen. Eivätkä nuoret kaupunkien kasvukeskuksissa pääse kosketuksiin lähinnä maaseudun teillä ajettavissa ralleissa. Vertailukohtana voisi ammentaa jalkapalloa ja rallia: Jalkapallon voi aloittaa kuka vain vaikka lehmännahasta punotulla nahkapallolla täysin ilmaiseksi kun taas ralliauto maksaa useita tuhansia - mukaanlukien huollot, osallistumismaksut, matkakulut ja usein myös co-kuljettajan puute aiheuttaa ongelmia; mitä teet jos lähipiiristäsi et löydä kartturia? Jo siihen tyssää unelmat.
Ehdottaisin että järjestetään enemmän
1) asvalttikisoja suurissa kaupungeissa (Tampere (Pirelli-ralli kansalliseksi), Oulu, Turku, Kuopio jne)
2) "Pääkaupunkiseutu"-tour - Pääkaupunkiseudun kiertue kolmena viikonloppuna kattaen Vantaan soran, Espoon asvaltin ja Helsingin kaupunkirallin (päätösvloppu)
3) Enemmän ralleja asutuskeskusten kupeeseen - E-Suomesta esim. Hyvinkää, Inkoo jne, Pohjoisesta Rollo ja Tornio, Idästä Mikkeli, Lännestä Parainen ja muu Turun saaristo ja keski-Suomeen Jyskälään.
4) Enemmän isojen sponssien kisoja kuten Neste Oil Rally Jyväskylä MM-tasolla, Tunturirallin (nyk Arctic Lapland Rally mikälie) panostettava helvetisti enemmän, tuleva Kansallisen SM-sarjan lippulaiva kuten Monaco MM-sarjassa ja vormuloissa.
5) Nuorten nälkäisten kuskien esillenostoa, fossiilit managerointi yms. hommiin (Lindholm ja muut neljääkymppää käyvät).