henkka_ok
penkkapelle
http://www.leboncoin.fr/voitures/588788771.htm
Siitä pääsis pikkurahalla vähän beeryhmän fiilikseen.
Siitä pääsis pikkurahalla vähän beeryhmän fiilikseen.
Olisiko tämä kuvaamani sattumalta moisesta?Kuva ei ollut Gartrac -Escosta, 100% varma. Opelit ei ehkä suju mutta Fordeissa olen läksyni tehnyt
Äkkiseltään en edes löytänyt luokitustodistuksesta mainintaa 6-vaihteisesta laatikosta.Tuli tuosta mieleen että usein lehti- yms. jutuissa puhuttiin turbon suurentamisesta/pienentämisestä eri kisoihin, mutta jo tuolloinkin vain luokiteltua ahdinta sai käyttää. Kaikki mitat oltava millin kymmenyksien tarkkudella samat, ja eri evoluutioversioista ei saanut ottaa osia "ristiin", eli esimerkkinä evoluutio "0" on ensimmäinen versio autosta ja siihen ei saa laittaa vaikka sitä isompaa/erilaista ahdinta vaikkapa evoluutio 2 -versiosta, siinä missä muitakaan osia.
Sinällään mielenkiintoista että ihan kuski itse kommentoi moista.
Pösön rusetit:
perusversio: KKK K26, pakosiiven ulostulo d= 54.5 mm, imureikä 43.0 mm
evo: KKK K26, imupuoli suurennettu, 51 mm
evo2: Garret T 31, pako 56.62 mm, imu 54.92 mm
Muutkin mitat muuttuivat, jättöreunat sekä A/R -suhteet pesissä yms
Kuristimia ei tuolloin ollut.
Puhe siis N-, A- ja B-ryhmiin luokitelluista ralliautoista, ei RC- tai Gr.5 / SS
Lopputuloksen kannalta ei liene merkitystä oliko siinä 480 vai 535hp. Sen aikaisilla alustoilla ja renkailla suti joka tapauksessa askin läpi soralla... Ehkä jopa niin että vähemmällä teholla auto oli helpompi/johdonmukaisempi ajaa ja siten nopeampi?Voisiko olla, että ovat Jyväskylässä testanneet jotain luokittelematonta turboa, jolla tehoa on saatu nuo lukemat, mutta kisaan on laitettu sitten sääntöjen mukainen? Toisaalta en tiedä mitä järkeä siinä olisi tuossa vaiheessa, kun uusia evoluutioversioita ei enää olisi saanut tehdä. Vaikka toisaalta, olihan noilta samoilta ajoilta se Kankkusen kertomus San Remon testeistä ja "seuraavan kehitysversion turbosta", joka suti monta vaihdetta läpi asfaltilla ja luurit lensivät päästä.
Näin varmasti oli. Pointtini Kankkus-kertomuksessa oli vain se, että tuossa vaiheessa vielä kehittelivät ja testailivat uutta tekniikkaa, vaikka B-ryhmän loppu oli selvä.Lopputuloksen kannalta ei liene merkitystä oliko siinä 480 vai 535hp. Sen aikaisilla alustoilla ja renkailla suti joka tapauksessa askin läpi soralla... Ehkä jopa niin että vähemmällä teholla auto oli helpompi/johdonmukaisempi ajaa ja siten nopeampi?
Ehkä tässä on kyse vain siitä että on kikkailtu pakopesän porttaamisella ja imu & pako -A/R:n käpälöinnillä, sekä turbiinipyörän viistämisellä. Noita asioita kun ranskalainen selittää suomalaiselle hyvällä frangelskalla, niistä tulee äkkiä small and big -versiotVoisiko olla, että ovat Jyväskylässä testanneet jotain luokittelematonta turboa, jolla tehoa on saatu nuo lukemat, mutta kisaan on laitettu sitten sääntöjen mukainen?
By the time Group B had reached its final year a car had to develop around 450bhp to be competitive. Many thought that 500bhp was the ideal. In New Zealand the Lancias produced a claimed 430bhp, but towards the end many teams deliberately understated power outputs or refused to give details. Even the manufacturers became embarrassed and agreed among themselves to avoid claiming ridiculously high power outputs. With the turbocharger boost altered by the turn of a screw, any quoted figure had little relevance as a driver could now be given the boost pressure that he felt necessary for a specific stage or as circumstances demanded.
Löyty netin syövereistä tälläinen arvelu: http://retrorides.proboards.com/post/1881996Missäköhän tämä osaläjä on kuvattu? Pisti vaan silmään tuo Moottoriurheilu-Uutisten tarra tuossa keulapalassa. Näkyy olevan keskeneräisiäkin kappaleita joukossa.
Jep. Tuo linkki oikeastaan kertoi kaiken oleellisen. Joko Kannuksesta tai (todennäköisempää) Lähteenmäen tiimin "kaatopaikalta".Löyty netin syövereistä tälläinen arvelu: http://retrorides.proboards.com/post/1881996