Mites noi Korsika-vertailut vuosien 1984 ja 1988 välillä? Bettega teki eniten pohjia vuonna 1984 ja Auriol voitti 1988, joten tuskin kuskien tasossa on mitään sanomista. Tuskin alustat niin kovasti kehittyi tuossa ajassa? Silti Sierralla on menty jo vähintään samaa vauhtia.
No koko tuon ajan michelin ja pirelli olivat kuitenkin käyneet kehityskilpailua keskenään ja kun moottoreihin tuli kuristimet sekä autojen peruslayout lukittui siviilimallia vastaavaksi, niin on loogista että lisävauhtia on haettu ajettavuutta ja pitoa hiomalla (merkittävimmät yksittäiset osat tässä on renkaat & iskarit). Kuinka merkittävä ero on kyseessä ajallisesti, sitä on vaikea sanoa. Eteenpäin kehityksessä on kuitenkin menty 100% varmuudella. Jollen väärin muista niin
kaudella -88(vai -89?) päästiin jo joillakin pätkillä kovempaa kuin B ryhmällä (ei silti kokonaisuutena vielä). Kertoo jo jotain sekin.
Auriol voitti kisan autolla joka oli tehojen ja painon puolesta samassa luokassa kuin nelivetoiset kilpailijansa mutta ilman alkeellisehkon nelivedon tuomaa kankeutta ja voimansiirtohävikkiä. Ja tähän vielä laskettakoon lisäksi se että Didi oli/on loistava assukuski ja kyseessä "kotikisa".
Kuten
Audi_sport_UK aiemmin kirjoitti niin brittein saarilla nähtiin sierra vs manta 400 skaboja
Brittien saarilla ja Irlannissa Manta 400 vs. Sierra Cosworth kamppailuja oli jonkinverran -80 luvun lopulla.
Oma mielikuva on, että soralla olivat melko tasaväkisiä ja asfaltilla Sierra ehkä hieman parempi.
Itselleni jäänyt aikalailla samat mielikuvat noista. Sitten taas kun muistellaan Manta 400 vs 037 keskinäisiä skaboja MM-sarjassa niin eipä ollut Mantasta vastusta oikeastaan missään tilanteessa.
Ja miten voisikaan olla? Ihan jo autojen rakennetta ja speksejä katsomalla selviää kummalla on vauhdillinen etumatka jos kaikki muuttujat on tasavertaiset. Samat pätee oikeastaan myös vertailussa Sierran kanssa(esim. lancia
200kg keveyempi, kaikki painava akselien välissä, mekaanisella ahtimella välittömäst voimaa jne.). Sierran etuina Mantaan verraten taas tulee ekoina mieleen alustan puolelta erillisjousitettu taka-akseli(eli edistyksellisempi alusta jo tältäKIN osin) ja voimaakin löytyy turbopannusta enemmän.