Rallin B-ryhmä jutustelu

karko

Well-known member
Liittynyt
19.7.2009
Viestit
120
Hämeenlinnan seudulla on parikin aitoa VFTS:ää. Ex. Bolshih ja HarjuKEK (mm.K.Aho, Priit Tarvis) autot. Varsinkin tuossa HarjuKEK:in yksilössä nuo titaanikikkareet ovat kaikki tallella. Siitä oliko ne luokiteltu en tiedä mitään.
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Ärran kierrän ympäri orren... Taas historia toistaa itseään tämän keskustelun osalta:rolleyes:

Ei sinänsä, oikein viihdyttävää, mikä lienee trollaajan tarkoitusperäkin jankkauksessaan:ahem:

Laitetaan nyt täältäkin vielä moneen kertaan linkitetty todiste B-ryhmän ylivoimaisesta nopeudesta F1:siä vastaan:D

Tää ei nyt oikein liity enää mitenkään tähän muuten kuin etäisesti mutta kuitenkin.

http://youtu.be/h31A4vuhtRI Alonson startti Espanjan GP 2012.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Tää ei nyt oikein liity enää mitenkään tähän muuten kuin etäisesti mutta kuitenkin.

http://youtu.be/h31A4vuhtRI Alonson startti Espanjan GP 2012.
KERS vaikuttaa vissiin aika paljon, olettaen että ruutugrafiikka on täysin lagiton. Lotus/Renault R30 lentokentällä:

http://www.youtube.com/watch?v=M2KMqvxQnDA

100km/h 3.25s
200km/h 5.95s
300km/h 12.1s

Viralliselta tallin kanavalta ja itse talli mukana videossa, niin luulisi ettei kovin paljon tyhjää ole luvuissa.
 
Viimeksi muokattu:

STP

Well-known member
Liittynyt
15.1.2011
Viestit
162
Ladaan nuo alumiini luukut on luokiteltu vasta 1986, mutta teräs korisena evo ykkösenä sillä voisi jo ajaa historiikkia.
Bohemia rallin näytös luokassa noita Skodia oli jokunen. En tosin tiedä olivatko ihan luokituksen mukaisia.

Himottaisi kyllä tuollainen pikku b-ryhmäläinen harrasteautoprojektina. Vielläköhän noihin saisi tekniikka puolelle kisaosia?

Ladalla ja Skodalla oli kaksi aivan eri lähestymistapaa rakentaa ralliauto. Siinnä missä VFTS Lada oli melko perus tekniikkaa, niin Skoda 130LR oli oikea kilpa-auto.
Skodassahan oli hydraulinen käsijarru, levyjarrut edessä ja takaa, jäähdytetyt etujarrulevyt ja kuivasumppuvoitelu.
Itseäni kiinnostais myös tuollainen pieni b-läinen jos vaan olis rahhoo... Pääsin pikku poikana ottamaan kylmät tyypit VFTS:stä Jyväskylän konela-auton kellarissa. Toivottavasti kukaan ei pahastu paljastuksesta. Kun ei meillä kaverin kanssa oikeesti lupaa ollu mennä kuin katsomaan autoa :) Joten vaikka silloin se ei tuntunu oikein miltään verrattuna "pösöön" tai lanciaan niin onhan nekin täysverisiä kisapelejä. Hienoja palasia ralliautoilun historiaa nuokin laitteet. Kuitenkin Talbot Samba rallye olis ehkä se joka sympaattisuudessaan olis hienoin kaikista pikku b:n autoista :)
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1375
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Jarrusatulan materiaalista en tiedä, kun ranska ei ole vahvimpia kieliäni (caliper material - la fonte?), mutta ainakaan minulla edessäni oleva luokitustodistus ei tue puolet alumiinia/titaania teoriaa.
Luokitustodistusranskaa opetelleena valaisen, että fonte tarkoittaa rautaa. Tai terästä, mutta Fe:tä nyt kuitenkin.
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Jarrusatulan materiaalista en tiedä, kun ranska ei ole vahvimpia kieliäni (caliper material - la fonte?), mutta ainakaan minulla edessäni oleva luokitustodistus ei tue puolet alumiinia/titaania teoriaa.
Vuonna 1982 luokiteltu ensimmäinen evoluutio oli koriltaan terästä (ovet, paksit ja muut), jarrut perus levyt edessä ja rummut takana. Oikeastaan erityisin osa joka poikkeaa perus Ladasta on viilailtu sylinterinkansi, joka antaa mahdollisuuden käyttää kahta Weberin 45 DCOE kaasutinta. Tiettyhän nuo koneen osat on varmasti aikanaan tehtaalla tarkkaan valmistettu.

Vuonna 1986 on luokiteltu evoluutio kakkonen, jossa sitten takaluukku, ovet ja konepeitto on alumiinia ja sivuikkunat muovia. Lisäksi on viisivaihteinen laatikko jonka kaaviossa ykkönen ja viitonen on vaihtaneet paikkaa.
Korjataas sen verran, että ykkönen on tuossa evo 2 kisalootassa viitosen paikalla ja loput vaihteet on H-kaaviossa. Ei siis tietenkään ykkönen ja viitonen vaihtaneet paikkaa.
Vuoden -94 lopussa pieneen rallitiimiin jossa touhusin kartturina/"tallipäällikkönä", hankittiin aito VFTS. Oli S. Brunzan tallista CCCP:stä Viron kautta tullut, jos muistan oikein; tuo ovaalikaihi kun estää yleensä tarkemmat tallennukset ei-fordeista. Aiempi Escort/Starlet kalusto myytiin pois.
Autoa joutui muuttamaan että sai sen F-ryhmään sopivaksi, poistamalla mm. alumiiniluukut ja muovi-ikkunat. Tuo outokaavioinen -suorakytkentä- sai toki jäädä.
Titaanista tehtyjä osia oli mm. kallistuksenvakaajat; nekin olisi sääntöjen puitteissa pitänyt kai ottaa pois. No, rikos lienee vanhentunut.

Auto oli ajettavuudeltaan hyvä, ja sillä napattiinkin v.95 junnuSM:n 3. sija. Istuin samoihin aikoihin muutaman kartturikeikan myös isäni sijaisena tavallisessa F-ryhmän ladassa ja ero oli kuin yöllä ja päivällä. Tutkittuani huomasin mm. että olka-akselit olivat eri (ilm. Polskista), kääntövarret lyhennetty (hitsaamalla!!), etupalkki edempänä, alatukivarret edempänä jne. Kyllä veli venäläinen oli ollut ahkerana....

Ko. auto (kori) lienee vielä olemassa, ja huhua on että se on entisöinnin alla.

Tekniikka konetta lukuunottamatta meni erikoiseen projektiin jossa F:n rakennettiin Seat 2000TC ottamalla aihioksi "suosittu perusmalli" eli lada 1200L noilla VFTS:n osilla, mutta koneeksi tuli Fiatin 2-litrainen TC. Tällä ei kuitenkaan mainittavaa menestystä tullut.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15899
Sijainti
Tampereen lenkki
Harmi kun oon reissussa. Vaikka aikaa netin päässä olisi, niin Areena ei taida toimia ulkomailla. Ehkä tuon dokumentin warettaminen on jo hyväksyttävää sitten, koska olisin voinut katsoa sen laillisestikin :rolleyes:
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Vuoden -94 lopussa pieneen rallitiimiin jossa touhusin kartturina/"tallipäällikkönä", hankittiin aito VFTS. Oli S. Brunzan tallista CCCP:stä Viron kautta tullut, jos muistan oikein; tuo ovaalikaihi kun estää yleensä tarkemmat tallennukset ei-fordeista. Aiempi Escort/Starlet kalusto myytiin pois.
Autoa joutui muuttamaan että sai sen F-ryhmään sopivaksi, poistamalla mm. alumiiniluukut ja muovi-ikkunat. Tuo outokaavioinen -suorakytkentä- sai toki jäädä.
Titaanista tehtyjä osia oli mm. kallistuksenvakaajat; nekin olisi sääntöjen puitteissa pitänyt kai ottaa pois. No, rikos lienee vanhentunut.

Auto oli ajettavuudeltaan hyvä, ja sillä napattiinkin v.95 junnuSM:n 3. sija. Istuin samoihin aikoihin muutaman kartturikeikan myös isäni sijaisena tavallisessa F-ryhmän ladassa ja ero oli kuin yöllä ja päivällä. Tutkittuani huomasin mm. että olka-akselit olivat eri (ilm. Polskista), kääntövarret lyhennetty (hitsaamalla!!), etupalkki edempänä, alatukivarret edempänä jne. Kyllä veli venäläinen oli ollut ahkerana....

Ko. auto (kori) lienee vielä olemassa, ja huhua on että se on entisöinnin alla.
Erittäin mielenkiintoista!
Vaikka en oikein moottorin virittämisestä mitään ymmärräkkään niin nuo 45 weberit kuulostaa aika isoille torville 8 venttiiliseen 1,6 litraiseen koneeseen. Käsittääkseni F-ryhmäläisiin ja kakkos-ryhmän 1600 ladoihin asennettiin 40 mm kaasuttimia. Tosin olihan Skodan 130 samaiset 45 mm (mahtoi happi riittää 1,3 litraisessa).

Tekniikka konetta lukuunottamatta meni erikoiseen projektiin jossa F:n rakennettiin Seat 2000TC ottamalla aihioksi "suosittu perusmalli" eli lada 1200L noilla VFTS:n osilla, mutta koneeksi tuli Fiatin 2-litrainen TC. Tällä ei kuitenkaan mainittavaa menestystä tullut.
Täytyy ihailla teidän kekseliäisyyttä.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Sisäkurkut, suuttimet ja imusarja tekee jonkin verran eroja aina.

1600 porsaanreikä-BDA:ssa pelaa kivasti 48:eillä. Riippuu myös et missä maassa ne Webrut on tehty.
 

KariN

Well-known member
Liittynyt
25.8.2011
Viestit
131
Ladan turbo

Lada VFTS:n 1,8-litrainen 16-venttiilinen turboversio vaikuttaa aika hurjalta laitteelta :D


Turbo näyttäisi olevan he....tin iso, oisko jostain Kamaz-kuormurista. Takuulla ollut hurjia lämpöongelmia, näkeehän sen jo yläkuvassa olevan kaverin (huoltomies?) eleistä, otsaa on lyöty varmaan monta kertaa!!. Iso Weeberi on myös vanhanaikaisesta ennen turboa eli ei- painepuolella, joten seokset on mennyt turbon imupuolen läpi ja näin ollen ei systeemissä ole myöskään imuilman lauhdutinta eli intercooleria, joten LÄMMINTÄ on ollut. Venttiilikoppa, eli kansi tai koko moottori, on minulle oudon näköinen, oisko jostain Viiatista tai Lanciasta, tunnistaako joku?.

Sinänsä kunnia Lada VFTS:ien rakentajille, olivathan ne ihan kulkevia ja "hienoja" laitteita, ja sinänsä ehdottamasti säilyttämisen ja entisöimisen arvoisia. Tietääköhän joku, esim Karko, montako näitä oli Suomessa ja montako on jäljellä? Veikkaisin ettei yhtään ole enää alkuperäisessä kunnossa mutta useampi olisi vielä pelastettavissa.
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
KariN:
Muistaisin että tuo 16v hattu oli Neukkareiden oma evoluutioyritys Ladan omaan lohkoon. Luin VM:stä(?) aikoinaan tuosta.
Tämän voinee joku ladaexpertti vahvistaa tai oikaista.
Turbo ei ihan kauheankokoiselta näytä, suhteutettuna aikakauteensa toki. Suuri oli silloin yhtä kuin voimaa :D

Välijäähdytintä ei tosiaan ole, mutta hieno imusaja, ja arvatenkin tehty tulenkestävästä pellistä; putket kartioita jne, vrt. VFTS orig. imusarja joka oli hienoa työtä. Imuilma kuitenkin jäähtyy hieman kun mukana oleva polttoaine jäähdyttää.

Näyttää olevan ihan länsimaishapatushenkinen asennus kun kaasari on imupuolella. Toivottavasti on kompressoripuoli hiilitiivisteellä...
Jenkit tekevät vieläkin ko. idealla ainakin aftermarket -ahdinasennuksia :rolleyes:


Audi_Sport_uk:
Suomessa laitettiin pitkään "varoiksi" numeron pari liian pieniä kaasareita/sisäkurkkuja, silloin yleensä ainakin vääntö säilyi.
Muistan aiheesta lukuisia hauskoja episodeja tallien syövereissä kun pojat hieman valkkailivat kaasareita :)
Koneen tilavuuden lisäksi valintaan vaikuttaa koneen viritysaste, ja se kuinka ylös kiertää. Happea pitää saada, muuten ei tule yläkierrostehoa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15899
Sijainti
Tampereen lenkki
ykkönen on tuossa evo 2 kisalootassa viitosen paikalla ja loput vaihteet on H-kaaviossa. Ei siis tietenkään ykkönen ja viitonen vaihtaneet paikkaa.
Onkohan tässä ideana se, että ykkösellä vain lähdetään liikkeelle ja vaihteita 2-5 voi sitten käyttää kuten vaihteita 1-4 käytettiin normaalisti? Luulisi tuollaisen kaavion sekoittavan kuskia kisatilanteissa...:doubtful:
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1375
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Onkohan tässä ideana se, että ykkösellä vain lähdetään liikkeelle ja vaihteita 2-5 voi sitten käyttää kuten vaihteita 1-4 käytettiin normaalisti? Luulisi tuollaisen kaavion sekoittavan kuskia kisatilanteissa...:doubtful:
Ei se sekota. Suomessa ns. "Lampolan kaaviolla" ajelee muistaakseni (incarfilmien perusteella) ainakin Nevä ja moni muu. Ideana on se, että ykkösellä lähetään liikkeelle ja sen jälkeen sitä ei tarvita. Äkkipaikan tullen (etenkii pimeissä kisoissa) on helpompaa löytää kakkonen tai kolmonen siitä "omasta" laidasta. Vastaavasti vekslatessa ykkönen ja pakki on sitten lähekkäin siellä kauimmassa laidassa.

Edit: Tälle kaaviolle voi olla jotain selitystä jonkun laatikon kuorien ahtaudellakin, eli vaihteiden järjestyksillä siirrelty isompia hammaspyöriä tilavampaan kohtaan. Näistä en kuitenkaan mene sanomaan mitään kun en tiiä.
 
Viimeksi muokattu:

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Onkohan tässä ideana se, että ykkösellä vain lähdetään liikkeelle ja vaihteita 2-5 voi sitten käyttää kuten vaihteita 1-4 käytettiin normaalisti? Luulisi tuollaisen kaavion sekoittavan kuskia kisatilanteissa...:doubtful:
Tuossa näkyy tuo 5-lovinen kisaloota toiminnassa (näyttäis heittävän välillä tiukemmissa mutkissa ykköstä sisään):
http://www.youtube.com/watch?v=JTl_UZUjVB0

Kaikkeen varmasti tottuu, kun aikansa ajelee.
Bemarin vanhassa M3 ja Cosworth Mersussahan (ja Mersun vanhassa kuormurissa!?) ykkönen on erikseen vasemmalla alhaalla ja pakki tavallaan ykkösen paikalla. Minusta tuo Ladan loota nyt ainakin sen voittaa.
 
Ylös