Rallin B-ryhmä jutustelu

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15870
Sijainti
Tampereen lenkki
Mielestäni siellä ei juuri pärjätty kuin Lancialla. Afrikan rallit ja Korsika oli niin erityisiä kilpailuita, että muodostivat poikkeuksen. Yksi poikkeus toki Mazdan Ruotsin ralli voitto.
Onhan se kyllä tosi että Lancialla hävittiin vain Korsika (kuin myös vielä 1988) ja Ruotsi, Afrikan kisoihin ei edes startattu.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4577
Sijainti
Salo
'74 Lancia Fulvia 1.6 HF 160 hv/830 kg
'77 Lancia Stratos HF 270 hv/890 kg
'82 Lancia Rally 037 310 hv/960 kg

Stratoksella ja 037:lla vähintään haastaisi kuivassa asvalttirallissa tämän päivän WRC:t tiukkaan kisaan, mutta soralla ei tietenkään olisi mitään jakoa edes R5:lle. Siinä ja siinä pärjäisivätkö edes F-ryhmän E36 Bemareille.
Onhan Stratoksilla ja 037:illa ajettu samoja pätkiä F-ryhmän M3:sten kanssa Lahden hissessä. Mutta ei ole ehkä oikeutettu vertailu. Kaikella kunnioituksella hienojen autojen ulkoiluttamista kohtaan, mutta Etelä-Euroopan herrasmiesten pätkäajat eivät ole oikein vertailukelpoisia millään kalustolla.

Afrikan rallit ja Korsika oli niin erityisiä kilpailuita, että muodostivat poikkeuksen.
Ehkäpä Safarin tai Norsunluurannikon voittoa ei kannata laittaa nopeuden piikkiin koska siellä ajettiin n. 3/4-kaasulla. Enemmän on kyse luotettavuudesta ja taktikoinnista.
 
Viimeksi muokattu:

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7571
Mitäs ne oli ne hyvin epäviralliset vertailut Latvalan Lahdessa Audilla ajamien ja Neste Rallin samojen osuuksien aikojen välillä? Jostain muistan tällaista lukeneeni.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15870
Sijainti
Tampereen lenkki
Mitäs ne oli ne hyvin epäviralliset vertailut Latvalan Lahdessa Audilla ajamien ja Neste Rallin samojen osuuksien aikojen välillä? Jostain muistan tällaista lukeneeni.
http://www.f1-forum.fi/vb/showthread.php?t=42171&page=4&p=2704875#post2704875

Tossa on Koukunmaan pätkältä vertailua vuoden 2013 osalta. Latvala olisi päässyt toisella ajokerralla juuri ja juuri top 20 joukkoon kun 1.6-litraiset WRC-"mopot" ajoi pätkän vain kerran (huomatkaa että Historic-pätkä oli vähän pidempi kuin WRC-versio). Jos taas otetaan Latvalalta ensimmäinen ajokerta vertailuun niin nopeimmat etuvetoautotkin menee jo kovempaa.

EDIT: Latvalan Quattro tosin taisi olla nelosryhmäläinen, ei edes B-ryhmäläinen.
 
Viimeksi muokattu:

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Onhan Stratoksilla ja 037:illa ajettu samoja pätkiä F-ryhmän M3:sten kanssa Lahden hissessä. Mutta ei ole ehkä oikeutettu vertailu. Kaikella kunnioituksella hienojen autojen ulkoiluttamista kohtaan, mutta Etelä-Euroopan herrasmiesten pätkäajat eivät ole oikein vertailukelpoisia millään kalustolla.
Kun katsoo vanhoja valokuvia Jyskälässä, niin oli hypyt kyllä sitä luokkaa nollakolmeseiskalla, että en jaksa uskoa M3 Bemmin alustan ihan niihin kykenevän. Äkkiä kengurukepit konepellistä läpi.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Mää arvasin, että joku kaivaa jonkun bemmi kuvan, kun sanon noin.
Olen kuitenkin sitä mieltä, että 037:ssa on parempi alusta ja että sen täytyisi olla nopeampi.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Onhan Stratoksilla ja 037:illa ajettu samoja pätkiä F-ryhmän M3:sten kanssa Lahden hissessä. Mutta ei ole ehkä oikeutettu vertailu. Kaikella kunnioituksella hienojen autojen ulkoiluttamista kohtaan, mutta Etelä-Euroopan herrasmiesten pätkäajat eivät ole oikein vertailukelpoisia millään kalustolla.
Totta. 037 olisi OSAAVISSA KÄSISSÄ edelleen kova sana hisse-kisoissa. Mutta kun ne harvat autot, mitä maailmalla kiertää, ovat näiden "herrasmieskuljettajien" käsissä. Se yksi italiaano, joka uskaltautui Lahteen Stratoksellaan, katunee karvaasti että tuli lähdettyä. Auto lähti varsin vahvasti lapasesta ja tuloksena oli täystuho.

Kunnes toisin todistetaan, niin väitän edelleen että Aleenin Markku veisi Lahti Historicissa 037:aa yhä edelleen sellaista kyytiä, että siinä olisi Cossu-sierrat ja muut A-ryhmän 2WD autot helisemässä.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Se yksi italiaano, joka uskaltautui Lahteen Stratoksellaan, katunee karvaasti että tuli lähdettyä. Auto lähti varsin vahvasti lapasesta ja tuloksena oli täystuho.

Kunnes toisin todistetaan, niin väitän edelleen että Aleenin Markku veisi Lahti Historicissa 037:aa yhä edelleen sellaista kyytiä, että siinä olisi Cossu-sierrat ja muut A-ryhmän 2WD autot helisemässä.
Eikös Burghard Brink ole saksalainen ja taitaa Stratoskin olla vielä ajokuntoinen.

Kyllähän 037 nuo Cossut ja E30 M3 Bemmit pesee.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4577
Sijainti
Salo
Totta. 037 olisi OSAAVISSA KÄSISSÄ edelleen kova sana hisse-kisoissa. Mutta kun ne harvat autot, mitä maailmalla kiertää, ovat näiden "herrasmieskuljettajien" käsissä. Se yksi italiaano, joka uskaltautui Lahteen Stratoksellaan, katunee karvaasti että tuli lähdettyä. Auto lähti varsin vahvasti lapasesta ja tuloksena oli täystuho.
Jep, toisin kuin moottoriurheilun vastustajat kuvittelevat, auto ei vie itse itseään. Sillä on oikeasti eroa onko munaa viedä loivia yhdistelmämutkia flattina, vai meneekö pumppaamiseksi.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15870
Sijainti
Tampereen lenkki
Korsikalla on ajettu samaa pätkää 80-luvulla monena vuonna oletettavasti samassa muodossa

1984 SS3 Petreto - Aullene 20.10 km Bettega, Attilio 13m 31s 89.22 km/h
1985 SS3 Petreto - Auliene 20.03 km Ragnotti, Jean 13m 11s 91.16 km/h
1986 pätkä ajettiin pidempänä, Toivosen keskinopeus 117 km/h eli olisiko lopussa ollut "moottoritieosuus"? Pätkä ajettiin myös 20-kilsaisena vikana päivänä, mutta tulos ei liene vertailukelpoinen
1987 SS2 Petreto - Aullene 20.00 km Beguin, Bernard 13m 48s 86.96 km/h
1988 SS3 Petreto - Aullene 20.13 km Auriol, Didier 13m 22s 90.36 km/h

Eli vuonna 1988 Auriol ajoi Sierralla kovempaa kuin Bettega Lancia 037:lla vuonna 1984, Beguinin BMW M3 hävisi noin sekunnin kilometrillä, mutta kaikkein nopein oli Ragnottin Renu. Ja sääoloista ei ole tarkempaa tietoa, mutta ainakin 1984 ja 1985 kisojen alku on ajettu kuivissa olosuhteissa.

Lisäksi voidaan verrata että vuoden 1988 Lancia kulki jo kovempaa kuin Ragnottin Renu, mutta Delta S4:n vauhtiin ei ollut asiaa.

1985 SS16 Moriani Piage - Orsini 20.01 km Ragnotti, Jean 15m 00s 80.04 km/h
1986 SS16 Moriani Plage - Orsoni 20.10 km Toivonen, Henri 14m 18s 84.34 km/h
1988 SS16 Moriani Plage - Orsoni 20.21 km Saby, Bruno 14m 47s 82.02 km/h

Koitin löytää vuoden 1986 ennen Henkan onnettomuutta ajetuista pätkistä sellaisen, jota olisi ajettu vielä myöhemminkin, ainakin tämmöistä pätkää saatiin ajaa melkein kymmenen vuotta että päästiin kovempaa:

1986 SS6 Aullene - Zivaco 25.33 km Salonen, Timo 16m 19s 93.14 km/h
1994 SS9 Aullene - Zicavo 25.36 km Aghini, Andrea 16m 04s 94.71 km/h
 
Viimeksi muokattu:

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Brittien saarilla ja Irlannissa Manta 400 vs. Sierra Cosworth kamppailuja oli jonkinverran -80 luvun lopulla.
Oma mielikuva on, että soralla olivat melko tasaväkisiä ja asfaltilla Sierra ehkä hieman parempi.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1028
Sijainti
South Park
Kyllähän 037 nuo Cossut ja E30 M3 Bemmit pesee.
Joo kyllä minäkin näin sanoisin, 037:n keskimoottori layout on kuitenkin ylivertainen etumoottoriseen verrattuna ja painossa selkeä etu. Noita yllä olevia aikavertailuja vaikeuttaa suuresti kuskien erot, olosuhteiden erot ja useiden vuosien aikana tapahtunut kehitys iskareissa & renkaissa välillä(kulutusosia). Latvala olisi Audillaan ollut selvästi hitaampi jos autossa olisi ollut samanlaiset nelosryhmäläisen aikaiset renkaat ja iskarit kuin vuonna -81.


Noiden kaikkien osalta kun tilanne olisi tasavertainen niin kyllä viimeisin versio, eli 037 evo2 kaudelta -85, olisi todella nopea vajaavetoinen edelleen osaavissa käsissä.
Huippu E36 äMmiin verrattuna 037 jää tehoissa jälkeen useilla kymmenillä hevosilla, sitten toisaalta painossa ollaankin reilusti yli 200kg kevyempiä ja tähän kun ynnätään vielä keskimoottorin tuoma selkeästi parempi vetopito niin väitän että tämänpäivän iskareilla ja renkailla varustettuna 037 menisi menojaan. Sen (nykymittapuulla)turvattoman häkkyrän rattiin tarvittaisiin vaan joku nuoren Markun tai Henkan kaltainen rämäpää.

Nojuu, aika jossitteluksi menee nyt mutta kunhan innostuin teknologiapärinöissäni kelailemaan. :tongue:
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Joo kyllä minäkin näin sanoisin, 037:n keskimoottori layout on kuitenkin ylivertainen etumoottoriseen verrattuna ja painossa selkeä etu. Noita yllä olevia aikavertailuja vaikeuttaa suuresti kuskien erot, olosuhteiden erot ja useiden vuosien aikana tapahtunut kehitys iskareissa & renkaissa välillä(kulutusosia). Latvala olisi Audillaan ollut selvästi hitaampi jos autossa olisi ollut samanlaiset nelosryhmäläisen aikaiset renkaat ja iskarit kuin vuonna -81.


Noiden kaikkien osalta kun tilanne olisi tasavertainen niin kyllä viimeisin versio, eli 037 evo2 kaudelta -85, olisi todella nopea vajaavetoinen edelleen osaavissa käsissä.
Huippu E36 äMmiin verrattuna 037 jää tehoissa jälkeen useilla kymmenillä hevosilla, sitten toisaalta painossa ollaankin reilusti yli 200kg kevyempiä ja tähän kun ynnätään vielä keskimoottorin tuoma selkeästi parempi vetopito niin väitän että tämänpäivän iskareilla ja renkailla varustettuna 037 menisi menojaan. Sen (nykymittapuulla)turvattoman häkkyrän rattiin tarvittaisiin vaan joku nuoren Markun tai Henkan kaltainen rämäpää.

Nojuu, aika jossitteluksi menee nyt mutta kunhan innostuin teknologiapärinöissäni kelailemaan. :tongue:
Komppaan hyvin pitkälle. Aikanaan Rellu 5 Maxi Turbo oli kuivalla asvaltilla kova haastaja jopa 037:lle mutta soraralleissa sillä ei tehnyt käytännössä yhtään mitään. Jopa Ascona 400 tai Nissan 240RS olivat Rellua nopeampia - osin varmaan siksi, että joku Jean-Pierre Nicolas tai ketä Rellun tehdaskuskeina nyt silloin olikin, olivat ihan puhtaasti assu-kuskeja ja soralla ihan hukassa, kun taas Make, Henkka ja jopa Löysä olivat soralla kotonaan ja assulla hukassa, kuka enemmän kuka vähemmän.

Edelleen uskon että 037 ei välttämättä pärjäisi E36 Bemulle soralla, mutta tarjoaisi osaavissa käsissä kovan haasteen. Korsikan kaltaisissa olosuhteissa (s.o. kuiva assu-serpo) 037 katoaisi maisemaan Bemari-kuskeilta. Jopa Maxi Turbo voisi pärjätä Bemuja vastaan jos kuski vaan osaisi asiansa.

Ascona tai Manta 400 vaatii myös kuskilta tietynlaista käsialaa. Henkalle Opel sopi rukkaseen, Vataselle ei.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Nicolas oli Peugeotin leivissä Maxi 5 aikaan.
Ketäs näitä Maxi 5 kuskeja nyt olikaan? Auriol, Sainz... kädettömiä soralla.
Saby Jyskälässä 8. vuonna 1984, autona vanhemman evoluution Rellu 5 turbo.

Olisi kait ne Lanciallakin asentaneet ahdetun kaksilitraisen sijaan valurautalohkoisen rivikutosen, jos se olisi ollut parempi vaihtoehto?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15870
Sijainti
Tampereen lenkki
Joo kyllä minäkin näin sanoisin, 037:n keskimoottori layout on kuitenkin ylivertainen etumoottoriseen verrattuna ja painossa selkeä etu. Noita yllä olevia aikavertailuja vaikeuttaa suuresti kuskien erot, olosuhteiden erot ja useiden vuosien aikana tapahtunut kehitys iskareissa & renkaissa välillä(kulutusosia). Latvala olisi Audillaan ollut selvästi hitaampi jos autossa olisi ollut samanlaiset nelosryhmäläisen aikaiset renkaat ja iskarit kuin vuonna -81.
Mites noi Korsika-vertailut vuosien 1984 ja 1988 välillä? Bettega teki eniten pohjia vuonna 1984 ja Auriol voitti 1988, joten tuskin kuskien tasossa on mitään sanomista. Tuskin alustat niin kovasti kehittyi tuossa ajassa? Silti Sierralla on menty jo vähintään samaa vauhtia.
 
Viimeksi muokattu:

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1351
Mielestäni mennään harhaan vertailuissa jos lähdetään vaihtamaan nykyaikaisia renkaita, iskareita, alustaa tai mitä ikinä vanhaan autoon. Ei se silloin enää ole 80-luvun B-ryhmäläinen.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
1984 Korsikalla vihmoskeli vettä paikoin aika kovinkin. Olisiko säällä mitään tekoa?
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4577
Sijainti
Salo
Mielestäni mennään harhaan vertailuissa jos lähdetään vaihtamaan nykyaikaisia renkaita, iskareita, alustaa tai mitä ikinä vanhaan autoon. Ei se silloin enää ole 80-luvun B-ryhmäläinen.
Komppaan. B-ryhmäläinen on silloin jo eri auto, jos alle lyödään moderni rengastus, Öhlinsin coiloverit ja ohjelmoidaan nykyvehkeillä ruiskukartat.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Nicolas oli Peugeotin leivissä Maxi 5 aikaan.
Ketäs näitä Maxi 5 kuskeja nyt olikaan? Auriol, Sainz... kädettömiä soralla.
Niimpäs olikin. Renaultilla ajoivat '84 MM-sarjassa (mm.) Ragnotti, Chatriot ja Saby. Saby tosin ilmeisesti yksityisenä tai enintään semi-privaattina.

84 Korsikalla Lancia otti kaksois-voiton ja Ragnotti oli Rellulla hienosti kolmas. Nicolas Pösöllä neljäs ja Stigu kankeaakin kankeammalla A2 Quattrolla viides. Sen jälkeen Andruet ja Bettega Lantsoilla ja Chatriot toisella Rellulla kahdeksas.

85 Ragnotti voitti Korsikan R5:lla Sabyn ajaessa Evo2 pösöllä kakkoseksi ja Beguinin ollessa Tupakki-Possulla kolmas. Lantsat tosin vetäytyivät kisasta Bettegan onnettomuuden vuoksi. Mutta tokkopa Aleenikaan olisi voitosta taistellut.

Viitos-Rellulla pärjättiin lähinnä Korsikalla ja Montessa. 84 Portugalissakin Ragnotti onnistui tuomaan Rellun viidenneksi, jopa Röhrlin edelle.

Ja Auriol & Sainz ei esittäneet Rellun ratissa yhtään mitään mainittavaa. Olivat vielä ralliuransa alkumetreillä 84 ja 85.
 
Ylös