Rallin B-ryhmä jutustelu

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
549
Sijainti
pk.seutu
Oliko tämä homma vieläpä niin,että Markku lähti Toscanasta kesken Lancian testien Pariisiin palaveriin Todtin kanssa? Vauhdin Maailmassa juttua joskus taannoin.Varmaan 2010-luvun puolella kuitenkin.Johonkin asiaan liittyvään Lancian palaveriin Markku,Ilkka ja Fiorio matkasivat kolmistaan hiljaisuuden vallitessa..
Hyvä koppi. Muistan nyt itsekin tämän episodin. Tunnelma matkalla oli melkoisen jäätävä....
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5577
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Ennen oli kaikki paremmin-teemalla...

Suomalaisten sijoitukset tällä hetkellä MM-sarjassa:

5. Lappi
9. Latvala
16. Suninen

MM-sarjan viiden kärki samana ajankohtana vuonna 1986:

1. Kankkunen
2. Toivonen
3. Salonen
= Alen
5. Mikkola
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15965
Sijainti
Tampereen lenkki
Ennen oli kaikki paremmin-teemalla...

Suomalaisten sijoitukset tällä hetkellä MM-sarjassa:

5. Lappi
9. Latvala
16. Suninen

MM-sarjan viiden kärki samana ajankohtana vuonna 1986:

1. Kankkunen
2. Toivonen
3. Salonen
= Alen
5. Mikkola

Vuosien 1979-1993 eli viidentoista ensimmäisen kuljettajien maailmanmestaruusvuoden aikana mestaruuksia:
Suomi 7
Espanja 2
Italia 2
Ruotsi 2
Saksa 2
Ranska 0

Vuosien 2004-2018 eli viidentoista viimeisimmän kuljettajien maailmanmestaruusvuoden aikana mestaruuksia:
Ranska 15
Espanja 0
Italia 0
Ruotsi 0
Saksa 0
Suomi 0
 

SimoL

Well-known member
Liittynyt
30.4.2016
Viestit
151
Vuosien 1979-1993 eli viidentoista ensimmäisen kuljettajien maailmanmestaruusvuoden aikana mestaruuksia:
Suomi 7
Espanja 2
Italia 2
Ruotsi 2
Saksa 2
Ranska 0

Vuosien 2004-2018 eli viidentoista viimeisimmän kuljettajien maailmanmestaruusvuoden aikana mestaruuksia:
Ranska 15
Espanja 0
Italia 0
Ruotsi 0
Saksa 0
Suomi 0
Ehkäpä tässä selitys sille,miksi tuon aiemman aikakauden rallitapahtumat,uutisointi ja kaikki muu aiheeseen liittyvä on paljon kiinnostavampaa...ainakin itselleni..
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Kun miettii auton ja kuskien profiloitumisen pelkästään asfaltille sopiviksi, niin silmiin pistää Ragnottin 5. sija 1981 RAC ja Sabyn 8. sija 1984 Jyväskylästä.
Molemmilla taakse jäänyt vetomiehiäkin.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
549
Sijainti
pk.seutu
Ehkäpä tässä selitys sille,miksi tuon aiemman aikakauden rallitapahtumat,uutisointi ja kaikki muu aiheeseen liittyvä on paljon kiinnostavampaa...ainakin itselleni..
Samoin. Laji oli ennen paljon härkäsempi ku nykyään ja sitä kautta mielenkiintoisempi. Kisat oli kovempia, kuskeissa enemmän särmää jne.
Lajin koko profiili on muuttunut hyvin rajusti 30-40 vuoden aikana. B-ryhmän aikakaudella yksikään maailmanmestari ei tainnut pyrkiä titteliin enää seuraavana vuonna. Eli sitä mm-vuotta seurasi aina vähän kevyempi kausi. Johtuen juuri kilpailujen kovuudesta ja pituuksista. Kun kisat saattoivat kestää sen 5-7 päivää, pätkällä oltiin yli kymmentä tuntia jne. Eli tällaisia dynastioita tyyliin Loeb tai Ogier ei lähtökohtaisestikaan päässyt syntymään.
Poikkeuksen edellämainittuun teki toki Juha Kankkunen (86,87). Mutta kasiseiskakaan ei enää ajettu B-ryhmän autoilla.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15965
Sijainti
Tampereen lenkki
Voishan tohon tietysti kyynisesti sanoa ettei 80-luvulla tarvinnut ajaa kuin seitsemän rallia hyvällä tuloksella, kun useammasta ei saanut laskea pisteitä – nykyään on tuplamäärä. Mutta juurikin noihin aikoihin rallit oli rankempia reissuja pitkän nuotituksen takia. Nykyäänhän ralli on viikon keikka, aiemmin puhuttiin enemmän kuukaudesta.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5577
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Samoin. Laji oli ennen paljon härkäsempi ku nykyään ja sitä kautta mielenkiintoisempi. Kisat oli kovempia, kuskeissa enemmän särmää jne.
Niin no, se on vähän miten sitä haluaa mitata. Kisat oli fyysisesti raskaampia (ajoaika, valvominen, alkeellisemmat välineet), mutta mielestäni se ei ole synonyymi sille, että kisat olisivat olleet kovempia. Esimerkkinä: kumpi oli kovempi kisa, Argentiina 1985 vai Sardinia 2018? Ensimmäisessä vedettiin Argentiinaa ristiin rastiin vajaat neljä päivää ja voittaja Salonen vietti pätkillä yli kymmenen tuntia aikaa. Voittomarginaalia oli maalissa vajaat 14 minuttia. Sardiniassa ajettin viime vuonna kolmessa päivässä yhteensä vähemmän ek-kilometrejä, kuin em. Argentiinan rallin toisena kilpapäivänä. Lopulta Thierry Neuville nousi Sebastien Ogierin ohi kilpailun voittoon viimeisellä ek:lla, piinaavan jännittävässä suorassa tv-lähetyksessä. Vaikeaa on näin erilaisia maailmoja lähteä keskenään edes vertaamaan.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5577
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Jos on laji muuttunut vuosien saatossa, niin on kyllä uutisointikin. Tai mistä sitä tietää, ehkä tulevana syksynä saadaan Hesarin sivuilta lukea Maisa Torpan kommentit, miten Tommi on ymmärtänyt neuvottelut Jari-Matin kanssa ihan väärin :D

Näytä liitetiedosto 26328

HS 2.10.1985
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
549
Sijainti
pk.seutu
Nimenomaan laji on muuttunut sen fyysisen rasistuksen osalta kevyempään suuntaan. Ajatellaan jotain Kenian tai Kreikan hellettä ja sen aikaisia kilpailuja, miten ajettiin, niin osaako nykypäivän kuskit edes kuvitella mitä se on ollut.
Totta toki on, jos tarkastelee urheilullista puolta, niin todelliset sekuntikamppailut noihin aikoihin olivat verrattain harvinaisia (oliko yhtään). Marginaalit oli isompia ennen. Eli tässä mielessä nykypäivänä kun lajista on tullu paljon hektisempi, niin jännittävyys säilyy paremmin kuin ennen. Enää ei eroja mitata kalenterilla.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5577
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Ajatellaan jotain Kenian tai Kreikan hellettä ja sen aikaisia kilpailuja, miten ajettiin, niin osaako nykypäivän kuskit edes kuvitella mitä se on ollut.
Eivät varmaan. Kuten eivät sen aikaiset kuljettajat myöskään nykyisen kaltaista tilannetta, jossa kärjen erot mitataan kymmenyksissä per pätkä ja usein sekunneissa per ralli.

Erään toisen lajin puolella on aiheeseen hyvin sopiva sanonta, että entisaikojen mestarit eivät pärjäisi nykyaikana, eivätkä nykymestarit menneinä aikoina (vapaasti suomennettuna). Jos ylivoimaisen Salosen siirtäisi sellaisenaan vuodesta 1985 tähän päivään ja moderniin WRC-osakilpailuun, tulosta tuskin tulisi. Aivan samoin, kuin Thierry Neuvillellä menisi takuulla sormi suuhun, jos tämä löytäisi itsensä RAC:n lähdöstä 1985, ilman Instagramia ja ainuttakaan onboard-videota koko reitistä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15965
Sijainti
Tampereen lenkki
Ajatellaan jotain Kenian tai Kreikan hellettä ja sen aikaisia kilpailuja, miten ajettiin, niin osaako nykypäivän kuskit edes kuvitella mitä se on ollut.
Helppoahan se oli kun ei ollut FIAn kalsareita, Kreikassa sai ajaa t-paidassa ja Afrikassa ilman kypärää :D Kyllä jossain Turkissa ja Sardiniassakin vielä kuuma tulee ukoille.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11230
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Jos on laji muuttunut vuosien saatossa, niin on kyllä uutisointikin. Tai mistä sitä tietää, ehkä tulevana syksynä saadaan Hesarin sivuilta lukea Maisa Torpan kommentit, miten Tommi on ymmärtänyt neuvottelut Jari-Matin kanssa ihan väärin :D

HS 2.10.1985
Niin, eipä tosiaan taida olla muuttunut. Kyllähän tuo Reija Jokela antoi noina vuosina innokkaammin lausuntoja varsinkin viikkolehdille kuin Kankkunen...
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4593
Sijainti
Salo
Helppoahan se oli kun ei ollut FIAn kalsareita, Kreikassa sai ajaa t-paidassa ja Afrikassa ilman kypärää :D Kyllä jossain Turkissa ja Sardiniassakin vielä kuuma tulee ukoille.
Muistaakseni vielä 90-luvun lopulla ajettiin Kreikassa ja Australiassa T-paidoissa. Afrikassa kypärättömyyden lisäksi vielä se huomio, että silloin kuin se oli vielä tasanopeuskilpailu, siellä ei tarvinnut ajaa täysillä. Kovaa kylläkin, muttei limitillä.
 

SimoL

Well-known member
Liittynyt
30.4.2016
Viestit
151
Markun seikkailuja Safarissa 1986. Oi aikoja, oi tapoja.

Näytä liitetiedosto 26329

HS 1.4.1986
Olisi saattanut näistä nykyajan tähdistä keskeytellä monikin vastaavassa tilanteessa..Vahvasti epäilen minä näin. Mutta seuraavana aamuna korjatulla autolla sitten jatkamaan rallia ihan kuin kaikki olisi ollutkin vain pahaa unta..
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9322
En nyt ole varma oliko B-ryhmän aikakautta vai ei, mutta joku suomalainenhan oli Safarissa ylivoimaisessa johdossa ja ajoi yhtä pätkää, sitten huomasi että suomalainen TV-ryhmä oli tien varressa, mutta ei ollutkaan valmiina. Ei muuta kuin pieni koukkaus taaksepäin, ja uudestaan saman paikan ohi ja tällä kertaa TV-ryhmä sai kuvattua kuskin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15965
Sijainti
Tampereen lenkki
F-Cup Autoglym rallissa ajettiin EK 5 " Sarvana" 6,5km
Järjestäjän mukaan tasan samassa muodossa kuin 1985 suurajoissa..

Henkka kellotti 1985 Lancia 037:lla ajan 4.04
Jaakonsaari 2012 Golfilla ajan 4.02,7

eli ei hullumpi suoritus " Pimeässä kisassa":eek!:
toki tiethän muuttuvat vuosi vuodelta nopeammiksi ja kiviä ym. poistetaan, mutta hieno suoritus ja jonkinmoinen vertailupohja nykypäivän harrastekalustojen/ kuskien tasoon!!:alppu:
Oli pakko kaivaa vanha juttu esiin, mutta mitä tapahtui vuosien 1985 ja 1986 välillä kun ajat kohentuivat melkoisesti? Oliko olosuhteet paremmat, välissä nukuttu yö auttoi, kilpailullinen tilanne erilainen vai autot kehittyneet vuodessa noin paljon? Vai ajettiinko nuo 1985 pätkät kuitenkin niin pimeässä, että se vaikutti suoritukseen?

Pentinmaa 16.90 km
1985 pohjat Salonen 9:55
1986 pohjat Salonen 9:04
51s eli 3 s/km kovempaa

Pengonpohja 7.91 km
1985 pohjat Toivonen 4:51
1986 pohjat Salonen 4:34
17s eli 2,1s/km kovempaa

Sarvana 6.49 km
1985 pohjat Toivonen 4:04
1986 pohjat Salonen 3:43
21s eli 3,2s/km kovempaa, tosin vuoden 1986 pätkä oli sata metriä lyhyempi
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5577
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Oli pakko kaivaa vanha juttu esiin, mutta mitä tapahtui vuosien 1985 ja 1986 välillä kun ajat kohentuivat melkoisesti? Oliko olosuhteet paremmat, välissä nukuttu yö auttoi, kilpailullinen tilanne erilainen vai autot kehittyneet vuodessa noin paljon? Vai ajettiinko nuo 1985 pätkät kuitenkin niin pimeässä, että se vaikutti suoritukseen?
Ainakin kilpailutilanne oli täysin erilainen (yhtään autojen kehitystä väheksymättä). Salonen ja Blomqvist ajelivat 1985 la-su yön (ainoat kisassa tuossa vaiheessa jäljellä olleet kärkimiehet, joilla oli jotenkuten seuraavana vuonna käytössä olleeseen kalustoon verrattavissa olevat laitteet alla) lähinnä terveisiä, kun taas 1986 Salonen ajoi juuri tuolloin raivokkaasti Alenia kiinni, jolloin yritys oli varmasti aika tapissa.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös