Silk Cut Jaguar
Well-known member
- Liittynyt
- 18.6.2007
- Viestit
- 3532
Waatimaton Waltteri (kommentaattorikoneeksikin nykyään nimetty); "vain henri pärjäsi minulle erikoiskokeella mutta seuraavalla BANG!" Tai jotain sinnepäin sanoi, mutta on kyllä sellainen käsitys että valtsu pärjäsi tasaisuudellaan, ei niinkään vauhdillaan. Ralli olikin silloin vielä kestävyyslaji....Ja "Walter ja EGO" haastatteluissa
Röhrl sanoo kirjassaan (Walter Röhrl Diary) Henkasta seuraavaa:Waatimaton Waltteri (kommentaattorikoneeksikin nykyään nimetty); "vain henri pärjäsi minulle erikoiskokeella mutta seuraavalla BANG!" Tai jotain sinnepäin sanoi, mutta on kyllä sellainen käsitys että valtsu pärjäsi tasaisuudellaan, ei niinkään vauhdillaan.
Kyllähän Walter oli erittäin nopea parhaina päivinään, mutta tarvittaessa myös tasainen. Eikä häntä edes kiinnostanut ajaa mestaruudesta enää kun oli sen kerran voittanut. Keskittyi ainoastaan yksittäisiin kilpailuihin sen jälkeen. Toisen MM:n voitti lähestulkoon vahingossa..."At any time that Finn could be faster than I could even when I drove perfectly"
Ei tämmöstä ajatusmallia pitäs kellään ollakaan. Loppus rallin ajelut Suomesta hyvin nopeesti kun olis raastuvassa kaikki kuskit ja kaikki järjestäjät. Rallia ajetaan suljetuilla teillä sen takia, että sen voi tehdä edes jossain määrin turvallisesti. Jos se tehdään katsojamuurilla sellaseks, että virhe aiheuttaa ihmishenkien menetyksiä, niin joku on pahasti pielessä.Tämä Portugalilainen, Santosin yliajamaksi joutunut katsoja, tiivisti asian hyvin. Jos talo on tien reunassa kiinni ja ralliauto törmää taloon, se ei ole missään tapauksessa talon vika, vaan yksiselitteisesti kuskin. Sama pätee silloin, kun talon sijaan siinä paikassa on katsoja. Tämä ajatusmalli on valitettavasti päässyt NORF:n järjestäjiltä vakavasti unohtumaan.
Ei Fiorio tota turvallisuusjuttua ainakaan minun mielestäni kovin vakuuttavasti sanonut. Meinasi jopa ensin sanoa, että kuskien turvallisuus oli yksi tärkeimmistä eikä tärkein.- Fiorio kertoi kuljettajien turvallisuuden olleen aina hänelle tärkeintä. Itselläni on jäänyt sellainen kuva, että hänelle on aina merkinnyt eniten tallin pärjääminen hinnalla millä hyvänsä. Tämän mielestäni kertoi haastatteluissa mm. Toivosten perhe; Pauli, Harri ja Henrin leski.
Hienoa kuitenkin, että Fiorio oli ohjelmassa mukana, en olisi odottanut kun ei miestä ole missään enää näkynyt tai kuulunut.
Tuo vertailu ontuu pahasti siksi, että talo on raskas kiinteä kohde jota ei siksi voi siirtää pois EK:n varrelta ja ihminen taas on kevyt liikkuva kohde joka on siksi helppo siirtää pois vaaralliselta katselualueelta.Tämä Portugalilainen, Santosin yliajamaksi joutunut katsoja, tiivisti asian hyvin. Jos talo on tien reunassa kiinni ja ralliauto törmää taloon, se ei ole missään tapauksessa talon vika, vaan yksiselitteisesti kuskin. Sama pätee silloin, kun talon sijaan siinä paikassa on katsoja. Tämä ajatusmalli on valitettavasti päässyt NORF:n järjestäjiltä vakavasti unohtumaan.
Luin tämän monta kertaa, mutta en käsittänyt mitä ajat takaa. Jos kyse on siitä, että omalla vastuulla saisi mennä mihin vain katsomaan, niin ei voi kun ihmetellä. Rallikuski kuitenkin tekee ajaessaa urheilusuoritusta, eikä silloin saa ulkopuoliset olla sitä häiritsemässä tai vaarantamassa vain omaa itsekkyyttään. Eihän formulassakaan olla turva-alueilla katsomassa?Tämä Portugalilainen, Santosin yliajamaksi joutunut katsoja, tiivisti asian hyvin. Jos talo on tien reunassa kiinni ja ralliauto törmää taloon, se ei ole missään tapauksessa talon vika, vaan yksiselitteisesti kuskin. Sama pätee silloin, kun talon sijaan siinä paikassa on katsoja. Tämä ajatusmalli on valitettavasti päässyt NORF:n järjestäjiltä vakavasti unohtumaan.
Onnettomuudesta ei ole kuitenkaan saatavilla todellisia silminnäkijähavaintoja, joten kaikkeen tällaiseen spekulointiin tulee suhtautua suurella varauksella.Aika hassua ettei kukaan kiinnittänyt huomiota siihen mitä John Davenport sanoi? Henri Toivosen auto oli tulessa jo ennen kuin osui puihin. Siitäkö se ulosajo sitten johtui?
Tuo oli aika outo onnettomuus. Olen yrittänyt etsiä tietoa tuosta tapauksesta. Näköjään se wikipediassa on selitetty hyvinkin tarkkaan.Nämä asiat ei koskaan ole mukavia muistella, mutta kun asia on ajankohtainen ja olemme aika suljetussa "alanmiesten" yhteisössä, niin katson soveliaaksi kuvan Wittmanin Audista. Pari pätkää myöhemmin ihmettelimme parin tunnin taukoa kisassa, kunnes alkoi tulla huhuja tapahtuneesta. Kun kisa jatkui, sieltä tuli myös kyseinen Audi, josta sain napattua tämän kuvan sateesta huolimatta.
En tiedä onko tämä linkki tuttu mutta täältä löytyy Keskisuomalaisen lehtileikkeleitä myös tuosta Wittmanin tapauksesta:Tuo oli aika outo onnettomuus. Olen yrittänyt etsiä tietoa tuosta tapauksesta. Näköjään se wikipediassa on selitetty hyvinkin tarkkaan.
Ei nyt luulisi Wittmanin tahalleen ajaneen kisavauhtia aikatarkastukseen. Liekkö nuoteissa virhe vai tohtori Nestinger muuten nukuksissa?
Toisaalta ihmetyttää myös ettei Wittman itse vetäytynyt kisasta, vai kerkisikö tuomaristo vain ennen?
No sen iänikuisen kaukaa kuvatun videon perusteella auto mossahtaa tulipalloksi vasta osuessaan puuhun tm., ennen sitä ei ole nähtävissä liekkejä/muuta tuleen viittaavaa. Eli en nyt vaihda ainakaan omaa mielipidettä Davenportin lauseen perusteella.Aika hassua ettei kukaan kiinnittänyt huomiota siihen mitä John Davenport sanoi? Henri Toivosen auto oli tulessa jo ennen kuin osui puihin. Siitäkö se ulosajo sitten johtui?
Sen verran vielä 1981 Audeista, että olivat tosiasiassa ryhmässä neljä kuten muutkin kilpurit -81. Siinä mielessä tämä onnettomuus ei kuulunut B-ryhmän listoille.Nämä asiat ei koskaan ole mukavia muistella, mutta kun asia on ajankohtainen ja olemme aika suljetussa "alanmiesten" yhteisössä, niin katson soveliaaksi kuvan Wittmanin Audista. Pari pätkää myöhemmin ihmettelimme parin tunnin taukoa kisassa, kunnes alkoi tulla huhuja tapahtuneesta. Kun kisa jatkui, sieltä tuli myös kyseinen Audi, josta sain napattua tämän kuvan sateesta huolimatta.
Suurennetussa kuvassa Audin takakulma ja ovi ovat selvästikin kasassa.
Franz Wittman by Kari Naatanen 1, on Flickr
Kiitos! Empä muista tuota lukeneeni.En tiedä onko tämä linkki tuttu mutta täältä löytyy Keskisuomalaisen lehtileikkeleitä myös tuosta Wittmanin tapauksesta:
http://www.ksml.fi/urheilu/neste-oil-ralli/1980-luku/
esim. http://media.ksml.fi/escenic/ksmlRalliSivut/1981/30_8_1981_sivu17.pdf
Yhtä kaikki, ainakin minulle tuli täysin puskista tämä onnettomuus. Ei todellakaan liity B-ryhmän onnettomuuksiin millään tavalla.Sen verran vielä 1981 Audeista, että olivat tosiasiassa ryhmässä neljä kuten muutkin kilpurit -81. Siinä mielessä tämä onnettomuus ei kuulunut B-ryhmän listoille.