autoa on huomattavan helppoa viedä sladissa, jos vaan voima riittää. Vaikeempaa on sitten se kovaa ja siististi meneminen. Vaatii kanttia. Vaan mitäpä sitä nyt voi olettaa kun käsitykset ajamisesta pohjautuu GranTurismo -pelin ajokokemuksiin.
Ensinnäkin täällä on siteerattu sen tason mestaria (Alen, Kankkunen, Salonen), että en usko foorumilta löytyvän heitä enempää omakohtaista kokemusta ihan heti tuomitsemaan näiden mestareiden lausuntoja B-ryhmäläisten ylivoimasta? :alppu:Tai sitten on sillä kaverilla aika isot luulot itsestään
Mm. Alen "ei näissä ole moottoria ollenkaan" (WRC:t 2000-luvulla, silloin kun niissä ole tehoa vielä nykyversioita enemmän.!)
Salonen "ei näitä kehtaa kypärä päässä ajaa" (siirtymä B-ryhmästä WRC:n tehoisiin A-ryhmäläisiin"
Kankkunen "sutivat 4 ensimmäistä vahdetta asfaltillakin läpi." ja "vaikea verrata keskenään (F1 ja B-ryhmäläinen 80-luvulla), mutta yhden asfalttiylämäkikilpailun ajoin F1:stä vastaan ja sen voitin"
Yms. Täällä sitten meidän maallikkotietäjät (hekö, joiden kokemus oli sieltä Gran Tursimo pelistä Playstationilla?) laukoo kovia totuuksia arvon herrojen kokemustaustaa vasten, ei siinä, ihan hauskaa sinänsä:ahem:
Nojoo sitten takaisin. En edes viitsi sen syvemmin kommentoida tuota väitettä, jonka mukaan tehotonta autoa on vaikeampi viedä mutkissa ja suorissa kuin autoa, jossa on voimaa niin paljon, että se sutii koko ajan pienestäkin kaasusta ja sitä on osattava viedä juuri oikeassa kulmassa kylkimyyryä voiman maksimaaliseksi hyötykäyttämiseksi. Miettiköön jokainen, kumpi onnistuu vaikka omalla kohdalla oikeasti amatöörin silmin paremmin? Väitän, että jokainen kiertää sen Ahvenistön lenkin +-300hv, painavahkolla perusperheautolla (joku BMW 335i vaikkapa) pysyen yhtensä kappaleena, mutta teeppä sama enemmän B-ryhmän tehopainosuhteen omaavalla siviiliautolla, vaikkapa Königseggillä (painoa tosi paljon B-ryhmäläistä enemmän, mutta näyttää kiihtyvän alle 3 sek 0-100 Km/h sekin:
http://www.topspeed.com/cars/koenigsegg/index52.html)?
Väitätkö aikuisten oikeasti Henkka Ok, että suurempi osa amatööreistä tuo sen kevyen ja raa`an Königseggin 1000hv auton ehjänä takaisin sieltä kierrokselta kuin tuon perheauto-BMW:n?
Minä olen toista mieltä.
Tuohon logiikkaan oikeastaan kulminoituu se, miksi B-ryhmän kuskeja arvostetaan tänä päivänäkin niin ylivertaiselle tasolle. Minun mielestäni 100% syystä: Valtava voima, ei juuri elektroniikka avustamassa vaan voima on kyettävä itse siirtämään tiehen.