Rallin B-ryhmä jutustelu

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Eiköhän monet nykykuskeistakin ole takavetotaustan omaavia junnuvuosiltaan ja varmasti on autonhallintataidot kohdillaan joten en usko , että olisi kauhean vaikeaa .
Itseasiassa on 110% varmaa, ettei yksikään nykykuskeista (no Kimikin siirtyi F1:iin) pystyisi kesyttämään B-ryhmäläisiä kovinkaan mainittavalla menestyksellä.

Noiden hallitsija-maestroillekin se oli aikanaan aidosti suuri haaste. Mm. Alenhan on viitannut, että ei vaan uskaltanut pitää kaasua pohjassa kovin montaa sekuntia suorilla kun lähti niin vihaisesti. Monta kertaa tehottomimmilla A-ryhmäläisillä/WRC-autoilla pystyi sitten suurin piirtein vetämään lusikka pohjassa koko ajan.

Ei nykykuskit ole joutuneet kunnolla opettelemaan ajamista pääsääntöisesti. Kaukana on ajat, kun oikeasti piti opetella asiat vuosikausien koulussa raa`asti rännien kautta ilman elektroniikan apuja takavedolla. Nyt siellä mennään etuvetokinnereillä ja kaikenmaailman sähköohjatuilla lukoilla ja sudituksen estoilla jo pikkunassikkana.

Ei siinä kehity sellaista otetta ajamiseen, jota tarvitaan kun pitäisi viedä B-ryhmäläisen kaltaista uskomattoman raakaa voimaohjusta peukulla paikaten. Tehoa oli Kankkusen mukaan niin paljon, että 205:n viimeiset evoversiot sutivat ensimmäiset 4 vaihdetta läpi neljällä renkaalla asfaltilla. Ei mitään nössö-elektroniikka-apuja auttamassa kuljettajaa vajaatehoisessa autossa, vaan sun pitää osaa hallita niitä megalomaanisia voimia oikeasti itse! Power-slidet asfaltilla on ihan peruskauraa yms. Olisi tuossa menossa nykykuskien ajotaidot koetuksella, eivät osaa tuollaisia asioita tänä päivänä.

Kyllä menisi pahasti sormi suuhun nykyiseen tietokone-avustettuun perheautotehoiseen ralliautoon tottuneella juipilla kun pitäisikin yhtäkkiä ajaa B-ryhmän tykkiä. Edes välillä uskaltautuen nostamaan kierroksia sinne, missä KKK-lader lappaa ahtopaineita urakalla sinne sylinteriin:thumbup: Sellasilla ahtopainelukemilla, joillaisia nykykuskit ovat nähneet vain youtubesta 80-luvun rallivideoista. Eikä hameväki-FIA:sta vielä pakottanut tunkemaan pikkurillin paksuista kuristintakaan sinne virtauksia tuhoamaan.

Ei olisi nykykuskeista noiden petojen selättäjiksi, poikkeuksena toisiaan tämän hetken lahjakkain moottoriurheilija Kimi Räikkönen, mutta hänkin vaikuttaa jo siipiautopuolella.Todennäköisesti vielä tänäpäivänäkin pitäisi raahata Alen sieltä teknari-TV-ohjelman kuvauksista paikalle, jos tarvittaisiin kaveri, joka noita voimia kykenisi hallitsemaan.

Ps. Hieno keskustelu kyllä, toisin kuin joku yllä purnasi, minun mielestäni voidaan ihan hyvin analysoida myös eri-aikakausien kaluston edellyttämiä ajotaitoja ja kuskien kykyä vastata noihin haasteisiin.
 
Viimeksi muokattu:

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
Itseä hieman harmittaa kun en B-ryhmäläisiä ollut katsomassa silloin paikapäällä en päässyt alaikäisenä isukin mukaan. No yksi hieman B-ryhmään liittyvä muisto on ihan tältä paikkakunnalta. Vuosi oli jotain 90-luvun alkua ilmeisesti ja paikallinen kuuluisuus Matti Alamäki omisti punaisen 205 rallicrossvehkeen. Tuossa lentokentän takana ajettii silloin maasto-pori nimellä kulkeva sprintti ja ennen kisaa oli kiitoradalla poliisien suorittama tutka jonne pääsi kuskit testaamaan autonsa kiihtyvyyttä. Sen muistan että kuulutus sanoi kisan aikana että Alamäen pösöä ei saatu kellotettua tutka ei pysynyt perässä. Liekö totta? Ehkä siihen aikaan.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4742
Sijainti
Event horizon
Itseä hieman harmittaa kun en B-ryhmäläisiä ollut katsomassa silloin paikapäällä en päässyt alaikäisenä isukin mukaan. No yksi hieman B-ryhmään liittyvä muisto on ihan tältä paikkakunnalta. Vuosi oli jotain 90-luvun alkua ilmeisesti ja paikallinen kuuluisuus Matti Alamäki omisti punaisen 205 rallicrossvehkeen. Tuossa lentokentän takana ajettii silloin maasto-pori nimellä kulkeva sprintti ja ennen kisaa oli kiitoradalla poliisien suorittama tutka jonne pääsi kuskit testaamaan autonsa kiihtyvyyttä. Sen muistan että kuulutus sanoi kisan aikana että Alamäen pösöä ei saatu kellotettua tutka ei pysynyt perässä. Liekö totta? Ehkä siihen aikaan.
Tutkauksesta en tiedä mitään mutta itse sprintissähän Mr. Downhill tyrkkäs sen Pesosen koivun kylkeen suunnileen ekassa mutkassa. Ei nääs ollutkaan tilaa vetää aakeeta laakeeta niinkuin crossibaanoilla. Ja kuulemani mukaan tämän mällin seurauksena Pesonen palautui takaisin Ranskaan. Autohan ei suinkaan ollut Alamäen oma, vaan vuokrattuna tehtaalta nimenomaisesti rallicrossin EM-sarjaa varten. Koneenkin käyttötunnit olivat tiukasti rajatut ennenkuin se piti lähettää tehtaalle täyshuoltoon.
Käsittääkseni myöskään ennen Pesoa Matin käytössä ollut Lantsa S4 ei ollut suomalaisessa omistuksessa. Rantasen Pekalla oli RS200 hoppa, jolla 90-luvun alussa näytti vielä ns. närhen munat kotimaisille huippukuskeille pk-seudulla ajetussa kolmen assusprinttikisan sarjassa.
Olis kiva saada esim. VM:ään vertailutestin Lapin S2000 Fiesta, täysiverinen tehtaan WRC Fiesta, Rallicrossin SuperCars luokan Fiesta ja niitä kirittämään joku rallisprintin SM-sarjan kärkipään Evoista. Nuo crossin SuperCarit edustaa kokolailla sitä filosofiaa johon WRC-kalustonkin olisi suonut kehittyvän. Pohimmiltaan ihan perus siviilipelin korirakenne, mutta kaikki luukut on hiiilikuitua ja "ikkunat" lexaania (tms.) ja voimaa vähintäinkin riittävästi. Ja mahdollisuus yksityistiimeillekin rakentaa menestyvä peli ilman että kaikki mutterit ja nippelit pitää luokitella.
 

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
Tutkauksesta en tiedä mitään mutta itse sprintissähän Mr. Downhill tyrkkäs sen Pesosen koivun kylkeen suunnileen ekassa mutkassa. Ei nääs ollutkaan tilaa vetää aakeeta laakeeta niinkuin crossibaanoilla. Ja kuulemani mukaan tämän mällin seurauksena Pesonen palautui takaisin Ranskaan. Autohan ei suinkaan ollut Alamäen oma, vaan vuokrattuna tehtaalta nimenomaisesti rallicrossin EM-sarjaa varten. Koneenkin käyttötunnit olivat tiukasti rajatut ennenkuin se piti lähettää tehtaalle täyshuoltoon.
Käsittääkseni myöskään ennen Pesoa Matin käytössä ollut Lantsa S4 ei ollut suomalaisessa omistuksessa. Rantasen Pekalla oli RS200 hoppa, jolla 90-luvun alussa näytti vielä ns. närhen munat kotimaisille huippukuskeille pk-seudulla ajetussa kolmen assusprinttikisan sarjassa.
Olis kiva saada esim. VM:ään vertailutestin Lapin S2000 Fiesta, täysiverinen tehtaan WRC Fiesta, Rallicrossin SuperCars luokan Fiesta ja niitä kirittämään joku rallisprintin SM-sarjan kärkipään Evoista. Nuo crossin SuperCarit edustaa kokolailla sitä filosofiaa johon WRC-kalustonkin olisi suonut kehittyvän. Pohimmiltaan ihan perus siviilipelin korirakenne, mutta kaikki luukut on hiiilikuitua ja "ikkunat" lexaania (tms.) ja voimaa vähintäinkin riittävästi. Ja mahdollisuus yksityistiimeillekin rakentaa menestyvä peli ilman että kaikki mutterit ja nippelit pitää luokitella.
Pakko korjata. Pesoota ei vedetty koivuun mutta Escortti kyllä siis eka A-ryhmäläinen cossu kuskia en muista mutta oli laina-auto ja siellä ekan kurvin jälkeisissä s-kiekauksessa niin esco meni kylki edellä puuhun. Tän muistan hyvin. Alamäki voitti silloin ylivoimaisesti kun oli ajamassa.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1362
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Itseasiassa on 110% varmaa, ettei yksikään nykykuskeista (no Kimikin siirtyi F1:iin) pystyisi kesyttämään B-ryhmäläisiä kovinkaan mainittavalla menestyksellä.

Noiden hallitsija-maestroillekin se oli aikanaan aidosti suuri haaste. Mm. Alenhan on viitannut, että ei vaan uskaltanut pitää kaasua pohjassa kovin montaa sekuntia suorilla kun lähti niin vihaisesti. Monta kertaa tehottomimmilla A-ryhmäläisillä/WRC-autoilla pystyi sitten suurin piirtein vetämään lusikka pohjassa koko ajan.

Ei nykykuskit ole joutuneet kunnolla opettelemaan ajamista pääsääntöisesti. Kaukana on ajat, kun oikeasti piti opetella asiat vuosikausien koulussa raa`asti rännien kautta ilman elektroniikan apuja takavedolla. Nyt siellä mennään etuvetokinnereillä ja kaikenmaailman sähköohjatuilla lukoilla ja sudituksen estoilla jo pikkunassikkana.

Ei siinä kehity sellaista otetta ajamiseen, jota tarvitaan kun pitäisi viedä B-ryhmäläisen kaltaista uskomattoman raakaa voimaohjusta peukulla paikaten. Tehoa oli Kankkusen mukaan niin paljon, että 205:n viimeiset evoversiot sutivat ensimmäiset 4 vaihdetta läpi neljällä renkaalla asfaltilla. Ei mitään nössö-elektroniikka-apuja auttamassa kuljettajaa vajaatehoisessa autossa, vaan sun pitää osaa hallita niitä megalomaanisia voimia oikeasti itse! Power-slidet asfaltilla on ihan peruskauraa yms. Olisi tuossa menossa nykykuskien ajotaidot koetuksella, eivät osaa tuollaisia asioita tänä päivänä.

Kyllä menisi pahasti sormi suuhun nykyiseen tietokone-avustettuun perheautotehoiseen ralliautoon tottuneella juipilla kun pitäisikin yhtäkkiä ajaa B-ryhmän tykkiä. Edes välillä uskaltautuen nostamaan kierroksia sinne, missä KKK-lader lappaa ahtopaineita urakalla sinne sylinteriin:thumbup: Sellasilla ahtopainelukemilla, joillaisia nykykuskit ovat nähneet vain youtubesta 80-luvun rallivideoista. Eikä hameväki-FIA:sta vielä pakottanut tunkemaan pikkurillin paksuista kuristintakaan sinne virtauksia tuhoamaan.

Ei olisi nykykuskeista noiden petojen selättäjiksi, poikkeuksena toisiaan tämän hetken lahjakkain moottoriurheilija Kimi Räikkönen, mutta hänkin vaikuttaa jo siipiautopuolella.Todennäköisesti vielä tänäpäivänäkin pitäisi raahata Alen sieltä teknari-TV-ohjelman kuvauksista paikalle, jos tarvittaisiin kaveri, joka noita voimia kykenisi hallitsemaan.
Kovaa on provosointi. Mitenkäs nuo Röönholmit ja Löppöset pärjää tuolla crossin puolella 600-heppasten SuperCarien kanssa kun ne on koko elämänsä vaan imeny mehupilliä?

Luettelepas muuten ralliautot, joissa on sähköohjattu voimansiirron lukko. Vanhat WRC:t vuoteen 2006(?) asti tiedetään, sen jälkeen ei ole ollu niissäkään. Väittäsin, että hirmu monta ei oo. Uskosin myös, että HirvosMikon Kadetissa ei beejunnuaikana ollu sähköstä luistonrajotinta niinkun ei Jari-Matin GT-rollossakaan. Ojanpohjien kautta tais nekin pojat tutustua ajamisen saloihin.

Jännä ideologia muuten tuo "hurjien petojen" ylistys, jossa "powerslide assulla on arkipäivää" (ei siis pelkästään tämä yks vankkaa faktapohjaa tarjoileva, vaan pari muutakin). Vois verrata siihen, että ois jonkun mielestä hienompaa hiihtää perinteistä suksilla jossa ei oo ollenkaan pitovoidetta mut aivan vitullinen luisto.
 

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
Jännä ideologia muuten tuo "hurjien petojen" ylistys, jossa "powerslide assulla on arkipäivää" (ei siis pelkästään tämä yks vankkaa faktapohjaa tarjoileva, vaan pari muutakin)
Ken Blockillehan lähinnä naureskellaan kun sen vahvuudet on lähinnä tossa power slide assulla osastolla :)
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3375
Sijainti
JKL
Ja näillä mehupilli autoillakaan ei tarmakilla driftata kuten tästä videosta näkyy...

http://www.youtube.com/watch?v=ewxrNSOKFow

Ja tälle mestarille tiedoksi: Analysoidaan vain näitä juttuja mutta älä puhu paskaa. Sä kun olet kuin kiihkouskovainen just valaistuksen saanut saarnaaja joka pitää omaa totuuttaan ainoana vaikka koko muu sivistynyt maailma on erimieltä. B-ryhmästä on mukava jutella ja vanhoja muistella mutta pitäisi paskanpuhumisessakin joku raja olla.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15261
Sijainti
Tampereen lenkki
Olivatko ne B-ryhmäläiset sitten oikeasti niin vaikeita ajaa? Toki renkaat, jousitus ja etenkin voimansiirto olivat suhteellisen primitiivisiä, mutta ainakin aikalaiskuskit tuntuvat silti autojen ajo-ominiasuuksia kehuvan. Kankkunen vertasi tuoreessa YouTube-videossa Pösön ajamista mikroautoon ja kertoi omaelämäkerrassaan, että tehoreservin ansiosta mutkassa pyörähtämisen sai aina estettyä, kun auto kulki halutessa kaasua painamalla etupyörien suuntaan. Myös Auriol toisteli autokokoelmaansa esitellessä Metro 6R4:stä "very easy to drive".

Tässä vielä Ari Vatasen sanoin:

Se uskomaton tehokkuus mikä siinä ajamisessa oli! Kun Escortilla mentiin sivuttain ja tuntui että se ei mene eteenpäin ja takapyörät lyö tyhjää, niin tämä oikein sinkosi kurvasta eteenpäin. Se oli kuin sinfoniaa, jos Escort oli räppäystä! Kun parhaimmillaan meni Peugeotilla, niin se auto saattoi olla aivan poikittain tiehen nähden, mutta pyörät oli ihan pikkuisen kääntyneinä tien suuntaan tai vastaohjaukseen - ratti oli lähes suorassa. Jos siinä joutui tekemään ratissa paljon töitä, niin silloin ajo ei mennyt hyvin. Se oli lähes kuin kapellimestari olisi orkesterin edessä vain pienillä sormenliikkeillä ohjannut - ja se auto totteli. Samalla tuli tunne, että matkanteko todella edistyy. Siinä autossa joskus tuli tunne, että voi oikein haltioituneesti ajaa, koska se totteli käskyjä. Sellainen auttaa kuljettajaa nostamaan omaa suoritustasoaan.
http://www.arivatanenrally.com/fi/autot/peugeot-205-t16.html

Lisäksi on perusteetonta sanoa, että B-ryhmäläisten taitajat olivat oppineet ajamaan nimenomaan takavetoisilla autoilla. Nelivetoauton kuljettaminenhan muistuttaa enemmän etuvetoista, mikä oli esimerkiksi Saabia pitkään ajaneelle Blomqvistille hyödyksi puskevassa Audissa. Kankkunenkin kertoo omaelämäkertakirjassaan, miten ajotekniikka meni uusiksi takavetoisesta nelivetoiseen siirtyessä.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1362
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Olivatko ne B-ryhmäläiset sitten oikeasti niin vaikeita ajaa? Toki renkaat, jousitus ja etenkin voimansiirto olivat suhteellisen primitiivisiä, mutta ainakin aikalaiskuskit tuntuvat silti autojen ajo-ominiasuuksia kehuvan. Kankkunen vertasi tuoreessa YouTube-videossa Pösön ajamista mikroautoon ja kertoi omaelämäkerrassaan, että tehoreservin ansiosta mutkassa pyörähtämisen sai aina estettyä, kun auto kulki halutessa kaasua painamalla etupyörien suuntaan. Myös Auriol toisteli autokokoelmaansa esitellessä Metro 6R4:stä "very easy to drive".

Tässä vielä Ari Vatasen sanoin:

http://www.arivatanenrally.com/fi/autot/peugeot-205-t16.html

Lisäksi on perusteetonta sanoa, että B-ryhmäläisten taitajat olivat oppineet ajamaan nimenomaan takavetoisilla autoilla. Nelivetoauton kuljettaminenhan muistuttaa enemmän etuvetoista, mikä oli esimerkiksi Saabia pitkään ajaneelle Blomqvistille hyödyksi puskevassa Audissa. Kankkunenkin kertoo omaelämäkertakirjassaan, miten ajotekniikka meni uusiksi takavetoisesta nelivetoiseen siirtyessä.
Nykymittapuullahan ne taitaa olla aika hirveitä ajaa. Aikanaan toki parasta mahdollista! :)

Lisäksi tämä maallikkosaarnaaja unohtaa sen, että autoa on huomattavan helppoa viedä sladissa, jos vaan voima riittää. Vaikeempaa on sitten se kovaa ja siististi meneminen. Vaatii kanttia. Vaan mitäpä sitä nyt voi olettaa kun käsitykset ajamisesta pohjautuu GranTurismo -pelin ajokokemuksiin.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1018
Sijainti
South Park
Mullakin vähän särähtää korvaan kun jotkut aina B-ryhmäläisistä keskusteltaessa muistaa tulla toitottamaan kuinka paskat alustat oli / ei ajettavuutta jne.
Miksi kukaan ei BDA escortista, Stratoksesta, 131 racingista tai ihan vaikka 400 asconasta puhuessa tule lyttämään sen ominaisuuksia? Nuo kaikkihan on beeläisiin verrattuna hitaita ja paskoja ajaa :D

Tästä on muodostunut kai jo jonkin tason urbaanilegenda, että Been aikaan inssit ruuvaili kiinni vaan isompia turboja ja käänsivät ahtoja tappiin eikä muuhun juuri panostettu.
 

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
Mullakin vähän särähtää korvaan kun jotkut aina B-ryhmäläisistä keskusteltaessa muistaa tulla toitottamaan kuinka paskat alustat oli / ei ajettavuutta jne.
Miksi kukaan ei BDA escortista, Stratoksesta, 131 racingista tai ihan vaikka 400 asconasta puhuessa tule lyttämään sen ominaisuuksia? Nuo kaikkihan on beeläisiin verrattuna hitaita ja paskoja ajaa :D
Luultavasti siksi, että kukaan ei ole hehkuttamassa täällä Escorttien ylivertaisuutta nykyisiin autoihin verrattuna. Tosin näyttävyydessä nuo vanhat autot ovat varmasti monien mielestä parempia.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15261
Sijainti
Tampereen lenkki
Tästä on muodostunut kai jo jonkin tason urbaanilegenda, että Been aikaan inssit ruuvaili kiinni vaan isompia turboja ja käänsivät ahtoja tappiin eikä muuhun juuri panostettu.
...ja kuskit oli puolijumalia, jotka käskytti autoja sorateillä nopeammin kuin F1-autot radalla :rolleyes:
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3375
Sijainti
JKL
Olihan ne parasta mitä siihen aikaan oli tarjolla. Mutta nykyisiin verrattuna ne oli aika paskoja. Ja juuri siksi se vertailu onkin aika turhaa koska nimenomaan alusta on se jossa suurin edistys on tapahtunut ja juuri siksi niillä ei WRC:lle pärjäisikään. Ei Escortissakaan enää käytetä niitä alustoja joilla 70-80-luvuilla ajettiin. F-ryhmäläisiin laitetaan pystyiskareita ja hisse-vehkeisiin säädettävää iskaria.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1018
Sijainti
South Park
Luultavasti siksi, että kukaan ei ole hehkuttamassa täällä Escorttien ylivertaisuutta nykyisiin autoihin verrattuna. Tosin näyttävyydessä nuo vanhat autot ovat varmasti monien mielestä parempia.
En tarkoittanut tuossa nyt tätä keskustelua ja pendellstockin trollauksia & niihin lankeavia, vaan ihan yleensäkin.

Kyllähän jokaisella edes jonkinlaiseen ajatteluun kykenevällä pitäisi leikata sen verran että teknologia ja kaikki siihen oheen liittyvä osaaminen kehittyy vuosikymmenten aikana. Parhaimmillakaan toisen maailmansodan hävittäjilläkoneilla ei olisi reilu 20v. myöhemmin Vietnamin sodassa tehnyt mitään, paitsi itsemurhan
 
Viimeksi muokattu:

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1362
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Mullakin vähän särähtää korvaan kun jotkut aina B-ryhmäläisistä keskusteltaessa muistaa tulla toitottamaan kuinka paskat alustat oli / ei ajettavuutta jne.
Miksi kukaan ei BDA escortista, Stratoksesta, 131 racingista tai ihan vaikka 400 asconasta puhuessa tule lyttämään sen ominaisuuksia? Nuo kaikkihan on beeläisiin verrattuna hitaita ja paskoja ajaa :D

Tästä on muodostunut kai jo jonkin tason urbaanilegenda, että Been aikaan inssit ruuvaili kiinni vaan isompia turboja ja käänsivät ahtoja tappiin eikä muuhun juuri panostettu.
Siksi, että niistä puuttuu se yksi ajamista hankaloittava tekijä: neliveto. Takavedon voimansiirto kun ei hirveästi ole kaivannut kehittämistä tasauspyörästön lukon keksimisen jälkeen. Nelivedossa on ollu inssille vähän enempi haastetta. WRC:ssä aikaan ennen aktiivilukkojen kieltoa oltiin jo aika pitkällä.

Eikä ne puheet 80-luvun ahtimien hallitsemattomasta turbopotkustakaan varmaan ole mielikuvaa parantaneet.

(Escortin ominaisuudet muuten lytättiin jo tuolla RäSä-topikissa.. :p)
 

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
En tarkoittanut tuossa nyt tätä keskustelua ja pendellstockin trollauksia & niihin lankeavia, vaan ihan yleensäkin.

Kyllähän jokaisella edes jonkinlaiseen ajatteluun kykenevällä pitäisi leikata sen verran että teknologia ja kaikki siihen oheen liittyvä osaaminen kehittyy vuosikymmenten aikana. Parhaimmillakaan toisen maailmansodan hävittäjilläkoneilla ei olisi reilu 20v. myöhemmin Vietnamin sodassa tehnyt mitään, paitsi itsemurhan
Pendellstockin argumentit eli B-ryhmän teho/painosuhde näyttää ylivertaiselta mihinkään muuhun ralliautoon nähden. Kuitenkin nykyään autot kulkevat kellon mukaan kovempaa, joten jollain se ero on selitettävä. Takavetoiset ovat jo lähtökohtaisesti hitaampia kuin nelivetoiset, joten sen enempää ei selityksiä tarvita.

Lentokoneissakin monet takavuosien hävittäjät olivat nopeampia kuin nykyiset. Esim Hornet häviää huippunopeudessa Mig-21:lle ja Drakenille, mutta on kuitenkin kaikkien muiden ominaisuuksien takia parempi hävittäjä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15261
Sijainti
Tampereen lenkki
Eikä ne puheet 80-luvun ahtimien hallitsemattomasta turbopotkustakaan varmaan ole mielikuvaa parantaneet.
Salonen taisi laukoa haastattelussa jonkun 80-luvun alun Jyväskylän jälkeen Nissanin uudella turboversiolla ajettuaan, että turboviiveen takia autolla on vaikea ajaa. Sanoi myös että "kunnon kaasutinmoottori sen olla pitää" :D
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4742
Sijainti
Event horizon
Nykymittapuullahan ne taitaa olla aika hirveitä ajaa. Aikanaan toki parasta mahdollista! :)
No eritoten Lantsa S4:n sanottiin olevan erityisen vaikea ajettavaksi isoa kovaa. Pösö kuulemma huomattavasti helpompi ajettava vaikka olikin käytännössä jopa nopeampi. Metrossa kai eniten ongelmia tuotti se lyhyt akseliväli ja Audi taas oli jumalattoman kankea kääntymään. Jouheissa soramutkissa sen sai väkisin paiskattua mutkan läpi, mutta Mikkolan sanojen mukaan takavinkkelit tuottivat ongelmia. S2 Batmobile auttoi hieman asiaa, mutta ei likikään riittävästi.
 
Ylös