Rallin B-ryhmä jutustelu

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5083
Sijainti
Parc Fermé
WRC Mini on jääneet mieleen.
Sitä paukkeen määrää. Melkeinpä verrattavissa siihen kuin olisi rk-62:lla ammuskellut sarjatulta.

Kun joku Kit Carit mainitsi, niin myös 1600-kuutioiset Ignikset / Cliot piti aika makeaa nau'untaa kun niillä pukataan menemään rajoitinta vasten.

Mutta eihän nämä kelpaa niille joiden mielestä b-ryhmä on se the thing joka tappaa talossa ja puutarhassa :rolleyes:

Toisaalta, pilkkoohan jotkut V8-moottoristakin äänenvaimentajan veks' koska ääni on voimaa...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Itselle on jäänyt hyvänä muistona mieleen parhaiten Tapio Laukkasen Renault Megane Kit Car. Sen laulu oli selvästi kirkkaampaa ja oktaavia korkeammalla kuin muiden kittien.
Tässä oli kyllä makeat äänet. Pitää toki mainita myös Ilmo Larion Bemari, se raikaa kanssa mukavasti.

Toki ei pidä vähätellä B-ryhmäläisten äänimaailmaa etenkin niiden osalta jotka se on ovat aikalaisina kokeneet, on varmaan ollut melkoinen kontrasti Escortteihin ja Mirafioreihin tulta syöksevä ja paukkuva 5-sylinterinen mörinä. Isä muistelee edelleen kuinka näki quattron ensimmäistä kertaa Suurajoissa 1981 Rutajärven pätkällä (eli todella syvällä metsässä) keskellä yötä.

Ja onhan se Sport Quattro S1:n ääni melko ainutlaatuinen, ei siitä mihinkään pääse.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7571
Oma isä vertaa aina Audin ääniä MiG-hävittäjään, kun seisoi Ruuhimäessä ihan vieressä Mikkolan kiihdyttäessä risteyksestä. Tuntui kuulemma siltä, että tärykalvot oikeasti repeää.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Ja onhan se Sport Quattro S1:n ääni melko ainutlaatuinen, ei siitä mihinkään pääse.
Siinä laitteessa on tietynlainen brutaalius ja mauttomuus kaikilla tavoin niin tapissa, että se on kaunista.

Ja tuo on erittäin hyvä pointti tuo, että aikalaiskokemusta ei suinkaan sovi vähätellä - juuri siksi, koska kontrasti on ollut ne sitä aikaa edeltävät laitteet. Muistan itse, kun Urheiluruudussa oli kesällä 1997 juttua Corolla WRC:n lanseerauksesta. Sillä hetkellä, kun Urheiluruudun introssa näytettiin sen muutaman sekunnin verran kun lakana vedetään auton päältä pois (Corollan valot vielä välkkyi), niin tiesin, että se on hienoin ja kaunein ralliauto mitä on koskaan ollut. Kyllähän se Corolla "ihan vähän" kuitenkin kalpenee näiden nykyisten WRC-mörköjen rinnalla.

Ja myöskin se on piirtynyt unohtumattomasti verkkokalvoille, kun näin Lancian Super-Deltan ensimmäisen kerran. Se oli Kymmenen Uutisissa esitetty muutaman kymmenen sekunnin pätkä Montesta 1992. Kun oli juuri ehtinyt itse missata oikein B-ryhmän ajan, ja kuitenkin koko pienen ikänsä toivonut jonkinlaista B-ryhmän paluuta, niin se Delta, joka oli leveä ja siinä oli takasiiveksikin laskettava elementti, näytti silloin ihan B-ryhmäläiseltä. Oli hieno hetki.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Ja myöskin se on piirtynyt unohtumattomasti verkkokalvoille, kun näin Lancian Super-Deltan ensimmäisen kerran. Se oli Kymmenen Uutisissa esitetty muutaman kymmenen sekunnin pätkä Montesta 1992. Kun oli juuri ehtinyt itse missata oikein B-ryhmän ajan, ja kuitenkin koko pienen ikänsä toivonut jonkinlaista B-ryhmän paluuta, niin se Delta, joka oli leveä ja siinä oli takasiiveksikin laskettava elementti, näytti silloin ihan B-ryhmäläiseltä. Oli hieno hetki.
Mulle WRC-autojen esittely 1997 oli tällainen kokemus. Ja 20 vuotta myöhemmin samanlainen. Molemmilla kerroilla tuli ihan uusi innostus seurata sarjaa.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Ei mitään Stop The Press-osastoa, mutta kun kävin tuossa läpi HS:n huikean hienoa MM-ralliseurantaa vuodelta 1986, niin tuli sellainen itselleni uusi tieto vastaan, että Citroen oli ilmoittautunut mukaan kahdella BX 4TC:llä myös Portugaliin, mutta veti ilmoittautumisensa viime hetkillä pois. Varmaankin juuri tästä syystä lähtönumerot 9 ja 11 jäivät kisassa käyttämättä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Kyllähän Metrolla ajettiin testikisoja Briteissä jo 1984

Wilson tosiaan voitti Mänttän 1986, mutten tiedä keitä muita oli viivalla
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Kyllähän Metrolla ajettiin testikisoja Briteissä jo 1984
Ajettiin toki erinäköisillä versioilla joitain pikkukisoja epäsäännölliseen tahtiin 1984-1985, mutta tosiaan vain Briteissä.

Wilson tosiaan voitti Mänttän 1986, mutten tiedä keitä muita oli viivalla
Audi_sport_UK sanoi:
Ewrc:n mukaan Arpiaisen Mika oli Metrolla, mutta keitä muita?
Näytä liitetiedosto 26198
Näytä liitetiedosto 26199
Näytä liitetiedosto 26200

Arpiaista ei löydy jutusta eikä tuloksista, mutta eihän se nyt toki mikään tae ole vielä mistään. Mutta se Arpiaisen Metrohan oli niitä 250-hevosvoimaisia ns. club-versioita, että se ei sinänsä ole vertailukelpoinen aidon tehdasauton kanssa.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Arpiaista ei löydy jutusta eikä tuloksista, mutta eihän se nyt toki mikään tae ole vielä mistään. Mutta se Arpiaisen Metrohan oli niitä 250-hevosvoimaisia ns. club-versioita, että se ei sinänsä ole vertailukelpoinen aidon tehdasauton kanssa.
Jossakin autolehdessä oli aikanaan tuo juttu Arpiaisen Metrosta. Täytyypä kaivella vähän kaappeja, kun pääsee joulun vietosta.
Muistaakseni Pohjola ralliin hän otti osaa. Vakio alusta oli huono. Olikohan niin, että moottoria päivitettiin? Ei pysty muistamaan.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Muistankohan oikein, että Arpiainen sanoo Suurajojen 1986 Ylen lähetyksen alussa että ei ole ajanut autoa vielä juuri ollenkaan kisavauhdilla

Arpiaisen Metrosta oli VM:ssä tai Mobilistissa ehkä, joku sen skannasi B-ryhmäkeskusteluihin...
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Muistankohan oikein, että Arpiainen sanoo Suurajojen 1986 Ylen lähetyksen alussa että ei ole ajanut autoa vielä juuri ollenkaan kisavauhdilla
Saman suuntaista muistelen, mutta äkkiä 1986-koosteet pläräämällä en löytänyt. Kaadon jälkeiset kommentit sen sijaan löytyi.

Arpiaisen Metrosta oli VM:ssä tai Mobilistissa ehkä, joku sen skannasi B-ryhmäkeskusteluihin...
Ehkä VM 8/86? Jutussa esiteltävässä Metrossa ei tosin ole Leonardo-tarroja, mutta tuskin noita Suomessa 1986 kovin montaa on ollut...
 
Ylös