Rallin B-ryhmä jutustelu

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Saman suuntaista muistelen, mutta äkkiä 1986-koosteet pläräämällä en löytänyt. Kaadon jälkeiset kommentit sen sijaan löytyi.


Ehkä VM 8/86? Jutussa esiteltävässä Metrossa ei tosin ole Leonardo-tarroja, mutta tuskin noita Suomessa 1986 kovin montaa on ollut...
3-5 yksilöä on Suomessa ollut Metroja. Suurin osa rallicrossikäytössä. Rallivireisiä ei tainnut olla kuin Arpiaisen Leonardo-auto. Mäkelällä (MAT) oli ainakin Clubsport jolla ainakin Nicke Wiik ajoi muutaman rallisprintin. "Jorma Kovasella" oli Audi A2:n jälkeen turbotettu RX Metro jonka olinpaikasta verottajakin oli perin kiinnostunut yhdessä vaiheessa. Se vain oli "kateissa"....

Niinikään crossissa oli Metrot Pauli Sivennoisella, Hemmo Salosella ja Mauno Jokisella. Ruohorinteen Hanskilla oli myös Metro joskus 90-luvun puolimaissa, mutta en oo lainkaan varma etteikö se olisi joku edellä mainituista yksilöistä.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Koska on pyhä juhla, aiheenkin tulee noudattaa samaa kaavaa. Palatkaamme siis aikaan, jolloin Suomen suurimmassa päivälehdessä oli vakituinen rallipalsta, ja jutut - kiitos aikakauden - täyttä timanttia.

Näytä liitetiedosto 26201

HS 1.2.1986
 

kosmi

Well-known member
Liittynyt
28.2.2009
Viestit
216
Mäkelä auto tuning on entisöinyt tuon Arpiaisen Metron. Auto on nykyään tuossa -86 suurajojen ulkoasussa. Kuvagalleriassa on myös tietoa auton eri vaiheista..

http://www.mat.fi/gallery/57
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Mäkelä auto tuning on entisöinyt tuon Arpiaisen Metron. Auto on nykyään tuossa -86 suurajojen ulkoasussa. Kuvagalleriassa on myös tietoa auton eri vaiheista..

http://www.mat.fi/gallery/57
Alunperin Jimmy McRaen käytössä 86 alkuvuodesta yhdessä rallissa Rothmans-väreissä. Sitten Arpiainen ajoi sillä Mäntän ja Suurajot ja loppuvuoden MM-tasolla auto oli Irlannissa Billy Colemanilla.

Kun B-ryhmä kiellettiin MM-tasolla, joku britti-heebo Bell ajoi autolla 87 ja 88 yhdet rallit vuosittain. Tämän jälkeen luultavasti RX-käytössä.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1004
Alunperin Jimmy McRaen käytössä 86 alkuvuodesta yhdessä rallissa Rothmans-väreissä. Sitten Arpiainen ajoi sillä Mäntän ja Suurajot ja loppuvuoden MM-tasolla auto oli Irlannissa Billy Colemanilla.

Kun B-ryhmä kiellettiin MM-tasolla, joku britti-heebo Bell ajoi autolla 87 ja 88 yhdet rallit vuosittain. Tämän jälkeen luultavasti RX-käytössä.
Tiedä sitten onko rekkareita kierrätetty, mutta linkin perusteella tuolla autolla ei ole ajanut rallia kuin Arpiainen.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Alunperin Jimmy McRaen käytössä 86 alkuvuodesta yhdessä rallissa Rothmans-väreissä. Sitten Arpiainen ajoi sillä Mäntän ja Suurajot ja loppuvuoden MM-tasolla auto oli Irlannissa Billy Colemanilla.

Kun B-ryhmä kiellettiin MM-tasolla, joku britti-heebo Bell ajoi autolla 87 ja 88 yhdet rallit vuosittain. Tämän jälkeen luultavasti RX-käytössä.
Tiedä sitten onko rekkareita kierrätetty, mutta linkin perusteella tuolla autolla ei ole ajanut rallia kuin Arpiainen.
Juu, ja Arpiainen ajoi tuolla Metrolla Suurajojen jälkeen vielä ainakin Helsinki- ja Pohjola-rallit (tod.näk. useammankin kisan), joten on erittäin epätodennäköistä, että auto olisi ollut loppuvuodesta '86 kenelläkään muulla rallikäytössä. Varsinkaan Suomen rajojen ulkopuolella.

Lisäksi McRaen käytössä ollut Metro oli käsittääkseni ihan tehdasauto, eikä tällainen Arpiaisen käytössä nähty "laimennettu" versio
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9502
Sijainti
Helsinki
Suuri kunnioitus B-ryhmän aikaa kohtaan, vaik olen syntynyt muutama vuosi niiden kieltämisen jälkeen. Filmipätkiltä on nähty monesti Audit, Pösöt, Rellut, Lanciat Martini-raidoilla ja tietenkin kaikkien aikojen naiskuski, Michelle Mouton. :thumbup:
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Pakko vielä herkutella yhdellä arkistolöydöllä. Tai no, herkuttelu on ehkä hieman tahditon ilmaisu, koska kyseessä on kuitenkin neljä ihmishenkeä vaatinut tragedia, mutta Markun kommentit ovat niin taattua Markkua, että en malta olla tätä jakamattakaan. Todennäköisesti tämän foorumin lukijat eivät sen enempää lisäesittelyjä asian tiimoilta tarvitse, mutta toteanpahan silti, että kyseessä on Portugali 1986 ja Joaquim Santosin ulosajon jälkimainingit. Laajemmassa kontekstissa siis "lopun alku".

Näytä liitetiedosto 26202

HS 6.3.1986
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Sen verran tuli kaivettua ketjua, että Mobilisti-lehden numerossa 6/12 on juttu Arpiaisen Metrosta, mutta aiemmin tehdyt skannaukset eivät ole enää netissä.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Juu, ja Arpiainen ajoi tuolla Metrolla Suurajojen jälkeen vielä ainakin Helsinki- ja Pohjola-rallit (tod.näk. useammankin kisan), joten on erittäin epätodennäköistä, että auto olisi ollut loppuvuodesta '86 kenelläkään muulla rallikäytössä. Varsinkaan Suomen rajojen ulkopuolella.
Ilmeisesti sitten briteillä ollut joku rekkareiden kierrätys vimma. Kuitenkin C84 RBD kilvet oli kiinni Arpiaisenkin autossa Jyskälässä ja Mäntässä. Tiedä sitten miksi... Eikö sitä olisi voinut ajaa Suomen ns. punakilvillä? Esim. Rantakarin ja Timo Heinosen ja Mika Sillankorvan pitkät Quattrot oli punakilpisiä.


Lisäksi McRaen käytössä ollut Metro oli käsittääkseni ihan tehdasauto, eikä tällainen Arpiaisen käytössä nähty "laimennettu" versio
Tehdasauto ja tehdasauto.... Tehdastiimin autot oli Computervisionin väreissä (kuten näytti olleen tuo ex-Arpiainenkin jossain vaiheessa). Jimmyn autot (muutkin kuin vain tuo Metro) oli Rothmansin väreissä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
"Tehdasautolla" voidaan tarkoittaa joko tehtaan rakentamaa tai tehtaan ajattamaa autoa, McRaen kohdalla kyse ensimmäisestä. Metroahan myytiin sekä tehdasversiona että "clubman"-mallina, joka oli halvempi ja heikompitehoinen. Arpiaisen Metro oli nimenomaan Clubman. Tässä kohtaa myös hyvä muistaa, että Metro 6R4:sta ei ollut "katumallia" kuten muista B-ryhmäläisistä, vaan Clubman oli lähinnä sellaista, mutta kilpuriksi sekin rakennettu.

Ajoiko se Arpiainen nyt sen Mänttä-rallin Metrolla vai ei?
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Ajoiko se Arpiainen nyt sen Mänttä-rallin Metrolla vai ei?
Joku paremmat arkistot omaava voinee tuon vielä vahvistaa, mutta kovasti vaikuttaa siltä, että ei ajanut. Ainakaan VM:n kisaraporttiin ei ole osunut minkäänlaista mainintaa Arpiaisesta, vaikka tämä (käsitykseni mukaan) kuului niihin pääkaupunkiseudun ralliajajiin, jotka saivat lehdessä melko hyvin näkyvyyttä. Ja vaikka siellä kuinka oli Wilson aidolla tehdas-Metrolla mukana, niin voisi kuvitella Arpiaisen metroiluin myös ylittäneen uutiskynnyksen. Jos ei muuten, niin ainakin tekstimuodossa. Lisäksi, jos Arpiainen itse toteaa YLE:n Laajavuoren ek:n live-lähetyksessä ajavansa "ensimmäiset metrit" kyseisellä autolla, niin oikeussalitermein sanoisin, että kyseessä on aika "vahva case".

Mihinkäs se Don Viton rekkaribongaus Mäntästä perustui?
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Ehkä VM 8/86? Jutussa esiteltävässä Metrossa ei tosin ole Leonardo-tarroja, mutta tuskin noita Suomessa 1986 kovin montaa on ollut...
Vastaan itse itselleni. VM:n jutussa esitelty Metro oli tämä, joka lienee kuitenkin eri yksilö kuin tuo Arpiaisen 1986 muutamissa ralleissa käyttämä auto.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Olisko Arpiainen ilmoittautunut Mänttään (ewrc:ssä numero 3 ja Timo Hantunen kartturina), mutta jäänyt ajamatta kaluston viivästysten takia?
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Olisko Arpiainen ilmoittautunut Mänttään (ewrc:ssä numero 3 ja Timo Hantunen kartturina), mutta jäänyt ajamatta kaluston viivästysten takia?
Erittäin paljon mahdollista. Tuli tosin sellainenkin skenaario mieleen, että voisiko kyseessä olla ihan puhdas sekaannus? Nimittäin... Luulisi, että Arpiainen olisi ainakin lähtökohtaisesti ajanut Mäntän saman kartturin kanssa, jonka kanssa oli starttaamassa Suurajoihin (Jarmo Mustonen). Lisäksi Arpiainen ajoi myöhemmin samana vuonna Helsinki-rallissa numerolla 3, ja juuri Hantusen kanssa. En tiedä ketkä kaikki esim. Suomesta tuonne ewrc:hen pääsee tilastoja lisäämään, mutta ainakin teoriassa tuollainen sekaannus on mahdollinen. Toki Arpiainen ajoi muuten käytännössä koko 80-luvun juuri Hantusen kanssa, joten eipä tuo mikään ihme ole, vaikka Mänttään olisikin hänen kanssaan ilmoittautunut.
 

Seniorikansalainen

Altmeister
Liittynyt
26.11.2017
Viestit
166
Sijainti
Joensuu
Nämä asiat saisi selville kysymällä Mikalta tai Jarmolta. Molemmille löytyy numerot.

Puhuttiin viime kesänä "Pappa" Mustosen kanssa juuri Jyskälän keikasta. Silloin lähinnä fiiliksistä Metron pelkääjän penkillä. Täytyy jatkaa kun taas palaan Suomeen.
 
Ylös