Rallin B-ryhmä jutustelu

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Ja "Walter ja EGO" haastatteluissa:D
Waatimaton Waltteri (kommentaattorikoneeksikin nykyään nimetty); "vain henri pärjäsi minulle erikoiskokeella mutta seuraavalla BANG!" Tai jotain sinnepäin sanoi, mutta on kyllä sellainen käsitys että valtsu pärjäsi tasaisuudellaan, ei niinkään vauhdillaan. Ralli olikin silloin vielä kestävyyslaji....

Ihan jees ohjelma.
Ja pakollinen "vastaus" syyllisyyskysymykseen:
Kun on ulos livahtanut, olen syyllisen löytänyt peilistä. Tekniset viat vähän erikseen.
Mutta jos alle jäisi katsoja (taivas varjelkoon ajatustakin), en nyt osaa mitenkään ajatella että se olisi kuskin vika.
Ajan omalla vastuulla, katsoja katsoo omalla vastuulla.
Kuten todettu, moottoriurheilu on aina vaarallista. Toki järjestäjän pitää ottaa huomioon olosuhteet ja miettiä pystyykö toppaamaan sen talon seinää, tai pikemminkin tehdä sitten "traktorinmunista" hidaste.

Pieni jännä jälkimaku tulee noista dokkareista; B-ryhmän rakkineita pyritään usein lähes demonisoimaan. Tyypillistä moottoriurheilulle kuitenkin on yli- ja alilyönnit joita pyritään säännöillä rukkaamaan. Ja sääntöjen päättävät laatijat ovat usein, vieläkin, lähes amatöörejä. Tuolloin 80-luvulla diktaattori-Balestre hämmensi pakkaa siten ettei oikein kukaan kai uskaltanut nostaa omaa päätään katkottavaksi, edes turvasyistä.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Waatimaton Waltteri (kommentaattorikoneeksikin nykyään nimetty); "vain henri pärjäsi minulle erikoiskokeella mutta seuraavalla BANG!" Tai jotain sinnepäin sanoi, mutta on kyllä sellainen käsitys että valtsu pärjäsi tasaisuudellaan, ei niinkään vauhdillaan.
Röhrl sanoo kirjassaan (Walter Röhrl Diary) Henkasta seuraavaa:

"At any time that Finn could be faster than I could even when I drove perfectly"
Kyllähän Walter oli erittäin nopea parhaina päivinään, mutta tarvittaessa myös tasainen. Eikä häntä edes kiinnostanut ajaa mestaruudesta enää kun oli sen kerran voittanut. Keskittyi ainoastaan yksittäisiin kilpailuihin sen jälkeen. Toisen MM:n voitti lähestulkoon vahingossa...
 

kosmi

Well-known member
Liittynyt
28.2.2009
Viestit
215
Hyvä dokumentti oli, aikapaljon oli ennennäkemätöntä materiaalia.

Onnettomuudet käytiin aika nopeasti läpi, jolloin ohjelman katsojille jää jokin kuva onnettomuuden syistä, esim
- Bettega oli kakkostason kuski joka yritti liikaa
- Alen ajoi lapsen päälle mutta tärkeintä oli jatkaa kisaa
- Toivonen ajoi kipeänä
- Vatanen oli hullu
jne..

Lajia ja sen historiaa seuranneena nämä eivät kuitenkaan välttämättä ole onnettomuuden syitä, mutta ohjelmasta on tehty dramaattinen sen aiheen takia.

Pari otantaa kuitenkin:

- Fiorio kertoi kuljettajien turvallisuuden olleen aina hänelle tärkeintä. Itselläni on jäänyt sellainen kuva, että hänelle on aina merkinnyt eniten tallin pärjääminen hinnalla millä hyvänsä. Tämän mielestäni kertoi haastatteluissa mm. Toivosten perhe; Pauli, Harri ja Henrin leski.
Hienoa kuitenkin, että Fiorio oli ohjelmassa mukana, en olisi odottanut kun ei miestä ole missään enää näkynyt tai kuulunut.

- Röhl piti itseään vähän liiankin nopeana ja hyvänä kuskina

- Gumbert on erikoisen näköinen nykyään.

Kaikenkaikkiaan oli hyvä ohjelma pitkästä aikaa rallifanille.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1361
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Tämä Portugalilainen, Santosin yliajamaksi joutunut katsoja, tiivisti asian hyvin. Jos talo on tien reunassa kiinni ja ralliauto törmää taloon, se ei ole missään tapauksessa talon vika, vaan yksiselitteisesti kuskin. Sama pätee silloin, kun talon sijaan siinä paikassa on katsoja. Tämä ajatusmalli on valitettavasti päässyt NORF:n järjestäjiltä vakavasti unohtumaan.
Ei tämmöstä ajatusmallia pitäs kellään ollakaan. Loppus rallin ajelut Suomesta hyvin nopeesti kun olis raastuvassa kaikki kuskit ja kaikki järjestäjät. Rallia ajetaan suljetuilla teillä sen takia, että sen voi tehdä edes jossain määrin turvallisesti. Jos se tehdään katsojamuurilla sellaseks, että virhe aiheuttaa ihmishenkien menetyksiä, niin joku on pahasti pielessä.

*koittaa samaistua tähän ajatukseen*

Ei vittu, oikeesti. Joku roti.
 

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
- Fiorio kertoi kuljettajien turvallisuuden olleen aina hänelle tärkeintä. Itselläni on jäänyt sellainen kuva, että hänelle on aina merkinnyt eniten tallin pärjääminen hinnalla millä hyvänsä. Tämän mielestäni kertoi haastatteluissa mm. Toivosten perhe; Pauli, Harri ja Henrin leski.
Hienoa kuitenkin, että Fiorio oli ohjelmassa mukana, en olisi odottanut kun ei miestä ole missään enää näkynyt tai kuulunut.
Ei Fiorio tota turvallisuusjuttua ainakaan minun mielestäni kovin vakuuttavasti sanonut. Meinasi jopa ensin sanoa, että kuskien turvallisuus oli yksi tärkeimmistä eikä tärkein.

Sen portugalilaisen alle jääneen kommentteihin luultavasti vaikuttaa jokin oikeusjuttu. Arvattavasti katsojan mielestä syy oli kuskin, kuskin mielestä järjestäjän ja järjestäjän mielestä katsojan.
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Fiorio ei tosiaan liene tunnetuin turvapainotteisuudestaan

Gumbert kiinnitti huomiotani myös, näytti enemmän vaikkapa muotisuunnittelijalta tai baletin taiteellisen puolen johtajalta :D


Anti-lag:
Tulikin mieleeni jo että en kuunnellut valtsua taustamelusta johtuen vaan luin, eli vain suomentajan versio tuli ymmärretyksi. Mutta kyllä kaveri arvonsa tuntuu ymmärtävän, hyvinkin korkealle.
 
Viimeksi muokattu:

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7204
Tämä Portugalilainen, Santosin yliajamaksi joutunut katsoja, tiivisti asian hyvin. Jos talo on tien reunassa kiinni ja ralliauto törmää taloon, se ei ole missään tapauksessa talon vika, vaan yksiselitteisesti kuskin. Sama pätee silloin, kun talon sijaan siinä paikassa on katsoja. Tämä ajatusmalli on valitettavasti päässyt NORF:n järjestäjiltä vakavasti unohtumaan.
Tuo vertailu ontuu pahasti siksi, että talo on raskas kiinteä kohde jota ei siksi voi siirtää pois EK:n varrelta ja ihminen taas on kevyt liikkuva kohde joka on siksi helppo siirtää pois vaaralliselta katselualueelta.

Sitä paitsi katsojalla itsellään on viime kädessä vastuu oman turvallisuutensa varmistamisessa ja jos katsoja jää auton alle kielletyllä katselualueella on hän itse vastuussa loukkaantumisestaan tai kuolemastaan, koska ei ole noudattanut turvallisuusmääräyksiä.

Jos siis katsoja jää auton alle ei siitä voi syyttää kuljettajaa, vaan ainoastaan järjestäjiä ja katsojaa itseään, koska kuljettaja ei pysty itse päättämään missä kohdassa auto karkaa käsistä, kun taas järjestäjät pystyvät sijoittamaan katselualueet turvallisiin paikkoihin ja katsoja puolestaan on velvollinen noudattamaan turvamääräyksiä.

Sinun esittelemäsi ajatusmalli on siis se joka on virheellinen, eikä se ajatusmalli jota NORF:n järjestäjät noudattavat.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1155
Hyvä dokumentti oli kyllä, mutta hieman jäi paha maku B-ryhmän turhasta demonisoinnista.

-Onnettomuudet katsojien kanssa eivät sinänsä liittyneet itse autoihin mitenkään.

-Kuolemantapauksia tapahtui, mutta kyllä niitä nykyäänkin, jopa suuremmissa määrin. Viimeinen kuukausi ikävä esimerkki siitä. Kaarrenopeudet ovat nykyään aivan toisella planeetalla verrattuna tuohon aikaan.

Enemmän olisi kiinnostanut kuulla itse kilpailuista, tallien välisestä kilpailusta ja siihen aikaan siihen liittyvistä armottomista politikoinneista ;)

Ja Rohlistä en tiedä. Oliko kaveri tosissaankin kommenteillaan? Arvostus kyseistä kuskia kohtaan kyllä laski aika rajusti. Ei siinä, arvostan kyllä hänen meriittejään.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7536
Tämä Portugalilainen, Santosin yliajamaksi joutunut katsoja, tiivisti asian hyvin. Jos talo on tien reunassa kiinni ja ralliauto törmää taloon, se ei ole missään tapauksessa talon vika, vaan yksiselitteisesti kuskin. Sama pätee silloin, kun talon sijaan siinä paikassa on katsoja. Tämä ajatusmalli on valitettavasti päässyt NORF:n järjestäjiltä vakavasti unohtumaan.
Luin tämän monta kertaa, mutta en käsittänyt mitä ajat takaa. Jos kyse on siitä, että omalla vastuulla saisi mennä mihin vain katsomaan, niin ei voi kun ihmetellä. Rallikuski kuitenkin tekee ajaessaa urheilusuoritusta, eikä silloin saa ulkopuoliset olla sitä häiritsemässä tai vaarantamassa vain omaa itsekkyyttään. Eihän formulassakaan olla turva-alueilla katsomassa?
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Aika hassua ettei kukaan kiinnittänyt huomiota siihen mitä John Davenport sanoi? Henri Toivosen auto oli tulessa jo ennen kuin osui puihin. Siitäkö se ulosajo sitten johtui?

B-ryhmän aikakaudesta jäi semmoinen kuva ettei se ollut autojen vika jos katsojia jäi alle. Mitä tapahtuu tänä päivänä jos kuljettaja menettää auton hallinnan? Aivan samaa mitä tapahtui tuohonkin aikaan. On ilmassa hetken aikaa kirouksia ja auton osia.

Hienoa aikaa kyllä oli. Eniten kaipaan niitä auton ääniä. Ei luulisi olevan tänäkään päivänä kovin vaikeaa saada kunnon ääniä autoon.
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
Aika hassua ettei kukaan kiinnittänyt huomiota siihen mitä John Davenport sanoi? Henri Toivosen auto oli tulessa jo ennen kuin osui puihin. Siitäkö se ulosajo sitten johtui?
Onnettomuudesta ei ole kuitenkaan saatavilla todellisia silminnäkijähavaintoja, joten kaikkeen tällaiseen spekulointiin tulee suhtautua suurella varauksella.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Nämä asiat ei koskaan ole mukavia muistella, mutta kun asia on ajankohtainen ja olemme aika suljetussa "alanmiesten" yhteisössä, niin katson soveliaaksi kuvan Wittmanin Audista. Pari pätkää myöhemmin ihmettelimme parin tunnin taukoa kisassa, kunnes alkoi tulla huhuja tapahtuneesta. Kun kisa jatkui, sieltä tuli myös kyseinen Audi, josta sain napattua tämän kuvan sateesta huolimatta.
Tuo oli aika outo onnettomuus. Olen yrittänyt etsiä tietoa tuosta tapauksesta. Näköjään se wikipediassa on selitetty hyvinkin tarkkaan.
Ei nyt luulisi Wittmanin tahalleen ajaneen kisavauhtia aikatarkastukseen. Liekkö nuoteissa virhe vai tohtori Nestinger muuten nukuksissa?
Toisaalta ihmetyttää myös ettei Wittman itse vetäytynyt kisasta, vai kerkisikö tuomaristo vain ennen?
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8240
Tuo oli aika outo onnettomuus. Olen yrittänyt etsiä tietoa tuosta tapauksesta. Näköjään se wikipediassa on selitetty hyvinkin tarkkaan.
Ei nyt luulisi Wittmanin tahalleen ajaneen kisavauhtia aikatarkastukseen. Liekkö nuoteissa virhe vai tohtori Nestinger muuten nukuksissa?
Toisaalta ihmetyttää myös ettei Wittman itse vetäytynyt kisasta, vai kerkisikö tuomaristo vain ennen?
En tiedä onko tämä linkki tuttu mutta täältä löytyy Keskisuomalaisen lehtileikkeleitä myös tuosta Wittmanin tapauksesta:
http://www.ksml.fi/urheilu/neste-oil-ralli/1980-luku/

esim. http://media.ksml.fi/escenic/ksmlRalliSivut/1981/30_8_1981_sivu17.pdf
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8240
Aika hassua ettei kukaan kiinnittänyt huomiota siihen mitä John Davenport sanoi? Henri Toivosen auto oli tulessa jo ennen kuin osui puihin. Siitäkö se ulosajo sitten johtui?
No sen iänikuisen kaukaa kuvatun videon perusteella auto mossahtaa tulipalloksi vasta osuessaan puuhun tm., ennen sitä ei ole nähtävissä liekkejä/muuta tuleen viittaavaa. Eli en nyt vaihda ainakaan omaa mielipidettä Davenportin lauseen perusteella.
 

KariN

Well-known member
Liittynyt
25.8.2011
Viestit
131
Wittman ja Audi Quattro Gr4

Nämä asiat ei koskaan ole mukavia muistella, mutta kun asia on ajankohtainen ja olemme aika suljetussa "alanmiesten" yhteisössä, niin katson soveliaaksi kuvan Wittmanin Audista. Pari pätkää myöhemmin ihmettelimme parin tunnin taukoa kisassa, kunnes alkoi tulla huhuja tapahtuneesta. Kun kisa jatkui, sieltä tuli myös kyseinen Audi, josta sain napattua tämän kuvan sateesta huolimatta.

Suurennetussa kuvassa Audin takakulma ja ovi ovat selvästikin kasassa.


Franz Wittman by Kari Naatanen 1, on Flickr
Sen verran vielä 1981 Audeista, että olivat tosiasiassa ryhmässä neljä kuten muutkin kilpurit -81. Siinä mielessä tämä onnettomuus ei kuulunut B-ryhmän listoille.
 

Tatke

Well-known member
Liittynyt
8.12.2010
Viestit
196
Sen verran vielä 1981 Audeista, että olivat tosiasiassa ryhmässä neljä kuten muutkin kilpurit -81. Siinä mielessä tämä onnettomuus ei kuulunut B-ryhmän listoille.
Yhtä kaikki, ainakin minulle tuli täysin puskista tämä onnettomuus. Ei todellakaan liity B-ryhmän onnettomuuksiin millään tavalla.
 
Ylös