Rallin B-ryhmä jutustelu

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Lähinnä tuli mieleen tuo Opelin 2,4 litrainen Ascona/Manta 400 peruja oleva, jota tuossa opelin kadetissa kokeiltiin. Siintähän sai vaparina sen jonkun 275 hp:tä, joka on lähellä tuota 300 hp rajaa. Sikäli mikäli tuollaista rajaa nyt sitten olisi pystynyt valvomaan?
Samoin kuin viimeiset 25 vuotta?

Itselle epäselvää, että missä vaiheessa tuo tehojen rajoitus tuli mukaan S-ryhmän suunnitelmiin (ja aika paljon vastoin yleistä kuvaa siitä vielä B-ryhmääkin hirveämpänä...). Tuosta artikkelista jää vähän epäselväksi.
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4738
Sijainti
Event horizon
Tuos jutus sanottiin että auto nro 062 myytiin romuna rakennettavaksi Rallicross-käyttöön s.e. runkonumero oli kuitenkin leikattu veke. Tarina kertoo, että Suomeen olisi jäänyt myös kaadettuna yksi ex-works Nissan 240 RS, josta FIA:n tarkastaja ja/tai tehtaan edustaja olisi leikaunnut runkonumeron veke.
Toinen versio tarinasta on se, että koko hylsy olisi palautunut japaniin, mutta 4-/B-ryhmän tekniikka olis jäänyt auton silloiselle kuljettajalle...

Mitsubishi harrasti myös tätä ex-works autojen tuhoamista sen sijaan että niitä olisi annettu yksityiskuskien käyttöön. Lasse Lammen ruskea Galant taitaapi olla niitä harvoja poikkeuksia ja Baltiassa olen nähnyt yhden Lancer WRC Evo2:n jollain yksityiskuskilla muutama vuosi takaperin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15159
Sijainti
Tampereen lenkki
Toinen versio tarinasta on se, että koko hylsy olisi palautunut japaniin, mutta 4-/B-ryhmän tekniikka olis jäänyt auton silloiselle kuljettajalle...
.
Tältä foorumilta luin, että kori otettiin irti ja laitettiin jonkun avolava-Datsunin romun rungolle ja rullattiin rahdattavaksi Japaniin. Tehtaalla sitten eivät sen tarkemmin autoa tutkineet vaan pistivät romutukseen. Tekniikka jäi sitten jollekin suomalaiselle rallitiimille :D
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Tuos jutus sanottiin että auto nro 062 myytiin romuna rakennettavaksi Rallicross-käyttöön s.e. runkonumero oli kuitenkin leikattu veke.
Auto runkonro SFACXXBJ2Cxx00062, valm.nro 062 (rek. C200 KHJ), oli Lowell:n -86 englannin mestaruusauto joka paloi poroksi -86 RAC:ssä. RS200 legenda Graham Hathaway osti jäännökset ilman runkonumeroa ja teki siitä rallicross-auton.
-97 myytiin saksaan, ja -98 muutettu evo 2,1 -malliksi; RS200E

Auto runkonro SFACXXBJ2Cxx00063, valm.nro 063 (rek. C200 KWC).
Valmistunut Reliantin tehtaalta ralliversiona ja vasemmanpuolen ohjauksella, kuten tuo 062:kin.
Nämä molemmat autot olivat tehtaan omia ralliautoja.

EDIToin tätä viestiäni; ymmärsin idean väärin



Tarina kertoo, että Suomeen olisi jäänyt myös kaadettuna yksi ex-works Nissan 240 RS, josta FIA:n tarkastaja ja/tai tehtaan edustaja olisi leikaunnut runkonumeron veke.
Toinen versio tarinasta on se, että koko hylsy olisi palautunut japaniin, mutta 4-/B-ryhmän tekniikka olis jäänyt auton silloiselle kuljettajalle...
En muista kuskia juuri nyt; väsy on (klo 03.23), mutta joku siirsi 80-luvun puolenvälin paikkeilla metallivihreän Violetin koppaan tuollaisen tekniikan ja ajoi sprinttejä (maastoajoja). Näin monasti kisoissa, mm. Nokialla, ja voimaa oli niin että violetin koppa tutisi. Liittyisiköhän tähän juttuun?
 
Viimeksi muokattu:

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Jos oikein ymmärtää kuulemansa niin ei saa.

Tuli muuten kyseisestä asiasta juteltuu viikonloppuna ihan sellasen hepun kans kuka on pikkasen vaille lujaa ajanu kaikenlaisilla laitteilla niin oli sitä mieltä että 90-luvun puolivälin A-laiset oli jo reilusti nopeampia kun B-ryhmäläiset. Alustasta ja renkaista se kyyti vaan tollasiin tulee, sille ei voi minkään et kehitys kehittyy.

Huimat on myös momentit näistä uusista pikkukattiloista, ei ihan äkkiä usko kun näkee.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15159
Sijainti
Tampereen lenkki
Tuli muuten kyseisestä asiasta juteltuu viikonloppuna ihan sellasen hepun kans kuka on pikkasen vaille lujaa ajanu kaikenlaisilla laitteilla niin oli sitä mieltä että 90-luvun puolivälin A-laiset oli jo reilusti nopeampia kun B-ryhmäläiset. Alustasta ja renkaista se kyyti vaan tollasiin tulee, sille ei voi minkään et kehitys kehittyy.
Kyllähän tämä on nähty rallien keskinopeuksista, jo vuonna 1990 ajettiin kovempia keskinopeuksia kuin B-ryhmän aikana.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Kyllähän tämä on nähty rallien keskinopeuksista, jo vuonna 1990 ajettiin kovempia keskinopeuksia kuin B-ryhmän aikana.
Eikun se johtuu tienrakentamisen maagisista vuosista kun ihan jokainen rallipätkä vähän levennettiin ja oikastiin just sillä välillä, eiks se näin ollu? :thumbup:
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Jos oikein ymmärtää kuulemansa niin ei saa.

Tuli muuten kyseisestä asiasta juteltuu viikonloppuna ihan sellasen hepun kans kuka on pikkasen vaille lujaa ajanu kaikenlaisilla laitteilla niin oli sitä mieltä että 90-luvun puolivälin A-laiset oli jo reilusti nopeampia kun B-ryhmäläiset. Alustasta ja renkaista se kyyti vaan tollasiin tulee, sille ei voi minkään et kehitys kehittyy.

Huimat on myös momentit näistä uusista pikkukattiloista, ei ihan äkkiä usko kun näkee.
Kankkunen kommentoi tuossa alla Peugeotin B-ryhmäläistä, että "jos siihen laitettaisiin tämän päivän jousitus, se jättäisi näitä A-ryhmän räppänöitä puoli minuuttia yhdellä pätkällä"

http://media.ksml.fi/escenic/ksmlRalliSivut/1995/25_8_1995_sivu16.pdf
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7203
Kyseinen pilotti (Marc Surer, entinen F1-kuskikin) selostaa nykyään formuloita saksalaiselle RTL-kanavalle.
Jos joku niin Marc Surer tietää miltä tuntuu jalkojen murtuminen, koska hän ehti uransa aikana murtaa jalkansa kolme kertaa, mutta tuosta Hessenin ulosajosta selviäminen oli kyllä suoranainen ihme.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4738
Sijainti
Event horizon
Jos oikein ymmärtää kuulemansa niin ei saa.

Tuli muuten kyseisestä asiasta juteltuu viikonloppuna ihan sellasen hepun kans kuka on pikkasen vaille lujaa ajanu kaikenlaisilla laitteilla niin oli sitä mieltä että 90-luvun puolivälin A-laiset oli jo reilusti nopeampia kun B-ryhmäläiset. Alustasta ja renkaista se kyyti vaan tollasiin tulee, sille ei voi minkään et kehitys kehittyy.
En uskalla suoraan mennä sanomaan että A-ryhmäläiset olisivat olleet puhtaasti nopeampia kuin B-ryhmän supertykit, mutta jo Galant VR-4:lla ajettiin Suurajot läpi isommilla keskinopeuksilla kuin mihin B-ryhmäläiset parhaimmillaankaan ylsivät. Tämä toki voi olla useammankin tekijän yhteissumma. Varmuushan asiasta saataisiin vasta kun pistettäsiin Kankkusen Jussin tallista muutama auto (vaikka Jussin itsensä ajamana) kelaamaan joku Laukaan pätkä läpi kisavauhtia samana päivänä....
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15159
Sijainti
Tampereen lenkki
Vaikka eipä se Kankkus-Jussi varmaan uskalla ulkoiluttaa niitä museoautojaan ihan 100% vauhdilla.

Ilmeisesti myös Armin Schwarz on keräillyt B-ryhmän autoja, miehen tallista kaiketi löytyy ainakin Delta S4 ja Sport Quattro S1
 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
Joku rahamies vois joskus ottaa projektiksi rakentaa jostain B-ryhmän autosta teknisesti tarkan replican, joka olisi tarkoitettu vain ja ainoastaan kovaan ajoon. Siihen sitten voisi sitten ilman omantunnon tuskia ruuvailla vaikka nykyaikaista alustaa kiinni ja testata miten kulkee. :p

Noh joo, saattaisi olla että tommoselle autolle tulis äkkiä saman verran hintaa kuin alkuperäiselle B-ryhmäläiselle...
 

Tatke

Well-known member
Liittynyt
8.12.2010
Viestit
196
Kankkunen kommentoi tuossa alla Peugeotin B-ryhmäläistä, että "jos siihen laitettaisiin tämän päivän jousitus, se jättäisi näitä A-ryhmän räppänöitä puoli minuuttia yhdellä pätkällä"
Mitä sitten? Silloin auto ei olisi enää B-ryhmäläinen. Sama asiahan olisi jos nykyautot kevennettäisiin ja laitettaisiin kuristamatin moottori niin lopputulos olisi vähintäänkin sama, tosin silloin niilä ei olisi enää mitään tekemistä WRC:n kanssa:idea:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Joku rahamies vois joskus ottaa projektiksi rakentaa jostain B-ryhmän autosta teknisesti tarkan replican, joka olisi tarkoitettu vain ja ainoastaan kovaan ajoon. Siihen sitten voisi sitten ilman omantunnon tuskia ruuvailla vaikka nykyaikaista alustaa kiinni ja testata miten kulkee. :p

Noh joo, saattaisi olla että tommoselle autolle tulis äkkiä saman verran hintaa kuin alkuperäiselle B-ryhmäläiselle...
Eipä sitä oikeastaan tarvitsisi kuin nostaa nykysääntöjen mukaisten WRC autojen tehot 600hv tasoon.

Meno olisi taatusti näyttävämpää kuin nykyisillä ~300hv tuhnuilla.
 
Ylös