Tää ei nyt oikein liity enää mitenkään tähän muuten kuin etäisesti mutta kuitenkin.Ärran kierrän ympäri orren... Taas historia toistaa itseään tämän keskustelun osalta
Ei sinänsä, oikein viihdyttävää, mikä lienee trollaajan tarkoitusperäkin jankkauksessaan:ahem:
Laitetaan nyt täältäkin vielä moneen kertaan linkitetty todiste B-ryhmän ylivoimaisesta nopeudesta F1:siä vastaan
KERS vaikuttaa vissiin aika paljon, olettaen että ruutugrafiikka on täysin lagiton. Lotus/Renault R30 lentokentällä:Tää ei nyt oikein liity enää mitenkään tähän muuten kuin etäisesti mutta kuitenkin.
http://youtu.be/h31A4vuhtRI Alonson startti Espanjan GP 2012.
Itseäni kiinnostais myös tuollainen pieni b-läinen jos vaan olis rahhoo... Pääsin pikku poikana ottamaan kylmät tyypit VFTS:stä Jyväskylän konela-auton kellarissa. Toivottavasti kukaan ei pahastu paljastuksesta. Kun ei meillä kaverin kanssa oikeesti lupaa ollu mennä kuin katsomaan autoa Joten vaikka silloin se ei tuntunu oikein miltään verrattuna "pösöön" tai lanciaan niin onhan nekin täysverisiä kisapelejä. Hienoja palasia ralliautoilun historiaa nuokin laitteet. Kuitenkin Talbot Samba rallye olis ehkä se joka sympaattisuudessaan olis hienoin kaikista pikku b:n autoistaLadaan nuo alumiini luukut on luokiteltu vasta 1986, mutta teräs korisena evo ykkösenä sillä voisi jo ajaa historiikkia.
Bohemia rallin näytös luokassa noita Skodia oli jokunen. En tosin tiedä olivatko ihan luokituksen mukaisia.
Himottaisi kyllä tuollainen pikku b-ryhmäläinen harrasteautoprojektina. Vielläköhän noihin saisi tekniikka puolelle kisaosia?
Ladalla ja Skodalla oli kaksi aivan eri lähestymistapaa rakentaa ralliauto. Siinnä missä VFTS Lada oli melko perus tekniikkaa, niin Skoda 130LR oli oikea kilpa-auto.
Skodassahan oli hydraulinen käsijarru, levyjarrut edessä ja takaa, jäähdytetyt etujarrulevyt ja kuivasumppuvoitelu.
Luokitustodistusranskaa opetelleena valaisen, että fonte tarkoittaa rautaa. Tai terästä, mutta Fe:tä nyt kuitenkin.Jarrusatulan materiaalista en tiedä, kun ranska ei ole vahvimpia kieliäni (caliper material - la fonte?), mutta ainakaan minulla edessäni oleva luokitustodistus ei tue puolet alumiinia/titaania teoriaa.
Vuoden -94 lopussa pieneen rallitiimiin jossa touhusin kartturina/"tallipäällikkönä", hankittiin aito VFTS. Oli S. Brunzan tallista CCCP:stä Viron kautta tullut, jos muistan oikein; tuo ovaalikaihi kun estää yleensä tarkemmat tallennukset ei-fordeista. Aiempi Escort/Starlet kalusto myytiin pois.Jarrusatulan materiaalista en tiedä, kun ranska ei ole vahvimpia kieliäni (caliper material - la fonte?), mutta ainakaan minulla edessäni oleva luokitustodistus ei tue puolet alumiinia/titaania teoriaa.
Vuonna 1982 luokiteltu ensimmäinen evoluutio oli koriltaan terästä (ovet, paksit ja muut), jarrut perus levyt edessä ja rummut takana. Oikeastaan erityisin osa joka poikkeaa perus Ladasta on viilailtu sylinterinkansi, joka antaa mahdollisuuden käyttää kahta Weberin 45 DCOE kaasutinta. Tiettyhän nuo koneen osat on varmasti aikanaan tehtaalla tarkkaan valmistettu.
Vuonna 1986 on luokiteltu evoluutio kakkonen, jossa sitten takaluukku, ovet ja konepeitto on alumiinia ja sivuikkunat muovia. Lisäksi on viisivaihteinen laatikko jonka kaaviossa ykkönen ja viitonen on vaihtaneet paikkaa.
Korjataas sen verran, että ykkönen on tuossa evo 2 kisalootassa viitosen paikalla ja loput vaihteet on H-kaaviossa. Ei siis tietenkään ykkönen ja viitonen vaihtaneet paikkaa.
Loistavaa, pitää katsoa!
Erittäin mielenkiintoista!Vuoden -94 lopussa pieneen rallitiimiin jossa touhusin kartturina/"tallipäällikkönä", hankittiin aito VFTS. Oli S. Brunzan tallista CCCP:stä Viron kautta tullut, jos muistan oikein; tuo ovaalikaihi kun estää yleensä tarkemmat tallennukset ei-fordeista. Aiempi Escort/Starlet kalusto myytiin pois.
Autoa joutui muuttamaan että sai sen F-ryhmään sopivaksi, poistamalla mm. alumiiniluukut ja muovi-ikkunat. Tuo outokaavioinen -suorakytkentä- sai toki jäädä.
Titaanista tehtyjä osia oli mm. kallistuksenvakaajat; nekin olisi sääntöjen puitteissa pitänyt kai ottaa pois. No, rikos lienee vanhentunut.
Auto oli ajettavuudeltaan hyvä, ja sillä napattiinkin v.95 junnuSM:n 3. sija. Istuin samoihin aikoihin muutaman kartturikeikan myös isäni sijaisena tavallisessa F-ryhmän ladassa ja ero oli kuin yöllä ja päivällä. Tutkittuani huomasin mm. että olka-akselit olivat eri (ilm. Polskista), kääntövarret lyhennetty (hitsaamalla!!), etupalkki edempänä, alatukivarret edempänä jne. Kyllä veli venäläinen oli ollut ahkerana....
Ko. auto (kori) lienee vielä olemassa, ja huhua on että se on entisöinnin alla.
Täytyy ihailla teidän kekseliäisyyttä.Tekniikka konetta lukuunottamatta meni erikoiseen projektiin jossa F:n rakennettiin Seat 2000TC ottamalla aihioksi "suosittu perusmalli" eli lada 1200L noilla VFTS:n osilla, mutta koneeksi tuli Fiatin 2-litrainen TC. Tällä ei kuitenkaan mainittavaa menestystä tullut.
Turbo näyttäisi olevan he....tin iso, oisko jostain Kamaz-kuormurista. Takuulla ollut hurjia lämpöongelmia, näkeehän sen jo yläkuvassa olevan kaverin (huoltomies?) eleistä, otsaa on lyöty varmaan monta kertaa!!. Iso Weeberi on myös vanhanaikaisesta ennen turboa eli ei- painepuolella, joten seokset on mennyt turbon imupuolen läpi ja näin ollen ei systeemissä ole myöskään imuilman lauhdutinta eli intercooleria, joten LÄMMINTÄ on ollut. Venttiilikoppa, eli kansi tai koko moottori, on minulle oudon näköinen, oisko jostain Viiatista tai Lanciasta, tunnistaako joku?.Lada VFTS:n 1,8-litrainen 16-venttiilinen turboversio vaikuttaa aika hurjalta laitteelta
Onkohan tässä ideana se, että ykkösellä vain lähdetään liikkeelle ja vaihteita 2-5 voi sitten käyttää kuten vaihteita 1-4 käytettiin normaalisti? Luulisi tuollaisen kaavion sekoittavan kuskia kisatilanteissa...:doubtful:ykkönen on tuossa evo 2 kisalootassa viitosen paikalla ja loput vaihteet on H-kaaviossa. Ei siis tietenkään ykkönen ja viitonen vaihtaneet paikkaa.
Ei se sekota. Suomessa ns. "Lampolan kaaviolla" ajelee muistaakseni (incarfilmien perusteella) ainakin Nevä ja moni muu. Ideana on se, että ykkösellä lähetään liikkeelle ja sen jälkeen sitä ei tarvita. Äkkipaikan tullen (etenkii pimeissä kisoissa) on helpompaa löytää kakkonen tai kolmonen siitä "omasta" laidasta. Vastaavasti vekslatessa ykkönen ja pakki on sitten lähekkäin siellä kauimmassa laidassa.Onkohan tässä ideana se, että ykkösellä vain lähdetään liikkeelle ja vaihteita 2-5 voi sitten käyttää kuten vaihteita 1-4 käytettiin normaalisti? Luulisi tuollaisen kaavion sekoittavan kuskia kisatilanteissa...:doubtful:
Tuossa näkyy tuo 5-lovinen kisaloota toiminnassa (näyttäis heittävän välillä tiukemmissa mutkissa ykköstä sisään):Onkohan tässä ideana se, että ykkösellä vain lähdetään liikkeelle ja vaihteita 2-5 voi sitten käyttää kuten vaihteita 1-4 käytettiin normaalisti? Luulisi tuollaisen kaavion sekoittavan kuskia kisatilanteissa...:doubtful: