Rallin B-ryhmä jutustelu

Mauno Ahonen

Well-known member
Liittynyt
8.10.2010
Viestit
80
Sijainti
Perähikiä
Pelkästään tämän päivän moottoreiden käytettävyys on niin paljon parempi, että sillä saadaan aika paljon eroa kiinni.
Ei pelkkä hevosvoimiin katsominen ole mistään kotoisin. oOetteko edes huomioineet sen asian, että nykyisistä wrc moottoreista saadaan enemmän vääntöä ulos kuin b-sarjalaisista?
Koko moottorin ohjaus systeemi on lähestulkoon eri planeetalta kuin tuolloin ilosella -80 luvulla....
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
Viimeksi muokattu:

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Luin joskus noita Warmboldin juttuja ja mielenkiintoisia sinällään mutta en voinut välttyä tunnelmalta että heebo on perinyt hieman ajattelutapaa isältään, Achimilta. Negatiivinen ote asioihin näkyy. Tarkemmin hommasta voi kysellä vaikkapa Seppo Harjanteelta :D
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7204
Pelkästään tämän päivän moottoreiden käytettävyys on niin paljon parempi, että sillä saadaan aika paljon eroa kiinni.
Ei pelkkä hevosvoimiin katsominen ole mistään kotoisin. oOetteko edes huomioineet sen asian, että nykyisistä wrc moottoreista saadaan enemmän vääntöä ulos kuin b-sarjalaisista?
Koko moottorin ohjaus systeemi on lähestulkoon eri planeetalta kuin tuolloin ilosella -80 luvulla....
Eikä myöskään kannata tuijottaa liikaa vääntöön, koska renkaat ovat ainoa osa joka autosta normaalisti koskettaa tien pintaa ja siksi ilman niitä ei väännöstä ja tehosta ole mitään hyötyä eli voidaan hyvällä syyllä sanoa, että renkaat ovat auton tärkein yksittäinen osa.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Jännä ideologia muuten tuo "hurjien petojen" ylistys, jossa "powerslide assulla on arkipäivää" (ei siis pelkästään tämä yks vankkaa faktapohjaa tarjoileva, vaan pari muutakin). Vois verrata siihen, että ois jonkun mielestä hienompaa hiihtää perinteistä suksilla jossa ei oo ollenkaan pitovoidetta mut aivan vitullinen luisto.
Analogiasi hiihtoon toimii siinä vaiheessa, kun sillä huonomman voitelun saaneella hiihtäjällä on niin hitosti enemmän voimaa, että se vaikka sutii niillä suksilla kylkimyyryssä suorilla heittämällä pakoon sitä vässykkää hiihtäjää, joka sitten alamäissä pelkällä luistolla liukuu aina vähän kiinni sitä voimahiihtäjää.

Kumpaa olisi yeisön mukavampi katsella ja kumpi vaatii enemmän taitoa hiihtäjältä? Yleisin vastaus lienee se, että kivempi olisi katsella sitä hiihtäjää yli-inhimillisillä voimilla ja rajuilla hiihtolinjoilla kuin sitä nyhvää, joka menee samaa vauhtia pitkin rataa samoja latuja.

Tuossa nyt tiivistettynä tämä pointti haluamallasi hiihtokielellä:thumbup:

Ps. puhumattakaan kun otetaan se voimahiihtäjä sieltä ladulta vaikkapa pyöräilyyn (sanotaan nyt sen olevan aikansa F1), niin siellähän se nysvä-hiihtäjä ei sitten pysy vauhdissa enää alkuunkaan. Se kiehtoo ihmisiä ja saa heissä aikaan syvää kunnioitusta tätä megalomaanista uniikkiutta kohtaan. Ymmärrettävää mielestäni.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4464
Sijainti
Salo
Muutama B-ryhmän auto tuli nähtyä viikko sitten Goodwoodissa: Lancia 037, Audi Quattro siivettömänä pätkämallina ja siivekkäänä, Renault R5, Porsche 911 (jos B-ryhmään kuuluu), Ford RS200, Toyota Celica ja MG Metro.

Onnistuin pääsemään aivan ek:n lähtöviivalle ja MG Metron kutoskoneen ääni jäi kyllä lähtemättömästi mieleen.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
autoa on huomattavan helppoa viedä sladissa, jos vaan voima riittää. Vaikeempaa on sitten se kovaa ja siististi meneminen. Vaatii kanttia. Vaan mitäpä sitä nyt voi olettaa kun käsitykset ajamisesta pohjautuu GranTurismo -pelin ajokokemuksiin.
Ensinnäkin täällä on siteerattu sen tason mestaria (Alen, Kankkunen, Salonen), että en usko foorumilta löytyvän heitä enempää omakohtaista kokemusta ihan heti tuomitsemaan näiden mestareiden lausuntoja B-ryhmäläisten ylivoimasta? :alppu:Tai sitten on sillä kaverilla aika isot luulot itsestään:D

Mm. Alen "ei näissä ole moottoria ollenkaan" (WRC:t 2000-luvulla, silloin kun niissä ole tehoa vielä nykyversioita enemmän.!)

Salonen "ei näitä kehtaa kypärä päässä ajaa" (siirtymä B-ryhmästä WRC:n tehoisiin A-ryhmäläisiin"

Kankkunen "sutivat 4 ensimmäistä vahdetta asfaltillakin läpi." ja "vaikea verrata keskenään (F1 ja B-ryhmäläinen 80-luvulla), mutta yhden asfalttiylämäkikilpailun ajoin F1:stä vastaan ja sen voitin"

Yms. Täällä sitten meidän maallikkotietäjät (hekö, joiden kokemus oli sieltä Gran Tursimo pelistä Playstationilla?) laukoo kovia totuuksia arvon herrojen kokemustaustaa vasten, ei siinä, ihan hauskaa sinänsä:ahem:

Nojoo sitten takaisin. En edes viitsi sen syvemmin kommentoida tuota väitettä, jonka mukaan tehotonta autoa on vaikeampi viedä mutkissa ja suorissa kuin autoa, jossa on voimaa niin paljon, että se sutii koko ajan pienestäkin kaasusta ja sitä on osattava viedä juuri oikeassa kulmassa kylkimyyryä voiman maksimaaliseksi hyötykäyttämiseksi. Miettiköön jokainen, kumpi onnistuu vaikka omalla kohdalla oikeasti amatöörin silmin paremmin? Väitän, että jokainen kiertää sen Ahvenistön lenkin +-300hv, painavahkolla perusperheautolla (joku BMW 335i vaikkapa) pysyen yhtensä kappaleena, mutta teeppä sama enemmän B-ryhmän tehopainosuhteen omaavalla siviiliautolla, vaikkapa Königseggillä (painoa tosi paljon B-ryhmäläistä enemmän, mutta näyttää kiihtyvän alle 3 sek 0-100 Km/h sekin: http://www.topspeed.com/cars/koenigsegg/index52.html)?

Väitätkö aikuisten oikeasti Henkka Ok, että suurempi osa amatööreistä tuo sen kevyen ja raa`an Königseggin 1000hv auton ehjänä takaisin sieltä kierrokselta kuin tuon perheauto-BMW:n? :eek: Minä olen toista mieltä.

Tuohon logiikkaan oikeastaan kulminoituu se, miksi B-ryhmän kuskeja arvostetaan tänä päivänäkin niin ylivertaiselle tasolle. Minun mielestäni 100% syystä: Valtava voima, ei juuri elektroniikka avustamassa vaan voima on kyettävä itse siirtämään tiehen.
 
Viimeksi muokattu:

Ouninpohja

Well-known member
Liittynyt
14.11.2003
Viestit
111
Analogiasi hiihtoon toimii siinä vaiheessa, kun sillä huonomman voitelun saaneella hiihtäjällä on niin hitosti enemmän voimaa, että se vaikka sutii niillä suksilla kylkimyyryssä suorilla heittämällä pakoon sitä vässykkää hiihtäjää, joka sitten alamäissä pelkällä luistolla liukuu aina vähän kiinni sitä voimahiihtäjää.

Kumpaa olisi yeisön mukavampi katsella ja kumpi vaatii enemmän taitoa hiihtäjältä? Yleisin vastaus lienee se, että kivempi olisi katsella sitä hiihtäjää yli-inhimillisillä voimilla ja rajuilla hiihtolinjoilla kuin sitä nyhvää, joka menee samaa vauhtia pitkin rataa samoja latuja.

Tuossa nyt tiivistettynä tämä pointti haluamallasi hiihtokielellä:thumbup:

Ps. puhumattakaan kun otetaan se voimahiihtäjä sieltä ladulta vaikkapa pyöräilyyn (sanotaan nyt sen olevan aikansa F1), niin siellähän se nysvä-hiihtäjä ei sitten pysy vauhdissa enää alkuunkaan. Se kiehtoo ihmisiä ja saa heissä aikaan syvää kunnioitusta tätä megalomaanista uniikkiutta kohtaan. Ymmärrettävää mielestäni.

Minun mielestä b-ryhmäläiset näyttävät wrc-autoihin nähden kömpelöiltä ja kankeilta "vanhuksilta".

Youtuben katsotoimpien b-ryhmä filmien joukossa on tietenkin ne samat klassikkofilmit, joissa autot menevät mutkassakin "flat out".

Jos ottaa vähän hiukan isomman otannan filmejä, huomaa että kyllä b-ryhmäläisten meno varsinkin hiekalla oli sellaista "Al Qassimi" tasoista pumppailua.

Hyvä jos pärjäisivät edes s2000-sarjan Protonille.

Silti kaikki kunnia b-ryhmäläisille ja niiden kuskeille. Aika aikaansa kutakin.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3617
Ihan mielenkiinnosta, San Marinon rallissa oli historic-kisassa b-ryhmäläisiä vissiin (037 ainaki??), katsokaapas tuloksia ;) ;)
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3375
Sijainti
JKL
Kankkunen "sutivat 4 ensimmäistä vahdetta asfaltillakin läpi." .
Minäpä olen ajanut N-ryhmäläisellä joka suti koko askin läpi kuivalla assulla... Kaikki riippuu nimittäin renkaasta... Mutta suti kuitenkin. Eli nyt on todistettu että N-ryhmäläinen on tehokkaampi kun B-ryhmäläinen.

Jatketaan...
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Ihan mielenkiinnosta, San Marinon rallissa oli historic-kisassa b-ryhmäläisiä vissiin (037 ainaki??), katsokaapas tuloksia ;) ;)
Linkkiä tuloksiin? Mutta pendellstockihan voi sivuuttaa tämän, koska 037:ssa ei ollut 1000 heppaa, ainoastaan se 900.

Eikä myöskään kannata tuijottaa liikaa vääntöön, koska renkaat ovat ainoa osa joka autosta normaalisti koskettaa tien pintaa ja siksi ilman niitä ei väännöstä ja tehosta ole mitään hyötyä eli voidaan hyvällä syyllä sanoa, että renkaat ovat auton tärkein yksittäinen osa.
Eikös renkaita ole useimmiten neljä?

:p
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
perusperheautolla (joku BMW 335i vaikkapa)
Missäs porvarilähiössä se sinä asut? Eikös perus perheauto ole Kia Ceed, tai Toyota Auris sillä pienimällä koneella, tai korkeintaan BMW 318i?

Niin ja 037 on vajaa vetoinen. Eli korkeintaan aikakauden F1 tasoa.

Hyvin näkee tuon b-ryhmäläisten kömpelyyden siintä jyskälä -86 pätkästä jossa näkyy Blomqvistin pyörähdys (en jaksa just ettiä linkkiä tähän). Muun muassa Eklundilla meinaa Metro lähteä lapasesta samoissa hypyissä. Röykyt yhdistettynä mutkiin on myrkkyä.
Toinen on sitten vanhat Korsika pätkät. Empä muista nähneeni WRC-autojen peruuttelevan shikaaneissa.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Missäs porvarilähiössä se sinä asut? Eikös perus perheauto ole Kia Ceed, tai Toyota Auris sillä pienimällä koneella, tai korkeintaan BMW 318i?
No oman katsannon mukaan tollaset Aurikset ja Ceedit on vaimon kauppakasseja, tai oikeastaan mopoautoista seuraavia laitteita.. Alle 2 litraisilla ei oikein kehtaa laittaa edes vaimoa ajamaan (ellei sitten ole kunnollista ahtoa taustalla, tai edes MB SLK -tyyppistä kompuraratkaisua), sen verran arvostan riittävää ohituskiihtyvyyttä jo ihan turvallisuustekijänä.

Mutta tämä keskustelu menee nyt vähän ohi aiheen: Henkka Ok:lta peräisin vielä vastausta siihen, onko hän todella sitä mieltä, että tehottomalla+painavalla autolla eletroniikka-apujen kanssa on muka vaikeampi ajaa kuin monta kertaa tehokkaammalla, 300-400kg kevyemmällä autolla ilman elektroniikka-apuja? Vai iskiköhän tuossa nyt kuitenkin kirjoitusvirhepaholainen niin sanotusti..
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
Alle 2 litraisilla ei oikein kehtaa laittaa edes vaimoa ajamaan (ellei sitten ole kunnollista ahtoa taustalla, tai edes MB SLK -tyyppistä kompuraratkaisua), sen verran arvostan riittävää ohituskiihtyvyyttä jo ihan turvallisuustekijänä.
Ei hitto, nythän mä sen hokasin: Suuret autotehtaat ovat siirtäneet sinut menneisyydestä nykypäivään rummuttamaan suurikulutuksisten autojen puolesta. Suomalaisten innostus ralliautoiluun on vain ovela takaportti rummuttaa raa'an voiman, ei tekniikan, puolesta. :alppu:
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1362
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
sutii niillä suksilla kylkimyyryssä suorilla heittämällä pakoon
Kyyyllä, kaikki ne kylkimyyryssä perinteistä hiihtäneet joita minä oon nähny, on ollu poikkeuksellisen hauskaa seurattavaa. Kunnioitustahan se ei herätä, hupia toki.

Tarttee kyllä olla jonkinlainen sankari että pystyy vetämään Salosen jo aikanaan 80-luvulla alitehosen Mazdan ensikokemuksista yhteyden nykypäivän kilpa-autoon. Mutta sankaritarinoistahan se kansa elää, ja pöndeltöks on selkeesti yks sellanen!

Henkka Ok:lta peräisin vielä vastausta siihen, onko hän todella sitä mieltä, että tehottomalla+painavalla autolla eletroniikka-apujen kanssa on muka vaikeampi ajaa kuin monta kertaa tehokkaammalla, 300-400kg kevyemmällä autolla ilman elektroniikka-apuja? Vai iskiköhän tuossa nyt kuitenkin kirjoitusvirhepaholainen niin sanotusti..
Tässä ei iskeny mikään muu kuin lukihäiriö. Väitin, että autoa (melkein mitä tahansa) on helpompi viedä woimalla paskasladissa vaikka maailman tappiin, kuin ajaa sitä mahdollisimman nopeasti mutkan läpi. Mutta siitähän sinä et mitään ymmärrä, koska HEVOSVOIMIA on tuhat ja sata ja painoo alle sata kuskien kanssa :p

Mistä ihmeen elektroniikka-avuista täällä muuten jauhetaan yhtenään? ABS-jarruista?

Mutta tämä keskustelu menee nyt vähän ohi aiheen
Ihan kuten kaikki keskustelut tästä aiheesta.

Väitätkö aikuisten oikeasti Henkka Ok, että suurempi osa amatööreistä tuo sen kevyen ja raa`an Königseggin 1000hv auton ehjänä takaisin sieltä kierrokselta kuin tuon perheauto-BMW:n? Minä olen toista mieltä.
Kyllä mä väittäsin että sama kaveri pystyy tuomaan molemmat Apparan varikolle ehjänä. Kato ku sulta on nyt unohtunu se pikku juttu että kisaa ei ajeta kaasu pohjassa (paitsi ehkä DrägReissiä). Eikä muuten ajanu beeryhmän legendatkaan kaasu pohjassa, päin vastoin..

Väitän myös, että tästä(kin) keskustelusta on sanat "aikuisten" ja "oikeasti" sen verran kaukana, että eiköhän pidetä tämä kevyt linja jatkossakin :D
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Onkos täällä ketään Opel tietäjää?
Jostain muistan lukeneeni/kuulleeni sellaisen väittämän, että Manta 400 moottori olisi asennettu hiukan normaalia taaemmas (verrattuna Manta GT/E), jotta painopistettä olisi saatu taaemmas.
Pitääkö tuo paikkansa?
 
Ylös