Rallin B-ryhmä jutustelu

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Jiihaa, asia on hyvällä tolalla. 037:lla kauden ekassa isossa historickisassa San Remossa on mukana norjalainen Valter Jensen. Eli kaveri joka on aiemminkin kyennyt voittamaan Lahden Historicin.

Ekan päivän jälkeen SanRemossa Jensen on neljäntenä, edellä kaks paikallista 911RS:ää sekä Tony Fassina Stratoksella.

Suomalaisia seitsemän mutta ihan ei oo mennyt putkeen, Kimmo Haavikko sentään luokkakakkosena.
Juu, Valter-Christer Jensen on tainnut olla lähes jokavuotinen ilmestys Lahti Historicissa Porsche Carrera RS:llä. Toivotaan, että tänä vuonna ja tästä eteenpäin kalusto vaihtuu 037.

Mitä hittoa? San Remo, Tony ja Stratos...
http://www.youtube.com/watch?v=W930uNcjvPA

Ois kyllä melkoisen hienoa nähdä Lahti Historicissa Alen ja 037. Toinen voisi olla Kankkunen ja Celica TCT, vai olikos tuo Celicakin pannassa.
 

STP

Well-known member
Liittynyt
15.1.2011
Viestit
162
Tänä vuonna tulee juu b-ryhmäläiset historiciin, pois lukien fian bannaamat Audi Sport quattro, Peugeot 205 t16, Ford RS 200, MG Metro 6R4, Lancia Delta S4...
Banni listaa voi jatkaa vielä näillä kahdella kilpurilla, Citroen BX 4TC ja Subaru XT 4WD Turbo.

"Kaikki muut B ryhmäläiset voi osallistua ilman rajoituksia."

Eli Celica ei oo pannassa. Mikä mielenkiintoista niin Audi sport Quatrokin on sallittuna joten jos nyt ei ihan täys verinen tykki oo niin kyllä silläkin jo näyttävyys on ihan kivalla tasolla.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Banni listaa voi jatkaa vielä näillä kahdella kilpurilla, Citroen BX 4TC ja Subaru XT 4WD Turbo.

"Kaikki muut B ryhmäläiset voi osallistua ilman rajoituksia."

Eli Celica ei oo pannassa. Mikä mielenkiintoista niin Audi sport Quatrokin on sallittuna joten jos nyt ei ihan täys verinen tykki oo niin kyllä silläkin jo näyttävyys on ihan kivalla tasolla.
Mistäs noi pannassa olevat autot löysikään? Joskus jostain sääntökirjasta sen löysin, mutta en enää.
Onko muka totta, että Sport quattrolla saisi ajaa?

Täytyy sanoa, että olen kyllä kuullut tuosta Subarusta joskus, mutta ei niinkun mitään hajua sen teknisistä yksityiskohdista tai muutenkaan ralliurasta.
En kyllä tajua miksi BX 4TC ja Subaru on pannassa, mutta 037 ja Audi quattro A1/A2 sitten taas ei.
Rellustakaan varmaan Maxi evoluutio malli ei ole sallittu?
 

STP

Well-known member
Liittynyt
15.1.2011
Viestit
162
Mistäs noi pannassa olevat autot löysikään? Joskus jostain sääntökirjasta sen löysin, mutta en enää.
Onko muka totta, että Sport quattrolla saisi ajaa?

Täytyy sanoa, että olen kyllä kuullut tuosta Subarusta joskus, mutta ei niinkun mitään hajua sen teknisistä yksityiskohdista tai muutenkaan ralliurasta.
En kyllä tajua miksi BX 4TC ja Subaru on pannassa, mutta 037 ja Audi quattro A1/A2 sitten taas ei.
Rellustakaan varmaan Maxi evoluutio malli ei ole sallittu?
Kyllä listan mukaan maxi turbokin pitäs olla sallittu. Tässä linkki Appendix K määrityksiin, joka löytyy FIA:n sivuilta. Muuta infoa on Historic Rally Championship regulations sivulla.

Appendix K sivulla 28 on lista kielletyistä B ryhmän autoista.

Joo outoa on että noi audit ja 037 sallitaan kun ovat kuitenkin paljon menevämpiä pelejä kuin noi citikka ja subaru.

Sport quatroon: Mun mielestä tuo on aika aukottomasti sanottu että listatut autot on kielletty ja muut on sallittu ilman rajoituksia. Tosin jos noilla aletaan ajamaan ens vuonna pisteistä niin eihän millään muulla autolla oo jakoja kärkeen kuin Sport Quatrolla. Kuitenkin tehtaan ilmoituksen mukasesti vertailtuna on yli sadan hepan teho ero muihin nähden. Sekä muutenkin aikalaisistaan kilpailukykyisin laite.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Sport quatroon: Mun mielestä tuo on aika aukottomasti sanottu että listatut autot on kielletty ja muut on sallittu ilman rajoituksia. Tosin jos noilla aletaan ajamaan ens vuonna pisteistä niin eihän millään muulla autolla oo jakoja kärkeen kuin Sport Quatrolla. Kuitenkin tehtaan ilmoituksen mukasesti vertailtuna on yli sadan hepan teho ero muihin nähden. Sekä muutenkin aikalaisistaan kilpailukykyisin laite.
Sport Quattro S1 löytyy kiellettyjen autojen listalta. Tosin sillä huomautuksella että kieltolista pätee vain rallikilpailuissa. Rata-ajoon kaikki B-ryhmäläiset ovat sallittuja, olettaen että joku jossain on sellaisella todistettavasti ratakilpailuun osallistunut. Tuon Subarun listalla olemista täytyy kyllä ihmetellä. Olkoonkin että on nelivetoinen, niin tokkopa sillä vauhdin puolesta pärjäsi esim. Starion Turbolle tai 037:lle tai edes Manta 400:lle.
 

kosmi

Well-known member
Liittynyt
28.2.2009
Viestit
219
Jotenkin ihmetyttää, että Audin Sport Quattroa ei ole kielletty. Autohan tuli muistaakseni -84 ralleihin. Mielestäni Sport Quattro S1 on siitä evoluutioversio, samanlailla kun on pösön 205 T16 -> 205 T16 E2. Sport Quattrossahan eli kansankielellä pätkäquattrossa oli tehoa n. 450hv.

Pointti tässä kuitenkin lienee se, että kiellettyjä ovat ne muovipommit joita aikakin Lancia Delta S4, Pösö 205 T16, Ford RS200 ja Metro 6R4 ovat. Audin S1 on varmaan turvallisempi kuin nuo edellämainitut vaikka tehoa on miltei 600hv. Ei ainakaan istu bensatankin päällä, koska autohan silti pohjautuu siviilimalliin. Citikka taasen oli niin hidas ja kömpelö, jotenka sekin varmaan kiellettiin varmuuden vuoksi. :)

Olis muuten kiva nähdä historic- rallissa samalla viivalla tyyliin:
M. Alen Lancia Delta S4
J. Kankkunen Peugeot 205 T16 E2
H. Mikkola Audi Sport Quattro S1
M. Hirvonen Ford RS200
Malcolm (tai Matthew :D) Wilson MG Metro 6r4
Sebastien Loeb Citroen BX4TC :thumbup:
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Jotenkin ihmetyttää, että Audin Sport Quattroa ei ole kielletty. Autohan tuli muistaakseni -84 ralleihin. Mielestäni Sport Quattro S1 on siitä evoluutioversio, samanlailla kun on pösön 205 T16 -> 205 T16 E2. Sport Quattrossahan eli kansankielellä pätkäquattrossa oli tehoa n. 450hv.

Pointti tässä kuitenkin lienee se, että kiellettyjä ovat ne muovipommit joita aikakin Lancia Delta S4, Pösö 205 T16, Ford RS200 ja Metro 6R4 ovat. Audin S1 on varmaan turvallisempi kuin nuo edellämainitut vaikka tehoa on miltei 600hv. Ei ainakaan istu bensatankin päällä, koska autohan silti pohjautuu siviilimalliin. Citikka taasen oli niin hidas ja kömpelö, jotenka sekin varmaan kiellettiin varmuuden vuoksi. :)
Mun mielestä se ilman siipiä oleva Sport Quattro oli vain uusi korimalli, johon oli siirretty A2:n peruja oleva tekniikka. Ne 600 PS tehot tuli käyttöön vasta Monsteriin lapioidun uuden koneen myötä...

Olis muuten kiva nähdä historic- rallissa samalla viivalla tyyliin:
M. Alen Lancia Delta S4
J. Kankkunen Peugeot 205 T16 E2
H. Mikkola Audi Sport Quattro S1
M. Hirvonen Ford RS200
Malcolm (tai Matthew :D) Wilson MG Metro 6r4
Sebastien Loeb Citroen BX4TC :thumbup:
Kivaa ois juu, mutta Lapinlahden Lintujen sanoin: Se ei käy se ei käy se ei käy se ei kertakaikkiaan käy... :D
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Ja itse itseäni täydentäen. Sport Quattorssa oli rautalohkoinen kone (A2:n peruja) josta tehoja ulos n. 330 kW. S1:een tuli 25 tappinen alumiinilohkoinen kone josta virallisesti ulos rallikäytössä 350 kW. Walter Röhlin Pikes Peak versiosta puristettiin sitten ulos 441 kW mutta sen koneen ei tarvinnutkaan kestää nipussa kuin se yksi veto ylös mäenpäälle.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Oliko A1/A2 quattrossa muka viellä rautalohko? Pienellä varauksella muistelisin, että ainakin 20 venttiilinen kone niissä oli.
Sport quattrossa pienennettiin iskutilavuutta hippusen, että saatiin ajaa alle 3-litraisten luokassa ja täten tiputtaa painoa.

Siten kyllä tulkitsisin sääntökirjaa, että Sport quattrolla ei saa ajaa, oli evoluutio mikä tahansa. Koska ei fian-listalta muitakaan luokituksia Sport quattrolle löydy, kuin tuo yksi (B264).

Timo Saloselle, kun viellä saatais Nissan 240RS alle.
http://www.rallycarsforsale.net/clas/index.php?ct=fsrcy&md=details&id=52800
 

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
827
Eikös tossa A2 quattrossa ollut 20 venttiilinen kansi rautalohkon päällä. Sport Quattroon eli pätkään tuli sitten kevyempi alumiinilohko. S1:sessä oli aina myös 20-venttiilinen kansi, Sellainen 25-venttiiilinen proto kansi oli kyllä kehitetty mutta käyttöön se ei tainnut ikinä tulla?.

Vai oliko A1/A2:ssa sittenki 10-venttiilinen kansi loppuun asti?
 
Viimeksi muokattu:

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Ja itse itseäni täydentäen. Sport Quattorssa oli rautalohkoinen kone (A2:n peruja) josta tehoja ulos n. 330 kW. S1:een tuli 25 tappinen alumiinilohkoinen kone josta virallisesti ulos rallikäytössä 350 kW. Walter Röhlin Pikes Peak versiosta puristettiin sitten ulos 441 kW mutta sen koneen ei tarvinnutkaan kestää nipussa kuin se yksi veto ylös mäenpäälle.
Käytännössä siipi-quattron tehot olivat Suurajoissa noin 500 hv, San Remossa 535, Montessa 575, ja Portugalissa 600 hepoa. Pikes Peak-autossa varmasti sitten vielä enemmän.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Sellainen 25-venttiiilinen proto kansi oli kyllä kehitetty mutta käyttöön se ei tainnut ikinä tulla?.
Paljon mahdollista koska Audilla (kuten Ferrarillakin) oli 90-luvulla 5-venttiilimoottoreita ainakin 1.8 litraisena.
Sitähän ei tiedä pirukaan mikä mylly tässä protossa oli:
:rolleyes:
 

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
827
Paljon mahdollista koska Audilla (kuten Ferrarillakin) oli 90-luvulla 5-venttiilimoottoreita ainakin 1.8 litraisena.
Sitähän ei tiedä pirukaan mikä mylly tässä protossa oli:
:rolleyes:
Ja tuo 25-venttiilinen kone, en muista oliko peräti sport quattron nokalla jossain vaiheessa testeissä, oli myös kahdella turbolla varustettu.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Käytännössä siipi-quattron tehot olivat Suurajoissa noin 500 hv, San Remossa 535, Montessa 575, ja Portugalissa 600 hepoa. Pikes Peak-autossa varmasti sitten vielä enemmän.
Audi Sport UK:n evoluutio 1 (se siivetön :wink: ) Sport quattrolle ilmoitettiin tehoiksi vuoden -86 National Braekdown ralliin 440 hevosvoimaa.
 

STP

Well-known member
Liittynyt
15.1.2011
Viestit
162
Siten kyllä tulkitsisin sääntökirjaa, että Sport quattrolla ei saa ajaa, oli evoluutio mikä tahansa. Koska ei fian-listalta muitakaan luokituksia Sport quattrolle löydy, kuin tuo yksi (B264).
http://www.rallycarsforsale.net/clas/index.php?ct=fsrcy&md=details&id=52800
Aloin tuota itsekkin pohtimaan että onko noita versioita erikseen luokiteltu. Tutkailinkin tuota luokituslistaa ja Juwrastakin varmistelin koska on ajettu. Ehdit näköjään vaan jo ensin. :) Eka ralli lyhyellä quatrolla on ajettu korsikassa 1984. B264 luokitus on annettu 1.1.1984 eikä tosiaan sen jälkeen oo luokiteltu mitään quatroa B ryhmään eli kyllähän siis kaikki lyhyet quatrot täytyy olla pannassa.

Hämäävää tässä on se että julkisuudessa nuo versiot erotellaan niin että ekasta versiosta puhutaan nimella sport quatro ja tokasta nimellä sport quatro S1 kuitenkin FIAn mukaan on olemassa vain sport quatro S1. Pösön taktiikka ollu parempi kun evo on selkeesti eroteltu EVO2 lisäkkeellä.
 

STP

Well-known member
Liittynyt
15.1.2011
Viestit
162
Ajatus virhe tuossa eli siis luokitus tietenkin annettu 1.5.1984. Sorry. Ei kuitenkaan vaikutusta sillä korsikan startti ollu 3.5.1984.
 

kosmi

Well-known member
Liittynyt
28.2.2009
Viestit
219
Löysin ulkomaalaiselta foorumilta selvitystä noista mallimerkinnöistä. Eli Audi on 2007 muuttanut noita mallimerkintöjä.. Se selittää joitain sekaannuksia, mitä on käyty tälläkin foorumilla.

The names of the Rallye Quattro 1980 to 2007

Audi Quattro Gruppe.4
(Jänner Rallye 1981 to RAC 1982)

Audi Quattro A1
(Monte Carlo Rallye 1983 to Safari Rallye 1983)

Audi Quattro A2
(Korsika Rallye 1983 to 1000 Seen 1984)

Audi Quattro Sport Rallye
(Korsika 1984 to Neuseeland 1985)

Audi Quattro Sport S1
(Olympus 1985 to Pikes Peak 1987)

The names of the Rallye Quattro off 2007

Audi Quattro A1
(Jänner Rallye 1981 to RAC 1982)

Audi Quattro A2 = Audi Quattro in the Gruppe.B
(Monte Carlo Rallye 1983 to 1000 Seen 1984)

Audi Quattro Sport S1 = Audi Quattro Sport in the Gruppe.B
(Korsika 1984 to Neuseeland 1985)

Audi Quattro Sport S1/E2 = Audi Quattro Sport S1 in the Gruppe.B
(Olympus 1985 to Pikes Peak 1986)

Audi Quattro Sport Pikes Peak 1987
(Pikes Peak 1987)


In the books it is not written correctly, audi changes the names for 2007.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Kyllähän A1 quattro on eri auto, kuin A2 ja 4-ryhmän quattro. En sitten tiedä onko noissa paljon teknisiä eroja

Wilsonin quattro jonka pitäisi olla A1 malli:
 
Ylös