Rallin B-ryhmä jutustelu

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Mitä sitten? Silloin auto ei olisi enää B-ryhmäläinen. Sama asiahan olisi jos nykyautot kevennettäisiin ja laitettaisiin kuristamatin moottori niin lopputulos olisi vähintäänkin sama, tosin silloin niilä ei olisi enää mitään tekemistä WRC:n kanssa:idea:
B-ryhmässä ei tarvitsisi kuin rakentaa jousitus, WRC:ssä pitäisi keventää, poistaa turbon kuristimet, vaihtaa moottori keskelle ym. :D
 

Tatke

Well-known member
Liittynyt
8.12.2010
Viestit
196
vaihtaa moottori keskelle ym. :D
No joo, mutta tuskin moottorin sijainti se ratkasevin tekijä on vaan mahdollisimman tasapainoinen painon jakautuminen:p

Toki aikanaan sillä takapainoisuudella taisi olla suurtakin merkitystä jotta auton sai edes kääntymään koska voimansiirto oli lähes ""yhtä puuta".
 
Viimeksi muokattu:

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
B-ryhmässä ei tarvitsisi kuin rakentaa jousitus, WRC:ssä pitäisi keventää, poistaa turbon kuristimet, vaihtaa moottori keskelle ym. :D

Väittäisinpä, että tuo Ken Blockin käyttämä Gymkhana kottero/rallycross auto joka on M-Sportin WRC +600hv pannulla (no joo on toki täysin eri motti kuin perus WRC autossa) vie B-ryhmäläisiä kuin pässiä narussa, kuten jo ihan perus WRCkin noin niinkuin EK keskinopeuksilla mitattuna jos nyt ei suoraan kiihtyvyyden ja huippunopeuden puolesta, vaikkei kyseistä autoa erityisemin edes ole kevennetty.

Eikä ne kaikki B-ryhmäläisetkään keskimoottorisia ollut ja tästä hyvänä esimerkkinä tuo B-ryhmäläisistä nykypäivänä ehkäpä jopa tunnetuin, eli Audi Quattro S1.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Väittäisinpä, että tuo Ken Blockin käyttämä Gymkhana kottero/rallycross auto joka on M-Sportin WRC +600hv pannulla (no joo on toki täysin eri motti kuin perus WRC autossa) vie B-ryhmäläisiä kuin pässiä narussa, kuten jo ihan perus WRCkin noin niinkuin EK keskinopeuksilla mitattuna jos nyt ei suoraan kiihtyvyyden ja huippunopeuden puolesta, vaikkei kyseistä autoa erityisemin edes ole kevennetty.
Nyt verrattiinkin ralliautoja eikä Blockin yksipaikkaisia paskarinkivehkeitä. :D Kannattaa myös ottaa huomioon, että myös B-ryhmäläisessä olisi nykyaikaiset alustan osat.

Eikä ne kaikki B-ryhmäläisetkään keskimoottorisia ollut ja tästä hyvänä esimerkkinä tuo B-ryhmäläisistä nykypäivänä ehkäpä jopa tunnetuin, eli Audi Quattro S1.
Eivät kaikki tietenkään olleet. Nyt lähinnä "aihiona" oli tuo 205 T16 E2 johon Kankkunen viittasi.
 
Viimeksi muokattu:

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
Toi moottorin sijoittaminen etu/nelivetoisessa etuakselin taakse on aika haastavaa(puhutaan etumoottorisista siis). Takavetoisessa eriasia ja esim src autoissa moottorit on todella takana koska vetareita eteen ei tietysti ole. Varmasti Audi teki minkä pystyi painojakauman kanssa mutta kone edessä niin auttamattomasti etupainoinen.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Nyt verrattiinkin ralliautoja eikä Blockin yksipaikkaisia paskarinkivehkeitä. :D Kannattaa myös ottaa huomioon, että myös B-ryhmäläisessä olisi nykyaikaiset alustan osat.
Kyseessä on edelleenkin kaksipaikkainen WRC (rungoltaan ja paikkamäärältään) ja paskarinkivehje ihan siinä missä myös historian muutkin ralliautot.
 
Viimeksi muokattu:

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1360
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
En tiedä. Onko motti jo niin pieni, että mahtuu siihen etuakselin ja tuulilasin/vaihdelaatikon/minkäikinä väliin?
Koko lailla etuakselin päällä tai jopa hieman takana se on. Se tuo poikittain sijottaminen helpottaa kummasti ja taaksepäin kallistaminen vielä parantaa.

Jonkun verran nauratti tuo toteamus "tarvii rakentaa VAAN alusta". Sehä on sellanen parin kaljan homma ku tehään kaikki linkkigeometriat ja joustovarat uusiks.. :p
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Jonkun verran nauratti tuo toteamus "tarvii rakentaa VAAN alusta". Sehä on sellanen parin kaljan homma ku tehään kaikki linkkigeometriat ja joustovarat uusiks.. :p
En epäile, etteikö siinäkin olisi hommaa, mutta ammattimekaanikoilta sekin luultavasti onnistuisi ja vielä selvin päin.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1360
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
En epäile, etteikö siinäkin olisi hommaa, mutta ammattimekaanikoilta sekin luultavasti onnistuisi ja vielä selvin päin.
Kyllä joutuu mekaanikkoki hetken miettimään. Voi olla, että tarvii kysästä vielä suunnittelijaltakii. Ei oo nimittäi ihan että otetaas tää iskari irti, Reigeri paketista ja pultit takas kii. WRC-kuristimen poistaminen ja moottorin karttojen päivittäminen on näihin verrattuna ihan lastenleikkiä..
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Kyllä joutuu mekaanikkoki hetken miettimään. Voi olla, että tarvii kysästä vielä suunnittelijaltakii. Ei oo nimittäi ihan että otetaas tää iskari irti, Reigeri paketista ja pultit takas kii. WRC-kuristimen poistaminen ja moottorin karttojen päivittäminen on näihin verrattuna ihan lastenleikkiä..
Juu, eikä pelkkä jousituksen uudelleensuunnittelu riittäisi B-ryhmäläisen upgreidaamiseen.

Lisäksi jarrut ja voimansiirto keskitasauspyörästöstä alkaen menisi aivan uusiksi. Jos siis meinataan, että auto kääntyy mutkiin muullakin tapaa kuin reilulla vastaheitolla ja kaasulla paiskaamalla.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4738
Sijainti
Event horizon
Juu, eikä pelkkä jousituksen uudelleensuunnittelu riittäisi B-ryhmäläisen upgreidaamiseen.

Lisäksi jarrut ja voimansiirto keskitasauspyörästöstä alkaen menisi aivan uusiksi. Jos siis meinataan, että auto kääntyy mutkiin muullakin tapaa kuin reilulla vastaheitolla ja kaasulla paiskaamalla.
A1 ja A2 Quattrot olivat legendaarisen kankeita kääntymään, mutta olen ymmärtänyt että Pösössä ja Delta S4:ssa olisi ollut joustavampi (Visko?) keskilukko - kuten EHKÄ myös Audin S1:ssa, jolloin sen mutkaan taittaminen olisi ollut huomattavasti sujuvampaa. Eniveis, kun tehoa on riittävästi ja vähän yli, niin kääntyyhän se kaasullakin. Tähänhän mm. Vatanen viittasi sanoessaan että B-ryhmän Pösöllä oli Korsikan asvalltikiharatkin kuin olisi soralla ajanut. B-ryhmäläisen tehoreservi oli niin iso ettei ajolinjojen jouheuteen tarvinnut kiinnittää mitään huomiota. A-ryhmään siirtymisen jälkeen tilanne olikin sitten ratkaisevasti toinen.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
A1 ja A2 Quattrot olivat legendaarisen kankeita kääntymään, mutta olen ymmärtänyt että Pösössä ja Delta S4:ssa olisi ollut joustavampi (Visko?) keskilukko - kuten EHKÄ myös Audin S1:ssa, jolloin sen mutkaan taittaminen olisi ollut huomattavasti sujuvampaa. Eniveis, kun tehoa on riittävästi ja vähän yli, niin kääntyyhän se kaasullakin. Tähänhän mm. Vatanen viittasi sanoessaan että B-ryhmän Pösöllä oli Korsikan asvalltikiharatkin kuin olisi soralla ajanut. B-ryhmäläisen tehoreservi oli niin iso ettei ajolinjojen jouheuteen tarvinnut kiinnittää mitään huomiota. A-ryhmään siirtymisen jälkeen tilanne olikin sitten ratkaisevasti toinen.

Kyllä sellanen moottori piirsi ihan kaikkee muuta ku jouheen käppyrän. Voi verrata melkeen S2000 käyriin nykyjään.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Harvinaista herkkua Ebayssa


RS200:n käsikirja
-Mielenkiintoista olisi ollut nähdä, mikä olisi ollut tämän auton paras sijoitus, ellei Portugalissa olisi tapahtunut mieliinpainunutta haaveria vaan autolla olisi osallistuttu kaikkiin sen jälkeisiinkin ralleihin kaudella -86, puhumattakaan, jos autoa olisi voitu vielä käyttää ja kehittää koko 80-luvun loppu MM-sarjassa. :cool:
Rallicrossissahan Martin Schanche voitti GT-divisioonan mestaruuden Evo2-versiolla 1991.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös