Rallin B-ryhmä jutustelu

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
En tiedä kiinnostaako ketään B-ryhmän Porschet, mutta laittelempa juttua silti. Ainahan se tuon väännön WRC vs B-ryhmäläinen voittaa.

911 SCRS oli käsittääkseni perus 3 litraisen SC:n evoluutio malli, jota tehtiin 20 kappaletta. Prodrive rakensi näistä viisi ralliautoksi ja loput ilmeisesti myytiin siviiliautoina ja muutama taisi toimia Rothmans Porsche tiimin nuottiautoina.

Tutkiskelin kuvista belgialaisen J.P. Gabanin tiimin 911 SCRS ja huomasin ettei se olekkaan ihan aito SCRS. Belgialaiset ovat ilmeisesti modifioineet vanhan 4-ryhmän SC:n B-ryhmän luokituksen mukaiseksi.

IRC-sarjaa seuranneille kenties tutun Patrick Snijersin kuskaamana 4-ryhmäläinen sorsanpyrstöspoilerilla ja kumi suojatuilla puskureilla


Samainen UL-212 rekisterillä oleva auto varustettuna Carreran takaspoilerilla (alkuperäisessä SCRS:ssä oli saman tyyppinen mutta erilaisella ritilällä varustettu spoileri) ja kevyemmillä puskureilla


Samainen UL-212 näki toimintaa viellä vuoteen -86 saakka. Kuskina Pascal Gaban


Tuo on nyt sitä niin sanottua kierrätystä! Varmaankin suurin osa yksityisten tallien SCRS Porscheista oli rakennettu vanhoista SC malleista?
 
Viimeksi muokattu:

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2012/07/1581342/hirvonen-poltti-kumia-f1-kuskien-kanssa---kolautti-autonsa-aitaan

Tämmöstä se jälki sitten on, kun tehottomiin autoihin tottunut junnu-sukupolvi yrittää sitä kuuluisaa power slideä asfaltilla:eek:

Markku, tuu jo sieltä Teknarin testiajohommista ja päräytä B-ryhmän Lancialla Mikolle pieni oppitunti voima-ajamisen oikeista tekniikoista:thumbup:
Näillä pätkillä näkee selvästi minkälainen taantumus rallissa viimeiset 20 vuotta on vallinnut.

Ensin noin 1000 hp b-ryhmäläiset, joita ajaa vain todelliset Miehet, powersladittaa kaikki hiusneula mutkat:
http://www.youtube.com/watch?v=aZmX6eSdQJ8&feature=related

Sitten verrokkina 20 vuotta myöhemmin 300 hp lussut tonnikeiju WRC:t, joita ajaa vaikka ranskalainen nainen, yrittää samaa:
http://www.youtube.com/watch?v=lfA8K5BfZ9U
 

Tatke

Well-known member
Liittynyt
8.12.2010
Viestit
215
Näillä pätkillä näkee selvästi minkälainen taantumus rallissa viimeiset 20 vuotta on vallinnut.

Joo, ei mene minnekkään:tongue:

Käsittämättömän kömpelöiltä ja huonosti tiessä istuvilta (vaappuvilta ja pomppivilta) näyttävät B:läiset assullakin.
 
Viimeksi muokattu:

toini

Member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
12
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2012/07/1581342/hirvonen-poltti-kumia-f1-kuskien-kanssa---kolautti-autonsa-aitaan

Tämmöstä se jälki sitten on, kun tehottomiin autoihin tottunut junnu-sukupolvi yrittää sitä kuuluisaa power slideä asfaltilla:eek:

Markku, tuu jo sieltä Teknarin testiajohommista ja päräytä B-ryhmän Lancialla Mikolle pieni oppitunti voima-ajamisen oikeista tekniikoista:thumbup:
Herra pendellstockhan voi pyytää Alenin, tai kenet tahansa eämää suuremman kuskin kokeilemaan B-ryhmän autolla 360 asteen käännöstä asfaltilla kaiteiden välissä ...ei sillä että väheksyisin "Mr. Maximun Atackia", mutta voi meinaan olla aika vaativa suoritus kiintellä keskilukolla?
 

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
Audi Sport UK:lle
Huima on ero kyllä. Toisaalta A-ryhmäläisillä ainakin jyskälässä vedettiin enemmän sladissa kuin nyky wrc:llä. Katsojaystävällistä nääs.
 

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
Vähän asiaan liittyen. Onko kukaan nähnyt videoita täsmälleen samasta mutkasta/hypystä/nypystä eri aikakausien autoilla ajettuna? Olisi ihan mielenkiintoista vertailla autojen kulkua eri vuosilta.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3898
Vähän asiaan liittyen. Onko kukaan nähnyt videoita täsmälleen samasta mutkasta/hypystä/nypystä eri aikakausien autoilla ajettuna? Olisi ihan mielenkiintoista vertailla autojen kulkua eri vuosilta.
Oli jostain Italiasta? pätkä Loeb? C4 vs Toivonen 037 niin oli aivan huima ero.

Tähän väliin en löydä videota kuitenkaan.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Tiedoksi, että b-ryhmäläisissä oli niin paljon voimaa, että autoja voitiin pelkällä kaasulla viedä mutkista mennen tullen vaikka miten päin tahansa, ellei kyse ollut superhitaista mikkihiirimutkista. B-ryhmän autot olivat niinkin nopeita moottoriradoilla, koska ne eivät soveltuneet kovin ideaalisti pikku-mikkihiirimutkiin mataliin nopeuksiin (mielestäni ihan oikein, jollain Ahvenistolla ajaa minimoottoritavisautollakin kovaa, mutta Spa:ssa pitää jo olla voimaa! Kumpaa arvostetaan maailmalla enemmän? Spata tietenkin), vaan toimivat parhaiten kovissa nopeuksissa mahtavissa kaarteissa ja eritoten suorilla. Siksi niillä kyettiin haastamaan jopa F1-autot Estorilissa.

Tässä livekuvaa ajalta, kun autoissa oli voimaa ja kuskit osasivat hallita nämä mahtipedot uskomattomalla taidolla: http://www.youtube.com/watch?v=wdy8CG09rSU&feature=fvwrel

Mikä nopeus, mikä voima, mikä taito, mikä fiilis! Ovat aika kaukana nykyiset WRC-lussukisat näistä ajoista.. Ja kuvitelkaapa "auto näytösajossakin ensimmäiseen kaiteeseen" nykykuskit ajamaan noita ohjuksia?! Ei tulisi mitään.. Ehkä sitten, jos tehoja lasketaan puolella, ABS:t alle ja painoa 400kg lisää? Mutta sittenkin, kannattaa ensin treenata sillä pleikkarilla.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Mikä nopeus, mikä voima, mikä taito, mikä fiilis! Ovat aika kaukana nykyiset WRC-lussukisat näistä ajoista.. Ja kuvitelkaapa "auto näytösajossakin ensimmäiseen kaiteeseen" nykykuskit ajamaan noita ohjuksia?! Ei tulisi mitään.. Ehkä sitten, jos tehoja lasketaan puolella, ABS:t alle ja painoa 400kg lisää? Mutta sittenkin, kannattaa ensin treenata sillä pleikkarilla.
Internetin parhaana argumentoijana voit toki sivuuttaa nämä (ja alla olevan jo toiseen kertaan):
http://www.youtube.com/watch?v=C8bO7OfUgqg

Siinä on kyllä Kris Meekekin todellisessa pinteessä Mg metron kanssa! Hyvä että kestää näpeissä...?
http://www.youtube.com/watch?v=JisYzYC57U4

http://www.youtube.com/watch?v=__M4GAFHmEw
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Meeken suorite on hyvä, eikä siinä näy muuta ihmeellistä kuin asfaltilla harvemmin käytetty skandinavian flick, vanha kunnon vastaheitto, lähes kaikkiin mutkiin sovellettuna. Hermostuneellehan tuo tietysti ulkoa näyttää.
Oletan syyn olevan voimansiirron primitiivisyys; ff:n keskitasauspyörästöromppeilla tuo on lähes pakko aliohjautuvuuden välttämiseksi paiskoa ovi edellä. Ja oma kokemus moisen tötterön kyydissä antoi saman tunteen.
Kello ei ehkä tykkää mutta on näyttävää kyllä :)

Ei kai kannattane provosoitua jos kaikki eivät ymmärrä tekniikasta ihan kaikkea ja paikkaavat sen mutulla? Esim. 80-luvun iskarit vastaan nykyiset; ero on järkyttävä. Kokeiltu on. Mutta penkan päältä sitä ei näe eikä tunne, saatika tuubista.
 
Viimeksi muokattu:

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Vähän asiaan liittyen. Onko kukaan nähnyt videoita täsmälleen samasta mutkasta/hypystä/nypystä eri aikakausien autoilla ajettuna? Olisi ihan mielenkiintoista vertailla autojen kulkua eri vuosilta.
Urrian kääntyvästä hypystä, sittemmin Hirvosen paikasta on ainakin videomateriaalia usealta vuodelta. -85, -87 ja useampi 2000-luvun kerta ainakin. Juuri nyt ei toki ole linkkiä tarjota, mutta näin tiedoksi.

Näillä pätkillä näkee selvästi minkälainen taantumus rallissa viimeiset 20 vuotta on vallinnut.

Ensin noin 1000 hp b-ryhmäläiset, joita ajaa vain todelliset Miehet, powersladittaa kaikki hiusneula mutkat:
http://www.youtube.com/watch?v=aZmX6eSdQJ8&feature=related

Sitten verrokkina 20 vuotta myöhemmin 300 hp lussut tonnikeiju WRC:t, joita ajaa vaikka ranskalainen nainen, yrittää samaa:
http://www.youtube.com/watch?v=lfA8K5BfZ9U
Tuosta ´86 videostahan näkee sen minkä me kaikki, pendellstock mukaanlukien, jo tiesimme. B-ryhmän kulta-aikana näyttävintä menoa tarjottiin etuvetoisella (a-ryhmän) Renault 11 Turbolla! :alppu:

Mä muuten väitän, että kaikista kovimpia ralliautoja on metanolidragsterit. Kiihtyy pikkasen kovaa nollasta sataan. Niissä on tietty vähän sitä samaa vikaa ku noissa beeryhmän autoissa, ettei ne oikein kärrypolulle ja serpoihin sovellu. Mut kato Woima, se tuo sitä arvostusta! :p
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Ei kai kannattane provosoitua jos kaikki eivät ymmärrä tekniikasta ihan kaikkea ja paikkaavat sen mutulla? Esim. 80-luvun iskarit vastaan nykyiset; ero on järkyttävä. Kokeiltu on. Mutta penkan päältä sitä ei näe eikä tunne, saatika tuubista.
Onkos muuten iskunvaimentimet ns. luokiteltu osa? Jos ja kun tuollaisen B-ryhmän tykin saisi johonkin historic-ralliin tms. kisaan niin renkaathan ainakin tulisi päivitettyä nykytasolle mutta mitä muuta voisi "upgreidata"? Sikäli kuin olen oikein käsittänyt, niin hisse-peleihinkin on nämä turvavarusteet uusittava nykysääntöjen mukaisiksi eli wanhat alumiinikaaret yms. veks ja huomattavasti tukevammat (ja siten raskaammat) CroMo kaaret tilalle.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Onkos muuten iskunvaimentimet ns. luokiteltu osa? Jos ja kun tuollaisen B-ryhmän tykin saisi johonkin historic-ralliin tms. kisaan niin renkaathan ainakin tulisi päivitettyä nykytasolle mutta mitä muuta voisi "upgreidata"? Sikäli kuin olen oikein käsittänyt, niin hisse-peleihinkin on nämä turvavarusteet uusittava nykysääntöjen mukaisiksi eli wanhat alumiinikaaret yms. veks ja huomattavasti tukevammat (ja siten raskaammat) CroMo kaaret tilalle.
No, jos lähdetään J1-ikäkauden sääntöjä (eli 01.01.82-31.12.1985 luokiteltujen autojen sääntöjä) ruotimaan, niin ainakin seuraavia seikkoja joutuu muuttamaan:

-alumiinikaaret teräskaariksi (ei välttämättä CroMo)
-kaarissa oltava kulmatuet oviaukoissa
-sammutusjärjestelmä (vain KV-kisat)
-minimipainoihin +25kg
-korvaläppäpenkit
-teräspunosletkut polttoainelinjoihin
-tulenkestävä paloseinä pakollinen

Iskunvaimentimien virallisesta tulkinnasta en mene sanomaan mitään, mutta jousitusgeometrian ja jousitustyypin muuttaminen luokitellusta on ainakin kiellettyä. Taitaa vaan olla ihan sama minkälaisen "1-säätöisen" perus-Bilsteinin sinne laittaa, niin silti se on paremmin shimmattu ja jouset vähän tarkemmin valittu kuin aikanaan. Renkaista nyt sitten puhumattakaan, 80-luvun autoissa antaa jo vannekoko myöten ihan kunnon kumien käytön.
 

sprint

Active member
Liittynyt
28.6.2002
Viestit
38
Onkos muuten iskunvaimentimet ns. luokiteltu osa? Jos ja kun tuollaisen B-ryhmän tykin saisi johonkin historic-ralliin tms. kisaan niin renkaathan ainakin tulisi päivitettyä nykytasolle mutta mitä muuta voisi "upgreidata"? Sikäli kuin olen oikein käsittänyt, niin hisse-peleihinkin on nämä turvavarusteet uusittava nykysääntöjen mukaisiksi eli wanhat alumiinikaaret yms. veks ja huomattavasti tukevammat (ja siten raskaammat) CroMo kaaret tilalle.
Noh, Lahden historic EM-kisassahan on taas Jensen 037kalla, joten siellä voi käydä ihmettelemässä....ja onneksi Jensen ei ole hitaimmasta päästä kuljettajia :wink:
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Jotain muuten B-ryhmän voimatykkien uskomattomasta suorituskykyvystä kertoo sekin, että ne kelpasivat kutakuinkin sellaisenaan mm. Pike`s Peakin ennätyksiä rikkomaan.

Tässä Vatasen tyylinäyte (huomatkaa, että videon postaaja ei erota automalleja toisistaan, yhtäkaikki..): http://www.youtube.com/watch?v=MBPgCJBUjtg&feature=related

Ja B-ryhmän Audithan noita hallitsivat niinikään.

Ei paljon WRC-autoilla ollut eikä ole noita ennätyksiä rikkomaan asiaa:D No pääsisivätpä ainakin nauramaan jenkit, kun yrittäisi joku Hirvonen siellä 300hv tonnikeijullaan roikkua mukana:alppu:
 
Ylös