Rallin B-ryhmä jutustelu

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Öitä! :alppu:
Ainakin pari edellistä pendellstock vs. muu forum -ketjua on tullut seurattua, mutta tuota lainausta en kyllä muista. Googletin ja postattu vuonna 2006 F1 Technicaliin. (pendellstock: muista sivuuttaa myös tämä pilvilinnan rikkova lainaus.)

Siltä varalta, että kaikki ei tiennyt: Goodwood Festival of Speed pidettiin ensimmäisen kerran 1993, joten se niistä 80-luvun voitoista.
Sama tuli mieleen. :D Ei tämä ole enää todellista...

Goodwoodista löytyy kyllä muiltakin vuosilta sopivia vertailuja, myös aikalaisiin formuiloihin, mutta kun ne eivät uskovaiselle kelvanneet aiemmissakaan ketjuissa, niin tuskin nytkään.
 
Viimeksi muokattu:

Tatke

Well-known member
Liittynyt
8.12.2010
Viestit
203
Ärran kierrän ympäri orren... Taas historia toistaa itseään tämän keskustelun osalta:rolleyes:

Ei sinänsä, oikein viihdyttävää, mikä lienee trollaajan tarkoitusperäkin jankkauksessaan:ahem:

Laitetaan nyt täältäkin vielä moneen kertaan linkitetty todiste B-ryhmän ylivoimaisesta nopeudesta F1:siä vastaan:D

 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Kiitos asiallisesta kuvasta. Eli B-ryhmäläinen vie F1-autoa kuin teurasporsasta kaikilla 0-180 km/h kiihtyysväleillä. MOT.

Sitten kun huomioimme nelivedon edut mutka-ajossa (puolet enemmän vetäviä renkaita), koppiauton aerodynamisen edun todella kovissa nopeuksissa, todennäköisesti paremman hidastuvuuden (huomatkaa, että tuohon aikaan jarruja säänneltiin F1:ssä säännöin voimakkaasti ja hiilikuitua ei oltu nähtykään vielä, ei edes keraamisia levyjä vs B-ryhmässä jarrujenkin osalta kutakuinkin täysin vapaata laittaa alle mahdollisimman optimaaliset pysäyttimet), niin huomaamme formulan olleen itseasiassa suorituskykymittauksissa täysin lirissä suurimmaksi osaksi eri nopeusmittausalueita.

Harmittavaa, ettei F1:stä oltu laitettu enempää suorituskykymittauksia, mm. varttimaili olisi ollut kiinnostavaa tietää, sillä todennäköisesti olisi ottanut pahasti pataan tuollakin välillä.
 

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
Tuo taulukko on ilman selvitystä itse testin kulusta arvoton. Arrowsin meno on ollut lukujen mukaan varsin yskähtelevää, esim väli 50-80 on mennyt Saabin vauhtia. Tämäkin asia on tosin käsitelty jo aiemmin.
 

LeTo

Well-known member
Liittynyt
11.8.2009
Viestit
59
"Autossa pitää olla moderni tekniikka" - Markku Alen, Tuulilasi 10/12.

Aikasmoinen yllätys, ettei maestrokaan hehkuta b-ryhmäläisten ylivertasuutta
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3547
Sijainti
JKL
Kova jätkä on Toivonen ollut kun on ajanut Estorilin radan 200km/h keskinopeudella autolla jonka huippunopeus on 184km/h???????
 
Viimeksi muokattu:

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1028
Sijainti
South Park
Jos en muista väärin niin tuon vertailun "B ryhmäläiset" on crossivekottimia. Kyllä S4 rallikuosissa kulki yli 200 siinä missä pösökin.

Mutta mutta...

Tehdäänkös nyt niin että jokainen vaan tylysti ignooraa pendellstockin postaukset täysin??? Eikä vastaa niihin yhtään mitään. (vaikka itsekin menin aiemmin linkkaamaa Meeken metro pyörittelyn, en tee enää niin :eek:)
Herra on jatkanut tätä samaa merkityksetöntä trollausta tästä aiheesta jo vuosia. Aina samalla kaavalla. Tämänkin toikin on vetänyt turhalla jargonillaan täksi tutuksi väittelyksi. Turha sille on postata mitään linkkejä, fysiikan oppeja tai muita vakuutteluja miksi asiat ei ole niinkuin kirjoituksissaan sanoo.

Jos itse olisin admin niin bannia olisi tullut jo useasti. F1 asiapuolella yms. osastoissa jaellaan jäähyjä pikku herjauksistakin mutta rallipuolen meno ei ilmeisesti kiinnosta ketään.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1375
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Jos en muista väärin niin tuon vertailun "B ryhmäläiset" on crossivekottimia. Kyllä S4 rallikuosissa kulki yli 200 siinä missä pösökin.

Mutta mutta...

Tehdäänkös nyt niin että jokainen vaan tylysti ignooraa pendellstockin postaukset täysin??? Eikä vastaa niihin yhtään mitään. (vaikka itsekin menin aiemmin linkkaamaa Meeken metro pyörittelyn, en tee enää niin :eek:)
Herra on jatkanut tätä samaa merkityksetöntä trollausta tästä aiheesta jo vuosia. Aina samalla kaavalla. Tämänkin toikin on vetänyt turhalla jargonillaan täksi tutuksi väittelyksi. Turha sille on postata mitään linkkejä, fysiikan oppeja tai muita vakuutteluja miksi asiat ei ole niinkuin kirjoituksissaan sanoo.

Jos itse olisin admin niin bannia olisi tullut jo useasti. F1 asiapuolella yms. osastoissa jaellaan jäähyjä pikku herjauksistakin mutta rallipuolen meno ei ilmeisesti kiinnosta ketään.
Vois olla viisainta. On se sen verran tuohikorva ettei sitä saa provosoitua puhumaan ees mitään uutta ja hölömöö. Samat jutut vuodesta toiseen.
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17752
Sijainti
East of Eden
Harvoin tälle alueelle tarvitsee puuttua mutta nyt on puututtu.

Toivon keskustelun jatkuvat asiallisissa merkeissä, kuten täällä yleensä on ollutkin tapana.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Lancia Delta kiihtyy nollasta viiteenkymppiin 1,07:tsemässä sekunnissa
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532

STP

Well-known member
Liittynyt
15.1.2011
Viestit
162
Haa, löysin nettisivut jotka ilmeisesti myy alumiini osia B-ryhmän Skoda 130LR, VFTS 2105 evo 2 ja pariin muuhun autoon.
http://skoda130lr.webzdarma.cz/hlinikove_dily.html

Melkein pitäisi kysäistä mitä nuo maksaa.
Mä "löysin" tai oikeamminkin eksyin samalle sivulle joskus. Saapa nähä koska alkaa noita pikku beeläisiä tulemaan rallipoluille, tai voihan se olla että jossain paikallisissa kisoissa jo noilla kisataankin.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Mä "löysin" tai oikeamminkin eksyin samalle sivulle joskus. Saapa nähä koska alkaa noita pikku beeläisiä tulemaan rallipoluille, tai voihan se olla että jossain paikallisissa kisoissa jo noilla kisataankin.
Ladaan nuo alumiini luukut on luokiteltu vasta 1986, mutta teräs korisena evo ykkösenä sillä voisi jo ajaa historiikkia.
Bohemia rallin näytös luokassa noita Skodia oli jokunen. En tosin tiedä olivatko ihan luokituksen mukaisia.

Himottaisi kyllä tuollainen pikku b-ryhmäläinen harrasteautoprojektina. Vielläköhän noihin saisi tekniikka puolelle kisaosia?

Ladalla ja Skodalla oli kaksi aivan eri lähestymistapaa rakentaa ralliauto. Siinnä missä VFTS Lada oli melko perus tekniikkaa, niin Skoda 130LR oli oikea kilpa-auto.
Skodassahan oli hydraulinen käsijarru, levyjarrut edessä ja takaa, jäähdytetyt etujarrulevyt ja kuivasumppuvoitelu.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Ai "kutakuinkin"???

Tässä kuva noista varsin mitättömistä eroista joita tuskin silmällä huomaa:

http://www.designcars.de/Automodelle/Audi/S1 PP SR/S1 PP SR (4).jpg


Moottorista otettiin vielä enemmän kuin rallissa joten käytännössä saman näköinen mutta täysin eri, vain yhtä tarkoitusta varten rakennettu auto...
Sattuipa löytymään vähän faktatietoa noista vuoden 87 Pikes Peak peleistä, jotka enemmän tai vähemmän muistuttivat B-ryhmän rallipelejä.

Rod Millenin Mazda RX7 oli täysin PP:ta varten rakennettu nelivetoinen ja putkirunkoinen projekti. Painoa noin 770 - 800 kg ja turbotusta wankelista oli loihdittu tehoa noin 500 hv

Fordin RS200:t olivat Gordon Spoonerin käsialaa olevia Evo2:a. 2146 cc koneista oli otettu tehoa about 600 hv. Kisan jälkeen katteet myytiin jonnekin ja runkojen ympärille leivottiin uudet ameriikan malleja muistuttavat katteet IMSA GT ratakisoihin.

Walter Röhlin ajama Siipi-Quattro poikkesi aerodynamiikaltaan ratkaisevasti B-ryhmän peleistä (kuten tuosta deloreanin linkistäkin näkee). Lisäksi koneesta oli kutiteltu ulos +600 hv vs. ralliauton max. 500 hv. Enemmänkin olisi ollut tarjolla, mutta vuoriston ohuempi ilma ilmeisesti vaikutti asiaan. Tärkeämpää kuin maksimitehot alhaalla, oli pyrkiä säilyttämään tehot kutakuinkin vakiona ylös asti ja tämä taas vaati toisen tyyppistä ahtamisratkaisua.

Peugeotin kolmesta autosta Mehtan ajama (ex Kankkunen) oli teknisesti täysin rallikuntoinen mitä nyt aerodynaamisesti paranneltu. Kankkusen ja Vatasen ajamat pelit sen sijaan olivat 120 kg kevyempiä ja "reilusti" ruudikkaampia. (Peugeot ei paljasta tarkkoja teholukemia) Ahtopaineet Vatasen mukaan olivat noin 3 barin luokkaa tai karvan yli... Painoa on karsittu mm. 5-vaihteisen vaihdelaatikon avulla sekä karsimalla kaikki tarpeettomat sähkölaitteet ja mittaristot pois kabiinista.

VM:n mukaan koko kööri oli yksimielisiä siitä että oli hienoa päästä taas ajamaan kunnon kilpa-autoa näiden kaikenkarvaisten A-ryhmäläisten jälkeen....
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Hyvää vertailua vaikkapa tästä, enkä nyt tarkoita, että tässä mentäisiin molemmilla vermeillä 107% limitillä ja ratin takana optimaaliset kuljettajat, mutta jokainen voi jotain päätelmiä vetää jo pelkästään näidenkin viedeoiden perusteella:

1999 McLaren: http://youtu.be/qYY-WkPnUbg
vs.
Audi Quattro Pikes Peak S1: http://youtu.be/dKzZo2pT-tM
Tuo ei tosiaan ainakaan ihan kruisailulta näytä, mutta ei toki välttämättä kisan voitosta yrittänyt ajaa. Sain ajaksi 52-53 sek. Ja saman vuoden (2009) top 5:

http://www.youtube.com/watch?v=eWTs7B8qMVQ

1. 44.40 Jaguar XJR8/9 (Justin Law)
2. 44.64 Leyton House-Judd CG901B (Gary Ward)
3. 48.01 March-Cosworth 761 (David Methley)
4. 49.59 Benetton-Ford B188 (Florent Moulin)
5. 50.43 Nissan Primera Super Touring (Anthony Reid)

Heidfeldin McLaren-ennätysvedon jälkeenhän moderneilta formuloilta kiellettiin ajanotto turvallisuussyistä.
 
Viimeksi muokattu:

karko

Well-known member
Liittynyt
19.7.2009
Viestit
120
Ladaan nuo alumiini luukut on luokiteltu vasta 1986, mutta teräs korisena evo ykkösenä sillä voisi jo ajaa historiikkia.
Bohemia rallin näytös luokassa noita Skodia oli jokunen. En tosin tiedä olivatko ihan luokituksen mukaisia.

Himottaisi kyllä tuollainen pikku b-ryhmäläinen harrasteautoprojektina. Vielläköhän noihin saisi tekniikka puolelle kisaosia?

Ladalla ja Skodalla oli kaksi aivan eri lähestymistapaa rakentaa ralliauto. Siinnä missä VFTS Lada oli melko perus tekniikkaa, niin Skoda 130LR oli oikea kilpa-auto.
Skodassahan oli hydraulinen käsijarru, levyjarrut edessä ja takaa, jäähdytetyt etujarrulevyt ja kuivasumppuvoitelu.
Ei se aito VFTS sentään ihan perustekniikkaa ollut. Lievästi liioteltuna puoli autoa oli titaania ja alumiinia! Esim. jarrusatulat olivat titaania.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Ei se aito VFTS sentään ihan perustekniikkaa ollut. Lievästi liioteltuna puoli autoa oli titaania ja alumiinia! Esim. jarrusatulat olivat titaania.
Jarrusatulan materiaalista en tiedä, kun ranska ei ole vahvimpia kieliäni (caliper material - la fonte?), mutta ainakaan minulla edessäni oleva luokitustodistus ei tue puolet alumiinia/titaania teoriaa.
Vuonna 1982 luokiteltu ensimmäinen evoluutio oli koriltaan terästä (ovet, paksit ja muut), jarrut perus levyt edessä ja rummut takana. Oikeastaan erityisin osa joka poikkeaa perus Ladasta on viilailtu sylinterinkansi, joka antaa mahdollisuuden käyttää kahta Weberin 45 DCOE kaasutinta. Tiettyhän nuo koneen osat on varmasti aikanaan tehtaalla tarkkaan valmistettu.

Vuonna 1986 on luokiteltu evoluutio kakkonen, jossa sitten takaluukku, ovet ja konepeitto on alumiinia ja sivuikkunat muovia. Lisäksi on viisivaihteinen laatikko jonka kaaviossa ykkönen ja viitonen on vaihtaneet paikkaa.
Korjataas sen verran, että ykkönen on tuossa evo 2 kisalootassa viitosen paikalla ja loput vaihteet on H-kaaviossa. Ei siis tietenkään ykkönen ja viitonen vaihtaneet paikkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös