3-5 yksilöä on Suomessa ollut Metroja. Suurin osa rallicrossikäytössä. Rallivireisiä ei tainnut olla kuin Arpiaisen Leonardo-auto. Mäkelällä (MAT) oli ainakin Clubsport jolla ainakin Nicke Wiik ajoi muutaman rallisprintin. "Jorma Kovasella" oli Audi A2:n jälkeen turbotettu RX Metro jonka olinpaikasta verottajakin oli perin kiinnostunut yhdessä vaiheessa. Se vain oli "kateissa"....Saman suuntaista muistelen, mutta äkkiä 1986-koosteet pläräämällä en löytänyt. Kaadon jälkeiset kommentit sen sijaan löytyi.
Ehkä VM 8/86? Jutussa esiteltävässä Metrossa ei tosin ole Leonardo-tarroja, mutta tuskin noita Suomessa 1986 kovin montaa on ollut...
Alunperin Jimmy McRaen käytössä 86 alkuvuodesta yhdessä rallissa Rothmans-väreissä. Sitten Arpiainen ajoi sillä Mäntän ja Suurajot ja loppuvuoden MM-tasolla auto oli Irlannissa Billy Colemanilla.Mäkelä auto tuning on entisöinyt tuon Arpiaisen Metron. Auto on nykyään tuossa -86 suurajojen ulkoasussa. Kuvagalleriassa on myös tietoa auton eri vaiheista..
http://www.mat.fi/gallery/57
Tiedä sitten onko rekkareita kierrätetty, mutta linkin perusteella tuolla autolla ei ole ajanut rallia kuin Arpiainen.Alunperin Jimmy McRaen käytössä 86 alkuvuodesta yhdessä rallissa Rothmans-väreissä. Sitten Arpiainen ajoi sillä Mäntän ja Suurajot ja loppuvuoden MM-tasolla auto oli Irlannissa Billy Colemanilla.
Kun B-ryhmä kiellettiin MM-tasolla, joku britti-heebo Bell ajoi autolla 87 ja 88 yhdet rallit vuosittain. Tämän jälkeen luultavasti RX-käytössä.
Alunperin Jimmy McRaen käytössä 86 alkuvuodesta yhdessä rallissa Rothmans-väreissä. Sitten Arpiainen ajoi sillä Mäntän ja Suurajot ja loppuvuoden MM-tasolla auto oli Irlannissa Billy Colemanilla.
Kun B-ryhmä kiellettiin MM-tasolla, joku britti-heebo Bell ajoi autolla 87 ja 88 yhdet rallit vuosittain. Tämän jälkeen luultavasti RX-käytössä.
Juu, ja Arpiainen ajoi tuolla Metrolla Suurajojen jälkeen vielä ainakin Helsinki- ja Pohjola-rallit (tod.näk. useammankin kisan), joten on erittäin epätodennäköistä, että auto olisi ollut loppuvuodesta '86 kenelläkään muulla rallikäytössä. Varsinkaan Suomen rajojen ulkopuolella.Tiedä sitten onko rekkareita kierrätetty, mutta linkin perusteella tuolla autolla ei ole ajanut rallia kuin Arpiainen.
Ilmeisesti sitten briteillä ollut joku rekkareiden kierrätys vimma. Kuitenkin C84 RBD kilvet oli kiinni Arpiaisenkin autossa Jyskälässä ja Mäntässä. Tiedä sitten miksi... Eikö sitä olisi voinut ajaa Suomen ns. punakilvillä? Esim. Rantakarin ja Timo Heinosen ja Mika Sillankorvan pitkät Quattrot oli punakilpisiä.Juu, ja Arpiainen ajoi tuolla Metrolla Suurajojen jälkeen vielä ainakin Helsinki- ja Pohjola-rallit (tod.näk. useammankin kisan), joten on erittäin epätodennäköistä, että auto olisi ollut loppuvuodesta '86 kenelläkään muulla rallikäytössä. Varsinkaan Suomen rajojen ulkopuolella.
Tehdasauto ja tehdasauto.... Tehdastiimin autot oli Computervisionin väreissä (kuten näytti olleen tuo ex-Arpiainenkin jossain vaiheessa). Jimmyn autot (muutkin kuin vain tuo Metro) oli Rothmansin väreissä.Lisäksi McRaen käytössä ollut Metro oli käsittääkseni ihan tehdasauto, eikä tällainen Arpiaisen käytössä nähty "laimennettu" versio
Joku paremmat arkistot omaava voinee tuon vielä vahvistaa, mutta kovasti vaikuttaa siltä, että ei ajanut. Ainakaan VM:n kisaraporttiin ei ole osunut minkäänlaista mainintaa Arpiaisesta, vaikka tämä (käsitykseni mukaan) kuului niihin pääkaupunkiseudun ralliajajiin, jotka saivat lehdessä melko hyvin näkyvyyttä. Ja vaikka siellä kuinka oli Wilson aidolla tehdas-Metrolla mukana, niin voisi kuvitella Arpiaisen metroiluin myös ylittäneen uutiskynnyksen. Jos ei muuten, niin ainakin tekstimuodossa. Lisäksi, jos Arpiainen itse toteaa YLE:n Laajavuoren ek:n live-lähetyksessä ajavansa "ensimmäiset metrit" kyseisellä autolla, niin oikeussalitermein sanoisin, että kyseessä on aika "vahva case".Ajoiko se Arpiainen nyt sen Mänttä-rallin Metrolla vai ei?
Liekö tuohon: https://www.ewrc-results.com/carinfo/73-mg-metro-6r4/?spz=3272&a=1#startMihinkäs se Don Viton rekkaribongaus Mäntästä perustui?
Tuossakin kannattaa kiinnittää huomio runkonumeroon, joka Arpiaisen autossa on eri.
Erittäin paljon mahdollista. Tuli tosin sellainenkin skenaario mieleen, että voisiko kyseessä olla ihan puhdas sekaannus? Nimittäin... Luulisi, että Arpiainen olisi ainakin lähtökohtaisesti ajanut Mäntän saman kartturin kanssa, jonka kanssa oli starttaamassa Suurajoihin (Jarmo Mustonen). Lisäksi Arpiainen ajoi myöhemmin samana vuonna Helsinki-rallissa numerolla 3, ja juuri Hantusen kanssa. En tiedä ketkä kaikki esim. Suomesta tuonne ewrc:hen pääsee tilastoja lisäämään, mutta ainakin teoriassa tuollainen sekaannus on mahdollinen. Toki Arpiainen ajoi muuten käytännössä koko 80-luvun juuri Hantusen kanssa, joten eipä tuo mikään ihme ole, vaikka Mänttään olisikin hänen kanssaan ilmoittautunut.Olisko Arpiainen ilmoittautunut Mänttään (ewrc:ssä numero 3 ja Timo Hantunen kartturina), mutta jäänyt ajamatta kaluston viivästysten takia?