Rallin B-ryhmä jutustelu

Toukka

Well-known member
Liittynyt
26.1.2012
Viestit
72
Kuva ei ollut Gartrac -Escosta, 100% varma. Opelit ei ehkä suju mutta Fordeissa olen läksyni tehnyt :D
Olisiko tämä kuvaamani sattumalta moisesta?



Ahvenistolla-90
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
On.
Ilmeisesti Kjetil Bjolnesetin auto.
Jos muistan omistusketjun oikein, tämä on ex-John Welchin auto, Gatrac G4 nro2/3, erillisjousitetulla taka-akselilla.
Kjetil tuhosi tämän auton.
 
Viimeksi muokattu:

Toukka

Well-known member
Liittynyt
26.1.2012
Viestit
72
Se taisi olla sama auto, jonka kone kaipaili valohoitoa -92 Suonenjoella.

 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Zak-Bd:ssä hienot veden ulosotot kannessa.
Kaukana vanhasta kunnon 2 pultin termarikopasta; 8 pientä ränniä jouheasti liitettynä kokoojaputkiin, eipä tule ilmavaivoja :D
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15870
Sijainti
Tampereen lenkki
Otetaas tähän ylös Timo Salosen suusta numeraalista dataa Peugeot 205 T16 Evosta:

Korsikalla 1986 tehoa oli 480 hv ja kiihtyvyys racing-renkailla 0-100 km/h 2.8 s, 0-200km/h 9 s. Jyväskylässä testattiin isommalla turbolla, jolla tehoa saatiin 535 hv, mutta 480 hv:n pienemmällä turbolla mentiin kisaan. Vaihteita pösössä oli tuossa vaiheessa 6, ja Jyväskylä-säädöillä huippunopeus 235 km/h.

http://www.youtube.com/watch?v=zxiimZHq0_g
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Tuli tuosta mieleen että usein lehti- yms. jutuissa puhuttiin turbon suurentamisesta/pienentämisestä eri kisoihin, mutta jo tuolloinkin vain luokiteltua ahdinta sai käyttää. Kaikki mitat oltava millin kymmenyksien tarkkudella samat, ja eri evoluutioversioista ei saanut ottaa osia "ristiin", eli esimerkkinä evoluutio "0" on ensimmäinen versio autosta ja siihen ei saa laittaa vaikka sitä isompaa/erilaista ahdinta vaikkapa evoluutio 2 -versiosta, siinä missä muitakaan osia.
Sinällään mielenkiintoista että ihan kuski itse kommentoi moista.

Pösön rusetit:
perusversio: KKK K26, pakosiiven ulostulo d= 54.5 mm, imureikä 43.0 mm
evo: KKK K26, imupuoli suurennettu, 51 mm
evo2: Garret T 31, pako 56.62 mm, imu 54.92 mm

Muutkin mitat muuttuivat, jättöreunat sekä A/R -suhteet pesissä yms
Kuristimia ei tuolloin ollut.

Puhe siis N-, A- ja B-ryhmiin luokitelluista ralliautoista, ei RC- tai Gr.5 / SS
 
Viimeksi muokattu:

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Tuli tuosta mieleen että usein lehti- yms. jutuissa puhuttiin turbon suurentamisesta/pienentämisestä eri kisoihin, mutta jo tuolloinkin vain luokiteltua ahdinta sai käyttää. Kaikki mitat oltava millin kymmenyksien tarkkudella samat, ja eri evoluutioversioista ei saanut ottaa osia "ristiin", eli esimerkkinä evoluutio "0" on ensimmäinen versio autosta ja siihen ei saa laittaa vaikka sitä isompaa/erilaista ahdinta vaikkapa evoluutio 2 -versiosta, siinä missä muitakaan osia.
Sinällään mielenkiintoista että ihan kuski itse kommentoi moista.

Pösön rusetit:
perusversio: KKK K26, pakosiiven ulostulo d= 54.5 mm, imureikä 43.0 mm
evo: KKK K26, imupuoli suurennettu, 51 mm
evo2: Garret T 31, pako 56.62 mm, imu 54.92 mm

Muutkin mitat muuttuivat, jättöreunat sekä A/R -suhteet pesissä yms
Kuristimia ei tuolloin ollut.

Puhe siis N-, A- ja B-ryhmiin luokitelluista ralliautoista, ei RC- tai Gr.5 / SS
Äkkiseltään en edes löytänyt luokitustodistuksesta mainintaa 6-vaihteisesta laatikosta. :confused:
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15870
Sijainti
Tampereen lenkki
Voisiko olla, että ovat Jyväskylässä testanneet jotain luokittelematonta turboa, jolla tehoa on saatu nuo lukemat, mutta kisaan on laitettu sitten sääntöjen mukainen? Toisaalta en tiedä mitä järkeä siinä olisi tuossa vaiheessa, kun uusia evoluutioversioita ei enää olisi saanut tehdä. Vaikka toisaalta, olihan noilta samoilta ajoilta se Kankkusen kertomus San Remon testeistä ja "seuraavan kehitysversion turbosta", joka suti monta vaihdetta läpi asfaltilla ja luurit lensivät päästä.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3535
Sijainti
JKL
Voisiko olla, että ovat Jyväskylässä testanneet jotain luokittelematonta turboa, jolla tehoa on saatu nuo lukemat, mutta kisaan on laitettu sitten sääntöjen mukainen? Toisaalta en tiedä mitä järkeä siinä olisi tuossa vaiheessa, kun uusia evoluutioversioita ei enää olisi saanut tehdä. Vaikka toisaalta, olihan noilta samoilta ajoilta se Kankkusen kertomus San Remon testeistä ja "seuraavan kehitysversion turbosta", joka suti monta vaihdetta läpi asfaltilla ja luurit lensivät päästä.
Lopputuloksen kannalta ei liene merkitystä oliko siinä 480 vai 535hp. Sen aikaisilla alustoilla ja renkailla suti joka tapauksessa askin läpi soralla... Ehkä jopa niin että vähemmällä teholla auto oli helpompi/johdonmukaisempi ajaa ja siten nopeampi?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15870
Sijainti
Tampereen lenkki
Lopputuloksen kannalta ei liene merkitystä oliko siinä 480 vai 535hp. Sen aikaisilla alustoilla ja renkailla suti joka tapauksessa askin läpi soralla... Ehkä jopa niin että vähemmällä teholla auto oli helpompi/johdonmukaisempi ajaa ja siten nopeampi?
Näin varmasti oli. Pointtini Kankkus-kertomuksessa oli vain se, että tuossa vaiheessa vielä kehittelivät ja testailivat uutta tekniikkaa, vaikka B-ryhmän loppu oli selvä.
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Voisiko olla, että ovat Jyväskylässä testanneet jotain luokittelematonta turboa, jolla tehoa on saatu nuo lukemat, mutta kisaan on laitettu sitten sääntöjen mukainen?
Ehkä tässä on kyse vain siitä että on kikkailtu pakopesän porttaamisella ja imu & pako -A/R:n käpälöinnillä, sekä turbiinipyörän viistämisellä. Noita asioita kun ranskalainen selittää suomalaiselle hyvällä frangelskalla, niistä tulee äkkiä small and big -versiot :)
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Entäs tuo kuusi pykäläinen loota? Vaikka onhan se pakkikin tietysti vaihde.
 

kosmi

Well-known member
Liittynyt
28.2.2009
Viestit
216
http://youtu.be/pzYKOIpKkkg?t=1m34s

Tässä San Remo 1986 haastattelussa Kankkunen kertoo, että nyt on uusi turbo, tehoa n. 520-540hv. Sorapätkille siirryttäessä tehot tiputetaan n. 450hv paikkeille. Soralle vaihdetaan myös erilainen turbo !
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8264
Hauska lainaus 86-vuosikirjasta:

By the time Group B had reached its final year a car had to develop around 450bhp to be competitive. Many thought that 500bhp was the ideal. In New Zealand the Lancias produced a claimed 430bhp, but towards the end many teams deliberately understated power outputs or refused to give details. Even the manufacturers became embarrassed and agreed among themselves to avoid claiming ridiculously high power outputs. With the turbocharger boost altered by the turn of a screw, any quoted figure had little relevance as a driver could now be given the boost pressure that he felt necessary for a specific stage or as circumstances demanded.
 

jknR

Well-known member
Liittynyt
17.11.2009
Viestit
135
Missäköhän tämä osaläjä on kuvattu? Pisti vaan silmään tuo Moottoriurheilu-Uutisten tarra tuossa keulapalassa. Näkyy olevan keskeneräisiäkin kappaleita joukossa.

 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Löytyi tänään kirjastosta kirja vuodelta 1985 "Peugeot 205 The story of a challenge" kirjoittajana Jean Todt ja Jean-Louis Moncet.
Mahtava kokoelma kuvia ja tarinoita 205 t16 protyypeistä, aina vuoden 1985 Jyväskylään.
Todt muunmuassa mainitsee E2 debyytistä Korsikalla jotakuinkin tähän tapaan: "Auto oli pettymys. Sabyllä oli vaikeuksia pitää auto tiellä." Kenties tämä selittänee miksi evoa käytettiin seuraavan kerran vasta Jyväskylässä.
Jyväskylästä hän kirjoittaa:"Suurin huolenaiheeni oli, että käytimme tällä kertaa kahta evoluutio 2 autoa. Saby oli testannut autoa läpikotaisin, mutta tämä oli ensimmäinen ralli Korsikan jälkeen. Olin taikauskoinen".
 
Ylös