Rallin B-ryhmä jutustelu

hataki

Well-known member
Liittynyt
8.5.2009
Viestit
46
Tähän keskusteluun liittyen noista tehoista, että alkaa olemaan melko kovia laitteita noi FINÄRRÄN neliveto mitsut. Veli poika rakensi vanhan N-ryhmän mitsun tuonne SM1 luokkaan. Tekivät siihen etanoli koneen sun muut kilkkeet, niin siitä penkitettiin Kososen penkkissä. 1.5bar ahdoilla ei enakoita sun muita 375hv ja 720nm vääntöä, ja kaikki tietää mitä ois esim löytynyt 1.8barin paineilla.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4741
Sijainti
Event horizon
Jep. Tuo linkki oikeastaan kertoi kaiken oleellisen. Joko Kannuksesta tai (todennäköisempää) Lähteenmäen tiimin "kaatopaikalta".
Voisin tuon perusteella olettaa että nuo navetan takana lojuvat katteet eivät ole alkuperäisiä, vaan crossitouhua varten itse väännettyjä lasikuitukopioita. Crossissa kun nuo katteet olivat varmasti kulutustavaraa rankasta kanssakilpailijoihin ja hiekkavalleihin nojailuista johtuen.
 

kosmi

Well-known member
Liittynyt
28.2.2009
Viestit
215
Löytyi tänään kirjastosta kirja vuodelta 1985 "Peugeot 205 The story of a challenge" kirjoittajana Jean Todt ja Jean-Louis Moncet.
Mahtava kokoelma kuvia ja tarinoita 205 t16 protyypeistä, aina vuoden 1985 Jyväskylään.
Todt muunmuassa mainitsee E2 debyytistä Korsikalla jotakuinkin tähän tapaan: "Auto oli pettymys. Sabyllä oli vaikeuksia pitää auto tiellä." Kenties tämä selittänee miksi evoa käytettiin seuraavan kerran vasta Jyväskylässä.
Jyväskylästä hän kirjoittaa:"Suurin huolenaiheeni oli, että käytimme tällä kertaa kahta evoluutio 2 autoa. Saby oli testannut autoa läpikotaisin, mutta tämä oli ensimmäinen ralli Korsikan jälkeen. Olin taikauskoinen".
Ostin saman kirjan puolisen vuotta sitten kirpputorilta 2€:lla, on kyllä hyvä ja mielenkiintoinen kirja :thumbup:
 

jknR

Well-known member
Liittynyt
17.11.2009
Viestit
135
Voisin tuon perusteella olettaa että nuo navetan takana lojuvat katteet eivät ole alkuperäisiä, vaan crossitouhua varten itse väännettyjä lasikuitukopioita. Crossissa kun nuo katteet olivat varmasti kulutustavaraa rankasta kanssakilpailijoihin ja hiekkavalleihin nojailuista johtuen.
Muistaakseni joskus ahvenistolla kuuluttivat, että tiimi oli tyytyväinen (olisko ollut) Bellan valmistamiin uusiin kevyisiin korinosiin. Tuskimpa nuo alkuperäisetkään on olleet mitään ylimääräisellä painolla pilattuja. :D
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Voisin tuon perusteella olettaa että nuo navetan takana lojuvat katteet eivät ole alkuperäisiä, vaan crossitouhua varten itse väännettyjä lasikuitukopioita. Crossissa kun nuo katteet olivat varmasti kulutustavaraa rankasta kanssakilpailijoihin ja hiekkavalleihin nojailuista johtuen.
Pätsin A2 quattrossa oli kaikki kalliit kevlar osat vaihdettu lasikuituisiin kopioihin juurikin tuon vaurio alttiuden takia.
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Tähän keskusteluun liittyen noista tehoista, että alkaa olemaan melko kovia laitteita noi FINÄRRÄN neliveto mitsut. Veli poika rakensi vanhan N-ryhmän mitsun tuonne SM1 luokkaan. Tekivät siihen etanoli koneen sun muut kilkkeet, niin siitä penkitettiin Kososen penkkissä. 1.5bar ahdoilla ei enakoita sun muita 375hv ja 720nm vääntöä, ja kaikki tietää mitä ois esim löytynyt 1.8barin paineilla.
35 mm kuristimella?
Komeat tehot, ja ennenkaikkea väännöt :)

Ahtopaineen nosto ei aina suoraan nosta tehoa, yleensä joku paikka alkaa kuristaa, ahdin menee kartalta ulos (mm. pyörintänopeus), pakopaine kasvaa liiaksi yms. Näin ainakin kokemus on valitettavan usein osoittanut...
 

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
Tähän keskusteluun liittyen noista tehoista, että alkaa olemaan melko kovia laitteita noi FINÄRRÄN neliveto mitsut. Veli poika rakensi vanhan N-ryhmän mitsun tuonne SM1 luokkaan. Tekivät siihen etanoli koneen sun muut kilkkeet, niin siitä penkitettiin Kososen penkkissä. 1.5bar ahdoilla ei enakoita sun muita 375hv ja 720nm vääntöä, ja kaikki tietää mitä ois esim löytynyt 1.8barin paineilla.
Reikä lohkon kyljessä? :rolleyes:
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
Tähän keskusteluun liittyen noista tehoista, että alkaa olemaan melko kovia laitteita noi FINÄRRÄN neliveto mitsut. Veli poika rakensi vanhan N-ryhmän mitsun tuonne SM1 luokkaan. Tekivät siihen etanoli koneen sun muut kilkkeet, niin siitä penkitettiin Kososen penkkissä. 1.5bar ahdoilla ei enakoita sun muita 375hv ja 720nm vääntöä, ja kaikki tietää mitä ois esim löytynyt 1.8barin paineilla.
Mikä EVO?

--------------------------

Tämä menee OT:ksi mutta en viitsisi avata uutta topikkia yhden kysymyksen takia. Voisiko joku selittää miksi näyttää siltä että nykyiset WRC autot eivät hyödy suorasuihkutuksesta.

Alla olevan sivuston mukaan Focuksessa oli 352 hv ja nykyisessä Fiestassa 330 hv, eli se n. 6% vähemmän tehoa joka johtuu pienemmästä kuristimesta (34 mm -> 33 mm).

http://content.yudu.com/Library/A1wvd5/RaceEngineTechnology/resources/19.htm (sivu 20, vasen sarake)

Onko se niin että kun vetää viimeiset mehut moottorista, suorasuihkutus ei auta hyötysuhteeseen niin kuin alla olevissa sivustoissa kerrotaan?

http://www.greencarcongress.com/2010/09/bluedirect-20100907.html

“Mercedes-Benz is introducing new V6 and V8 gasoline direct injection engines for the CL and S Class that increase output by as much as 12.5% and decrease gasoline consumption by as much as 24%.


http://cars.about.com/od/thingsyouneedtoknow/a/directinjection.htm

"Despite the additional power, EPA fuel economy estimates for the direct injection engine are 1 MPG higher in the city (18 MPG vs 17 MPG) and equal on the highway.”


http://reviews.cnet.com/8301-13746_7-10399881-48.html

“The advantage of direct injection is a more efficient engine. For example, Hyundai claims its 2.4 Theta II GDI gets 7 to 12 percent better torque than an equivalent port injection engine, while at the same time getting 10 percent better fuel economy.”
 

EsaSC

Active member
Liittynyt
4.6.2009
Viestit
42
Mikä EVO?

--------------------------

Tämä menee OT:ksi mutta en viitsisi avata uutta topikkia yhden kysymyksen takia. Voisiko joku selittää miksi näyttää siltä että nykyiset WRC autot eivät hyödy suorasuihkutuksesta.

Alla olevan sivuston mukaan Focuksessa oli 352 hv ja nykyisessä Fiestassa 330 hv, eli se n. 6% vähemmän tehoa joka johtuu pienemmästä kuristimesta (34 mm -> 33 mm).

http://content.yudu.com/Library/A1wvd5/RaceEngineTechnology/resources/19.htm (sivu 20, vasen sarake)

.”
Focuksen konehan oli 2- litrainen, eikö? Ja Fiesta 1,6, eli Focuksen litrateho 176 hv ja Fiestan 206 hv. Suorasuihkutuksen hyödyistä en osaa sanoa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4741
Sijainti
Event horizon
Mikä EVO?

--------------------------

Tämä menee OT:ksi mutta en viitsisi avata uutta topikkia yhden kysymyksen takia. Voisiko joku selittää miksi näyttää siltä että nykyiset WRC autot eivät hyödy suorasuihkutuksesta.

Alla olevan sivuston mukaan Focuksessa oli 352 hv ja nykyisessä Fiestassa 330 hv, eli se n. 6% vähemmän tehoa joka johtuu pienemmästä kuristimesta (34 mm -> 33 mm).

http://content.yudu.com/Library/A1wvd5/RaceEngineTechnology/resources/19.htm (sivu 20, vasen sarake)
Varmaan tuolla kuristimellakin on oma osuutensa asiaan, mutta pitää myös huomata että Siesta on 1.6 litrainen ja Fiikus oli 2-litrainen. Seuraavan kerran kun noita sääntöjä puljataan joskus 2016 nurkilla, niin varmaan siirrytään 1.4 litraisiin tai vielä pienempiin moottoreihin ja tehokatto pudotetaan 250 hevosvoimaan.... :eek: :mad:
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Jos muut asiat on rajoittamattomia, turbokoneen tehon määrää pitkälti se imuilman kuristin. Pienempi moottori vain kiertää korkeammalle. Ilmamäärää vastaa aina tietty optimaalinen bensamäärä.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4741
Sijainti
Event horizon
Kevyt OT: Satuin bongaamaan TV5:ltä mainoksen huomenna esitettävästä elokuvasta Fast And Furious 4, siinä ilmeisesti ajellaan RS200:lla

http://fastandfurious.wikia.com/wiki/Ford_RS200

Noinkohan tuo on aito RS200:n. Olen antanut itseni ymmärtää, että USA:ssa on saatavana rakennussarjoja (tyyliin lukemattomat AC Cobra ja Ford GT40 kopiot) jossa RS200:n näköinen hylsy leivotaan putkirungon ja jonkun Sierran/Merkurin tekniikan ympärille. Jenkeissä ei olla noiden kanta-auto prosenttien kanssa niin hysteerisen tarkkoja kuin autoverotuksen luvatussa maassa, Suomessa.
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Enzo ei tykännytkään moisilla feikeillä cruisailusta.


Stunttikohtausten takia seuraavana autona ollut Testarossa sai sitä jäljitteleväksi kaverikseen myös feikkiferrarin, joka oli tehty DeTomaso Panteran päälle.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15217
Sijainti
Tampereen lenkki
http://www.rallysportmag.com.au/home/wrc/11741-film-review-riding-great-balls-of-fire-group-b

Uutta B-Ryhmä-dokumenttia pukkaa, mahtaisikohan olla kympin arvoinen katselu, voiko olla että ovat löytäneet vielä jotain ennennäkemätöntä materiaalia?

Tämä kohtaus kuulostaa, hmm, mielenkiintoiselta...

And then there’s the bizarre, like when Juha Kankkunen arrived at a service break with two spectator’s fingers lodged in the rear radiator intake of his Peugeot 205 T16 ....
:eek:
 
Ylös