anti-lag
enabled
- Liittynyt
- 14.3.2009
- Viestit
- 1395
Englannin kieli ei ole vahvimpia osa alueita,mutta oliko tuo kääntäjän versio Davenportin sanomisista?Aika hassua ettei kukaan kiinnittänyt huomiota siihen mitä John Davenport sanoi? Henri Toivosen auto oli tulessa jo ennen kuin osui puihin. Siitäkö se ulosajo sitten johtui?
B-ryhmän aikakaudesta jäi semmoinen kuva ettei se ollut autojen vika jos katsojia jäi alle. Mitä tapahtuu tänä päivänä jos kuljettaja menettää auton hallinnan? Aivan samaa mitä tapahtui tuohonkin aikaan. On ilmassa hetken aikaa kirouksia ja auton osia.
Hienoa aikaa kyllä oli. Eniten kaipaan niitä auton ääniä. Ei luulisi olevan tänäkään päivänä kovin vaikeaa saada kunnon ääniä autoon.
Jossain 48-49 min kohdalla sanoo että "Neither the roll cage nor the fire extinguishers (would have) saved Henri Toivonen. The car was already alight when it hit the trees." Eli ei ole kääntäjän kukkanen.Englannin kieli ei ole vahvimpia osa alueita,mutta oliko tuo kääntäjän versio Davenportin sanomisista?
Tämä kannattaa aina pitää mielessä kun katsoo telkkaria tai lukee lehtiä, näin tehdään aina. Röhl saattoi esim. muistella jotain yksittäistä kisaa ja katsojan katkeruuteen oli varmasti jokin syy.Tosin voi olla että leikkaaja on poiminut haastatteluista vain ne kohdat joilla on suurin viihdearvo ja jättänyt haastatteluista kohtia jotka taustoittaa kommentteja pois.
No tuohan on se ensimmäinen ajettava prototyyppi...Mikähän Lancia S4:sen kehitysversio tässä videossa pyörii?? Ei ihan vastaavan näköinen malli jolla ajettiin kilpaa puiden välissä.
http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=CjdI687yyKQ
Hyvää lisäinfoa.Tämmöinen arvostelu löytyi tuosta Rallin vaarallisista vuosista:
Käsitys, että onnettomuudet johtuisivat kuljettajista ja autoista, pitää silti tuskin paikkaansa. Ralleissa tuli ruumiita, koska teiden varsilla vellonut yleisö ei piitannut omasta turvallisuudestaan. Ongelma oli kisojen turvajärjestelyissä, ei entistä kehittyneemmissä autoissa.
Katsojan kannattaa pitää mielessään, ettei Rallin vaaralliset vuodet ole puolueeton dokumentti. Ohjelman tuottaja J. L. Matthews tunnustautuu ”mielipuolisia nuoria miehiä” kauhistelevaksi rallin vastustajaksi. Tämä selittänee myös raportin asiavirheet ja oudot painotukset. Esimerkiksi väite, että ralli olisi ollut maailmanlaajuisesti suositumpaa kuin Formula 1, on silkkaa liioittelua.
Se ei paljoa henkilöä kiinnosta siinä vaiheessa, että kenen vika onnettomuus oli jos tämä sattuu kuolemaan kyseisessä tilanteessa.Tämä Portugalilainen, Santosin yliajamaksi joutunut katsoja, tiivisti asian hyvin. Jos talo on tien reunassa kiinni ja ralliauto törmää taloon, se ei ole missään tapauksessa talon vika, vaan yksiselitteisesti kuskin. Sama pätee silloin, kun talon sijaan siinä paikassa on katsoja. Tämä ajatusmalli on valitettavasti päässyt NORF:n järjestäjiltä vakavasti unohtumaan.
Kyllä tuo "joukkojen hallinta" on mennyt NORF:ssa pahemman kerran överiksi. Enemmän sitä väkeä oli reitin varrella katselemassa B-ryhmän kultavuosina 80-luvun puolivälissä samoin kuin pitkälle 90-luvulle kun kisassa vielä oli jotain yllätysmomenttejakin. Eikä silloinkaan ollut mitään tarvetta aidata jengiä kuin karjaa laitumelle 20 metrin päähän tiestä. Toki ikäviä onnettomuuksia on vuosien varrella tapahtunut, mutta niistä vedetyt johtopäätökset ovat kyllä olleet pääsääntöisesti vääriä.Se ei paljoa henkilöä kiinnosta siinä vaiheessa, että kenen vika onnettomuus oli jos tämä sattuu kuolemaan kyseisessä tilanteessa.
Se, että turvallisuuteen panostetaan, on vain ja ainoastaan hyvä asia. Ylilyöntejä siimoitusten ja kiellettyjen katselualueiden kanssa tapahtuu silloin tällöin, mutta ylilyönti niissä on pientä verrattuna siihen ylilyöntiin kun seisotaan keskellä tietä kisan aikana ja auto menee kengän päältä ohi.
No tuolla perusteella F1 on tuskin sitten edes top 10:ssä kaikki moottoriurheilukategoriat mukaanlukien, mistä voidaankin päätellä ettei moisessa listauksessa ole pajon järkeä. Perusteeton väite, mutta toki tyypillinen tällaiselle liukuhihnamaiselle superlatiiveja vilisevälle hehkutteludokkarille.Mutta tuo, että ralli olisi ollut suositumpaa kuin F1: kyllä se näin onkin jos katsotaan paikan päällä olevan yleisön määrää verrattuna F1 kisoissa paikan päällä oleviin.
Voinet alkaa sitten järjestäjille puolustusasianajajaksi, kun kerran se on niin helppoa ja riittää että sanoo "oma vika".Jos joku katsoja tallustelee keskellä tietä vaikka kisa on jo käynnissä, niin siinä kyllä luonnon valinta toteutuu ja idiootit karsitaan pois.
Lienee parempi että pysytkin siellä kotona jurputtamassa, jos noin vaikeaa on. Ei rallilla ole varaa alkaa toteuttaa luonnonvalintaa, eikä se syy ole kyllä FIAn taikka edes ison ja pahan AKK:n. Antaa huonojen yksilöiden juosta itsensä hengiltä esimerkiksi maratonilla.Kyllä tuo "joukkojen hallinta" on mennyt NORF:ssa pahemman kerran överiksi. Enemmän sitä väkeä oli reitin varrella katselemassa B-ryhmän kultavuosina 80-luvun puolivälissä samoin kuin pitkälle 90-luvulle kun kisassa vielä oli jotain yllätysmomenttejakin. Eikä silloinkaan ollut mitään tarvetta aidata jengiä kuin karjaa laitumelle 20 metrin päähän tiestä. Toki ikäviä onnettomuuksia on vuosien varrella tapahtunut, mutta niistä vedetyt johtopäätökset ovat kyllä olleet pääsääntöisesti vääriä.
Osiltaan syyttävä sormi osoittaa AKK:n/FIA:n suuntaan, osiltaan näiden yhteiskuntaa pyörittävien yli-holhoavien kukkahattutätien suuntaan. Ei hommasta pidä tehdä "yliturvallista" jos sen hintana on nykyisenkaltaisen katselualuekäytännöt. 1995 Thiryn onnettomuus ei sekään ollut millään muotoa riippuvainen siitä ovatko katselualueet nykyisenkaltaisia vasikan aitauksia vai 80-luvun tyyliin vapaampia. Jos joku katsoja tallustelee keskellä tietä vaikka kisa on jo käynnissä, niin siinä kyllä luonnon valinta toteutuu ja idiootit karsitaan pois. Tosin iso osa-tekijä onnettomuuteen oli myös se, että Thiryn ajama 0-auto oli ilmeisesti N-ryhmäläinen tuhisija eikä oikea kilpa-auto
Seuraavan vuoden Harjun EK:n onnettomuudessa eivät edes säädetyt turva-alueet juurikaan auttaneet
Ei herranjumala mitä paskapuhetta... :wall: Ei uskoisi, että aikuinen ihminen viitsii tällaista bullshittiä heitellä ilmoille. Jotain täytyy olla ihmisen kehityksessä mennyt vikaa, jos mielipiteet on tuota luokkaa...Tämä Portugalilainen, Santosin yliajamaksi joutunut katsoja, tiivisti asian hyvin. Jos talo on tien reunassa kiinni ja ralliauto törmää taloon, se ei ole missään tapauksessa talon vika, vaan yksiselitteisesti kuskin. Sama pätee silloin, kun talon sijaan siinä paikassa on katsoja. Tämä ajatusmalli on valitettavasti päässyt NORF:n järjestäjiltä vakavasti unohtumaan.
Tämä minullakin otti korvaan. Olen lueskellut tätä keskustelua B-ryhmä vs nykyiset autot ja kiinnitin myös tuohon huomiota tuossa dokkarissa. Ehkä se autojen haasteellisuus yhdistettynä kestävyyskisojen vaativuuteen oli jotain, mikä antoi ne isoimmat "kiksit".Kaikki haastatellut kuskit ja kartturit kuitenkin totesivat, että se B-ryhmän aika oli heille sitä todellista rallin kulta-aikaa. Eli kun niillä vaativilla vehkeillä sai pätkät onnistumaan, oli myös onnistumisen tunne suuri.
Niimpä. Mutta eräiden mielestä vika olisi ollut siinäkin tapauksessa Latvalan joka olisi tappanut x määrän tienreunassa seisovia katsojia...Kun katsoo niitä yleisökäytäviä joissa ajettiin, niin muistelkaapa pari vuotta sitten (-09?) kun Latvala rikkoi Jyväskylässä kiveen autonsa ja kuski muuttui matkustajaksi parin hypyn jälkeen. Siinä kun olisi ollut samanlainen käytävä niin jälki olisi ollut rumaa.
Tuskin edes kovinkaan jälkiviisastelua, koska eiköhän Salosenkin nimmari löytynyt siitä lausunnosta FISA:lle, joka puolsi S-ryhmää muutoksilla A-ryhmän sijaan, jonka kaikki paitsi Lancian tehdaskuskit (Lancian GrA intressi...?) allekirjoittivat. Löytyy täältä:Joskus näin suomalaisen dokkarin B-ryhmän muisteluista ja siinä muistaakseni Salonen puhui siitä, että ei olisi pitänyt kieltää vaan muokata. Eli tehoja pois ja peltiä muovin tilalle tms. Tuon dokkarin näkisin mielellään uudelleen.