Rallin B-ryhmä jutustelu

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5347
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Aiheeseen liittyen, Korsikalla (kuten varmaan muissakin kisoissa) nähtiin myös aivan karmeita eroja 1985 vs. 1986.

mX d17 / D 42 Camp militaire Corte (molempina vuosina EK17)

1985 (58,30km): Saby 42.49
1986 (58,10km): Toivonen 39.29 (Sabykin ajoi 40.17, vaatimattomat 2,5 minuuttia alle edellisvuotisen kellotuksensa)
 

franz galle

Well-known member
Liittynyt
22.4.2008
Viestit
237
Sarvana 6.49 km
1985 pohjat Toivonen 4:04
1986 pohjat Salonen 3:43
21s eli 3,2s/km kovempaa, tosin vuoden 1986 pätkä oli sata metriä lyhyempi
Molempina vuosina olimme Makan kanssa Sarvanan jälkeisellä Väärinmajalla. Mielikuviin jäänyt -85:n raukean sunnuntaiaamun ratkennut tilanne viimeisen yön jäljiltä = kunhan ajelivat (Toivonen vs Grundell ainoa "taistelu"). Sitten -86 oli lauantai-iltapäivässä kunnon attackia (Alen S4:lla!)
Makan viidenteen kirjaan nämä olisi tullut tarkasti. Materiaali siihen muuten oli valmiina jo.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1360
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Oli pakko kaivaa vanha juttu esiin, mutta mitä tapahtui vuosien 1985 ja 1986 välillä kun ajat kohentuivat melkoisesti? Oliko olosuhteet paremmat, välissä nukuttu yö auttoi, kilpailullinen tilanne erilainen vai autot kehittyneet vuodessa noin paljon? Vai ajettiinko nuo 1985 pätkät kuitenkin niin pimeässä, että se vaikutti suoritukseen?

Pentinmaa 16.90 km
1985 pohjat Salonen 9:55
1986 pohjat Salonen 9:04
51s eli 3 s/km kovempaa

Pengonpohja 7.91 km
1985 pohjat Toivonen 4:51
1986 pohjat Salonen 4:34
17s eli 2,1s/km kovempaa

Sarvana 6.49 km
1985 pohjat Toivonen 4:04
1986 pohjat Salonen 3:43
21s eli 3,2s/km kovempaa, tosin vuoden 1986 pätkä oli sata metriä lyhyempi
Eiköhän se jo kerro 1985 kisan tilanteesta jotain, jos pohjat ajetaan takavetopelillä. Yhtään Toivosta ja yöllisiä urotekojaan väheksymättä, olisihan Pösöllä pitäny kovempaa mennä jos on täys atakki päällä.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5347
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Eiköhän se jo kerro 1985 kisan tilanteesta jotain, jos pohjat ajetaan takavetopelillä. Yhtään Toivosta ja yöllisiä urotekojaan väheksymättä, olisihan Pösöllä pitäny kovempaa mennä jos on täys atakki päällä.
Olihan siellä yksi kahjo riehunut edellisenä iltana kärkeen takavetoisella, sateestakin huolimatta...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15158
Sijainti
Tampereen lenkki
Eiköhän se jo kerro 1985 kisan tilanteesta jotain, jos pohjat ajetaan takavetopelillä. Yhtään Toivosta ja yöllisiä urotekojaan väheksymättä, olisihan Pösöllä pitäny kovempaa mennä jos on täys atakki päällä.
Kyllähän se Aleeni oli ekan päivän jälkeen koko kisan johdossa. Lopultahan sadekeli oli Lancialle toimivampi kuin kuiva irtosora (Alen ekana autona tiellä).

Aiheeseen liittyen: Alen muistelee Suurajojen 50-vuotisjuhlakirjassa että Lancialla oli Ouninpohjaan erityinen isompi takasiiveke.
 

franz galle

Well-known member
Liittynyt
22.4.2008
Viestit
237
Kyllähän se Aleeni oli ekan päivän jälkeen koko kisan johdossa.
Oli aina johdossa perjantai-illan jälkeen. 037:lla vuodet 83-85. Datsunilla -75, Mirafiorilla vuodet 76-80. (81 olisi myös ollut ilman Laitikkalan pikakaatoa)
Oli johdossa -86 S4:lla, ja oliko Deltallakin 87-88?
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5347
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Oli aina johdossa perjantai-illan jälkeen. 037:lla vuodet 83-85. Datsunilla -75, Mirafiorilla vuodet 76-80. (81 olisi myös ollut ilman Laitilan pikakaatoa)
Oli johdossa -86 S4:lla, ja oliko Deltallakin 87-88?
1987 oli (tai silloinhan vastaava oli oikeastaan to-ilta), mutta 1988 ja 1989 Kankkunen piti johtopaikkaa Celicalla perjantain jälkeen.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1360
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Olihan siellä yksi kahjo riehunut edellisenä iltana kärkeen takavetoisella, sateestakin huolimatta...
Kyllähän se Aleeni oli ekan päivän jälkeen koko kisan johdossa. Lopultahan sadekeli oli Lancialle toimivampi kuin kuiva irtosora (Alen ekana autona tiellä).
Pitäydyn ehdottoman perustelemattomassa mielipiteessäni. Nelikoilla tuskin on ollu täys atakki päällä, kun taas se yksi kahjo sai ihan ansiostaan lempinimen Maximum Attack. -85 perjantai-iltajohdon saavuttamiseen auttoi vielä Arin puuttuminen ja Hannun tötöily heti alussa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15158
Sijainti
Tampereen lenkki
1987 oli (tai silloinhan vastaava oli oikeastaan to-ilta), mutta 1988 ja 1989 Kankkunen piti johtopaikkaa Celicalla perjantain jälkeen.
Listaan voidaan lisätä vielä Subarulla johtoon torstain lenkin jälkeen 1991, vaikka Harjulla meni rengas. Ja kolme pätkää kestänyt rallin johto Celicalla 1992.

1985-vuodesta vielä, että Salonenhan ajoi ekaa kisaa Evo2-Pösöllä ja on sanonut että eka päivä meni vähän tuntumaa hakiessa. Sitten oikeastaan perjantain ekalla pätkällä Ruuhimäessä meni johtoon ja piti sen loppuun asti.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5347
Sijainti
Suonionkatu 1 C
-85 perjantai-iltajohdon saavuttamiseen auttoi vielä Arin puuttuminen ja Hannun tötöily heti alussa.
Kenties, mutta huomattavasti useampi seikka oli lähtökohtaisesti tuota johtopaikkaa vastaan.

Btw, tässä jokin aika sitten oli juuri tässä tai jossain toisessa topicissa puhetta Salosen taktiikasta vuoden 1985 Suurajoihin. Timo muistelee "Superautojen aika" videolla, että hänella oli Todtin mandaatti vetää niin kovaa kuin vain mieli teki, mutta jossain myöhemmässä yhteydessä tämä oli kääntynyt hieman toisenlaiseksi. Duken 1985 koosteella Salonen sanoo haastattelussa juuri ennen Laajavuoren lähtörampille ajamista, että ei aio tulevassa kisassa ajatella lainkaan maailmanmestaruuden varmistamista turvallisella nelostilalla, vaan että hän yrittää voittaa koko kisan.
 

franz galle

Well-known member
Liittynyt
22.4.2008
Viestit
237
Noina kultaisina vuosina sitä aina oli Alenin puolella. Tulinen stadilainen vastaan harmaat Salonen ja Kankkunen.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5347
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Noina kultaisina vuosina sitä aina oli Alenin puolella. Tulinen stadilainen vastaan harmaat Salonen ja Kankkunen.
Se on nykynäkövinkkelistä katsottuna lähes absurdia, että Mäkinen, Mikkola ja Alen ovat kaikki Lauttasaaresta - paikasta josta nyt ei läpiajamalla ihan äkkiä arvaisi, että täältä ne rallikuskit tulevat.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15158
Sijainti
Tampereen lenkki
Kenties, mutta huomattavasti useampi seikka oli lähtökohtaisesti tuota johtopaikkaa vastaan.

Btw, tässä jokin aika sitten oli juuri tässä tai jossain toisessa topicissa puhetta Salosen taktiikasta vuoden 1985 Suurajoihin. Timo muistelee "Superautojen aika" videolla, että hänella oli Todtin mandaatti vetää niin kovaa kuin vain mieli teki, mutta jossain myöhemmässä yhteydessä tämä oli kääntynyt hieman toisenlaiseksi. Duken 1985 koosteella Salonen sanoo haastattelussa juuri ennen Laajavuoren lähtörampille ajamista, että ei aio tulevassa kisassa ajatella lainkaan maailmanmestaruuden varmistamista turvallisella nelostilalla, vaan että hän yrittää voittaa koko kisan.
Juuri Suurajojen 50-vuotiskirjassa Timo sanoo, että tarkoitus ei ollut voittaa vaan varmistaa henkilökohtainen maailmanmestaruus. Grundellin piti puolestaan taistella Suurajojen voitosta Arin tuuraajana. Sitten kun Grundell ajoi ykkösellä ulos, pyysi Todt ensimmäisessä huollossa Timoa ajamaan voitosta. Tästäkin huolimatta Timo johti rallia neljä ekaa pätkää. Sitten Timo jäi Ouninpohjassa Markulle 12 sekuntia.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5347
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Ai miten niin ralli oli 80-luvulla kuumaa valuuttaa suomalaismediassa? Audin vetäytyminen MM-sarjasta oli HS:n uutisetusivun (sivu 3) juttu - vieläpä kuvan kanssa - 14.5.1986 ja vei puolet urheiluosion ensimmäiseltä sivulta. Jutussa myös mainitaan, että Mikkola ei saa loppukauden aikana edustaa muita talleja. Audi taisi tässä yhteydessä poiketa Fordista, jonka kuljettajat Blomqvist ja Grundel saivat ajaa Peugeotilla ja Lancialla Suurajoissa? Voisi kuvitella, että Mikkola olisi ollut Lancialle huomattavasti houkuttelevampi vaihtoehto Keski-Suomen sorateille kuin Grundel?

Kattojärjestön suunnitelmia Hannu kommentoi lehdessä näin: Uskon vahvasti, että FISA keksii vielä jotain muuta kuin puhtaan A-ryhmän.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Ilmeisesti Mikkolalla ei ollut älyttömästi haluja ajaa, kun ei jatkanut Suttonin tallissakaan BRC-sarjaa, vaikka oli vahva mestarikandidaatti National Breakdownin ja Skotlannin voittojen jälkeen. Vai oliko Suttonilla niin paljon tehtaan tukea ettei jatko ollut mahdollista?

Joka tapauksessa Mikkola olisi ollut kovempaa valuuttaa RAC-rallissa, kuin Demuth.
 

SimoL

Well-known member
Liittynyt
30.4.2016
Viestit
145
Ottaisivat vähän kuppia samalla ja alkaisivat pauhaamaan kumpi oli oikeesti kovin vuonna -86. :D
Juhan ralliuran jälkeisiä elämänvaiheita jonkin verran tuntevana sanoisin,että parempi kun ihan muistojen voimalla vaan :ahem:
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5347
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Ihan sivuhuomiona, mutta annan vahvan suosituksen kaikille foorumin twitteristeille ottaa seurantaan @RallyGroupB.

Katsokaa nyt, jos etenkään wanhojen aikojen fiilistelyyn taipuvainen rallifanaatikko ei tunne suunnatonta mielihyvää katsellessaan alla olevan kaltaisia kuvia, niin kannattaa varsinkin oireiden jatkuessa hakeutua lääkäriin.



 
Ylös