Rallin B-ryhmä jutustelu

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3547
Sijainti
JKL
Kaikkeen varmasti tottuu, kun aikansa ajelee.
Bemarin vanhassa M3 ja Cosworth Mersussahan (ja Mersun vanhassa kuormurissa!?) ykkönen on erikseen vasemmalla alhaalla ja pakki tavallaan ykkösen paikalla. Minusta tuo Ladan loota nyt ainakin sen voittaa.
Tuonlaisissa laatikoissa pakki on yleensä jonkin vivun tai lukon takana joten se ei mene vahingossa päälle. Käytön kannalta molemmat toimii yhtälailla...
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
Tuota sanotaan dogleg(koiranjalka?)-vaihteistoksi:

http://en.wikipedia.org/wiki/Dog-leg_gearbox
-Kuorma-autoissa tuon selittää kaiketi se, että 1-vaihde on ryömintävaihde, jota käytetään vain ahtaissa paikoissa ja lähdettäessä liikkeelle raskaalla kuormalla, joten usein liikkeelle lähdetään 2:lla.
Vielä sen verran sanottavaa, että vanhemmissa Massey Ferguson-traktoreissa on sama järjestys, juurikin sanotusta syystä.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Tuonlaisissa laatikoissa pakki on yleensä jonkin vivun tai lukon takana joten se ei mene vahingossa päälle. Käytön kannalta molemmat toimii yhtälailla...
Miten muistelisin että mersun kuormurissa pakki meni ilman sen suurempaa päälle.
Varmasti toimii tuokin.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Jos kuormurilinjalle mennään, niin ainakin 80-luvun Scaniassa oli vain varoitusvalo pakille, vaikka kaavio on tuon kaltainen.. Ei mitään lukkoja.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3547
Sijainti
JKL
Kuormureista en tiedä mutta ralliautoissa joissa tämä dogleg on, yleensä jokin lukko on ollut. Ei kaikissa mutta melkein kaikissa mitä vastaan on tullut. Jos ei ollut lukkoa niin jokin jousi ainakin hieman vastustamassa... Yhdessä Ladassa olen ollut kartturina jossa oli tuo VFTS-laatikko ja siinä muistaaksein ykkonen/pakki oli juuri tuonlaisen jousen takana, eli keppiä piti hieman "löydä" sen jousen yli että pääsi tuolle linjalle.
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Tuota sanotaan dogleg(koiranjalka?)-vaihteistoksi:

http://en.wikipedia.org/wiki/Dog-leg_gearbox
Vielä tähän;

Totta, tunnetaan englanninkielellä dog-leg:nä, ja täälläpäin ainakin ns. "saksalainen sporttikaavio" -nimityksellä.

Getrag tuota viljeli mm. M -sarjojen bemareissa, ja olipa jossain Nissanin pikkusportissa 80-luvulla myös.

Idea kai alunperin, jo mainittukin, ykkösellä matkaan ja sitten varsinainen ajohomma hoidetaan 2-4. vaihteilla.

Omassa käytössä tuota on ollut BDA/ZF, siinä oli painettava pakkilukko, ja nyttemmin Getrag 265 Ford MS, synkroilla ja suorakytkyversiot, niissä menee pakki "suoraan" päälle.

Ykköstä joutuu käyttämään, lähinnä risteyksissä ja takapiikeissä, 1. välitys kun on 2.3:1 paikkella (lue: pitkä), eli ihan ajovaihde kuitenkin.
Henk.koht. tykkäsin melkeinpä enemmän vanhasta kunnon mk1-2 Escon 4v. Quaife-lootasta; säheltäessä tähtäät aina halutun vaihteen "nurkkaan" päin -> sinne uppoaa :ahem:
 

Marv

Group B History
Liittynyt
8.1.2010
Viestit
145
Sijainti
England
Here's my Mercedes 190E 2.5-16 with Getrag gearbox with dogleg first,

 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1375
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Tuossa näkyy tuo 5-lovinen kisaloota toiminnassa (näyttäis heittävän välillä tiukemmissa mutkissa ykköstä sisään):
http://www.youtube.com/watch?v=JTl_UZUjVB0

Kaikkeen varmasti tottuu, kun aikansa ajelee.
Bemarin vanhassa M3 ja Cosworth Mersussahan (ja Mersun vanhassa kuormurissa!?) ykkönen on erikseen vasemmalla alhaalla ja pakki tavallaan ykkösen paikalla. Minusta tuo Ladan loota nyt ainakin sen voittaa.
http://www.youtube.com/watch?v=XZvW9iwiNe8&feature=plcp

Ja tuosta kotimainen vastine (jossain on varmaan parempilaatusiakin pätkiä mut asia välittyy). Hyvin osuu oikee pykälä vähän nopeemmassakin tilanteessa. Ykkönen on aika harvoin vuorossa, ainoastaan tosi hitaissa risteyksissä.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
B-ryhmäläisten nopeudesta muuten saa loistavaa indikaatiota hakemalla suorituksille verrantoa muista lajeista. Pike`s Peakin ennätysaikahan pysyi käsittääkseni B-ryhmään perustuneen 405:n nimissä peräti 5 vuotta ja vasta sitten tuota aikaa kyettiin parantamaan, kun Pike`s Peakiä aletiin (ikävä kyllä)asfaltoimaan.

Kuka ties, olisi tuo 405:llä tehty aika edelleen B-ryhmän Audin aikojen kanssa ennätysaika tänä päivänä, elleivät jenkit olisi pilanneet vertailua tosiaan muuttamalla sorapohjan asfaltiksi.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Dokumentti oli aika hyvä. Ihmettelin vain että näistä evoluutioautoista oli loppujen lopuksi melko vähän kuvaa, vaikka juuri niistä B-ryhmä muistetaan.

Tuosta Alenin törmäilystä yleisöön Safarissa en ollut aiemmin kuullutkaan..
 
Viimeksi muokattu:

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
Hieno dokumentti kyllä ja valaisee ehkä ihmisiä jotka eivät ymmärrä kun mennään liian pitkälle eikä välitetä. Miksi katsojat silloin(kin) saivat olla missä tykkäsivät? En kyllä helevetissä menis itte tonne roikkumaan käsi ojossa. Eikö mitään itsesuojeluvaistoa noilla keskieurooppalaisilla. B-ryhmä ihan ok mutta kaksi automerkkiä pilasi sen menemällä liian pitkälle välittämättä turvallisuudesta.
Sillin olisi pitänyt olla säännöt tehdään siviiliautosta ralliauto eikä toisinpäin...
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Hieno dokumentti kyllä ja valaisee ehkä ihmisiä jotka eivät ymmärrä kun mennään liian pitkälle eikä välitetä. Miksi katsojat silloin(kin) saivat olla missä tykkäsivät? En kyllä helevetissä menis itte tonne roikkumaan käsi ojossa. Eikö mitään itsesuojeluvaistoa noilla keskieurooppalaisilla. B-ryhmä ihan ok mutta kaksi automerkkiä pilasi sen menemällä liian pitkälle välittämättä turvallisuudesta.
Sillin olisi pitänyt olla säännöt tehdään siviiliautosta ralliauto eikä toisinpäin...
Mielestäni syy oli täysin hallinnossa. Olisi pitänyt estää katsojien sekoilut. Loppujenlopuksi autojen mahtinopeudesta ei puhtaasti aiheutunut kovin paljon ongelmia, tuossa Toivosenkin onnettomuudessa oli ilmeisesti paljon kyse sairauden aiheuttamasta väysymyksestäkin.

Autourheilussa ei onnettomuuksia voida koskaan täysn välttää. Jos sellaiseen pyritään liian intensiivisesti, tapahtuu se aina lopulta autourheilun mahtavuuden ja kiinnostavuuden nimissä: ralliautoista saataisiin 99% turvallisempia kuin nyt asettamalla tehoraja 5 hevosvoimaan ja rajoittamalla huippunopeus vaikkapa 15 km/h.

Kukaan ei vain jaksa katsoa sellaista "rallia" eikä kukaan itseään kunnioittava kuski viitsi sellaista "ralli"autoa ajaa. Loebhan nykykuskeista kritisoi voimakkaasta WRC:n tehon laskua kun tulivat nämä uusimmat 1,6 litraiset autot tälle vuodelle ja taisipa uhata lopettamisen mahdollisuudellakin jos tehoa liikaa vielä leikataan. Ymmärrettävää. He ovat taistelijoita ja haluavat ajaa arvoisiaan autoja maailman parhaina kuskeina. Ompeluseurat ovat sitten eri piirejä varten..

Tuohonhan Salonenkin viittasi kun B-ryhmä vaihtui 300hv A-ryhmään: "Ei näitä kehtaa kypärä päässä ajaa" tiivisti ylläolevan sanoman:ahem:
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Tämä Portugalilainen, Santosin yliajamaksi joutunut katsoja, tiivisti asian hyvin. Jos talo on tien reunassa kiinni ja ralliauto törmää taloon, se ei ole missään tapauksessa talon vika, vaan yksiselitteisesti kuskin. Sama pätee silloin, kun talon sijaan siinä paikassa on katsoja. Tämä ajatusmalli on valitettavasti päässyt NORF:n järjestäjiltä vakavasti unohtumaan.
 

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
Tämä Portugalilainen, Santosin yliajamaksi joutunut katsoja, tiivisti asian hyvin. Jos talo on tien reunassa kiinni ja ralliauto törmää taloon, se ei ole missään tapauksessa talon vika, vaan yksiselitteisesti kuskin. Sama pätee silloin, kun talon sijaan siinä paikassa on katsoja. Tämä ajatusmalli on valitettavasti päässyt NORF:n järjestäjiltä vakavasti unohtumaan.
Kyllä se on järjestäjän vastuulla. Jos taloon tulee vaurioita, järjestäjä on vastuussa. Jos katsojat on väärässä paikassa, järjestäjän täytyy siirtää katsojat tai peruuttaa pätkä tai koko ralli.

Jos "portugalilainen" ajatustapa olisi Suomessa järjestäjillä, niin ralli olisi kielletty jo aikoja sitten.
 
Viimeksi muokattu:

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
Talo on eriasia kun ihminen vai??Meteriaalia saa uutta kyllä rahalla...Tuo vertaus veetuttaa kyllä. Nuotti ek kysessä mutta ne ihmiset ei oo nuotitettu.....oma järki katselupaikoissa.
 

KariN

Well-known member
Liittynyt
25.8.2011
Viestit
131
Wittman ja Audi

Dokkarissa kerrottiin paljonkin onnettomuuksista, joista en ollut ennen kuullut kuten Raul Falinin kuolema 1981.
Vielä kun ohjelman lopussa olisi kerrottu suunniteilla olleesta S-ryhmästä.
Nämä asiat ei koskaan ole mukavia muistella, mutta kun asia on ajankohtainen ja olemme aika suljetussa "alanmiesten" yhteisössä, niin katson soveliaaksi kuvan Wittmanin Audista. Pari pätkää myöhemmin ihmettelimme parin tunnin taukoa kisassa, kunnes alkoi tulla huhuja tapahtuneesta. Kun kisa jatkui, sieltä tuli myös kyseinen Audi, josta sain napattua tämän kuvan sateesta huolimatta.

Suurennetussa kuvassa Audin takakulma ja ovi ovat selvästikin kasassa.


Franz Wittman by Kari Naatanen 1, on Flickr
 
Ylös