Rallin B-ryhmä jutustelu

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Juu! Fia päätti julkaista nuo olikohan vuosi, vai kaksi sitten. Kulttuuriteko.
Viimeksi kun sivuilla vierailin, niin ihan kaikkia autoja ei vielä ollut.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5290
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Tämän voisi laittaa useaankin ketjuun, mutta koska 1982 B-ryhmä oli jo olemassa, niin menkööt tänne. Kysymys liittyy tuohon MM-sarjan kummajaiseen, Brasiliaan, joka ajettiin 1981 ja 1982. Ja vielä nimenomaisesti tuohon jälkimmäiseen vuoteen. Walter Röhrlin Opelissa oli kilpailunumeron sponssorit tyylikkäästi piilotettu teipein. Mutta miksi ihmeessä? Sen vielä jotenkin ymmärrän, ettei Rothmans-vetoinen Opelin rallitalli halunnut mainostaa kisan pääsponsori Marlboroa, mutta mitä pahaa hotelliketju Novotel oli tehnyt, että sekin joutui sensuuriin kohteeksi?





Muutamaa kuukautta myöhemmin Norsunluunrannikolla ko. tupakkafirman mainostaminen olikin taas ihan hyväksyttävää:
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5290
Sijainti
Suonionkatu 1 C
https://aijaa.com/4V1YK0

Sen verran tuli kuvalle kokoa, ettei sitä onnistunut järkevästi tähän postaukseen kuvana liittämään. Mutta joka tapauksessa, osui silmiin Henkka Toivosen palsta VM:n numerosta 5/85 (juttu kirjoitettu ennen Costa Smeraldaa, vaikka ko. numero onkin ilmestynyt vasta 2.5.1985, ensimmäisen niistä traagisista Korsikan ralleista ollessa jo käynnissä). Ei jutussa mitään maata mullistavaa ole, mutta nyanssina voi huomata sittemmin Markun kontolle jääneen Mille Pistes-rallin olleen alunperin suunniteltu Henkan ajettavaksi. Lisäksi, myöhemmät tapahtumat tuntien, Henkan mietteet testiradalla sattuneesta haaverista ovat jokseenkin kylmääviä.
 
Viimeksi muokattu:

franz galle

Well-known member
Liittynyt
22.4.2008
Viestit
237
https://aijaa.com/4V1YK0

Henkka Toivosen palsta VM:n numerosta 5/85
Kiitos DC tästä. Välittyy hyvin kirjoitetusta tekstistä nuoren miehen into ja optimistisuus. Henkka oli tuolloin toiveammatissaan nousemassa ylimmälle tasolle Lancian, rallimaailman Ferrarin, ammattilaistiimin jäsenenä.

Kirkas liekki palaa aina nopeasti loppuun
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5290
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Lauantai-illan ratoksi selailin 1985 RAC:n pätkäaikoja. Kuten tunnettua, Alen menetti jo lähes varman voittonsa suistuttuaan tieltä ek54:llä. Eroa Tony Pondin ajamiin pohjiin tuli karmeat 5.21. Mutta, kuten myöskin tunnettua, Markkuhan tällaisen vastoinkäymisen jälkeen ei suinkaan suostu hyväksymään tappiota, vaan lyö tiskiin - jos mahdollista - vielä maximumiakin kovemman attackin. Seuraavalle ek:lle, lähteestä riippuen joko 12,80 km tai 8,00 km pituiselle Rookenille, Markku täräyttää aika reippaat pohjat:

EK55 Rooken:

1. Alen / 8.30
2. Eklund / 8.48
3. Toivonen / 9.00
4. Pond / 9.02
5. Kankkunen / 9.22

Karavaanin startatessa viimeiselle ek:lle peli on jo selvä; Henkka voittaa Markun ja Tony Pondin jakaessa himmeämmät mitalit. Ainoa, joka tätä ei vielä täysin sisäistä, vaikuttaa olevan Markku itse:

EK65 Clumber 2:

1. Alen / 5.19
2. Kankkunen / 5.35
3. Toivonen / 5.38
4. Carlsson / 5.39
5. Brookes / 5.53
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5290
Sijainti
Suonionkatu 1 C
...ja mitä tuohon vuoden 1985 RAC-ralliin tulee, niin todella sääli, että Timo ja Hannu jäivät reitille teknisten murheiden takia. Molemmat olivat huikeassa vauhdissa ja tulossa olisi takuulla ollut unohtumaton taistelu. Muutama esimerkki:

EK13 Rhigos:

1. Mikkola / 19.44
2. Grundel / 19.55
3. Alen / 20.03
4. Toivonen / 20.10
5. Wilson / 20.18
6. Sundström / 20.30
7. Pond / 20.31
8. Röhrl / 20.35
9. Waldegård / 20.41
10. Eklund / 21.03

EK21 Hafrem:

1. Salonen / 18.13
2. Alen / 18.37
3. Mikkola / 18.59
= Wilson / 18.59
5. Toivonen / 19.02
6. Pond / 19.19
7. Sundström / 19.32
8. Eklund / 19.41
9. Brookes / 20.05
10. McRae / 20.25
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14810
Sijainti
Tampereen lenkki
Lauantai-illan ratoksi selailin 1985 RAC:n pätkäaikoja. Kuten tunnettua, Alen menetti jo lähes varman voittonsa suistuttuaan tieltä ek54:llä. Eroa Tony Pondin ajamiin pohjiin tuli karmeat 5.21. Mutta, kuten myöskin tunnettua, Markkuhan tällaisen vastoinkäymisen jälkeen ei suinkaan suostu hyväksymään tappiota, vaan lyö tiskiin - jos mahdollista - vielä maximumiakin kovemman attackin. Seuraavalle ek:lle, lähteestä riippuen joko 12,80 km tai 8,00 km pituiselle Rookenille, Markku täräyttää aika reippaat pohjat:

EK55 Rooken:

1. Alen / 8.30
2. Eklund / 8.48
3. Toivonen / 9.00
4. Pond / 9.02
5. Kankkunen / 9.22

Karavaanin startatessa viimeiselle ek:lle peli on jo selvä; Henkka voittaa Markun ja Tony Pondin jakaessa himmeämmät mitalit. Ainoa, joka tätä ei vielä täysin sisäistä, vaikuttaa olevan Markku itse:

EK65 Clumber 2:

1. Alen / 5.19
2. Kankkunen / 5.35
3. Toivonen / 5.38
4. Carlsson / 5.39
5. Brookes / 5.53
Toivonen taisi säästellä renkaita power stagea varten, vai mikä se juttu oli mitä nykyään tehdään rallissa sunnuntaisin, mitä ei ole koskaan ennen tehty?
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5290
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Toivonen taisi säästellä renkaita power stagea varten, vai mikä se juttu oli mitä nykyään tehdään rallissa sunnuntaisin, mitä ei ole koskaan ennen tehty?
Just se. Koska Yleisradion kakkosverkossa oli varattuna lähetysaikaa Patakakkosen ja TV-Nyttin välissä Power Stagelle niin Henkka päätti himmailla.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
876
1985 RAC:n vikana päivänähän oli muuten jo tosi talviset kelit, mieleen jäänyt joitain klippejä viimeiseltä aamulta juuri auringonnousun jälkeen, joissa on hienot joulukorttimaisemat. Henkan helpottuneet kommentit maalissa jääneet kanssa mieleen..."it was such an adventure that I could write a book from it." On siinä ollut ainakin vaikeusastetta riittävästi yhteen ralliin. B-ryhmän tykit alla, pimeä kisa, 900 kilometriä pätkää, ei juuri lepoa ja hasardit talvikelit ilman nastoja...oh boy.


Talvisista RAC:eista muuten 1988 kisa on kanssa ehdoton klassikko joka kuuluu sarjaan "rallikoosteet jotka on nähtävä edes kerran elämässään". Suomalaiset vuorottelivat johtopaikalla ja olipa jopa Mikkola viedä koko potin Mazdalla, ennen kuin aurinko häikäisi kriittisellä hetkellä viimeisenä aamuna ja Hannu ajoi ulos. Lopulta Alén voitti, vaikka vietti pitkän tovin syvän ojan pohjalla. Tilannehan oli melko identtinen tuon 1985 casen kanssa, Markku ajoi ulos selvästä johdosta muistaakseni ja tippui toivottoman kauas kärjestä. Tuokin kisa oli osoitus siitä, että maximum attack jatkui vielä entistä isommalla vaihteella, vaikka moni olisi jo luovuttanut.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5290
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Talvisista RAC:eista muuten 1988 kisa on kanssa ehdoton klassikko joka kuuluu sarjaan "rallikoosteet jotka on nähtävä edes kerran elämässään". Suomalaiset vuorottelivat johtopaikalla ja olipa jopa Mikkola viedä koko potin Mazdalla, ennen kuin aurinko häikäisi kriittisellä hetkellä viimeisenä aamuna ja Hannu ajoi ulos. Lopulta Alén voitti, vaikka vietti pitkän tovin syvän ojan pohjalla. Tilannehan oli melko identtinen tuon 1985 casen kanssa, Markku ajoi ulos selvästä johdosta muistaakseni ja tippui toivottoman kauas kärjestä. Tuokin kisa oli osoitus siitä, että maximum attack jatkui vielä entistä isommalla vaihteella, vaikka moni olisi jo luovuttanut.
Se 1988 RAC on aivan huikea kisa. Hannun, suuren mestarin, majesteetillinen suoritus, joka olisi huipentunut voittoon ilman tuota harmittavaa takaiskua. Ainoa syy, miksi tuota ei ole sen enempää tarpeen murehtia, on se, että Markku pääsi ulosajosta huolimatta kuittaamaan koko potin. Kuinkas monta vuotta sitä olikaan yritetty?
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5290
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Todella näyttävästi vetää kaveri kyllä. Yleisökin aplodeista päätellen arvostaa.

Knoppina: kyseisen kisan ensimmäinen keskeyttäjä oli muuten Antero Miikkulainen, joka teloi Peugeotin takakulman ilmeisesti jo siinä ekan pätkän ekassa vasurissa, joka näkyy monella koosteella kärkiautojen ajamana.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5290
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Oli tässä erään nimeltämainitsemattoman forum-jermun kanssa puhetta siitä, miten naiskuljettajia/-karttureita/-katsojia on ajan saatossa kohdeltu median puolelta hieman toiseen sävyyn kuin nykyään. Sattumalta osui sitten tänään silmiin VM:n 1983 Suurajo-raportista oheinen kuva teksteineen.

Näytä liitetiedosto 26580
 

SimoL

Well-known member
Liittynyt
30.4.2016
Viestit
145
Se 1988 RAC on aivan huikea kisa. Hannun, suuren mestarin, majesteetillinen suoritus, joka olisi huipentunut voittoon ilman tuota harmittavaa takaiskua. Ainoa syy, miksi tuota ei ole sen enempää tarpeen murehtia, on se, että Markku pääsi ulosajosta huolimatta kuittaamaan koko potin. Kuinkas monta vuotta sitä olikaan yritetty?
1972 taisi Markku olla Atso Ahon kanssa Volvo 142:lla ensimmäisen kerran mukana.Seuraavana vuonna sitten eka kerran yhdessä Kiiki Kivimäen kanssa.1983 ja 1984 ei Lancia ollut mukana lainkaan.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5290
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Suomen Autourheilu 9/85 tietää kertoa, että ennen Monte Carloa Suomen silloiset johtavat rallitoimittajat, Pekka Toivonen ja Erkki Vanhanen, löivät vetoa sen vuoden maailmanmestarista. Toivonen kehtasi väittää mestarin nimen olevan Timo Salonen, Vanhasen ollessa sitä mieltä, että Salonen se nyt ei ainakaan ole. Panoksena oli pullo, jonka sisältöä ko. julkaisu ei paljasta, muttei se ehkä ihan halvinta limpparia kuitenkaan ollut.

Täytyy sanoa, että on ollut kova haku kyllä Toivoselta. Ne ovat takuulla olleet silloin ennen kauden alkua harvassa, jotka ovat veikanneet mestariksi ketä tahansa muuta kuin Vatasta. Tosin, niin maukkaita kisaraportteja herra on VM:n sivuilla 80-luvulla (ja varmasti sitä ennenkin) kirjoittanut, että visionäärin status ei tule aivan valtavana yllätyksenä.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
876
Täytyy sanoa, että on ollut kova haku kyllä Toivoselta. Ne ovat takuulla olleet silloin ennen kauden alkua harvassa, jotka ovat veikanneet mestariksi ketä tahansa muuta kuin Vatasta.
Olihan Salonen ehdottomasti jonkin tason long shot maailmanmestariksi 1985 kauden alla. Mutta ei ehkä kuitenkaan ihan mahdoton veto, etenkään raudanlujalle laji-ihmiselle joka on seurannut muutakin kuin vain tuloksia. Mitä videoilta olen katsonut Salosen ajoa Datsuneilla/Nissaneilla niin ihailtavan sulavaa ja eleetöntä oli tekeminen jo noillakin autoilla. Ja olihan Salonen jo Nissanilla ylivoimaisesti rallin kovapalkkaisin kuljettaja, juttujen perusteella. Se tosin taidettiin saavuttaa enemmänkin Salosen raudanlujilla neuvottelutaidoilla, kuin ajotaidoilla niinkään. :D

Salonen oli myös aina Vatasta huomattavasti varmempi kuljettaja, vaikka ei ehkä omannutkaan sitä samanlaista yliluonnollista God Modea johon Vatanen pystyi aina ajoittain yltymään. Sekin on tosiasia, että Salonen olisi hyvin todennäköisesti ollut mestari 1985 ilman Vatasen onnettomuuttakin, tuo neljän nollakisan putki olisi ollut Arille joka tapauksessa liikaa varmaa Salosta vastaan. Ja toisaalta jos 1985 Monte oli osoittanut mihin Vatasen God Mode voi parhaimmillaan johtaa, niin 1985 Korsika olikin sitten käänteinen esimerkki mihin se voi johtaa pahimmillaan. Eli samoin kun Montessa, Vatanen joutui Korsikalla ylitsepääsemättömään takaa-ajoasemaan rengasrikkojen takia. Arihan ei ikinä luovuttanut ja tästä seurasi sarja tajunnanräjäyttäviä pohja-aikoja, mutta tämä liito katkesi sitten todella rajuun ulosajoon jossa olisi voinut käydä pahastikin. Se Argentiinan mällihän taisikin olla sitten vain todella huonoa tuuria, eikä mitään tekemistä yliyrittämisen kanssa.

Toisaalta siinä mielessä Salonen oli samanlainen mielialakuljettaja kuin Vatanen, että ajoittain jos miestä ei niin inspiroinut ajaa, saattoi olla aika yössäkin, niinkuin esim. 1986 Jyskälän avauspäivänä. Sitten taas on toisaalta esimerkkejä kun Salonen on ollut sopivasti ärsytettynä, kuten 1986 Ruotsin avauspätkät, jolloin mies on täysin omalla levelillään. Tähän liittyen, olen melko varma, että Hannu Mikkola on jossain kommentoinut Salosen olleen hänen mielestään rallin historian kaikkien aikojen paras kuski lumella. Olisikohan antanut joskus 80-luvun lopulla tämän kommentin kun olivat tallikavereina Mazdalla.

Mutta ei siinä mitään, kyllä mestarisuosikkeja 1985 kauden alla on ollut nimenomaan yksi ja ainoa, Ari Vatanen. Etenkin kun Sport Quattro oli jo ehtinyt osoittautua huomattavasti Pösöä heikommaksi laitteeksi 1984.
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5290
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Tähän liittyen, olen melko varma, että Hannu Mikkola on jossain kommentoinut Salosen olleen hänen mielestään rallin historian kaikkien aikojen paras kuski lumella. Olisikohan antanut joskus 80-luvun lopulla tämän kommentin kun olivat tallikavereina Mazdalla.
Pitää paikkansa, tarkka sitaatti taisi olla "nopein kuski lumella".

Oli muuten ihan järkyttävän tömäkkä postaus kaikkinensa. Pakko kommentoida pidemmin paremmalla ajalla.
 
Ylös