Rallin B-ryhmä jutustelu

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
Lasse Lampi kertoi (VM 2/2012) että Mitsubishi Galantin viimeisessä kisassa 40 mm kuristimella ja 1,7 baarin ahtopaineella oli 393 hv. 1989 Evo 1:ssä oli 350 hv. Lampi kertoi myös että kun hän osallistui 1989 Jyväskylän ralliin Akropolis rallin autolla, auto painoi 1460 kg. Vuoden 1993 Jyväskylän rallissa auto painoi enää 1217 kg, vain 17 kg yli minimipainon.

VM 6/2012 oli myös juttua tästä 300 hv säännöstä. Lammen mukaan vielä 1987 kaikki autot alittivat 300 hv mutta jo 1988 alkoi 300 hv raja lähestyä ja jotkut autot jopa ylitti 300 hv rajan. Galantin turbon imupuolen koko oli 41,2 mm joten 40 mm kuristin ei vaikuttanut tehoihin hirveästi. Muiden merkkien turbon imupuolen kokoja oli VM 12/1998 Gabriele Cadringherin haastattelusta ”Rallitehot kuriin”. Hänen mukaansa turbon imupuolella Lancialla oli suurin turbo: Lancia 49,5 mm, Ford 47 mm, Mazda 46 mm ja Toyota 42 mm. Tämän perusteella vaikuttaisi että Lancia ja Ford kärsivät eniten kuristimen halkaisijan pienemisestä.

Kirjassa ”Toyota Celica GT-Four” mainitaan että Katalonian rallin järjestäjä julkaisi listan autojen tehoista.
https://books.google.fi/books?id=TVZuCAAAQBAJ&pg=PT80&dq="this+was+the"+355bhp+365bhp+385bhp&hl=fi&sa=X&ved=0ahUKEwi3q-iklNfKAhWBoiwKHcUMDjwQ6AEIGjAA#v=onepage&q="this was the" 355bhp 365bhp 385bhp&f=false

Laitoin sulkuihin myös mitä tehot teoreettisesti olisi 40 mm kuristimella.

Celica GT-four 365 hv (384 hv 40 mm kuristimella)
Escort RS Cosworth 355 hv (374 hv 40 mm kuristimella)
Mitsubishi Lancer 385 hv (405 hv 40 mm kuristimella)
Subaru Impreza 365 hv (384 hv 40 mm kuristimella)

VM 2/1987 oli arvot autojen tehoista ja painoista Monten 1987 rallissa.
Lancia Delta 1995 cc 240 hv 1035 kg
Mazda 1623 cc 240 hv 960 kg
Audi Quattro 200 2144 cc 238 hv 1185 kg
Subaru 1781 cc 180 hv 960 kg
Renault 11 turbo 1418 cc 185 hv 880 kg
VW Golf GTi 1804 cc 194 hv 880 kg
Ford Sierra Cosworth 1993 cc 300 hv 1035 kg
Sierra 4x4 V6 2792 cc 210 hv 1210 kg
M-B 190 16V 2343 cc 245 hv 960 kg
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3535
Sijainti
JKL
Noista kuristimista sen verran että joskus muistan puhutun että Sierrassa ensimmäinen d40mm kuristin aiheutti juuri oikeanlaisen pyörteen imusarjaan ja itseasiassa tehot nousivat verrattuna suoraan putkeen. Siksi aika nopeassa aikataulussa kokoa pudotettiin ekaksi 38 ja sit 36 koska haluttiin oikeasti rajoittaa tehoja eikä vain näennäisesti kikkailla... Sinänsä luulen että voi pitää paikkaansa. Sen verran olen ollut erilaisten lutkujen kanssa tekemisissä että pelkällä muodolla saa aikaiseksi merkittäviä tehoeroja. Säänntöt on pirun tiukat mutta nykyistenkin sääntöjen sisällä pystyy pelata aika paljon ja jos on resursseja ja mahdollisuuksia mitata eroja niin niitä eroja kyllä löytyy...
 
Viimeksi muokattu:

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Onkos meillä ollut jo juttua tästä b-ryhmän pedosta, joka jäi valitettavasti prototyypiksi?
https://www.youtube.com/watch?v=-udonQfNr1s

Autohan on Skoda 160RS. Lyhykäisyydessään 130 Rapidin kevennettyyn koriin oli naitettu idän BDA, eli 1600 VAZ:in isolohko, eli suomeksi Ladan moottori 45mm vaakaimu Weberein ruokittuna.
Autoa ajatettiin tsekin sarjan ralleissa 0-autona yhdessä 130LR:n proton kanssa. Ehkä 200 auton sarja olisi ollut vähän liian suuri pala Skodalle, tai sitten suorituskyky ei ollut niin ihmeellinen verraten 130LR:ään, että olisi kannattanut laittaa tuotantoon?

 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
...tai tästä?
Tokio Motor Show 1985 muistetaan yhdestä autosta Daihatsu-De Tomaso Charade 926R. Daihatsun B-ryhmän prototyyppi, joka oli tehty yhteistyössä De Tomason kanssa.
Takaveto, kolmi mukinen 926cc 12 venttiilinen DOHC turbo moottori (joka kehitti nettitietojen mukaan 118HP) keskellä. Turbo kertoimella 1,4 olisi mennyt luokkaan alle 1,3 litraiset. Olisi saaneet Skoda kuskit tehdä töitä rahojensa eteen.

 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Kyllähän Sport Quatro E2 oli ihan ylikylän peli. Ne viitos-koneen äänetkin oli jotain muuta kuin nykyisten autojen tuhina. Vielä kun olisivat ymmärtäneet luopua etumoottorista ja tehdä autosta 2-paikkaisen keskimoottorisen Lantsan ja Peugeotin tapaan, niin siinä olisi ollut voittaja-autoa pitkäksi aikaa. Ballestre ja kumppanit hätiköivät B-ryhmän kieltämisen kanssa. Muutamilla pienillä turvallisuusparannuksilla luokan kulkupelit olis olleet ihan käypäisiä. Peltikorit pakollisiksi ja alumiinikaaret korvattu teräs-/CrMo-kaarilla ja kunnon turvatankit - juuri muuta ei olisi tarvittu.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Onkos meillä ollut jo juttua tästä b-ryhmän pedosta, joka jäi valitettavasti prototyypiksi?
https://www.youtube.com/watch?v=-udonQfNr1s

Autohan on Skoda 160RS. Lyhykäisyydessään 130 Rapidin kevennettyyn koriin oli naitettu idän BDA, eli 1600 VAZ:in isolohko, eli suomeksi Ladan moottori 45mm vaakaimu Weberein ruokittuna.
Autoa ajatettiin tsekin sarjan ralleissa 0-autona yhdessä 130LR:n proton kanssa. Ehkä 200 auton sarja olisi ollut vähän liian suuri pala Skodalle, tai sitten suorituskyky ei ollut niin ihmeellinen verraten 130LR:ään, että olisi kannattanut laittaa tuotantoon?

Perus VFTS:n tekniikka tuskin oli niin ylivertaista Skodan omaan 13-sataseen kisakoneeseen nähden että lisääntynyt teho olisi kompensoinut lisääntyneen painon. Taksimallin 130 LR painoi 720 kg ja tuotti 130 hp
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Kyllähän Sport Quatro E2 oli ihan ylikylän peli. Ne viitos-koneen äänetkin oli jotain muuta kuin nykyisten autojen tuhina. Vielä kun olisivat ymmärtäneet luopua etumoottorista ja tehdä autosta 2-paikkaisen keskimoottorisen Lantsan ja Peugeotin tapaan, niin siinä olisi ollut voittaja-autoa pitkäksi aikaa. Ballestre ja kumppanit hätiköivät B-ryhmän kieltämisen kanssa. Muutamilla pienillä turvallisuusparannuksilla luokan kulkupelit olis olleet ihan käypäisiä. Peltikorit pakollisiksi ja alumiinikaaret korvattu teräs-/CrMo-kaarilla ja kunnon turvatankit - juuri muuta ei olisi tarvittu.
Jos ei nyky WRC-autojen äänistä kiih... siis innostu, niin en tiedä mistä sitten.

Siitä tosin samaa mieltä, että Korsikan jälkeen tehdyt päätökset A- ja B-ryhmien suhteen olivat jokseenkin hätiköityjä ja veivät lajin useaksi vuodeksi tarpeettomaan lamaan.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1028
Sijainti
South Park
Kyllähän Sport Quatro E2 oli ihan ylikylän peli. Ne viitos-koneen äänetkin oli jotain muuta kuin nykyisten autojen tuhina.
2014 Helsinki ralli battlessa vai mikä olikaan pääsin kuulemaan kun tommonen audi kiihdytteli lutu pohjassa Kankun käskemänä about kolmen metrin päästä ohi ja hetkeä myöhemmin tuli nykyautot ja äänen voimakkuudessa ei kyllä ollut mitään eroa, audin yksi lisäsylinteri ja suhaukset & pihaukset tuo tietty kivan lisänsä.. Hyundai oli mun kuuloelimiin ehkä itseasiassa snadisti äänekkäämpi. Mutta muistelmat kuinka S1 quattron kuuli jo kilometrien päästä metsän läpi kun starttasivat pätkälle on kyllä ajan kultaamaa harhaa.

Varsinkaan sitten nämä nykyiset WRC:t isommalla 36millin kuristimella ei tosiaankaan ole mitään puhisijoita. Sekoitat nyt varmaan niihin perus N ryhmän mitsuihin 28mm kuristimella joita SM sarja oli pullollaan viime vuosikymmenellä. :tongue: Kannattaa käydä katsomassa ihan livenäkin joskus ralleja, vinkkinä vaan.

Viimeisin WRC auto jonka äänet oli kuninkuusluokan peliksi vähän vaatimattomat on mielestäni 2006-2010 mallin Focus, Citikat xsara & C4 ja Subarut kuulosti selvästi sitä paremmalta.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15869
Sijainti
Tampereen lenkki
Varmaan ne kaikkein kovimmat äänet on olleet jossain 90-luvun puolivälin A-ryhmäläisissä ja ensimmäisissä WRC-autoissa primitiivisine paukkuineen. Ja kyllä se Metro 6R4 on varmaan myös kuulunut metsässä kauas, vaikkei siellä nyt kovin kummoisesti tehoa ole ollut. Maallikkona sanoisin, että nykyautojen anti-lagit on niin tehokkaita, etteivät pidä enää kovaa pauketta.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
2014 Helsinki ralli battlessa vai mikä olikaan pääsin kuulemaan kun tommonen audi kiihdytteli lutu pohjassa Kankun käskemänä about kolmen metrin päästä ohi ja hetkeä myöhemmin tuli nykyautot ja äänen voimakkuudessa ei kyllä ollut mitään eroa, audin yksi lisäsylinteri ja suhaukset & pihaukset tuo tietty kivan lisänsä.. Hyundai oli mun kuuloelimiin ehkä itseasiassa snadisti äänekkäämpi. Mutta muistelmat kuinka S1 quattron kuuli jo kilometrien päästä metsän läpi kun starttasivat pätkälle on kyllä ajan kultaamaa harhaa.

Varsinkaan sitten nämä nykyiset WRC:t isommalla 36millin kuristimella ei tosiaankaan ole mitään puhisijoita. Sekoitat nyt varmaan niihin perus N ryhmän mitsuihin 28mm kuristimella joita SM sarja oli pullollaan viime vuosikymmenellä. :tongue: Kannattaa käydä katsomassa ihan livenäkin joskus ralleja, vinkkinä vaan.

Viimeisin WRC auto jonka äänet oli kuninkuusluokan peliksi vähän vaatimattomat on mielestäni 2006-2010 mallin Focus, Citikat xsara & C4 ja Subarut kuulosti selvästi sitä paremmalta.
Juuri näin. Tosin omat laajamittaisemmat live-kokemukset B-ryhmän laitteista ovat 90-luvun sprinteistä ja Ahveniston EM-crosseista, mutta silti kehtaan väittää, etteivät nyky-WRC:t niille kyllä juurikaan kalpene.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Metrosta puheen ollen... rantautuikohan Suomeen koskaan "täysverisiä" tehtaan Metroja, vai olivatko ne kaikki niitä ns. klubiversioita? Mikähän lie ollut esim. Mauno Jokisen ja Pasi Mustosen Metrojen historia?
 

Kartturi

Well-known member
Liittynyt
19.1.2006
Viestit
185
S1:n äänet on itselle jotain ja pelkästään sen takia tulee youtubesta katsottua joitakin videoita. 90-luvulla Kankkusen ajan subarussa oli myös hienot äänet, se vikinä on jäänyt muistoihin.

Mutta jos äänentasoa miettii niin oliko se vuosi 2014 kun Hirvonen ajoi viimeisen kisan Fordilla? Sinä vuonna olin erään pätkän lähtöpaikalla hetken ja kun nostivat kierrokset ennen lähtöä niin Hyundaissa oli äänet jotka oikeasti sattui korviin. Se on jäänyt mieleen.
 

Tatke

Well-known member
Liittynyt
8.12.2010
Viestit
203
Mitä nyt itse livenä kuullu niin kyllä ne parhaat äänet taisi olla 92-94 celicoissa (lähinnä tehdasautojen tykistötulitusta muistuttanut pauke).

Myös Metrojen rähinä jäi mieleen (sprintit).
 
Viimeksi muokattu:

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4577
Sijainti
Salo
Lienee Vitolla aika vähän kullannut muistoja. Mielestäni äänimaailma vapaasti hengittävissä on aavistuksen verran parempi, mitä nyt olen esim. Goodwoodissa päässyt vertaamaan. Mainitun MG Metron lisäksi ensimmäisenä Lancia Stratos tulee mieleen.

Taasen, mitä tänä päivänä pätkällä näkee, R5-autoissa on enempi ääntä kuin niissä N-Mitsuissa oli 10-20 vuotta sitten pl. Skoda jotka on hiljaisempia. Huomasi selvästi Tampereen SM:ssä kun ensin tulee Juha Salo Peugeot'lla ja sitten Skoda-armeija perään.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Itselle on jäänyt hyvänä muistona mieleen parhaiten Tapio Laukkasen Renault Megane Kit Car. Sen laulu oli selvästi kirkkaampaa ja oktaavia korkeammalla kuin muiden kittien. Sen aikaiset WRC:t eivät ole jostain syystä jääneet mieleen. Ne eivät siis säväyttäneet nuoren bensalenkkarin sydäntä.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Parhaiten on jäänyt mieleen Latvalan Escortin sointi kesäaamuna Lahti Historicissa aikanaan. Myös italiaanojen Porschet piti mahtavaa ääntä.
Mazda rx7 oli aika omalaatuinen.
Uudemmasta kalustosta s2000 Fiesta ja WRC Mini on jääneet mieleen.
 
Ylös