Rallin B-ryhmä jutustelu

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5278
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Salosesta vielä... Muistelisin, että Mikkolan toteamus Salosen taidoista lumella on peräisin VideoStylen Ruotsi '88-koosteelta, jossa Salosta ja Mikkolaa haastatellaan ennen kisaa loskakelissä Mazdan huoltoauton edessä. Valitettavasti tuo haastattelu (kuten Alenin haastettelu myös) on leikattu pois youtubesta löytyvästä versiosta.

Salonen olisi erittäin todennäköisesti ollut mestari 1985 ilman Arin onnettomuuttakin. Ihan jo tuon nollatulosputkenkin takia, mutta jos ennen Argentiinaa ajettua Uutta-Seelantia pitää mittatikkuna, niin myös ajollisesti valtikka oli kesän aikana siirtynyt Saloselle. U-Seelannissahan Timo oli aivan omaa luokkaansa, Vatasen taistellessa tiukasti kakkospaikasta Röhrlin kanssa.

Seuraavan vuoden Ruotsi, ja sen alku, ovat tosiaan briljantti näyttö siitä, mihin Salonen sopivissa olosuhteissa ja sopivasti ärsytettynä (oli muuten hyvin sanottu) pystyi. Todella sääli, että Peugeotille suhteellisen harvinainen tekninen vika astui peliin juuri tuolloin. Timon avaus oli brutaali näytös:

Näytä liitetiedosto 26605
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
525
Sijainti
pk.seutu
Salonenhan oli 86 kauden alussa jotakuinkin ainoa kuski, joka edes jollain lailla pysyi Henkka Toivosen vauhdissa mukana mukana. No, Monacossa auttoi se Henkan kolari siviili- Taunuksen kanssa, mutta Ruotsissa tosiaan Salonen oli selkeästi nopeampi. Ja ihan ajamalla. Molempien kisahan päättyi konerikkoon.
Portugali loppui lyhyeen kaikilta nimimiehiltä, Safarissa kumpikaan ei ollut mukana. Ja Korsika oli sitten mitä oli. Molemmat ajoivat ulos. Toinen selvisi, toinen ei. Kuinkas paljon Salonen oli Toivosta perässä ajettuaan ulos?
Mitä tulee tuohon 85 kauteen ja Vatanen-Salonen duoon, niin jotain samaa siinä voi nähdä kuin 86-87 taisteluparissa Alen-Kankkunen. Toinen pysyi tiellä, toinen ei.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5278
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Ja Korsika oli sitten mitä oli. Molemmat ajoivat ulos. Toinen selvisi, toinen ei. Kuinkas paljon Salonen oli Toivosta perässä ajettuaan ulos?
Salosen Korsikan ulosajo ei ollut "perinteinen" liian kovasta vauhdista johtunut ulosajo, vaan se tapahtui pätkällä ohitustilanteessa. Timo oli saanut Markun kiinni ja Markku antoi herrasmiehenä tilaa ohittaa. Salosen autokunnan epäonneksi tienreunassa oli kuitenkin sen verran irtosoraa, että Peugeot valui tieltä ulos ja sinne myös sitten jäi. Hyvässä vauhdissa Salonen oli siihen saakka ollut. Asiaa tarkismatta väittäisin, että toisena tai kolmantena ulosajohetkellä.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
876
Timon avaus oli brutaali näytös
Oli todella brutaali, kiitos pätkäajoista :thumbup:. Ja muistetaan, että Salonen lähti reitille jo toisena autona ja Henkalla paljon optimaalisempi lähtönumero 5, siitä huolimatta Salonen sai kelattua minuutin keulan ennen keskeytystään. Vaikka eihän 80-luvulla tosin taidettu juuri koskaan edes miettiä tai puhua mistään lähtöpaikkaeduista. Taisi yleistyä vasta 90-luvun loppua kohti lähtöpaikkaetujen pohtiminen ja taktikointi, varmaankin kilpailun kiristymisen ja rallien lyhenemisen myötä. Olihan joitain yksittäisiä tapauksia jo ennen sitä, mutta aika harvoin. Jos en ihan väärin muista niin Delecour taktikoi melko selvän johdon pois Uudessa-Seelanissa 1993 parempaa lähtöpaikkaa hakien, mutta siihen aikaan vielä sitä pidettiin muistaakseni erikoisena temppuna ja Delecourin tyhmyytenä. :D

Ja toki varmasti 80-luvun vapaampi ennakkotutustuminen kanssa puhdisti teitä jo aika hyvin verrattuna nykypäivään.
 

Tatke

Well-known member
Liittynyt
8.12.2010
Viestit
196
Aika hyvin Stigukin roikkui alkupätkillä kärkiporukassa RS200:lla.
Miten jatko meni?🤔
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5278
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Stigun RS200 hyytyi kisan nelospaikalta la-aamun ekalle pätkälle, EK12. Saman pätkän jälkeenhän kisan kärjestä putosi pois myös Henkka. Blomqvistilla oli ajassaan ilmeisesti rasitteena jonkin verran AT-pisteitä perjantailta, sillä puhtaasti pätkäaikojen perusteella hänen olisi pitänyt olla kisassa toisena, 26 sekuntia Kankkusen edellä.

Näytä liitetiedosto 26606

Muistan jostain lukeneeni sellaisen anekdootin, että pitkän seiskapätkän lähdössä Salonen totesi Harjanteelle, että "nyt vedetään Seppo minuutin pohjat". Harmi että jäi näkemättä.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
876
Muistan jostain lukeneeni sellaisen anekdootin, että pitkän seiskapätkän lähdössä Salonen totesi Harjanteelle, että "nyt vedetään Seppo minuutin pohjat". Harmi että jäi näkemättä.
:D

Sinällään hauska yhteensattuma, että 1986 Ruotsin rallin aattona kuvattiin Peugeotin promofilmi, La Dernière Seconde, jossa Salonen uppoutuu unenomaiseen flow-tilaan.
https://www.youtube.com/watch?v=FVyC-IN7RlI

Legendaarinen ja huomattavasti kuuluisampi Vatanen Pikes Peak -filmi Climb Dance muuten myös saman tuotantoryhmän filmejä.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
876
Lisää tarinaa 1985-86 talvelta. Biasionin mukaan oli ilmeisesti lähellä, että koko Lancian kuljettajakolmikko olisi kuollut jo ennen kauden alkua.
https://drivetribe.com/p/team-lancia-world-rally-1985_-Eh3D0vGSQWSsTewpcYJ3tA?iid=VEaVKrqZRKWtbczv4hFPxQ

We were alive by a miracle thanks to Henri Toivonen.
Biasionista sen verran vielä, että se Korsikan tulimeri vaikutti häneen mielestäni aika syvästi kuljettajanakin, jota en toki yhtään ihmettele. Henkka oli ollut hänelle jonkinlainen esikuva ja Biasion oli mielestäni paljon villimpi kuljettaja ennen 1986 Korsikaa, kuin sen jälkeen. Korsikan jälkeen huomattavasti laskelmoivampi ja varmistelevampi ajotyylissään...joka sitten kyllä tuotti hyvin tulostakin kieltämättä.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5278
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Biasionista sen verran vielä, että se Korsikan tulimeri vaikutti häneen mielestäni aika syvästi kuljettajanakin, jota en toki yhtään ihmettele. Henkka oli ollut hänelle jonkinlainen esikuva ja Biasion oli mielestäni paljon villimpi kuljettaja ennen 1986 Korsikaa, kuin sen jälkeen. Korsikan jälkeen huomattavasti laskelmoivampi ja varmistelevampi ajotyylissään...joka sitten kyllä tuotti hyvin tulostakin kieltämättä.
Aika riipaisevasti Biasion kertoo Henkka-dokkarin viimeisillä sekunneilla siitä, miten hän onnettomuuspaikalla ollessaan "lost part of my love for the rallysport".

Biasionin itsensä kannalta on oikeastaan harmi, että ne mestaruudet tulivat juuri 1988 ja 1989, jolloin kilpailu oli sanalla sanoen surkeaa ja joka tekee niistä titteleistä helposti ylenkatsottavia. Taidoiltaanhan Biasion oli ehdottomasti sen ajan MM-sarjassa mestariainesta, ja olisi noina vuosina takuulla vähintään taistellut mestaruudesta, vaikka viivalla olisi ollut kuinka paljon tahansa aikalaisiaan kilpailukykyisellä kalustolla.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5278
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Salonenhan oli 86 kauden alussa jotakuinkin ainoa kuski, joka edes jollain lailla pysyi Henkka Toivosen vauhdissa mukana mukana.

...

Kuinkas paljon Salonen oli Toivosta perässä ajettuaan ulos?
Sen verran jäi vaivaamaan, että piti ihan tarkistaa. Ja olihan se Timo aika kovassa vedossa myös Korsikalla ennen harmittavaa ohitustilanteen ulosajoa. Harmi myöskin, että Mouton jäi reitille teknisen vian takia jo avauspäivänä - Michele oli myös todella iskussa.

Näytä liitetiedosto 26607
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5278
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Ja toisaalta jos 1985 Monte oli osoittanut mihin Vatasen God Mode voi parhaimmillaan johtaa, niin 1985 Korsika olikin sitten käänteinen esimerkki mihin se voi johtaa pahimmillaan. Eli samoin kun Montessa, Vatanen joutui Korsikalla ylitsepääsemättömään takaa-ajoasemaan rengasrikkojen takia. Arihan ei ikinä luovuttanut ja tästä seurasi sarja tajunnanräjäyttäviä pohja-aikoja, mutta tämä liito katkesi sitten todella rajuun ulosajoon jossa olisi voinut käydä pahastikin.
Tuossa ei ole kyllä piiruakaan liioittelua, niin tolkuttomia aikoja Vatanen löi tiskiin. Hävittyään EK8:lla usean minuutin kärjelle, Ari kytki Monten jäljiltä kenties vielä tuoreessa muistissa olleen yllä mainitun moodin päälle, ja jälki oli järisyttävää (niin kauan kuin latu riitti).

Näytä liitetiedosto 26608
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
876
Tuossa ei ole kyllä piiruakaan liioittelua, niin tolkuttomia aikoja Vatanen löi tiskiin. Hävittyään EK8:lla usean minuutin kärjelle, Ari kytki Monten jäljiltä kenties vielä tuoreessa muistissa olleen yllä mainitun moodin päälle, ja jälki oli järisyttävää (niin kauan kuin latu riitti).

Näytä liitetiedosto 26608
:ahem:

Näiden aikojen innoittamana tutkiskelin vähän lisää tuon kisan kulkua. Vatanen oli aloittanut rallin hyvällä ja tasaisen varmalla vauhdilla, seiskapätkän jälkeen ainoastaan sekunnin rallia johtavaa Ragnottia perässä. Mutta asiat olivatkin sitten tosiaan menneet oikein huolella pieleen 50 kilometrisellä EK8:lla jossa Vatanen hävisi peräti 24 minuuttia Ragnottin pohjista.

Vatanen oli kärsinyt rengasrikon heti tuon kasipätkän alussa. Hyvin pian tuon ensimmäisen rengasrikon jälkeen Vataselle osui kuitenkin toinenkin rengasrikko ja ei enää vararenkaita joita vaihtaa tilalle. Tässä kohtaa vaihtoehtona oli joko nilkuttaa toivottoman pitkä matka pätkän maaliin, samalla hajottaen autoa, tai jäädä odottamaan tallikaveri Sabya saapuvaksi paikalle ja ottaa häneltä vararengas. Vatanen jäi odottelemaan Sabya, mutta epäonnekseen sai kuulla Sabylta, että hänelläkin oli ollut jo rengasrikko ja ei vararenkaita joita tarjota Vatasen autokunnalle. Ari joutui siis nilkuttamaan pätkän maaliin ja pösöhän otti tästä luonnollisesti aika pahasti damagea. Vatanen sai tämän takia vielä kolme minuuttia myöhästymisminuuttejakin kaupan päälle. Eli Vatanen hävisi yhteensä 27 minuuttia Ragnottille tässä koko episodissa.

Tästä alkoikin sitten Arin jumalainen hyökkäys. Pikaisen laskutoimituksen mukaan Vatanen ajoi rallia johtavaa Ragnottia tasan neljä minuuttia kiinni 249 kilometrillä eli lähes sekunti/kilometri tahtia. Rallia oli vielä 588 kilometriä jäljellä tuossa kohtaa kun Arin ulosajo tapahtui, eli tuota samaa tahtia jatkaessaan Vatanen olisi pystynyt saavuttamaan Ragnottia vielä lähes 10 minuuttia lisää ennen rallin päätöstä :D. Mutta tuollakin tahdilla oltaisiin tosiaan jääty vielä 10-15 minuuttia vajaaksi voittoa ajatellen...eli olihan tämä Korsikan tehtävä sittenkin vielä huomattavasti mahdottomampi siihen Monteen verrattuna.

Ragnotti tosin voitti rallin peräti 12 minuutilla eli ehkä kakkossijan saavuttaminen olisi ollut mahdollisuuksien rajoissa. Kolmanteen tai vähintään neljänteen sijaan Vatanen olisi pystynyt kruisailemallakin, joka olisi sekin riittänyt palauttamaan hänet takaisin MM-johtoon Salosen edelle tuossa vaiheessa. Tällainen professorimainen lähestymistapa ralliin ei kuitenkaan yleensä kuulunut Vatasen ajofilosofiaan. Toki joitain kuuluisia poikkeuksiakin oli, esim. 1981 RAC ja 1983 Safari.

Tässä Korsikan tapauksessa toki pitää muistaa vielä, että tämä kaikki siis tapahtui kun hyvä kilpakumppani oli juuri poistunut taivaallisille rallipoluille. Mutta ehkä tuossa kohtaa paras lääke asiaan olikin painaa lappu entistäkin syvemmälle lattiaan.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5278
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Ragnotti tosin voitti rallin peräti 12 minuutilla eli ehkä kakkossijan saavuttaminen olisi ollut mahdollisuuksien rajoissa. Kolmanteen tai vähintään neljänteen sijaan Vatanen olisi pystynyt kruisailemallakin, joka olisi sekin riittänyt palauttamaan hänet takaisin MM-johtoon Salosen edelle tuossa vaiheessa. Tällainen professorimainen lähestymistapa ralliin ei kuitenkaan yleensä kuulunut Vatasen ajofilosofiaan. Toki joitain kuuluisia poikkeuksiakin oli, esim. 1981 RAC ja 1983 Safari.
Koko postaukselle :thumbup:

Olisikohan tuossa vaiheessa Vatasella painanut sellainenkin takaraivossa, että kun voittamaan oli totuttu, niin kahden nollatuloksen jälkeen oli pakko, siis yksinkertaisesti PAKKO, voittaa. Kun Ari oli kuitenkin puoli vuotta 1984-1985 voittamaton ja Montessakin täysin järjettömältä kuulostanut kiri tuonut lopulta jackpotin (olkoonkin, että Korsikan tilanne oli vielä huomattavasti epätoivoisempi), niin sellainen tilanne - yhdistettynä Arin muutenkin rajattomaan luottoon paremmasta huomisesta - on kenties omiaan luomaan väärällä tavalla pohjattoman itseluottamuksen.

Kun Ari oli poistunut maisemaan, meni Ragnottillakin rengas heti seuraavalla pätkällä. Ajoitus ja tuuri olivat tosin huomattavasti Vatasta ja Sabya paremmat, sillä Renault'n eräässä risteyksessä päivystänyt etähuolto sai nopeasti uuden renkaan alle ja eroa pätkäpohjiin tuli ainoastaan 1.55.
 

Onzah

Suurmestari
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
835
Sijainti
Jossakin Itärallin pätkällä
Tuo Vatasen Korsikan vauhti on jotain sellaista mitä ei montaa kertaa tämän jälkeen rallin MM-sarjassa olla nähty, poislukien Henri Toivosen suorituksia seuraavana vuonna Montessa ja surullisen kuuluisassa Korsikassa. Toki Salosenkin suoritus Ruotsissa -86 on ollut aika murskaavaa, etenkin lyhyillä erikoiskokeilla.
 
Ylös