Rallin B-ryhmä jutustelu

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Tällanen B-ryhmäläinen löytyi: Travia erf.

https://www.drive2.ru/b/510130240530415656/

Ja on museossa nähtävillä.

https://www.visitestonia.com/fi/momu-viron-moottoriurheilumuseo

Aika härveli. Tulipelti kasailtu komeesti pellinpaloista.

Saman tapainen peli kuin se Jyskälässäkin 0-autona nähty Stasys Brundzan keskimoottorinen Lada Samara. Kummallakaan ei olisi kyllä voitoista ajettu mutta luokassaan olisivat varmasti olleet kilpailukykyisiä. Tuon ZAZ Tavrian konehan näyttää olevan atmo joten lähimmät kilpailijat olisivat olleet Visa Pistes ja Skoda 130 R. ZAZ:ssa oleva Ladan 1800-kuutioiseksi suurennettu moottori tuotti noin 150-160 hp.

Skoda 130 LR:n vastaavat luvut 1300:a koneesta olivat 130-140 hp ja 850 kg

Brundzan Lada Samara EVA (S-ryhmän proto) tuotti ahdetusta 1860 cc koneesta noin 300-350 hp ja härveli painoi noin 960 kg
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Sattumalta selailin pätkäaikoja Korsikalta 1985, ja kyllä täytyy hämmästellä miten hurjassa lyönnissä Vatanen oli EK8:lla sattuneen rengasrikon jälkeen aina ulosajoonsa saakka. Ari ajoi huimat seitsemät pohjat putkeen erikoiskokeille 9-15. Tässä Arin ja toiseksi tulleen (EK9:llä Saby, muilla Ragnotti) ajat noilta pätkiltä:

EK9 (34,50km): 1. 20.04, 2. 20.29 (0,72s/km)
EK10 (56,60km): 1. 38.41, 2. 39.20 (0,69s/km)
EK11 (42,90km): 1. 30.20, 2. 31.15 (1,28s/km)
EK12 (27,90km): 1. 22.17, 2. 22.21 (0,14s/km)
EK13 (26,00km): 1. 20.20, 2. 20.56 (1,38s/km)
EK14 (55,00km): 1. 41.06, 2. 41.54 (0,87s/km)
EK15 (18,70km): 1. 14.38, 2. 15.09 (1,66s/km)

Ihan puhtaasti aikoja katsomalla voinee sanoa, ettei se mikään ihme ollut, että kisassa kävi sitten niin kuin kävi. Edes Henkka seuraavana vuonna ei pystynyt näin murskaavaan hetkelliseen ylivoimaan.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
545
Sijainti
pk.seutu
Sattumalta selailin pätkäaikoja Korsikalta 1985, ja kyllä täytyy hämmästellä miten hurjassa lyönnissä Vatanen oli EK8:lla sattuneen rengasrikon jälkeen aina ulosajoonsa saakka. Ari ajoi huimat seitsemät pohjat putkeen erikoiskokeille 9-15. Tässä Arin ja toiseksi tulleen (EK9:llä Saby, muilla Ragnotti) ajat noilta pätkiltä:

EK9 (34,50km): 1. 20.04, 2. 20.29 (0,72s/km)
EK10 (56,60km): 1. 38.41, 2. 39.20 (0,69s/km)
EK11 (42,90km): 1. 30.20, 2. 31.15 (1,28s/km)
EK12 (27,90km): 1. 22.17, 2. 22.21 (0,14s/km)
EK13 (26,00km): 1. 20.20, 2. 20.56 (1,38s/km)
EK14 (55,00km): 1. 41.06, 2. 41.54 (0,87s/km)
EK15 (18,70km): 1. 14.38, 2. 15.09 (1,66s/km)

Ihan puhtaasti aikoja katsomalla voinee sanoa, ettei se mikään ihme ollut, että kisassa kävi sitten niin kuin kävi. Edes Henkka seuraavana vuonna ei pystynyt näin murskaavaan hetkelliseen ylivoimaan.
Samoin Montessa Ari oli pitelemätön. En muista kaikkia detaljeja, mutta sai muistaakseni aikasakon tuossa kilpailussa, mutta voitti silti yli viiden minuutin erolla seuraavaan. Ja olihan hän voittaja Ruotsissakin. Mites tuo homma Peugeotilla itseasiassa meni? Oliko ennen kauden alkua tarkoitus, että Vatanen ajaa mestariksi ja Salonen kerää pisteitä tasasesti ja mukavasti Arin vanavedessä, niin että myös merkki-mm tulee Peugeotille? Mutta kauden mittaan tilanteet ja voimasuhteet muuttuivat ja mm-sarja menikin Saloselle, tallin "kakkoskuskille". Vai oliko alunperinkään Pösöllä mitään ykkös ja kakkoskuskia? Ja Arilla ja Timolla molemmilla valtuudet ajaa henkilökohtaisesta mestaruudesta? Toisaalta....olisiko Todtin kaltainen tallipomo antanut kuskiensa reuhata toisiaan vastaan?
Arin epäonnesta (keskeytykset Portgalissa, Kreikassa ja tietysti se kaikki mitä Argentiinassa tapahtui) ei mitään Saloselta pois. Ihan ajamalla se mestaruus tuli. Ehkä vähän auton ansiota, mutta niin se oli enemmän tai vähemmän kaikilla tuon ajan mestareilla.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Samoin Montessa Ari oli pitelemätön. En muista kaikkia detaljeja, mutta sai muistaakseni aikasakon tuossa kilpailussa, mutta voitti silti yli viiden minuutin erolla seuraavaan. Ja olihan hän voittaja Ruotsissakin. Mites tuo homma Peugeotilla itseasiassa meni? Oliko ennen kauden alkua tarkoitus, että Vatanen ajaa mestariksi ja Salonen kerää pisteitä tasasesti ja mukavasti Arin vanavedessä, niin että myös merkki-mm tulee Peugeotille? Mutta kauden mittaan tilanteet ja voimasuhteet muuttuivat ja mm-sarja menikin Saloselle, tallin "kakkoskuskille". Vai oliko alunperinkään Pösöllä mitään ykkös ja kakkoskuskia? Ja Arilla ja Timolla molemmilla valtuudet ajaa henkilökohtaisesta mestaruudesta? Toisaalta....olisiko Todtin kaltainen tallipomo antanut kuskiensa reuhata toisiaan vastaan?
Arin epäonnesta (keskeytykset Portgalissa, Kreikassa ja tietysti se kaikki mitä Argentiinassa tapahtui) ei mitään Saloselta pois. Ihan ajamalla se mestaruus tuli. Ehkä vähän auton ansiota, mutta niin se oli enemmän tai vähemmän kaikilla tuon ajan mestareilla.
Monte oli huikea näytös. Arihan oli huikeassa tikissä läpi kilpailun, mutta Terry Harryman leimautti epäonnekseen aikakortin liian aikaisin eräällä AT-asemalla; tuloksena kahdeksan minuutin aikarangaistus. Tässä vaiheessa kaikki kuvittelivat Röhrlin ajavan vastustamattomasti jo viidenteen Monten voittoonsa. Seuraavana päivänä - viimeisenä ennen viimeisen yön lenkkiä - Walter teki kuitenkin katastrofaalisen huonon rengasvalinnan, ja otti märälle ja lumiselle pätkälle sliksit alle ja Ari pääsi kuittaamaan. Ennen viimeistä yötä eroa oli Arin hyväksi minuutti ja 13 sekuntia. Viimeisenä yönä Ari oli täysin pitelemätön, ajetut kuusi pätkää kasvattivat eron Röhriliin lopulta yli viiteen minuuttiin.

Käsittääkseni alkuperäinen suunnitelma oli, että Arilla on ainoana Peugeot'na täysi ohjelma. Saloselle taidettiin lisätä lennosta 1-2 kisaa kauden aikana, kun pisteiden kerääminen oli lähtenyt sen verran mukavasi käyntiin. Tuskin kukaan olisi Ruotsin jälkeen uskonut, että se tulee jäämään Vatasen viimeiseksi MM-voitoksi. Sitten tuli vähän huonoa tuuria (Safari, Akropolis) ja muutama oma virhe (Portugali, Korsika) ja Salonen olikin yhtäkkiä kohtalaisen selvässä pistejohdossa. Tavallaan symbolisesti tarinaan sopii, ikään kuin Salosen mestaruuden "oikeutuksena", että ennen kohtalokasta Argentiinaa Ari ja Timo ajoivat huiman mies miestä vastaan kilpailun Uudessa-Seelannissa, joka päättyi ihan ajamalla Salosen voittoon. Ainakin tuolloin Todt antoi kavereiden ajaa voitosta ihan vapaasti.

Se on kyllä kaiken inhimillisen tuskan lisäksi myös harmittavaa siinä Argentiinan onnettomuudessa, että se vei ralliyleisöltä mahdollisuuden nähdä Ari 205 T16 E2:n ohjaimissa Jyväskylässä. Se olisi ollut jotain se.

Näytä liitetiedosto 26276

HS 12.12.1984

edit. Sen verran korjaan, että itseasiassa Salonen oli Uudessa-Seelannissa jokseenkin ylivoimainen. Että ei se mikään tasainen taistelu ollut lopulta Aria vastaan. Itseasiassa Vatanen nousi vasta viimeisenä päivänä Röhrlin ohi toiseksi.
 
Viimeksi muokattu:

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
889
Sijainti
Pohjois-Karjala
Vatanen on kyl omien suosikkiralliajajien joukossa top 3-listalla, hieno herrasmies. Onnettomuuden jälkeen ei enää ollut kyl entisensä, vaikka ajoikin hienoja kisoja (Suurajot 87, 93 jne.) Herätti kyl kunnioitusta, kun viime vuonna Itärallissa Vatanen ajoi nolla-autoa, ja morjesti meille penkalla olijoille.

Kuka tietää, olisko Vatanen pystynyt klaaraamaan vielä mestaruuden kaudelta ´85.

Ja kukapa tietää myöskään, että ajeltaisiinko vieläkin jollain B-ryhmäläisillä Rallin MM-sarjaa, jos onnettomuuksia ei olisi tapahtunut? Mutta nyt menee hieman offtopicin puolelle jo :D
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Kuka tietää, olisko Vatanen pystynyt klaaraamaan vielä mestaruuden kaudelta ´85.
Argentiinaan mentäessä pistetilanne oli:

1. Salonen 88
2. Blomqvist 60
3. Vatanen 55

Eli toki se mahdollista olisi ollut, että Ari olisi vielä kääntänyt tilanteen edukseen, mutta ottaen huomioon Salosen suoritustason ja luotettavuuden juuri tuolloin 1985, niin ei se kaikkein todennäköisin skenaario ollut.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Twitterissä oli kysely B-ryhmä vastaan A-ryhmä, mutta halusin saada vähän enemmän dataa joten tein neljän kysymyksen kyselyn. Olisi kiva saada paljon vastauksia, tämä on aivan anonyymiä ja ikää tai asuinpaikkakaan ei ole pakko laittaa

https://goo.gl/forms/JBpCkyuZPiDzRGh53
Tämä on äärimmäisen mielenkiintoinen ja valtavan moniulotteinen keskustelun aihe. Kysymyksen voisi muotoilla laajemminkin, että kumpi on parempi; näyttävämpi, mutta kapeampi kärki (kuten nyt tai B-ryhmän aikana) vai autojen näyttävyyden kustannuksella saavutettu leveämpi kattaus "ykkösluokan" pelejä (kuten A-ryhmän kultavuosina) ja sitä kautta kenties terveempi (?) urheilullinen tilanne.

Täytyy yrittää myöhemmin tänään vielä jatkaa aiheesta.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Kiinnostus lisäkysymyksiin lähti siitä kun twitterissä ja facebookissa kyselyt näytti aika lailla 50/50 jakoa B- ja A-ryhmän välille, halusin vähän taustaa niiden taakse. No, huomenna kerron enemmän hypoteeseistani ja tuloksistani.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Okei, kysely kiinni, 208 ihmistä vastasi, kiitos kaikille. Hypoteesina oli, että jos pitää B-ryhmästä, pitää nyky-WRC-autoista ja käänteisesti jos pitää A-ryhmästä, tykkäisi enemmän R5-autoista pääluokkana. Lisäksi oli veikkaus, että Britit olisi enemmän jälkimmäistä porukkaa.

Kokonaistuloksena A-ryhmä vei hiuksenhienosti lukemin 41.8% vs 40.4%. Vastaavasti 67.3% pitäisi nykyautoja tulevaisuuden luokkana, 24.5% R5-autoja.

Niistä jotka pitivät enemmän B-ryhmästä, 81.6% haluaisi jatkaa nyky-WRC-autoilla, kun taas A-ryhmän fanien keskuudessa lukema oli vain 62%.

Kolme neljäsosaa A-ryhmän faneista on 20-39-vuotiaita, kun taas B-ryhmän fanien ikäjakauma on tasaisempi, koostuen puolittain 30-49 vuotiaista mutta toisaalta mukana oli myös enemmän alle 20-vuotiaita.

Kolme eniten vastannutta maata oli Suomi, Iso-Britannia ja Uusi-Seelanti. Näiden maiden erot olivat aika selvät. Suomalaiset tykkää B-Ryhmästä ja WRC:stä, uusiseelantilaiset A-Ryhmästä ja R5:sta. Britit taas sitten tasaisemmin jakautuneilla mielipiteillä

https://twitter.com/AnttiL_WRC/status/1093596110994706432
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Se on kyllä kaiken inhimillisen tuskan lisäksi myös harmittavaa siinä Argentiinan onnettomuudessa, että se vei ralliyleisöltä mahdollisuuden nähdä Ari 205 T16 E2:n ohjaimissa Jyväskylässä. Se olisi ollut jotain se.
Vatanen ajoi kyllä E2:sta, nolla-autona jossain rallissa. Voi olla että muistan ihan väärin, mutta vuonna 1986 kun oli päässyt onnettomuuden jälkeisestä masennuksesta eroon ja ajohalut alkoivat palata, kyseli Todtilta autoa RAC:hen. Ilmeisesti autoa ei löytynyt, mutta nollana pääsi ajamaan.

Edit: San Remossa näköjään ajoi.
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Vatanen ajoi kyllä E2:sta, nolla-autona jossain rallissa. Voi olla että muistan ihan väärin, mutta vuonna 1986 kun oli päässyt onnettomuuden jälkeisestä masennuksesta eroon ja ajohalut alkoivat palata, kyseli Todtilta autoa RAC:hen. Ilmeisesti autoa ei löytynyt, mutta nollana pääsi ajamaan.

Edit: San Remossa näköjään ajoi.
Juu, ajoi toki San Remossa näytösluonteisesti nollaa, mutta ei koskaan kilpaillut ko. autolla. Ja tuo aiemman tekstini ralliromanttinen voivottelu koski nimenomaan Suurajoja 1985, joka olisi Arin kera ollut kenties vieläkin ikimuistoisempi kilpailu.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
JCA oli oikeasti aika kova kuski, Wambergue ei niinkään. Mutta eipä JCA:kaan saanut tuosta Sitruunapuristimesta mitään mainittavaa tulosta puserrettua.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
JCA oli oikeasti aika kova kuski, Wambergue ei niinkään. Mutta eipä JCA:kaan saanut tuosta Sitruunapuristimesta mitään mainittavaa tulosta puserrettua.
Andruet oli aivan loistava ja oli tehnyt urotekonsa jo kauan ennen Citroen-aikaa 1985-1986. Andruet, Bernard Darniche ja Jean-Luc Therier muodistivat oikeastaan lajin ensimmäisen "ranskalaisaallon" 70-luvulla ja olisivat uskoakseni kukin olleet kovia nimiä MM-sarjassa, mikäli sellaista olisi yhtään modernimmassa muodossa tuolloin ajettu.

Se vähän Andruet'n puolesta harmittaa, ettei mies päässyt koskaan Ferrarilla kuittaamaan Korsikaa. Olisi ollut nimittäin tyylikäs juttu. 1981 ja 1982 oli erinomaiset saumat, mutta molemmilla kerroilla tekniset ongelmat tulivat sotkemaan.

Tuosta voi herkutella vuoden 1982 Ranskan ympäriajolla, joka päättyi Andruet'n ja Ferrarin juhliin.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Wamberguesta en älyttömästi tiedä. Ajeli b-ryhmäläisistä myös Mazdaa.
Andruet oli enempi sellainen Korsika-Monte tyyppisten rallien mies ja jo vuonna -86 ehtoo puolella uraa. Toki auton kehitys mielessä hyvä valinta.

Omalla tavallaan makea autohan tuo sitikka on, mutta ei vaan pysty ymmärtämään mitä sillä haettiin. Vähän sama konsepti, kuin jo vanhentuneella pitkällä a2 quattrolla, mutta huonompi toteutus.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Wamberguesta en älyttömästi tiedä. Ajeli b-ryhmäläisistä myös Mazdaa.
Andruet oli enempi sellainen Korsika-Monte tyyppisten rallien mies ja jo vuonna -86 ehtoo puolella uraa. Toki auton kehitys mielessä hyvä valinta.

Omalla tavallaan makea autohan tuo sitikka on, mutta ei vaan pysty ymmärtämään mitä sillä haettiin. Vähän sama konsepti, kuin jo vanhentuneella pitkällä a2 quattrolla, mutta huonompi toteutus.
Wambergue ajoi Citikka-pestin jälkeen useana vuonna Vatasen tallikaverina Peugeotia Paris-Dakarissa. Kaveri kirjoitteli myös paljon ranskankieliselle forum-auto.comin rallifoorumille nimimerkillä 'phi44vc' silloin, kun sitä tuli itse seurattua tiiviimmin joskus kymmenisen vuotta sitten.

Ja mahtuu meriittilistalle yksi Suurajo-vierailukin. Wambergue muodosti Maurice Chomat'n (joka muuten ajoi myös BX 4TC:llä, tosin vain yhden kilpailun ja keskeytti silläkin heti ykkösen jälkeen - Akropolis 1986) ja Christian Rion kanssa Visa-trion, jonka Citroen lähetti Jyväskylän teille vuonna 1984. Wamberguen osalta kisa jäi tosin melko torsoksi Visan voimansiirron petettyä Ouninpohjassa (EK5). Vähän aiheen ohi, mutta tuo Wamberguen keskeytys on Juwrassa ja ewrc:ssä ilmoitettu virheellisesti tapahtuneeksi jo EK4:llä. Johtunee (oma arvaus) siitä, että esim. Martin Holmesin vuosikirjoissa keskeytykset on rekisteröity brittiläisellä "last stage completed" periaatteella, ja jos tuon kääntää suoraan keskeytys-ek:ksi, menee monesti yhdellä metsään.

Citikasta vielä... aika harva siinä BX-projektissa on tainnut mitään järkeä nähdä. Ja fiaskon merkit oli selvästi tunnistettu jo etukäteen, kuten allaoleva osoittaa. Yhtä kaikki, onhan se kaikessa mauttomuudessaan tyylikäs peli.

Näytä liitetiedosto 26311

HS 18.11.1985
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Onneksi Citroenin tai Metron epäonnistuneiden autojen myötä kukaan lupaava kuljettaja ei tuhonnut uraansa.
 
Ylös