Tuossa olet väärässä, nimittäin sähköalan opiskelijana tiedän nämä asiat, ja auton sähköjenkanssa erittäin paljon räpeltäneenä tuossa on monta asiaa väärin:
Ensinnäkin, dieselauto (oletettavasti Hiacesi on diisseli?) ei tarvi käydessään sähköä ollenkaan, koska diesel koneissa polttoaineen syttyminen tapahtuu itsestään, ja koneen syöttöpumppu huolehtii polttoaineen imemisen tankista, joten sähköä konepuolella tarvitaan ainoastaan siihen, että starttimoottori pyöräytää koneen käymään. Elikkä virtaa tarvitsee vain valot, lämmittimen puhallin, mootorinohjausboksi ja radio, kaikki se virta, mitä niiden jälkeen jää yli, latautuu akkuun.
Ja nuo kaksi volttia mitkä sanojesimukaan puuttuvat, niin johtunee siitä, että laturissa on hiilet loppu, joten sieltä ei tule täyttä jännitettä, joten kun mittaat jänniteen akun navoista, niin tuloksena on akun napojen jännite, ei laturin jännite.
Jotta akku latautuu, täytyy jännitteen olla yli sen 12 volttia, mieluusti reippaamminkin.
Itseasiassa näin ei akun sisällä todellakaan tapahdu, eikä todellakaan se kaapelin lämpeäminen kuluta virtaa, koska kaapelissa ei ole vastusta joka muutaa virran lämmöksi.