pendellstock
Well-known member
- Liittynyt
- 19.11.2007
- Viestit
- 2099
Itseasiassa on 110% varmaa, ettei yksikään nykykuskeista (no Kimikin siirtyi F1:iin) pystyisi kesyttämään B-ryhmäläisiä kovinkaan mainittavalla menestyksellä.Eiköhän monet nykykuskeistakin ole takavetotaustan omaavia junnuvuosiltaan ja varmasti on autonhallintataidot kohdillaan joten en usko , että olisi kauhean vaikeaa .
Noiden hallitsija-maestroillekin se oli aikanaan aidosti suuri haaste. Mm. Alenhan on viitannut, että ei vaan uskaltanut pitää kaasua pohjassa kovin montaa sekuntia suorilla kun lähti niin vihaisesti. Monta kertaa tehottomimmilla A-ryhmäläisillä/WRC-autoilla pystyi sitten suurin piirtein vetämään lusikka pohjassa koko ajan.
Ei nykykuskit ole joutuneet kunnolla opettelemaan ajamista pääsääntöisesti. Kaukana on ajat, kun oikeasti piti opetella asiat vuosikausien koulussa raa`asti rännien kautta ilman elektroniikan apuja takavedolla. Nyt siellä mennään etuvetokinnereillä ja kaikenmaailman sähköohjatuilla lukoilla ja sudituksen estoilla jo pikkunassikkana.
Ei siinä kehity sellaista otetta ajamiseen, jota tarvitaan kun pitäisi viedä B-ryhmäläisen kaltaista uskomattoman raakaa voimaohjusta peukulla paikaten. Tehoa oli Kankkusen mukaan niin paljon, että 205:n viimeiset evoversiot sutivat ensimmäiset 4 vaihdetta läpi neljällä renkaalla asfaltilla. Ei mitään nössö-elektroniikka-apuja auttamassa kuljettajaa vajaatehoisessa autossa, vaan sun pitää osaa hallita niitä megalomaanisia voimia oikeasti itse! Power-slidet asfaltilla on ihan peruskauraa yms. Olisi tuossa menossa nykykuskien ajotaidot koetuksella, eivät osaa tuollaisia asioita tänä päivänä.
Kyllä menisi pahasti sormi suuhun nykyiseen tietokone-avustettuun perheautotehoiseen ralliautoon tottuneella juipilla kun pitäisikin yhtäkkiä ajaa B-ryhmän tykkiä. Edes välillä uskaltautuen nostamaan kierroksia sinne, missä KKK-lader lappaa ahtopaineita urakalla sinne sylinteriin:thumbup: Sellasilla ahtopainelukemilla, joillaisia nykykuskit ovat nähneet vain youtubesta 80-luvun rallivideoista. Eikä hameväki-FIA:sta vielä pakottanut tunkemaan pikkurillin paksuista kuristintakaan sinne virtauksia tuhoamaan.
Ei olisi nykykuskeista noiden petojen selättäjiksi, poikkeuksena toisiaan tämän hetken lahjakkain moottoriurheilija Kimi Räikkönen, mutta hänkin vaikuttaa jo siipiautopuolella.Todennäköisesti vielä tänäpäivänäkin pitäisi raahata Alen sieltä teknari-TV-ohjelman kuvauksista paikalle, jos tarvittaisiin kaveri, joka noita voimia kykenisi hallitsemaan.
Ps. Hieno keskustelu kyllä, toisin kuin joku yllä purnasi, minun mielestäni voidaan ihan hyvin analysoida myös eri-aikakausien kaluston edellyttämiä ajotaitoja ja kuskien kykyä vastata noihin haasteisiin.
Viimeksi muokattu: