Tuo ei kyllä yllätä yhtään kun katsoo niitä sen ajan videoita, jossa on ihmis "aura" joka aukeaa sitä mukaa kun autot painavat kohden.Tämä kohtaus kuulostaa, hmm, mielenkiintoiselta...
Tuo ei kyllä yllätä yhtään kun katsoo niitä sen ajan videoita, jossa on ihmis "aura" joka aukeaa sitä mukaa kun autot painavat kohden.Tämä kohtaus kuulostaa, hmm, mielenkiintoiselta...
Mr. Rallycross Alamäki toimitteli itse joskus 80-luvun lopulla mm. Kauhajoen Sotkan radan varikolla, että Pögötistä sai 3.8 barin ahtopaineilla yli 700 hv. tehot irti.Otetaas tähän ylös Timo Salosen suusta numeraalista dataa Peugeot 205 T16 Evosta:
Korsikalla 1986 tehoa oli 480 hv ja kiihtyvyys racing-renkailla 0-100 km/h 2.8 s, 0-200km/h 9 s. Jyväskylässä testattiin isommalla turbolla, jolla tehoa saatiin 535 hv, mutta 480 hv:n pienemmällä turbolla mentiin kisaan. Vaihteita pösössä oli tuossa vaiheessa 6, ja Jyväskylä-säädöillä huippunopeus 235 km/h.
http://www.youtube.com/watch?v=zxiimZHq0_g
Pitihän tuo ostaa heti iTunesista ja puoleen väliin katsomisen jälkeen vaikuttaa kyllä koko rahan arvoiselta, tuntuu että melkein joka sekunti on ollut ennennäkemätöntä.http://www.rallysportmag.com.au/home/wrc/11741-film-review-riding-great-balls-of-fire-group-b
Uutta B-Ryhmä-dokumenttia pukkaa, mahtaisikohan olla kympin arvoinen katselu, voiko olla että ovat löytäneet vielä jotain ennennäkemätöntä materiaalia?
Henri Frank toimii AKK:ssa muun muassa rallin lajipäällikkönä. Hän sanoo Iltalehdelle, että B-ryhmän autoissa oli noin sata hevosvoimaa enemmän kuin vuoden 2017 WRC-autoissa on.
B-ryhmän aikaan hevosvoimat määräytyivät kisan mukaan - Jyväskylän soralla 450-470, San Remon asvaltilla 550.
Frank sanoo, että nykypäivän autot ovat kuitenkin rallipoluilla paljon nopeampia kuin B-ryhmän tykit olivat, vaikka WRC-autot painavat muutama sata kiloa enemmän.
- Esimerkiksi Ouninpohjassa WRC-autot ovat kilometrillä ainakin sekunnin-puolitoista nopeampia, Frank kertoo.
- Nykyautojen ominaisuudet ovat niin paljon paremmat jousituksesta, voimansiirrosta ja ajettavuudesta lähtien. Kun nyt vielä saatiin lisätehoja ja parannuksia aerodynamiikkaan, ollaan jo aika lähellä B-ryhmän autoja.
Myös turvallisuus on nykyään aivan eri luokkaa.
- Autothan ovat tosi leveitä. Siinä ei ole kysymys pelkästään näyttävyydestä. Ovet ovat 20-30 sentin paksuisia. Törmäyssuojat ovat kovaa luokkaa. Autot kestävät muodossaan melkein mitä tahansa.
Laskin huvikseni vertailuja Korsikan ralli 1984 vs 2017 keskinopeuksista. Tämän vuoden EK9 sisälsi osittain samoja teitä kuin 1984 ek:t 8 & 9. Korsika 1984 valikoitui, koska sille löysin netistä (epätarkan) kartan, ja vuoristoiset asvalttitiet eivät (luultavasti) hirveästi pääse levenemään (nopeutumaan) vuosien saatossa.'74 Lancia Fulvia 1.6 HF 160 hv/830 kg
'77 Lancia Stratos HF 270 hv/890 kg
'82 Lancia Rally 037 310 hv/960 kg
Stratoksella ja 037:lla vähintään haastaisi kuivassa asvalttirallissa tämän päivän WRC:t tiukkaan kisaan, mutta soralla ei tietenkään olisi mitään jakoa edes R5:lle. Siinä ja siinä pärjäisivätkö edes F-ryhmän E36 Bemareille.
Kun se 037 ei pärjännyt edes kankeille nelivetoisille asvaltilla ja jo A-ryhmäläiset meni kovempaa kuin nopeimmat B-ryhmäläiset asvaltilla, niin miten ihmeessä? :alppu:'74 Lancia Fulvia 1.6 HF 160 hv/830 kg
'77 Lancia Stratos HF 270 hv/890 kg
'82 Lancia Rally 037 310 hv/960 kg
Stratoksella ja 037:lla vähintään haastaisi kuivassa asvalttirallissa tämän päivän WRC:t tiukkaan kisaan, mutta soralla ei tietenkään olisi mitään jakoa edes R5:lle. Siinä ja siinä pärjäisivätkö edes F-ryhmän E36 Bemareille.
Eh...Stratoksella ja 037:lla vähintään haastaisi kuivassa asvalttirallissa tämän päivän WRC:t tiukkaan kisaan
Jaa. Kummasti nää B-ryhmäläisillä kilpaa ajaneet kuskit on olleet vähemmän innoissaan näistä A-ryhmäläisistä.Kun se 037 ei pärjännyt edes kankeille nelivetoisille asvaltilla ja jo A-ryhmäläiset meni kovempaa kuin nopeimmat B-ryhmäläiset asvaltilla, niin miten ihmeessä? :alppu:
Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa mitä kello sanoo. Taidat olla teknologiasta aika pihalla?Jaa. Kummasti nää B-ryhmäläisillä kilpaa ajaneet kuskit on olleet vähemmän innoissaan näistä A-ryhmäläisistä.
Näin se on. Kuskit halusivat itse että tuulilasi olisi pystymmässä, koska pitkän Quattron tuulilasi aiheutti heijastuksia auringosta tms. Suomessa muutama vuosi sitten rakennettu S1 replica on ihan käytännössä tehty yhdistämällä 80 keula ja Coupen perä. Aina joskus tulee vastaan näitä kotitekoisia Sport Quattro-replikoita, jotka on tehty vain lyhentämällä tavallista Coupe Quattroa ja näyttää kyllä oudolta...En tiedä kuinka paljon Audi käytti rahaa Sport quattron suunnitteluun ja kuinka paljon se oli suhteessa kilpailijoiden suunnittelubudjetteihin, mutta lopputuloksessa taloudellisuus oli kyllä viety pitkälle.
Yleisestihän puhutaan, että Sportti oli vain quattro jonka koria oli lyhennetty ja tuulilasin kulmaa muutettu (plus tekniikka muutokset). Asiahan ei oikeastaan ole näin. Jokin aika takaperin itselleni uutena tietona valkeni, että tuo tuulilasikulman muuttaminenkin oli tehty taloudellisimmalla mahdollisella tavalla.
Sport quattrohan on quattron/coupen perä, joka on naitettu 80 Audin keulaan ja välistä on jätetty siivu pois.
Katumallissa siis ovet ja tuulilasi on perus Audi 80:stä.
Voin toki olla väärässä, mutta nyt uskon tähän totuuteen.
Nyt on hyvää tutkimustyötä, lisää vaan jos löytyy :thumbup:Näiden laskelmien perusteella voisin jo sanoa, ettei noilla vanhoilla takavetoisilla ole mitään asiaa nykypäivän WRC:n vauhtiin. Koitan vielä katsoa, jos löytyisi paremmin samoille teille osuneita erikoiskokeita.
Olihan se nyt melko shokki siirtyä yhtäkkiä Delta S4:n ratista, HF 4WD:n puikkoihin, tai Sport quattron puikoista 200 quattron puikkoihin. Jopa b-ryhmän Mantasta on pitkä matka a-ryhmän Kadettiin.Jaa. Kummasti nää B-ryhmäläisillä kilpaa ajaneet kuskit on olleet vähemmän innoissaan näistä A-ryhmäläisistä.
Tätä tarkoittanet? http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=132439Suomessa muutama vuosi sitten rakennettu S1 replica on ihan käytännössä tehty yhdistämällä 80 keula ja Coupen perä.
juuri tätä :thumbup:
Mielestäni siellä ei juuri pärjätty kuin Lancialla. Afrikan rallit ja Korsika oli niin erityisiä kilpailuita, että muodostivat poikkeuksen. Yksi poikkeus toki Mazdan Ruotsin ralli voitto.Lancia ainakin oli ainoa B-ryhmän tehdastalli joka yksimielisesti puolusti A-ryhmää, että eiköhän se auto ollut sitten jossain määrin valmiina.
Olen sanonut aiemminkin, mutta kaudessa 1987 oli kiehtovaa se, miten monenlaisella autolla lähdettiin yrittämään, ja miten monella erilaisella lopulta pärjättiin. Voittava yhdistelmähän oli ketteränkokoinen 2.0-litrainen nelivetoturbo, mutta osakilpailuvoittoihin ylsivät myös ylipainoinen Audi 200 Quattro, 1.6-litrainen Mazda 323 4WD, sekä turbottomat takavetoinen BMW M3 ja etuvetoinen VW Golf sekä seuraavalla kaudella myös turboahdettu, mutta takavetoinen Ford Sierra Cosworth. Sen sijaan vähemmän menestyksekkäitä olivat turbottomat nelivetoiset Audi Coupe Quattro ja Ford Sierra XR4x4. Turboahdettu 1.4-litrainen etuvetoinen Renault oli yllättävän toimiva teho-paino-suhteeltaan, ja Ragnotti ylsi autolla jopa kakkostilaan Portugalissa. Kenneth Erikssonin 2-litrainen turboton etuvetoinen VW Golf oli edellisellä kaudella vienyt A-ryhmän maailmanmestaruuden nelivetoisten Audien nenän edestä, ja tälläkin kaudella Eriksson oli pisteissä neljäntenä heti Lancia-kolmikon jälkeen.