Rallin B-ryhmä jutustelu

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1356
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Vähän näihin vanhempiin väittelyihin viitaten:
http://www.youtube.com/watch?v=EWBOKD6fGu0

Siitä voi naureskella kun nöösipojalle annetaan oikein kunnon vanhan kansan kilpa-auto. Aivan helisemässä on kuski ja konekaan ei pysy vetoalueella.. :p

Edit: Oho, olikii jo pastettu tuonne Lahti Hisse topikkiin, jonne onkin sopivampi. Asiallista ajamista siitä huolimatta.
 
Viimeksi muokattu:

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Vähän näihin vanhempiin väittelyihin viitaten:
http://www.youtube.com/watch?v=EWBOKD6fGu0

Siitä voi naureskella kun nöösipojalle annetaan oikein kunnon vanhan kansan kilpa-auto. Aivan helisemässä on kuski ja konekaan ei pysy vetoalueella.. :p

Edit: Oho, olikii jo pastettu tuonne Lahti Hisse topikkiin, jonne onkin sopivampi. Asiallista ajamista siitä huolimatta.
Kannattas vissiin Fordin lopettaa WRC touhut ja siirtyä tehdastallina ajamaan historicin EM-sarjaa. :alppu: Siellä ei ainakaan Sitikka eikä VW mellasta.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4737
Sijainti
Event horizon
Kannattas vissiin Fordin lopettaa WRC touhut ja siirtyä tehdastallina ajamaan historicin EM-sarjaa. :alppu: Siellä ei ainakaan Sitikka eikä VW mellasta.
Ei mellasta, mutta Opel (400) mellastaa ja tarjoaa jopa tiukan vastuksen BDA-tiimille.... Ja jos olisi oikea vetomies ratin ja vaihekepin välissä, niin molemmat kattelis 037:n perävaloja, jotka häipys pölypilven myötä horisonttiin...
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Eihän noita "600hv WRC-autoja" varsinaisesti tarvitse kuvitella, kun niitä on jo rallicrossissa. En tosin ole yhtään niin varma, että se pelkkä teho näyttävyyttä nostaa niin hirveästi ja noista rallicross-autoistahan on vielä elektroniikkaa karsittu vs. WRC. Jos haluttaisiin näyttävyyttä nykyautoihin, niin pikemminkin kaikki muut osa-alueet heppalukemaa lukuunottamatta pitäisi palauttaa 80-luvulle... :rolleyes: En toki kiellä heppalukeman tietämisen psykologista vaikutusta.
 
Viimeksi muokattu:

STP

Well-known member
Liittynyt
15.1.2011
Viestit
162
Eikös se näyttävyyden resepti näy aika hyvin tuossa Latvalan in car videossa. Otetaan nykywrc:stä etuveto pois niin kyllä sitäkin pitää alkaa paiskomaan kahvaedellä enemmän kuin nykyään. Vaikka ei siltikkään varmasti yhtä paljon kuin 70-luvun laitteita.
 

ammattikatsoja78

Well-known member
Liittynyt
24.2.2010
Viestit
112
Sijainti
pirkanmaa
F-Cup Autoglym rallissa ajettiin EK 5 " Sarvana" 6,5km
Järjestäjän mukaan tasan samassa muodossa kuin 1985 suurajoissa..

Henkka kellotti 1985 Lancia 037:lla ajan 4.04
Jaakonsaari 2012 Golfilla ajan 4.02,7

eli ei hullumpi suoritus " Pimeässä kisassa":eek!:
toki tiethän muuttuvat vuosi vuodelta nopeammiksi ja kiviä ym. poistetaan, mutta hieno suoritus ja jonkinmoinen vertailupohja nykypäivän harrastekalustojen/ kuskien tasoon!!:alppu:
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Sarvana?

F-Cup Autoglym rallissa ajettiin EK 5 " Sarvana" 6,5km
Järjestäjän mukaan tasan samassa muodossa kuin 1985 suurajoissa..

Henkka kellotti 1985 Lancia 037:lla ajan 4.04
Jaakonsaari 2012 Golfilla ajan 4.02,7
:
JOs kyse on Ruoveden Muroleen Sarvanasta, se ajettiin suurajoissa 1972 Siikalahti-nimisenä. Silloin se oli 7,3 km, ja Blomqvistin pohjat 5-ryhmän Saab 96:lla oli 5:07. Tosin en tiedä, onko se edes sama tie, kun siinä on kaksi mahdollisuutta.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15114
Sijainti
Tampereen lenkki
F-Cup Autoglym rallissa ajettiin EK 5 " Sarvana" 6,5km
Järjestäjän mukaan tasan samassa muodossa kuin 1985 suurajoissa..

Henkka kellotti 1985 Lancia 037:lla ajan 4.04
Jaakonsaari 2012 Golfilla ajan 4.02,7

eli ei hullumpi suoritus " Pimeässä kisassa":eek!:
toki tiethän muuttuvat vuosi vuodelta nopeammiksi ja kiviä ym. poistetaan, mutta hieno suoritus ja jonkinmoinen vertailupohja nykypäivän harrastekalustojen/ kuskien tasoon!!:alppu:
Sarvana ajettiin vuonna 1985 klo 6:15, eli varmaan aika pimeässä/hämärässä. F-cupin kisa ajettiin varmaan päivällä?
 

rallifakiiri

Well-known member
Liittynyt
27.6.2011
Viestit
188
Päivän Veikkaajassa Harri Toivonen vahvistaa "urbaanilegendan" Henkka Toivosen Estorilin kierrosajasta. Harrin mukaan Henkka ajoi märällä radalla ajan, jolla olisi ylletty kolmanteen lähtöriviin F1 -kilpailusssa. Kierrosaikaa verrattiin F1 -auton sateella ajettuun aikaan.

Harrin mukaan Lancia hävisi formulalle suoranopeudessa, mutta kiihtyvyys ja ajettavyys olivat parempia sateella.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15114
Sijainti
Tampereen lenkki
Päivän Veikkaajassa Harri Toivonen vahvistaa "urbaanilegendan" Henkka Toivosen Estorilin kierrosajasta. Harrin mukaan Henkka ajoi märällä radalla ajan, jolla olisi ylletty kolmanteen lähtöriviin F1 -kilpailusssa. Kierrosaikaa verrattiin F1 -auton sateella ajettuun aikaan.

Harrin mukaan Lancia hävisi formulalle suoranopeudessa, mutta kiihtyvyys ja ajettavyys olivat parempia sateella.
:alppu:
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Sarjassamme "pieniä" b-ryhmäläisiä:



Sen vähän mitä Manta i200 ralli-mallista olen löytänyt tietoa, niin auton suurin erikoisuus lieni ns. ruotsalaismallinen sylinterinkansi (isot venttiilit ja läpivirtaava) ja kaksi Weberin 48 DCOE kasutinta. Tehtaan esitteen mukaan 186 hevosvoimaa. Jossain näin joskus myynnissä tuollaisen käytetyn i200 kisa-kannen jossa kehuttiin saatavan jopa yli 200 hevosvoimaa.
Taka-akseli lienee normaalin Mantan jäykkä malli?
Suomessakin jokunen tuollainen Manta taisi olla.
 

ammattikatsoja78

Well-known member
Liittynyt
24.2.2010
Viestit
112
Sijainti
pirkanmaa
JOs kyse on Ruoveden Muroleen Sarvanasta, se ajettiin suurajoissa 1972 Siikalahti-nimisenä. Silloin se oli 7,3 km, ja Blomqvistin pohjat 5-ryhmän Saab 96:lla oli 5:07. Tosin en tiedä, onko se edes sama tie, kun siinä on kaksi mahdollisuutta.
1985 muodossa mentiin, eli KURU-RUOVESI valtatieltä Muroletta kohti..
Katsojan ek- tiekirjassa, joka siis jaettiin autoglym rallin reittikartan mukana oli tuo maininta, että " EK Ajetaan tasan samassa muodossa kuin 1985"
 

Tatke

Well-known member
Liittynyt
8.12.2010
Viestit
196
Aikavertailu kuvastaa hyvin kehityksen kulkua, olosuhteetkin taisivat olla tuolloin -85 sateiset.
 

Tatke

Well-known member
Liittynyt
8.12.2010
Viestit
196
Mutta ajettiin tuolloin aamuyöstä.
No joo, ensimmäinen auto lähti 6.15 joten ehkä vähän hämärää oli tuolloin. Toki pitää muistaa että moneen kertaan harjoiteltu nuotitettu pätkä tuolloin mutta myös se että käytännössä ainoastaan Henkalla ja Grundellilla oli kärkikuskeista enää kiire.

Vähän lisää aikoja pätkältä:

EK 43 Sarvana. Pituus 6.49km. Keskinopeus 1. 95.754km/h, 10. 84.346km/h.

1. H.Toivonen 4.04
2. TSalonen 4.07
3. S.Blomqvist 4.09
4. K.Grundel 4.10
5. P.Eklund 4.11
6. M.Alen 4.15

EDIT: Aurinko oli noussut jo http://www.moisio.fi/taivas/aurinko.php?paikka=Tampere&dy=25&mn=08&yr=1985
 
Viimeksi muokattu:

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Mutta ajettiin tuolloin aamuyöstä.
Edellisessä viestissä totesit, että ajettiin alkaen 6.15. Kumpi nyt pitää paikkansa, vai onko 6.15 nuorisolaisille vielä yötä?

85 suurajot ajettiin elokuun lopussa. Perstuntumalta sanoisin, että aurinko oli ek:n starttiin mennessä noussut, sikäli kun se startti oli 6.15. Jos ei ollutkaan, niin kyllä hämärä oli jo niin loppuvaiheessa, että valoisaa on ollut.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15114
Sijainti
Tampereen lenkki
Edellisessä viestissä totesit, että ajettiin alkaen 6.15. Kumpi nyt pitää paikkansa, vai onko 6.15 nuorisolaisille vielä yötä?

85 suurajot ajettiin elokuun lopussa. Perstuntumalta sanoisin, että aurinko oli ek:n starttiin mennessä noussut, sikäli kun se startti oli 6.15. Jos ei ollutkaan, niin kyllä hämärä oli jo niin loppuvaiheessa, että valoisaa on ollut.
Joo, myönnetään, ei hämäryys ehkä kuitenkaan ole kamalasti vaikuttanut noihin tuloksiin...
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3308
Sijainti
JKL
Aurinko nousi 24.8.1985 Tampereella 05:55 ja hämärän kesto noin 50min.
 
Ylös