Asioita, jotka tekis mieli hankkia

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Kyllähän se laturi varmasti antaa sen n. 14 volttia ulos normaalikuormituksella, mutta ei se nyt mikään ydinvoimala ole, eli notkahtaahan senkin virran- & jännitteenantokyky siinä vaiheessa, kun niitä ohjataan pohjattomaan kaivoon. Jos noi romuakut olis olleet irti järjestelmästä, niin uskon vakaasti, että siellä olis se reilut 14V ollut mitattavissa (sen jälkeen, kun moottori olis ensin saatu käyntiin :eek:).
Saanen kuitenkin huomauttaa, mihinkä pohjattomaan kaivoon se virta menee, kun akku ei pysty käyttämään virtaa mihinkään, ja apulaitteet eivät pysty sitä kaikkea virtaa käyttämään.
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Saanen kuitenkin huomauttaa, mihinkä pohjattomaan kaivoon se virta menee, kun akku ei pysty käyttämään virtaa mihinkään, ja apulaitteet eivät pysty sitä kaikkea virtaa käyttämään.
Esim. olemattomien akkuvesien kiehutukseen ja lyijylevyjen lämmitykseen menee helposti sen verran, mitä yksi laturi pystyy tuottamaan. Ja loput menee sitten maakaapelin lämmitykseen.

Onko sulla joku parempi teoria, mihin ne pari puuttuvaa volttia jäivät?
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Esim. olemattomien akkuvesien kiehutukseen ja lyijylevyjen lämmitykseen menee helposti sen verran, mitä yksi laturi pystyy tuottamaan. Ja loput menee sitten maakaapelin lämmitykseen.

Onko sulla joku parempi teoria, mihin ne pari puuttuvaa volttia jäivät?
Tuossa olet väärässä, nimittäin sähköalan opiskelijana tiedän nämä asiat, ja auton sähköjenkanssa erittäin paljon räpeltäneenä tuossa on monta asiaa väärin:
Ensinnäkin, dieselauto (oletettavasti Hiacesi on diisseli?) ei tarvi käydessään sähköä ollenkaan, koska diesel koneissa polttoaineen syttyminen tapahtuu itsestään, ja koneen syöttöpumppu huolehtii polttoaineen imemisen tankista, joten sähköä konepuolella tarvitaan ainoastaan siihen, että starttimoottori pyöräytää koneen käymään. Elikkä virtaa tarvitsee vain valot, lämmittimen puhallin, mootorinohjausboksi ja radio, kaikki se virta, mitä niiden jälkeen jää yli, latautuu akkuun.

Ja nuo kaksi volttia mitkä sanojesimukaan puuttuvat, niin johtunee siitä, että laturissa on hiilet loppu, joten sieltä ei tule täyttä jännitettä, joten kun mittaat jänniteen akun navoista, niin tuloksena on akun napojen jännite, ei laturin jännite.
Jotta akku latautuu, täytyy jännitteen olla yli sen 12 volttia, mieluusti reippaamminkin.


olemattomien akkuvesien kiehutukseen ja lyijylevyjen lämmitykseen menee helposti sen verran, mitä yksi laturi pystyy tuottamaan. Ja loput menee sitten maakaapelin lämmitykseen.
Itseasiassa näin ei akun sisällä todellakaan tapahdu, eikä todellakaan se kaapelin lämpeäminen kuluta virtaa, koska kaapelissa ei ole vastusta joka muutaa virran lämmöksi.
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Tuossa olet väärässä, nimittäin sähköalan opiskelijana tiedän nämä asiat, ja auton sähköjenkanssa erittäin paljon räpeltäneenä tuossa on monta asiaa väärin:
Ensinnäkin, dieselauto (oletettavasti Hiacesi on diisseli?) ei tarvi käydessään sähköä ollenkaan, koska diesel koneissa polttoaineen syttyminen tapahtuu itsestään, ja koneen syöttöpumppu huolehtii polttoaineen imemisen tankista, joten sähköä konepuolella tarvitaan ainoastaan siihen, että starttimoottori pyöräytää koneen käymään. Elikkä virtaa tarvitsee vain valot, lämmittimen puhallin, mootorinohjausboksi ja radio, kaikki se virta, mitä niiden jälkeen jää yli, latautuu akkuun.

Ja nuo kaksi volttia mitkä sanojesimukaan puuttuvat, niin johtunee siitä, että laturissa on hiilet loppu, joten sieltä ei tule täyttä jännitettä, joten kun mittaat jänniteen akun navoista, niin tuloksena on akun napojen jännite, ei laturin jännite.
Jotta akku latautuu, täytyy jännitteen olla yli sen 12 volttia, mieluusti reippaamminkin.




Itseasiassa näin ei akun sisällä todellakaan tapahdu, eikä todellakaan se kaapelin lämpeäminen kuluta virtaa, koska kaapelissa ei ole vastusta joka muutaa virran lämmöksi.
Heh, tiedän kyllä, ettei diesel tarvitse sähköä käydäkseen.

Katotaan, koska mulla on nyt se 10 senttiä pidempi maakaapeli, jonka saan laitettua tänään akkujen miinusnapojen väliin. Jos jompikumpi on väärässä, niin se selviää illemmalla.

Ei mitään yllätystä siinäkään, että akku ei lataudu, ellei sinne laiteta enämpi jännitettä, kuin mitä siellä on. Perusfysiikkaa, vaikka se onkin jo reilun parinkymmenen vuoden takaa. Akkujen sisältö tietysti on vähän enempi kemiaa.

Onnittelut myös tuosta boldatusta. Voin veikata vaikka aika isollakin summalla, että tuosta vähintään Nobel tulee, sen verran ison luokan todistus on kyseessä.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Se nähdään nyt illalla, ja uskon että kun mittaat jännitteen akun navoista, niin se on se rento 12 volttia, elikkä akun jännite, eikä laturi edelleenkään lataa akkua.

Onnittelut myös tuosta boldatusta.
Niin tä?
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Se nähdään nyt illalla, ja uskon että kun mittaat jännitteen akun navoista, niin se on se rento 12 volttia, elikkä akun jännite, eikä laturi edelleenkään lataa akkua.



Niin tä?
Kaapelissakin on vastusta jos se lämpenee, ja vastus alentaa kaapelissa jännitettä ei virtaa. Virta on sama sisään ja ulos.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Kaapelissakin on vastusta jos se lämpenee, ja vastus alentaa kaapelissa jännitettä ei virtaa. Virta on sama sisään ja ulos.
Mutta lämpeneminen ei johdu siitä että sielä olisi niinpaljon vastusta että kaapeli sentakia lämpenisi, vaan siksi, että niinpientä kaapelia pitkin kulkee iso määrä virtaa, ja sentakia se lämpenee.
Oikeasti kuparikaapelin vastusta ei pysty mittaamaan millään yleismittarilla, koska mistään mailman yleismittarista ei löydy niin pientä vastusaluetta.
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Mutta lämpeneminen ei johdu siitä että sielä olisi niinpaljon vastusta että kaapeli sentakia lämpenisi, vaan siksi, että niinpientä kaapelia pitkin kulkee iso määrä virtaa, ja sentakia se lämpenee.
Oikeasti kuparikaapelin vastusta ei pysty mittaamaan millään yleismittarilla, koska mistään mailman yleismittarista ei löydy niin pientä vastusaluetta.
hehe. Ihan mielenkiinnosta, mikä numero sulla oli fysiikassa koulussa?

Vastus aikaansaa sen, että se lämpiää. Virran määrä määrää sen, miten paljon se lämpiää.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Oikeasti kuparikaapelin vastusta ei pysty mittaamaan millään yleismittarilla, koska mistään mailman yleismittarista ei löydy niin pientä vastusaluetta.
Jos oot joskus testannu, ni sulla on sit melko paska yleismittari jos ei lukemia irtoa.
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Itseasiassa kyllä se vastuksenkin määrä vaikuttaa siihen lämpenemiseen.

Enkä voi sanoa, että itsekään noi asiat täydellisesti hallitsisin, joten on ihan mahdollista, että se laturi on sökö. En vain vielä tässä vaiheessa usko sitä.
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Jos oot joskus testannu, ni sulla on sit melko paska yleismittari jos ei lukemia irtoa.
Olikos se ITG, joka kertoi jonkun nuoren jampan laittaneen useamman tonnin autonsa kaiutinkaapeleihin? Kyllähän tuolla hinnalla vähintään suprajohtavia kaapeleita saadaan. Taitaa ITG ja T.K tuntea toisensa ;-)
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Kyllä minä ainakin tuppaan lämpenemään, jos oikein vastustaa. Joskus vaikka ei niin vastustaskaan.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Tässä akut kytkettyinä, moottoria ei ole käynnistetty.


Tässä moottori käynnissä:


Pahoittelut vinoista horisonteista ja kurskimaisista tarkennuksista.
Ahaa, elikkä akunvaihto auttoo.
Voisko olla, että hiacen laturi tarvii ns. herätevirran että se alkaa lataamaan, elikkä laturin pitää saada suuripiirtein 12volttia jännitettä niin se alkaa lataamaan, näin olen joskus myös kuullut.
Ja nyt myönnän, että väärässä olin, jatkakaa.


Olikos se ITG, joka kertoi jonkun nuoren jampan laittaneen useamman tonnin autonsa kaiutinkaapeleihin? Kyllähän tuolla hinnalla vähintään suprajohtavia kaapeleita saadaan. Taitaa ITG ja T.K tuntea toisensa ;-)
Ei, en taida tuntea ITG:tä, eikä vielä ole ollut tarvetta ostaa kaijutinjohtoa.
 
Ylös